Spring naar inhoud

- - - - -

Bedenkingen Mori/Kira + kitten?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
157 reacties op dit onderwerp
Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#91 Geplaatst 20 oktober 2009 - 14:27

Oké de DA is gisteren geweest, maar ik wilde nog ff afwachten met alles te posten hier tot ik overal zeker van was.

Allereerst: hij is kern gezond, helemaal in orde, en heeft een gedragsstoornis, dat was erg duidelijk.

We gaan nu dus proberen om dit te stabiliseren/op te lossen door toedienen van clomicalm voor een aantal weken (ik wist ook niet dat dat bij katten gebruikt werd, wij gebruikten dat voornamelijk bij honden met angsten, en mori is niet echt bang ofzo, maar we zullen zien!)

Als dat werkt: joepie :thumb:
werkt het niet (dus: gaat zijn agressieve gedrag niet afnemen): herplaatsing.

Spijtig genoeg had de DA wel vermeld dat als zulke gedragsstoornissen zich voordoen ze vaak steeds erger worden, dus alles hangt af van dat medicijn!
Bachbloesems had naar zijn mening ook niet echt een uitkomst geboden in mori zijn situatie, maar daar waren we al achter hé :louche:

duimen allemaal!!

Bewerkt door Dier, 20 oktober 2009 - 14:28.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#92 Geplaatst 20 oktober 2009 - 14:33

Hier draaien de duimen volop!! Hoop van harte dat er met de medicatie verbetering zal optreden.

Geplaatste afbeelding

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#93 Geplaatst 20 oktober 2009 - 18:13

Veel succes :thumb: :thumb: :thumb:

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#94 Geplaatst 20 oktober 2009 - 18:16

veel moed en succes
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#95 Geplaatst 21 oktober 2009 - 00:34

Ik hoop echt dat de behandeling gaat helpen want het de situatie is niet enkel voor jou onaangenaam, wie kan zeggen wat de arme Mori voelt?
Maar bon, ik lees tot hiertoe toch nog niets over de kat wat aanvalt en ogen uitkrabt dus zal het allemaal wel meevallen zeker?
Niet opgeven hoor, voor elk probleem is een oplossing.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#96 Geplaatst 21 oktober 2009 - 11:01

Hopelijk helpt de medicatie bij Mori, maar is het dan de bedoeling dat hij het de rest van zijn leven moet blijven innemen ? :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#97 Geplaatst 21 oktober 2009 - 11:11

Clomicalm is een antidepressivum voor dieren en wel een behoorlijk straf middel en in mijn ogen nutteloos als je ernaast geen gedragstherapie doet. (en niet alleen in mijn ogen, elke kattengedragstherapeut zal dit beamen. Een medicijn lost een gedragsprobleem niet op, zal het in het "beste geval" slechts verdoezelen")

Ik hoop echt oprecht dat je het probleem gaat aanpakken en het niet gewoon gaat platspuiten. Want heel eerlijk... als een dier niet gelukkig is als niet-enige kat, is het dan fair om het dier dan maar op medicatie te zetten zodat het semi-gelukkig is?

Ik denk dat je een diepgeworteld gedragsprobleem moet aanpakken en dat zal niet gemakkelijk worden. Clomical kan een hulpmiddel zijn, maar niet de remedie.

Bewerkt door Smitten Kitten, 21 oktober 2009 - 11:13.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#98 Geplaatst 21 oktober 2009 - 12:02

Smitten Kitten zei:

Clomicalm is een antidepressivum voor dieren en wel een behoorlijk straf middel en in mijn ogen nutteloos als je ernaast geen gedragstherapie doet. (en niet alleen in mijn ogen, elke kattengedragstherapeut zal dit beamen. Een medicijn lost een gedragsprobleem niet op, zal het in het "beste geval" slechts verdoezelen")

Ik hoop echt oprecht dat je het probleem gaat aanpakken en het niet gewoon gaat platspuiten. Want heel eerlijk... als een dier niet gelukkig is als niet-enige kat, is het dan fair om het dier dan maar op medicatie te zetten zodat het semi-gelukkig is?

Ik denk dat je een diepgeworteld gedragsprobleem moet aanpakken en dat zal niet gemakkelijk worden. Clomical kan een hulpmiddel zijn, maar niet de remedie.

Ja ik had eerst tegen de DA gezegd dat ik pillen absoluut niet zag zitten en dan bleef enkel nog herplaatsing of euthanasie over dusja...

Gedragstherapeuten allemaal goed maar dan moet ik ten eerste al een goede therapeut vinden, en ten 2de dan moet ik WEERAL al mijn zuurgespaarde zakgeld opofferen om een dier te redden dat al 5 jaar niet behandeld geweest is, ik vind het gewoon niet meer eerlijk dat ik constant moet opdraaien voor andermans nalatigheid. :censored:
Als mijn katten ziek worden dan geef ik met plezier mijn geld af, maar ik vind dit gewoon niet meer normaal dat ik een "lieve kater" adopteer die dan zo agressief reageert, maar ik moet het dan wel oplossen... Bij kira wist ik tenminste waar ik aan begon, ik wist hoe ze was en ik heb daarvoor gekozen.

ze zeggen dat ik dit een paar weken moet proberen, en normaal zou zijn gedrag dan stabiliseren (als de pillen effect hebben, maar heb er toch bedenkingen bij want iedereen die mori gezien heeft moet zich maar eens inbeelden dat ik hem elke dag een pilletje moet dwangvoeren...lekker NOG meer stress voor mori)

Trouwens ik had dan met de vorige eigenaars gemaild en hun reactie was dan dat ik beide katten maar terug moest brengen dan, dat ze maar bij hen blijven tot het einde der dagen.

Precies of het is "alles of niets", terwijl ik persoonlijk vind dat mori en kira helemaal geen sterke band vertonen (ik heb thuis katten die écht constant bij elkaar zijn, dat is hier niet zo) maar ze willen dus dat ze samen blijven heb ik het idee.

Ik doe deze moeite nu eigenlijk voornamelijk voor kira, want terug naar die vorige eigenaars dat kan dat poesje niet aan, terwijl het voor mori naar mijn mening beter is van hem gewoon te herplaatsen als "single" kater...

maarja, we zullen nu zien wat die pillen doen zeker? Het attestje is onderweg...

Bewerkt door Dier, 21 oktober 2009 - 12:05.

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#99 Geplaatst 21 oktober 2009 - 12:06

Euthanasie???? :o
Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#100 Geplaatst 21 oktober 2009 - 12:11

kiki zei:

Euthanasie???? :o

ja, de DA zei dat zulke problemen van dominante agressie vaak veel erger worden en dat die problemen enkel plat te spuiten zijn, maar dat gedragstherapie en dergelijke dikwijls niets uithalen.

Hij had vorig jaar een kater die juist hetzelfde deed als mori, en op een gegeven moment begon hij de kindjes aan te vallen van die mensen. Niemand wil zo een dier adopteren, plus herplaatsing is dan zelfs gevaarlijk.
JE beseft toch dat jij als eigenaar verantwoordelijk/aansprakelijk bent hé voor je dier?
Dus als je dier iets misdoet dan betaalt de verzekering, maar als je op de hoogte was en ze kunnen dat bewijzen dan begint de miserie...en sorry ik zou persoonlijk ook niet op mijn geweten willen dat een kindje een oog verliest door een jaloerse aanval van mijn kat.

die kater hebben ze dus geeuthanaseerd, en nog een andere kater die ook zo deed is herplaatst naar een oudere dame dacht ik.

Als de DA zo'n dingen zegt, tja... als het een hond was geweest of een straatkat dan hadden ze hem wellicht al buiten gezet?

Ik zeg ook niet dat ik euthanasie wil, integendeel, ik had eerst gezegd geen pillen en daarom waren dat de opties, dus nu doe ik wel pillen éh, en als dit alles niet helpt ja dan moet ik verder overleggen met de vorige eigenaars zeker?

Ik ben nog steeds van mening dat de eigenaars zich een beetje objectiever moeten opstellen, want ze spreken over "soulmates", maar ik merk daar niet veel van hier, plus het zijn nog steeds dieren. Ik blijf erbij dat mori gelukkiger zou zijn alleen, maar als dat wil zeggen dat ik kira ook moet opgeven dan tja...

kira is écht een lief poesje, dat volgens mij niet zal openbloeien zolang dominante mori hier de plak zwaait..

Bewerkt door Dier, 21 oktober 2009 - 12:14.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#101 Geplaatst 21 oktober 2009 - 12:58

De eigenaars willen dat ze samen blijven, wat zeggen ze er dan van als je zegt dat je Mori zou willen herplaatsen en Kira zelf zou houden? In mijn ogen lijkt me dit ook de beste oplossing, Kira bloeit duidelijk open bij je, het zou erg jammer zijn haar dat terug te ontnemen.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#102 Geplaatst 21 oktober 2009 - 13:16

Spanishke zei:

De eigenaars willen dat ze samen blijven, wat zeggen ze er dan van als je zegt dat je Mori zou willen herplaatsen en Kira zelf zou houden? In mijn ogen lijkt me dit ook de beste oplossing, Kira bloeit duidelijk open bij je, het zou erg jammer zijn haar dat terug te ontnemen.

Ze hebben niet letterlijk gezegd dat ze willen dat ze samenblijven. Ik had heel het verhaal uit de doeken gedaan, verteld wat de DA gezegd had want ik had gemaild na het bezoek van de DA, en dat er vooral een probleem was met mori zijn dominantie.

Ze hebben heel kort gereageerd: dat dat bij hen allemaal niet zo was en dat ik ze dan maar allebei terug moest brengen. Volgens ingrid die die mensen kent is dat hun manier van e-mailen, maar ik was toch erg van de kaart, want ik wil kira absoluut niet meer opgeven, en mori ook niet maar ik kan ze volgens mij echt niet beiden houden, enkel ben ik van mening dat een kat zoals mori (die na amper 3 weken al zo op zijn plaats is) veel minder moeite heeft met de aanpassing van een verhuis dan een bang dier zoals kira.

Geef mij een paar maanden met kira alleen, evt. gesteund door wat bachbloesemtherapie, en dat katje wordt mijn grote lieve knuffelkont, ze komt nu ook aandacht vragen maar mori kan er niet mee overweg gewoon, hij domineert haar. :wall:

Ik ga die pilletjes toch proberen zodat niemand kan oordelen dat ik "niet tot het uiterste ging", maar als ik stop met de pillen en het probleem is niet weg dan vrees ik dat hij toch zal moeten verhuizen...
Spijtig dat mijn oma zo dement is, hij had perfect geweest voor haar want zij is hele dagen alleen, weduwe al bijna 20 jaar, maar ze zou vergeten van hem eten te geven vrees ik dus dat is geen optie.

Bewerkt door Dier, 21 oktober 2009 - 13:16.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#103 Geplaatst 21 oktober 2009 - 13:25

Euthanasie vind ik niet kunnen, maar ik denk inderdaad dat Mori misschien wel onherstelbaar "beschadigd" kan raken als hij zo maar moet blijven wonen in een situatie die hij niet wilt. Sommige katten zijn nu eenmaal niet gek op kattenvriendjes. En ja, misschien bouwt zijn frustratie zich dan op, en doet hij dan eens heel vies...

Ik vind het persoonlijk niet eerlijk om zo aan te modderen met hem. Die kat is niet gelukkig he... en pilletjes geven om dat ongelukkige gevoel te onderdrukken vind ik persoonlijk dan niet de juiste aanpak. Wat Mori wel gelukkig zal maken is een thuis waar hij ALLE aandacht krijgt. Misschien een ouder iemand die alleen woont, waar geen kinderen meer in huis wonen, geen andere huisdieren, waar Mori gewoon alle aandacht krijgt en die met niemand moet delen.

Aanvankelijk was het toch ook de bedoeling dat je Mori alleen zou nemen, toen was het toch nog geen voorwaarde dat Kira erbij kwam? Je zit nu met twee katten die duidelijk niet elkaars soulmates zijn en die alletwee andere behoeften nodig hebben. Mori wilt enige kat zijn en Kira wilt gewoon een veilige thuis waar ze kan openbloeien.

In jouw situatie zou ik oftewel enkel Mori houden en daar dan nooit meer een andere kat bijzetten en ook werken aan zijn probleem. Niet door het probleem plat te spuiten, maar ook via therapie. Maar eigenlijk denk ik dat als hij enige kat zou zijn het probleem zichzelf al grotendeels zal oplossen.
Oftewel enkel Kira houden en haar laten openbloeien.
En moest je Mori houden dan vind ik eerlijk gezegd wel dat de vorige eigenaar je wat moet bijstaan financiëel. Als ze echt om hem begaan zijn dan denk ik ook wel dat ze dat zullen doen en ook mede verantwoordelijk zullen blijven voelen.

PS Novartis, de fabricant van Clomicalm schrijft zelf voor in de gebruiksaanwijzing dat dit een middel is dat ENKEL mag gegeven worden in combinatie met gedragstherapie.

IndicatieAls ondersteuning bij de behandeling van met scheiding verbandhoudende afwijkingen welke zich als volgt manifesteren: kapotmaken, onzindelijkheid (ontlasting en urinering) en alleen in combinatie met gedragstherapie. In vergelijking met de verbetering die wordt waargenomen na de behandeling met alleen gedragstherapie, geeft de combinatie van een behandeling met Clomicalm en gedragstherapie een verdere positieve verbetering bij ongeveer 1/3 van de behandelde honden.

Bewerkt door Smitten Kitten, 21 oktober 2009 - 13:29.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#104 Geplaatst 21 oktober 2009 - 13:29

Je wil echt proberen om het op te lossen... maar waarom dan geen gedragstherapie? Ik begrijp dat dat veel kost, dat jij nu de brokken moet lijmen, en dat je dat niet eerlijk vindt.

Maar is het eerlijk als je hem die gedragstherapie nu weer ontzegt? Misschien is het dat net wat hij nodig heeft. Jij bent nu zijn nieuwe personeel en het is jouw verantwoordelijkheid om alles te doen om hem gelukkiger te maken. Het kan zijn dat je hem weer zal moeten herplaatsen. Maar ik zou het tijd geven en alles proberen, ook gedragstherapie. Want als je hem herplaatst, waarom zou de volgende eigenaar het dan moeten oplossen d.m.v. gedragstherapie? En zo zal het elke keer gaan, terwijl jij dit misschien kan stoppen.

Als je alles geprobeerd hebt, en je moet Mori dan nog herplaatsen, dan weet je tenminste dat je er alles aan gedaan hebt. Ook om hem de kans te geven gelukkiger te zijn op een andere plaats.

Succes en sterkte ermee.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#105 Geplaatst 21 oktober 2009 - 15:46

Jij vindt dat ik gedragstherapie moet overwegen, maar heb je mori zelf al bezig gezien?
Er zitten hier weer veel mensen die denken de situatie te begrijpen, maar kom zelf eens kijken?
Ik heb zelf per toeval wel een opleiding DA assistente achter de rug, een jaar bij een DA gestaan, en ook een cursus ethologie gevolgd om dan nog te zwijgen over mijn ervaring in the field. Ik ben dus geen totale leek op vlak van dierengedrag, en ik zeg het: mori is dominant agressief, en dan heeft therapie vrijwel nooit zin. (dominant agressieve honden worden zelfs per definitie ingeslapen)
Ik sta altijd open om bepaalde dingen te proberen, als iemand een goede therapeut kent wil ik die wel contacteren, maar ik heb er zo mijn mening over.

om te gaan redeneren dat het niet eerlijk is dat ik hem een gedragstherapeut ontzeg dat vind ik gewoon erover. Mori is een kat, geen mens, hij kan niet praten, hij kan niet duidelijk maken wat er nu precies aan de hand is, dus moet men ook niet gaan overdrijven.

mori is een kat die perfect gelukkig kan zijn als hij alleen zit, dan vraag ik mij af of het wel fair is van mij tov zowel mori en kira om hier eerst nog een hoop vreemden binnen te laten om hem te bekijken, pilletjes te geven en wat nog allemaal.
Terwijl het probleem perfect opgelost zou kunnen zijn als hij alleen zit? En dan nog zonder al die stress voor beide katjes.

Ik blijf erbij dat sommigen het toch wel ERG ver trekken. Plus: als ik nu zijn nieuwe personeel ben, waarom mag ik dan niet gewon mijn zin doen en hem herplaatsen?! :louche:

edit: juist naar de DA gebeld waar ik bij gestaan heb voor een 2de opinie. Hij zei dat ik de pilletjes kon proberen, en dan moet ik kijken of zijn gedrag beter wordt of niet. Maar er zijn geen garanties dat zijn gedrag niet terug verslechterd nadat de behandeling wordt stopgezet, en ik heb al gezegd dat ik absoluut geen voorstander ben om een kat heel haar leven te drogeren.
Als een kat een hartprobleem heeft en elke dag medicatie nodig heeft: ja
maar voor een gedragsprobleem is dat echt niet de bedoeling, dus het zal toch afwachten worden.

Bewerkt door Dier, 21 oktober 2009 - 15:55.