Spring naar inhoud

- - - - -

Chronische blaasontsteking

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_Kbekaert_*
Guest_Kbekaert_*

#1 Geplaatst 17 oktober 2009 - 13:52

Hallo iedereen, ik had graag van jullie wat raad en ondersteuning gekregen bij het probleem van onze Miep.
Miep is een gecastreerde kater van 4.5 jaar en 4 weken geleden merkten we dat hij zeer vaak op de kattenbak ging. Dus zijn we meteen naar de dierenarts gegaan die constateerde dat hij een blaasontsteking had. Hij kreeg een langwerkende antibiotica - injectie en een pijnstiller. 3 dagen nadien ging Miep achteruit, weer naar de dierenarts en constatatie van een obstructie, dus is hij daar gebleven, zijn urine werd getest en er werd een sonde ingenaaid om zijn blaas goed te legen. Ondertussen werd hij op een dieet gezet en was het afwachten. Na 14 dagen was er nog altijd geen beterschap, in tegendeel, Miep grolde nu iedere keer nadat hij op zijn kattenbak was geweest en eigenlijk zijn alle mogelijke hoekjes, tentjes, dekentjes kattenbak geworden. Uiteindelijk een 2de antibioticakuur gegeven en Metacam (pijnstiller) die we iedere dag mochten geven. Het probeem loste zich niet op, dus maandag is er een kijkoperatie gedaan aan zijn blaas, ook al omdat het urineonderzoek geen melding gaf van kristallen.
De blaas bleek enkel een verdikte blaaswand te hebben, dus zeker een ontsteking, maar geen teken van stenen, poliepen, kristallen of andere.
En vandaag zit ik in zak en as. Miep blijft heel vaak kleine bloederige plasjes maken, al dan niet op de kattenbak. Hij heeft veel pijn en uiteindelijk heeft de dierenarts mij gisteren een andere pijnstiller gegeven (contramal) in drupjes. Hij krijgt ook al cystease om zijn blaaswand te versterken en staat nog steeds op dieet. Die pijnstiller blijkt echt slecht van smaak te zijn, ik probeer het met een pipetje in te spuiten, waarna hij echt begint te schuimbekken. Ik heb boven en beneden al Feliway in het stopcontact gestoken om stress te verminderen.
Momenteel ligt hij uitgeput te slapen op alweer een nat dekentje. Ik wil hem zo graag helpen, maar ik weet niet meer wat te doen. Wij lopen hier zo stilletjes aan op de toppen van onze tenen en ook voor onze andere 3 katten is dit helemaal niet plezant. Heeft iemand raad? Alvast bedankt!

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 17 oktober 2009 - 14:07

mijn eerste gedacht is: heb je al eens versvoer geprobeerd?

Geplaatste afbeelding

Guest_Kbekaert_*
Guest_Kbekaert_*

#3 Geplaatst 17 oktober 2009 - 14:16

Wat bedoel je precies met versvoer?
Ze krijgen 's morgens en 's avonds nat eten en normaal gezien overdag korrels. Nu heb ik de korrels weggenomen en alleen als ze er naar vragen krijgen ze nog korrels, zeker nu ik Miep die dieetvoeding geef. De natte dieetvoeding wou hij helemaal niet eten, dus geef ik hem verder Felix, Whiskas, natte voeding van Zoomart en dan de dieetkorrels ( van Royal Canin) erbij. De rest krijgt hetzelfde natvoer en dieetkattenkorrels van Royal Canin.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 17 oktober 2009 - 17:37

Met versvoer bedoeld Aldhissla rauwe voeding. Rauwe kip of een bereide voeding zoals carnibest, KVV. Meer info hierover kan je in het onderdeel voeding zeker terug vinden. Verder heel veel beterschap voor Miep :duim: :duim: :duim: (ik neem zelf ook contramal en het is inderdaad niet echt lekker van smaak)
Drinkt Miep voldoende ? Anders kan je onder zijn natvoer nog eens extra water mengen, en in huis op verschillende plaatsen kommetjes met water plaatsen. Een drinkfontein stimuleert ook vaak tot meer drinken. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Sjalot
Sjalot
  • 128 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 17 oktober 2009 - 23:41

Wat naar, volgens mij is het best wel ongewoon dat katers blaasontstekingen krijgen. Bij poezen komt de infectie van buitenaf (bacterie) bij katers komt het van binnen uit. Dat is wat ik ervan begrepen heb. Mijn poes Suss heeft ook een tijd een blaasontsteking gehad zonder duidelijke oorzaak. Een paar weken later bleek ze ook problemen met haar gebit te hebben. Wat het verband is weet ik niet maar sinds ze aan het gebit geholpen is de blaasontsteking ook helemaal verdwenen. Misschien is er helemaal geen verband tussen maar het schaadt niet als je ook even naar zijn gebit laat kijken.

Sterkte ermee!

Bewerkt door Sjalot, 17 oktober 2009 - 23:42.

Groetjes van Charlotte

6 Maine Coons & 2 Heilige Birmanen

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 18 oktober 2009 - 08:11

is de nierfuncite gecontrolleerd geweest? dit kan ook een onderliggend probleem zijn.
Ik weet niet of je met een kijkoperatie ook gruis kan opzoeken, met een echo is dit heel duidelijk te zien.
Ik vermoed dat ofwel de antibiotica niet zijn aanslag heeft, of er is een onderliggend probleem of er zit idd gruis.
Welke voeding heb je van rc moeten geven? Ik wil je wel één goede raad meegeven : als je hem op een gruis dieet hebt moeten zetten, dan mag je alleen maar deze voeding geven, anders heeft het geen enkele zin
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_Kbekaert_*
Guest_Kbekaert_*

#7 Geplaatst 18 oktober 2009 - 13:27

Bedankt voor jullie advies.
Een drinkfontein hebben ze, we hebben er verdunde kattenmelk bij gezet en ook boven staat er een drinkbak.
Ik heb vandaag extra water bij zijn eten gedaan, hij heeft het gretig opgegeten.
Gisteravond hebben we hem nogmaals Contramal gegeven en het was weer schuimbekken geblazen.
Omdat hij er deze middag nog slechter aan toe is (hij kan nog met moeite van zijn kattenbak komen) hebben we hem opnieuw Metacam gegeven. Ik denk dat hij die Contramal gewoonweg niet verdraagt.
De da heeft een bloedonderzoek en urineonderzoek laten doen, dus dan neem ik toch aan dat daarbij zijn nierfunctie is getest. Een echo is er niet genomen, wel een foto.
Als ik even kijk op internet wat de symptomen zijn van een probleem bij de nieren, dan is dat een doffe vacht (heeft hij niet, ze blinkt echt), meer drinken (heeft hij altijd gedaan), lusteloos zijn, ... (en dat was niet zo tot 4 weken geleden).
Ik ben alleen bang dat er met zijn blaasje nu iets aan het fout lopen is, omdat hij zoveel pijn heeft. Het sneetje is mooi genezen, het bloed is zo goed als uit zijn plasjes, maar toch heeft hij meer en meer pijn.
Ik ga morgen bij de da waar ik vroeger ging (door verhuizen was dit te ver en om de katten minder te stresseren heb ik een andere gezocht).
Mijn vriend sprak deze morgen om hem te laten inslapen als dit zo nog verder gaat, maar ik kan gewoon niet geloven dat het zo moet eindigen. We zijn er van in het begin vroeg bij geweest, hij heeft alles gekregen wat de da zei, we hebben er echt ons best voor gedaan, en hij eet, drinkt, hij lijkt niet echt ziek, maar heeft wel veel pijn. Ik ben bang als de andere da morgen een andere operatie of behandeling voorstelt, dat we gewoonweg niet genoeg geld meer hebben om dat allemaal te betalen. Ik wil mijn ventje niet verliezen, hij was onze eerste kat, maar 5 weken oud toen we hem in huis haalden en moesten hem nog leren drinken. Hij is de liefste van de 4. We hebben geen kinderen, maar hij lijkt toch echt ons kindje te zijn.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 20 oktober 2009 - 10:40

een 2de opinie bij een andere DA is zeker geen slecht idee :geluk: :geluk: :geluk: :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Kathleen
Kathleen
  • 7.941 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 22 oktober 2009 - 19:39

contramal , daar word je kotsmisselijk en draaierig van als je er ni goed tegen kan
Geplaatste afbeelding
Wanneer je verdrietig bent, kijk dan in je hart en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 22 oktober 2009 - 19:56

Contramal is wel een hele straffe pijnstiller, en ja je kan er ziek en draaierig van worden. Ik denk dat je best bij je vroegere da terug gaat voor een tweede opinie en alle testen opnieuw laat uitvoeren. Veel succes. :geluk:

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#11 Geplaatst 22 oktober 2009 - 20:00

:geluk: :geluk: