Spring naar inhoud

- - - - -

Bedenkingen Mori/Kira + kitten?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
157 reacties op dit onderwerp
Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#46 Geplaatst 15 oktober 2009 - 17:22

Dier,

Ik begrijp je dilemma helemaal, maar hoe lang heb je Mori & Kira nu ?
Nog niet zo lang dacht ik (correct me if i'm wrong).
Deze twee (probleem)katjes hebben een stressende ervaring achter de rug (verhuis, nieuwe eigenaar), persoonlijk vind ik, zonder je iets te verwijten, dat je wat hard van stapel loopt. Natuurlijk zijn katten zo leuk dat je al snel nog ééntje erbij wil, maar een studio is te klein.

De relatie tussen je katjes kan met de tijd nog veel veranderen eens ze de nieuwe situatie volledig gewoon zijn. Sommige katjes hebben gewoon wat meer tijd nodig zeker als ze wat schuchter zijn net als Kira en daar kunnen weken tot maanden over gaan. Het is niet niks wat ze nu achter de rug hebben.

Eens je groter woont, kan het misschien nog maar op een paar jaar tijd kan er zoveel gebeuren, daar zou ik me nu echt nog geen zorgen over maken.

Jouw situatie NU is dat je te klein woont om nog een katje erbij te nemen en dat is nu éénmaal zo, daar is niets aan te veranderen.
Wat wil je ?
3 ongelukkige katten omdat ze te klein behuisd zijn, of 2 katten die gelukkig samenleven.

IK denk niet dat jij er gelukkiger van zal worden als je een kitten bijneemt om dan terug te moeten herplaatsen omdat ze mekaar in de haren vliegen. En ik hoop dat je niet overweegt om één van de twee te herplaatsen want dat zou voor de dieren heel jammer zijn ...

"Gewoon" in de groep, ik dacht dat Mori net daarom herplaatst werd omdat het niet lukte in de groep of heb ik nu helemaal verkeerd gelezen ??

Bewerkt door Sweeties, 15 oktober 2009 - 17:29.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#47 Geplaatst 15 oktober 2009 - 18:26

Dier zei:

kira (die eigenlijk gewoon altijd wegkruipt)

Dat maakt het er ook niet echt gemakkelijker op he, als Kira al een bange is dan zal zij het ook niet makkelijk hebben met nu al een nieuwe kat erbij denk ik en dat kan ook problemen geven, zeker als je maar op een studio woont momenteel.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#48 Geplaatst 15 oktober 2009 - 22:59

MissKitty zei:

Dat maakt het er ook niet echt gemakkelijker op he, als Kira al een bange is dan zal zij het ook niet makkelijk hebben met nu al een nieuwe kat erbij denk ik en dat kan ook problemen geven, zeker als je maar op een studio woont momenteel.

Ja, maar kira doet het héél goed met andere katjes, zoals ik ze bezig zag bij de vorige eigenaars daar was ze helemaal niet bang van de kittens, integendeel? (ze is bang van mensen, niet echt van katten, want toen wij buiten waren was ze gewoon aan het ravotten met de rest, van zodra ze mensen ziet vlucht ze weg)

Ik heb ze idd niet zo heel lang, maar ik zat dus vooral in mijn hoofd met mori zijn dominantie en ik weet niet hoe die gaat evolueren.

Het gaat in mijn geval ook niet dat ik niet kan wachten en percé een nieuw kitten wil hé (anders was ik er gewoon een gaan halen hoor, zoals zovelen, maar zo impulsief ben ik helemaal niet!) trouwens mijn moeder doet kittenopvang dus als ik echt een knuffelmoment wil met een kitten ga ik gewoon even naar mol een katje knuffelen hé, da's absoluut niet het probleem!
Ik denk enkel dus in termen van: hoe zal ik het gemakkelijkst een kitten kunnen introduceren.
Ik ga ook niet mori of kira herplaatsen hoor, enfin niet voor zo'n reden. De enigste reden voor mij om een kat te herplaatsen is als die echt agressief bijt om te  bijten naar mij of mijn partner toe. Ik tolereer heel veel van mijn poezen maar agressie naar mensen gericht tolereer ik van geen enkel dier, ik ben hier nog steeds de chef en het moet veilig blijven voor iedereen!
Dus zolang mori niks uitsteekt naar mij toe heb ik geen probleem! (tenzij ik hem provoceer natuurlijk, da's iets anders, maar ik heb verstand genoeg om dat niet te doen)

Mori is trouwens volgens de vorige eigenaars herplaatst omdat hij het niet goed doet in GROTE groepen omdat die mensen niet genoeg aandacht konden geven aan mori en hij heeft veel aandacht nodig en is snel jaloers, maar ik heb daarnet ok met die eigenaars gemaild en ze zeiden dat een kitten normaal geen probleem mocht vormen (dat was daar ook geen probleem, zoals ik al zei ging het daar heel erg goed met de kittens en sliepen ze bij hem)

Ik weet trouwens niet of het hier te klein is, morgen komen mensen van KS kijken en dan vraag ik hun raad ook, omdat ze de studio dan zien en beter kunnen oordelen denk ik.

Ik ga het sowieso niet over 1 nacht ijs laten gaan, ik denk ook niet echt dat ik die indruk geef want ik heb ook al veel tijd gestoken om hier een discussie op te starten enzo, als ik echt percé een kitten had gewild dan had ik deze moeite tot zover al niet gedaan hoor :)

Bewerkt door Dier, 15 oktober 2009 - 23:02.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#49 Geplaatst 16 oktober 2009 - 07:18

Sweeties zei:

Dier,

Ik begrijp je dilemma helemaal, maar hoe lang heb je Mori & Kira nu ?
Nog niet zo lang dacht ik (correct me if i'm wrong).
Deze twee (probleem)katjes hebben een stressende ervaring achter de rug (verhuis, nieuwe eigenaar), persoonlijk vind ik, zonder je iets te verwijten, dat je wat hard van stapel loopt. Natuurlijk zijn katten zo leuk dat je al snel nog ééntje erbij wil, maar een studio is te klein.

De relatie tussen je katjes kan met de tijd nog veel veranderen eens ze de nieuwe situatie volledig gewoon zijn. Sommige katjes hebben gewoon wat meer tijd nodig zeker als ze wat schuchter zijn net als Kira en daar kunnen weken tot maanden over gaan. Het is niet niks wat ze nu achter de rug hebben.

Eens je groter woont, kan het misschien nog maar op een paar jaar tijd kan er zoveel gebeuren, daar zou ik me nu echt nog geen zorgen over maken.

Jouw situatie NU is dat je te klein woont om nog een katje erbij te nemen en dat is nu éénmaal zo, daar is niets aan te veranderen.
Wat wil je ?
3 ongelukkige katten omdat ze te klein behuisd zijn, of 2 katten die gelukkig samenleven.

IK denk niet dat jij er gelukkiger van zal worden als je een kitten bijneemt om dan terug te moeten herplaatsen omdat ze mekaar in de haren vliegen. En ik hoop dat je niet overweegt om één van de twee te herplaatsen want dat zou voor de dieren heel jammer zijn ...

"Gewoon" in de groep, ik dacht dat Mori net daarom herplaatst werd omdat het niet lukte in de groep of heb ik nu helemaal verkeerd gelezen ??

Helemaal mijn idee.

Geniet nu van je duo. Denk nog niet teveel na over nog een kitten erbij of niet. Dat zijn zorgen voor later. En in die later ken je je katten door en door en weet je hoe ze gaan reageren.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#50 Geplaatst 16 oktober 2009 - 08:56

Ik begrijp wel dat het een moeilijk dilemma is. Nu eentje bijnemen of later? Andere mensen kunnen dan wel met een vingertje staan zwaaien en zeggen dat je nu maar tevreden moet zijn met wat je hebt, maar niemand dient deze beslissing voor jou te maken. En het is inderdaad een beetje een risico... want misschien zal Mori hoe langer hoe stugger worden in zijn vijandelijkheid tov andere katten en kan je er dan nooit meer een kittentje/kat bij zetten....

Ik vrees dat niemand dat kan voorspellen voor je...

Of je te klein woont daar kan ik niet over oordelen... ruimte is overigens niet alles. Ik ken mensen die klein wonen en waarbij de katten elkaar voortdurend in de haren vliegen en ik ken mensen die groot wonen en waarbij het hetzelfde verhaal is. Veel hangt af van karaktertjes goed bij elkaar uitkiezen, veel aandacht hebben voor je katjes, en uitdagingen creëren voor je katjes. Woonruimte is slechts een puzzelstukje van de puzzel.

Het is jammer dat men in beginsel niet eerlijk is geweest tov jou, maar nu zijn Mori en Kira natuurlijk jouw verantwoordelijkheid en is het aan jou om keuze te maken wat betreft hun welzijn. Goed observeren en ik hoop dat je dan uiteindelijk met de juist begeleiding ooit (of dat nu morgen of later is) zélf zal kunnen kiezen of er ooit nog een kitten of katje bij kan/zal komen.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#51 Geplaatst 16 oktober 2009 - 12:06

Smitten Kitten zei:

Het is jammer dat men in beginsel niet eerlijk is geweest tov jou, maar nu zijn Mori en Kira natuurlijk jouw verantwoordelijkheid en is het aan jou om keuze te maken wat betreft hun welzijn. Goed observeren en ik hoop dat je dan uiteindelijk met de juist begeleiding ooit (of dat nu morgen of later is) zélf zal kunnen kiezen of er ooit nog een kitten of katje bij kan/zal komen.

Daar ben ik het volledig mee eens. Toch lijkt het me ook wel dat je zeker Kira wat meer tijd moet geven om aan jullie te wennen alvorens je terug aan een nieuwkomertje denkt. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#52 Geplaatst 16 oktober 2009 - 13:57

Hoe moeilijk deze beslissing ook is, het is in elk geval heel fijn dat je hier de discussie opstart en niet over één nacht ijs gaat :thumb: veel succes met je beslissing.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#53 Geplaatst 16 oktober 2009 - 18:07

Nieuw probleem.
Ik ben net terug van de les, dus kon het hier niet vroeger posten.

Gisteren was ik 'savonds voor de verandering alleen omdat mijn vriend naar zijn huisarts moest in turnhout en in mol bleef slapen.
Raad eens?? Kira kwam bij mij écht knuffelen!! De tv stond zachtjes te spelen en ik was wat aan het leren voor genetica, en HOP daar zat ze, op mijn schoot! Eerst snuffelen en dan kopjes geven en ik mocht haar helemaal aaien enzo :love: oh mijn kira! zo lief :love4:

maar dan....
Mori lag dus ook op bed, en ineens kijk ik naar hem en wat ik zag: ik verschoot enorm.

Bek half open, oren plat naar achter op zijn kop, grommen, en extreem zwaaien met die staart. en hij staarde recht in mijn ogen :trance:

ik werd helemaal panisch en stopte meteen met kira te aaien, ik had echt schrik dat die ging aanvallen ofzo, ik heb hem nog nooit maar dan ook nog nooit zo gezien! en dan naar kira hé??

Deze ochtend had ik bezoek en zelfs toen zij er waren en ik met hen babbelde: oren plat naar achter en zwaaien met die staart.

een kitten: no way, niet met mori!!

maar nu? wat nu? nu mag ik zelfs kira niet meer aaien? :cry:
iemand? Feliway steekt hier constant in dusja?

ik weet niet: moet ik nog even wachten? mail sturen naar de vorige eigenaars? ik weet totaal niet wat ik nu moet doen, en wat als hij op termijn Kira begint aan te vallen? Want ik gun kira zeker evenveel aandacht als mori, zeker omdat mijn kleine meid van zo ver komt, en eigenlijk bijna 5 jaar aandacht in te halen heeft

ik was zo gelukkig dat kira eindelijk mijn meisje aan het worden is, en nu dit :cry:

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#54 Geplaatst 16 oktober 2009 - 18:17

Ik heb inderdaad vanochtend gezien hoe Mori reageert als niet alle aandacht volledig naar hem gaat... Moet heel eerlijk zeggen dat ik toch ook wel wat schrok - vooral omdat zijn jaloers gedrag niet eens alleen naar andere katten uitgaat, maar ook naar mensen.

Wat mijn conclusie was vanochtend: je studio is in principe wel ruim genoeg voor 3 katten (is eigenlijk best groot voor een studio!), een keer Kira wat meer opengebloeid zal zijn, zou het voor haar denk ik ook niet meteen een probleem vormen, maar het probleem zit hem bij Mori... Als hij niet accepteert dat je Kira knuffelt, als hij jaloers wordt als je je vriend een knuffel geeft of als er bezoek is en je tegen hen praat en hem ondertussen "negeert", dan vrees ik dat dat wel een groot probleem gaat geven met een kitten erbij.

Hopelijk draait hij nog bij wat Kira betreft, want ik vrees dat zij niet uit haar schulp zal komen zolang Mori zo'n dominant en jaloers gedrag blijft vertonen.

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#55 Geplaatst 16 oktober 2009 - 18:18

het heeft zijn ups en downs ,
geef geduld aan dit zijnde ,
en eens ze je volledig vertrouwt komt dat goed ,
Ik heb er hier ook ts zitten die van het ene zo bang zijn en dan aarna zo willen knuffelen

ze zal wat jaloers zijn

ik denk ook wel dat je best even wacht met een kitten of 3e poes ttdat deze 2 volledig op hun plooi zijn

heb je bachbloemen?
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#56 Geplaatst 16 oktober 2009 - 18:37

Zoals ik dit lees is Mori een kat die absoluut alleen gehouden moet worden en alle aandacht moet kunnen krijgen van zijn baasje en de garantie dat er ook nooit meer een andere kat bij komt... 'k Denk dat hij dan het gelukkigste zal zijn en daar heeft hij ook recht op.

In elk geval zou ik er nu zeker geen 3de bij zetten, het is duidelijk dat dit Mori niet bepaald gelukkig zal maken.
Ik denk dat je toch nog eens heel goed moet nadenken. Is het wel het beste om deze twee katjes samen te houden???
Ik denk ook dat je actie moet ondernemen, deze situatie sleept voor hem blijkbaar al lang genoeg aan... Zijn aggressie zal niet overgaan van wat homeopatische druppeltjes of een verdamper Feliway. Zulke gedragsproblemen moet je ook met therapie aanpakken denk ik. Helaas zijn de goede kattengedragstherapeuten niet bepaald dik gezaaid. Er zijn genoeg charlatans die met wat hocus pocus afkomen :onzeker:

Een goede kattengedragstherapeut is absoluut niet goedkoop, maar denk wel dat het zo'n beetje je enige optie is om Mori zijn problemen aan te pakken.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#57 Geplaatst 16 oktober 2009 - 18:37

Ellenita zei:

het heeft zijn ups en downs ,
geef geduld aan dit zijnde ,
en eens ze je volledig vertrouwt komt dat goed ,
Ik heb er hier ook ts zitten die van het ene zo bang zijn en dan aarna zo willen knuffelen

ze zal wat jaloers zijn

ik denk ook wel dat je best even wacht met een kitten of 3e poes ttdat deze 2 volledig op hun plooi zijn

heb je bachbloemen?

ik denk dat je niet heel het topic doorgelezen hebt? Kira wil net wel aandacht maar ik mag nu dus niet van mori :wall:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#58 Geplaatst 16 oktober 2009 - 18:45

Ik zou toch zo vlug mogelijk contact opnemen met Lies om een behandeling op te starten met Bachbloesems. Zo kan je hem toch al positief steunen. En dan inderdaad kijken of je een gedragstherapeut kan inschakelen. Indien hij agressief blijft naar jou toe: no way. Dan moet je inderdaad een keuze maken. Je had het zelf vroeger al gezegd dat je heel veel verdraagt en aanvaardt van katten maar agressiviteit naar mensen toe, gaat te ver.
Geniet er van dat Kira aan het openbloeien is :hug: .

Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#59 Geplaatst 16 oktober 2009 - 19:04

Joloka zei:

Ik zou toch zo vlug mogelijk contact opnemen met Lies om een behandeling op te starten met Bachbloesems. Zo kan je hem toch al positief steunen. En dan inderdaad kijken of je een gedragstherapeut kan inschakelen. Indien hij agressief blijft naar jou toe: no way. Dan moet je inderdaad een keuze maken. Je had het zelf vroeger al gezegd dat je heel veel verdraagt en aanvaardt van katten maar agressiviteit naar mensen toe, gaat te ver.
Geniet er van dat Kira aan het openbloeien is :hug: .

ik zal meteen lies contacteren, heet ze gewoon "lies" op het forum of heeft ze een nickname?

Ik wil best wel plezier hebben aan kira hoor, ik kwam net thuis van de les en daarnet sprong ze op bed en begon ze zo leuke "prauwprauw" mompelgeluidjes te maken. Ineens springt mori op bed en hij "bestijgt" haar, beetje zoals honden doen als de een positie duidelijk willen maken :o

Ik wil wel genieten van kira maar als mori zo blijft doen dan sluit ik hem op in de wc terwijl ik kira knuffel, ik zou echt niet graag thuiskomen en zien dat kira een knauw krijgt nu.

Naar mijn mening zijn mori en kira helemaal geen vriendjes, mori heeft kira getolereerd omdat zij geen aandacht moest wegens te bang ja, maar nu ze ook aandacht wil is het ook omzeep :cry:

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#60 Geplaatst 16 oktober 2009 - 19:08

amai, amai, amai. Het is er niet makkelijker op aan het worden hé.
Ik geloof echt wel dat bachbloesem en feliway goed kunnen doen maar of zulk gedrag daar mee  weg zal gaan ?????? Daar ben ik toch bang voor.
Dit is natuurlijk helemaal niet waar je op zit te wachten.
Veel succes en geniet er toch maar een beetje van dat het met Kira zo goed gaat :geluk: