Spring naar inhoud

- - - - -

kitten/kattenbak

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_Heidike_*
Guest_Heidike_*

#1 Geplaatst 19 oktober 2009 - 23:01

Hallo allemaal,

Goed nieuws! Grote stappen op korte tijd ! Ons vondelingetje eet sinds gisteren af en toe wat vaste voeding.  Hij gaat nu ook alleen op de kattenbak.  (Hij is 4 weken, dus moest ik tot nu zelf "stimuleren) Gisteren eerst pipi en vandaag voor het eerst ook een grote boodschap.  Zolang hij in zijn afgemaakt terrein zit gaat dat goed.  Daarstraks echter, als hij bij ons in de living de ruimte mocht verkennen, heeft hij een plas gedaan in een hoekje.  Ik had hem nochtans laten zien waar de kattenbak stond.  Waarom zou hij dit gedaan hebben?
En hoe kan ik vermijden dat het opnieuw gebeurt?   Het is wel een grote living.  Zou het kunnen dat hij de plaats van de kattenbak nog niet zelfstandig weet te vinden als hij vrij rondloopt?

Alle tips welkom!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 20 oktober 2009 - 10:49

Als de living vrij groot is, kan het zijn dat hij gewoon te laat zijn plasje voelde opkomen en dus niet tijdig naar de kattebak raakte. Je kan voorlopig een 2de kattebak bij plaatsen of de huidige kattebak wat korter bij plaatsen. Waarschijnlijk is de afstand gewoon nog te groot voor het kleintje.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#3 Geplaatst 20 oktober 2009 - 10:53

kdenk ook dat de kattenbak nog te ver staat
zoals hierboven mss nog een 2de kattenbak bij plaatsen
je kan hem er ook af en toe nog eens inzetten

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 20 oktober 2009 - 15:24

Voor zo'n heel kleintje is het beter om de ruimte waarin ze zitten een beetje te beperken. Dan merk je snel genoeg wanneer hij er aan toe is om wat meer ruimte te hebben.

In dit geval moet je hem zien als een baby die leert zindelijk te worden. Hij snapt waar de kattenbak voor is, maar denkt er gewoon niet aan dat hij moet plassen. Als hij dan moet, dan doet hij dat waar hij staat.
Probeer de ruimte te beperken en dan zul je zien dat hij vaker naar de bak gaat. Zet hem er ook af en toe gewoon op. Vooral na het eten of drinken kun je dat doen, zo leert hij vanzelf wat de bedoeling is.

Als hij wat meer ruimte krijgt om lekker te dollen en te rennen, dan op verschillende plaatsen, strategisch opgesteld, kleine kattebakjes neerzetten. Als hij wat groter is zal hij steeds meer van 1 bak gebruik gaan maken. Dan kun je een voor een de kleinere bakjes weghalen totdat hij nog maar 1 (of twee, net wat je wilt) bak(ken) voor hem hebt staan.

Succes met je vondelingetje!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Heidike_*
Guest_Heidike_*

#5 Geplaatst 21 oktober 2009 - 21:53

thanks! Kheb een stevige griep dus hou het even kort... Vandaag grote plas voor zijn kattebakje. In zijn beperkte ruimte.  Hij ging zo goed als hij daar zat.  Waarom doet hij dit?
Allee ik kruip weer men bed in...Slaaplekker

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 22 oktober 2009 - 18:28

Hij is nog klein en moet nog veel leren. Veel geduld hebben en hem toch regelmatig op de bak zetten.
soms zijn die kleintjes zo druk met spelen dat ze domweg vergeten naar de bak te gaan en dan zijn ze soms te laat. Net zoals een klein kind dat zindelijk leert worden wel eens te laat bij de wc/potje is en dan net vlak ervoor plast.

Blijft het steeds zo dan kun je overwegen om wat plas naar de da te brengen voor een testje. Dan kan een eventuele medische oorzaak worden uitgesloten.

Maar met zo'n klein katje dat geen andere kat als voorbeeld heeft zou ik me niet al te veel zorgen maken. Het valt niet mee om te leren waar je moet plassen! ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_catniplover_*
Guest_catniplover_*

#7 Geplaatst 26 oktober 2009 - 07:45

hij wil denk ik zijn geur overal op zetten (om duidelijk te maken dat het ZIJN huis is) :paw

Guest_catniplover_*
Guest_catniplover_*

#8 Geplaatst 26 oktober 2009 - 07:49

mijn kat durfde eerst niet goed door het kattenbakluikje misschien er af halen ? :paw

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 26 oktober 2009 - 10:14

Het is inderdaad belangrijk dat de ruimte van zo'n klein kitten beperkt wordt. Je moet dat vergelijken met een peuter. Die haalt soms de wc ook niet op tijd. Dus het is belangrijk van hem in bv 1 kamer te houden( zeker s'nachts) en eventueel voor een paar weken een tweede kattebakje bij te zetten. Ze vergeten immers als ze spelen dat ze moeten pipi doen en dan is het op de grond of de zetel of de mat en dat gedrag wil je niet aanmoedigen want straks wete ze niet beter meer dat plassen overal mag. Zet hem eventueel af en toe in de kattebak.Na een paar weken als ze zo'n 8 a 10 weken zijn zal hij wel op tijd de bak vinden.
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/