Spring naar inhoud

- - - - -

Plas probleem

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Guest_Senna_*
Guest_Senna_*

#1 Geplaatst 19 oktober 2009 - 10:43

Hoi,

Ik begin een beetje wanhopig te worden met 1 van mijn poezen. Zij plast namelijk tamelijk vaak ergens bij ons in huis.

Ongeveer een jaar geleden hebben mijn huisgenoot en ik twee poezen geadopteerd die op straat waren gezet. Tussen de twee ging het nooit echt helemaal vlekkeloos (af en toe halen ze naar elkaar uit, of 'springt' de Liesel plagerig naar Cattee wanneer Cattee bij mij op schoot zit bijvoorbeeld.), maar buiten die akkefietjes ging het goed.
Tot ongeveer 7 maanden geleden, toen Liesel (de toch wat jaloerse poes), plots in ons appartement begon te plassen. Eerst dachten wij aan een ongelukje, of dat ze nog bij ons in huis moest wennen, maar elke keer weer plaste ze op mijn bed, wanneer mijn kamerdeur open stond. Een lange tijd ging het goed door gewoon mijn kamendeur te sluiten, maar wanneer wij een handoekje, kledingstuk oid op de grond hadden laten liggen (bv in de badkamer) plaste ze daar ook op. Maar op het moment dat we per ongeluk mijn slaapkamerdeur open doen, plast ze het bed. Nu heeft ze laatst ook bij ons op de bank geplast, weer zonder rede lijkt, want de kattenbak is gewoon schoon. Op het bed van mijn huisgenoot plast ze vrijwel nooit (dit is slechts twee keer gebeurd), maar bij mijn bed grijpt ze elke kans om erop te plassen aan. Ik heb geen idee meer waar dit aan kan liggen, en word hier een beetje moedeloos van.

Wat kan ik hieraan doen? Ze heeft nu al een keer of 20 op mijn bed geplast, soms zelfs enkele minuten nadat ze op de (schone!) kattenbak is geweest.

Bewerkt door Senna, 19 oktober 2009 - 10:47.

Francine
Francine
  • 8.090 berichten
  • 15 katten

#2 Geplaatst 19 oktober 2009 - 10:51

Eerst en vooral zou ik haar eens laten nakijken door de dierenarts, zodat je er zeker van bent dat het geen medische oorzaak heeft.

Anders zou het kunnen dat ze jaloers is of onder stress staat misschien, maar daar ken je het best achter komen samen met je dierenarts.
De Perzengroetjes.
www.sienjamosas.tk

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#3 Geplaatst 19 oktober 2009 - 11:04

Ja ik heb er ook zo eentje, verschrikkelijk is dat he.
Bij mijn poes is het zeker stress, ze heeft wel een paar keer blaasontsteking gehad, maar ze heeft wat probs met de andere katten en dus plast ze her en der. Het blad van mijn dressoir is gewoon kapot geplast :cry:
Nu heb ik een kleine kater die er ook een sport van maakt op dekentjes van de honden en zo te gaan plassen. Hij weet heel goed dat het niet mag want is al tig keer betrapt en dooreen gerammeld.
Maar ik zou ze idd eens laten onderzoeken, het is wel niet simpel hun plasje op te vangen

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 20 oktober 2009 - 10:55

Ik zou ook zeker eerst een medische oorzaak uitsluiten. Als het niet medisch is kan je altijd feliway insteken voor de stress en eventueel bachbloesems geven. De plaatsen waar ze altijd gaat plassen ook heel grondig reinigen, anders nodigt het uit om daar te blijven plassen. Misschien ook een extra kattebak bij zetten.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 20 oktober 2009 - 11:14

PeggyJ zei:

Ik zou ook zeker eerst een medische oorzaak uitsluiten. Als het niet medisch is kan je altijd feliway insteken voor de stress en eventueel bachbloesems geven. De plaatsen waar ze altijd gaat plassen ook heel grondig reinigen, anders nodigt het uit om daar te blijven plassen. Misschien ook een extra kattebak bij zetten.

ik sluit me hier volledig bij aan

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_Isjuh_*
Guest_Isjuh_*

#6 Geplaatst 20 oktober 2009 - 13:48

Ik heb ook zon plasser hier thuis, ik denk ook jaloezie een beetje op de andere dieren, nochtans krijgt onze Milo echt niet minder aandacht als de rest, maar hij wil nu eenmaal DE kat en koning te rijk zijn...
Hij plast op alles van de hondjes en ook net zoals bij jouw op handdoeken, kledingstukken...
Plezant is het allesinds zeker niet...
Ik probeer dus alle stoffen dingen weg te stoppen tot grote ergernis van de wafjes, en dan af en toe eens iets anders te plaatsen zodat Milo het zelf ook wil onderzoeken en interesant vind gecombineerd met de Feliwayspray...

Guest_Birdofprey_*
Guest_Birdofprey_*

#7 Geplaatst 20 oktober 2009 - 14:18

Feilway kan je inderdaad proberen. anders kan je ook proberen met bachbloesemtherapie. zijn jouw katten trouwens "geholpen" ? dat kan ook al veel aan plasproblemen verhelpen. een checkup bij de dierenarts kan zeker geen kwaad

Guest_Senna_*
Guest_Senna_*

#8 Geplaatst 21 oktober 2009 - 18:51

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga zeker binnenkort weer met dr naar de DA.
Vandaag heeft ze weer lekker op kleding in een koffer zitten plassen. Heel vervelend.

Wat is dat Feliway precies? Als het niet schadelijk is voor mn kat wil ik alles wel proberen om deze gekkigheid te verhelpen.

Mijn katten zijn wel alle twee al gesterilliseerd.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 22 oktober 2009 - 13:10

Senna zei:

Wat is dat Feliway precies? Als het niet schadelijk is voor mn kat wil ik alles wel proberen om deze gekkigheid te verhelpen.

Feliway haal je bij de apotheek, het is een stekker met vulling om in het stopcontact te steken. De vulling bestaat uit natuurlijke feromonen van poezen en daar worden ze dus rustiger van.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

S10
S10
  • 97 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 23 oktober 2009 - 11:23

Onze Domino plast sinds enkele weken ook in huis, het liefst tegen iets tegen, wasmand, schoenen, zelfs als eens op de kast.  Ik heb haar laten onderzoeken en het is zeker niets medisch, maar waarschijnlijk stress.  De feliway steekt hier al 2 maanden in de stekker, maar ondervind geen beterschap :catscratchhead .  Ik wil wel eens met bachbloesems proberen, heb daar bij mij ook baat bij gehad.  Maar welke bloesem moet ik dan gebruiken, of is het gewoon de rescue?  Domino is ook zeer onrustig, schrikt van het minste, wil NIET opgepakt worden, dan blaast en krabt ze.  Nochtans dit was vroeger niet zo.  Met onze Flodder klikt het tamelijk goed, ze slapen beiden op ons bed, kunnen elkaar verdragen.  Met ons Snolleke, is het "kat & hond" :d ...maar Domino laat zich door haar zeker niet intimideren, integendeel.  Ik denk dat ze vooral stress heeft van de katten in de buurt, ze is geboren in de tuin bij ons en daar zit ze graag, maar in onze buurt zijn zoveel katten gekomen :trance: en ze kan ze niet in de tuin verdragen, enkel haar mama. :x .
Ik vind het zo spijtig, want we geven haar zoveel liefde en aandacht, we spelen elke dag "kiekeboe", dan verstop in mij achter een hoekje of de zetel en antwoord ze echt op m'n "kiekeoe" en springt ze op mij....maar zo vlug een spelletje kan beginnen, zo vlug kan het ook gedaan zijn en is ze kwaad en nijdig.  De dierenarts sprak eventueel van "anti-depressiva" :misselijk: .

Guest_Senna_*
Guest_Senna_*

#11 Geplaatst 29 oktober 2009 - 10:39

Dat is inderdaad erg spijtig van uw Domino. Wat het vooral moeilijk maakt is dat vaak niet duidelijk is wát er nou echt de boosdoener is. Stress zou best kunnen, maar het lijkt me dat ze daarop ten duur wel mee om kunnen gaan... niet?

Ik zou zelf even feliway gaan kopen, hopelijk is het daarmee gedaan..
Afgelopen 2 weken heeft ze (Liesel) niet meer geplast, totdat mijn slaapkamerdeur per ongeluk voor 5 min open stond. Toen vond ik weer een plasje op mn bed, weliswaar weinig, maar toch vervelend aangezien alles weer in de was moest. Ik heb zo een idee dat ze op 1 of andere manier ALTIJD op mijn bed moet/wilt plassen, aangezien ze niet nodig moet.. Kan het zo zijn omdat mijn andere poes (cattee) vaak bij mij slaapt en zich helemaal inhaar roes voelt in mijn kamer, dat Liesel (de plassende poes) uit jaloezie op mijn bed plast? Want het lijkt me niet dat ik daar wat aan kan doen, of toch wel?

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#12 Geplaatst 29 oktober 2009 - 11:33

Wanneer een kat uit jaloezie plast kunnen bach bloemen heel goed helpen. Als je meer uitleg wil, dan stuur je mij maar een pb'tje