Spring naar inhoud

- - - - -

siameesje

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Guest_Susanna_*
Guest_Susanna_*

#1 Geplaatst 21 oktober 2009 - 18:38

hoi
ik ben net nieuw hier en heb een paar vragen
ik zou graag een Cattery beginnen nu wil in een liev snoesig poesje kopen voor 200 euro maar zonder stamboom er werd me wel verteld dat zij ras zuivere ouders heeft hoe kan zij dan nu stamboom kittens geven ik vroeg mij dit af
mvg susanna

p.s. nog een kleine vraag ik heb ook een halve siameese kater (gecastreerd) :cathiss
kan dat met een nog niet gesteriliseerd poesje of krijgen ze dan ruzie :catlick

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 21 oktober 2009 - 18:54

als je kat geen stamboom heeft vind ik het persoonlijk onverantwoord om ermee te gaan fokken ;)
dit omdat je dan eigenlijk geen info hebt over erfelijke ziektes die in de lijnen van je kat voorkomen, zo kan het dat je dan zieke katjes gaat fokken...
beter dus een kat te zoeken met een degelijke stamboom voor je gaat fokken ;)

ook het boek "katten fokken" van ester verhoef is een aanraden indien je wil gaan fokken :)

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 21 oktober 2009 - 19:00

Eerst en vooral welkom op het forum!

Hierbij ook meteen wat goeie raad:

1) Als je raskatjes wil fokken, ga dan op zoek naar een kitten met een mooie stamboom (omwille van de redenen die Aldhissla al gaf).
2) Ga met dat katje enkele keren naar een kattenshow, zodat je goed de plus- en minpunten van dat katje weet, zodat je daar rekening mee kunt houden als je later op zoek gaat naar een dekkater
3) Lees zoveel je kunt over genetica, het ontleden van stambomen, fokken, zwangerschappen en bevallingen bij katten en leer ook hoe jij zelf kittens moet grootbrengen voor het geval de moederpoes het niet kan/wil (want ook dat gebeurt!)
4) vraag advies aan de cattery waar je katje vandaan komt en vraag hen om je bij te staan bij het beginnen van je cattery.
5) Vergeet je ook niet te registreren bij een vereniging en vraag daar je catterynaam aan, zodat je de kittens die bij jou geboren worden ook een mooie stamboom mee kunt geven.

En de fokkers hier op het forum zullen hier vast nog meer bij kunnen vertellen. :)

Probleem is ook dat een cattery runnen handenvol geld kost (een paar nulletjes meer dan die 200 euro voor een kitten zonder stamboom).

Excuses als dit alles wat cru overkomt, maar een cattery is iets waar je best eens goed over nadenkt eer je eraan begint. Er zijn niet enkel maar leuke kantjes aan, en een goedkope hobby is het zeker niet.

Geplaatste afbeelding

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#4 Geplaatst 21 oktober 2009 - 19:06

Fokkers genoeg, beter niet fokken, neem lief poesje als gezelschap.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 21 oktober 2009 - 19:13

Voor een fokpoesje ga je heel wat meer mogen neertellen dan een kleine 200 euro, daar heb je nog geen gezelschapspoesje voor. Als je haar wil nemen, neem haar dan, maar fok aub niet, want dit is inderdaad niet verantwoord. Als je echt een cattery wil beginnen met raskatten, zoek dan een deftige cattery die wel stambomen aanvraagt, een stamboom kost amper 10 euro, denk daaraan.
Er is altijd een reden voor dat er geen stamboom bij is.

Het is niet enkel snoezigheid dat de klok slaagt, er komt veel meer bij kijken

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 21 oktober 2009 - 19:30

:wall: :wall:

Guest_Susanna_*
Guest_Susanna_*

#7 Geplaatst 21 oktober 2009 - 19:38

super bedankt voor alles
en ik ga dan toch nog even goed zoeken naar meer info
bedankt allemaal met dit poesje ga ik dus niet fokken
ik wil natuurlijk geen zieke katjes op de wereld zetten :(
dit is zielig
mvg susanna :)

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#8 Geplaatst 21 oktober 2009 - 19:41

Susanna zei:

super bedankt voor alles
en ik ga dan toch nog even goed zoeken naar meer info
bedankt allemaal met dit poesje ga ik dus niet fokken
ik wil natuurlijk geen zieke katjes op de wereld zetten :(
dit is zielig
mvg susanna :)

toch nog een mens met een hart :) fijn dat je deze beslissing genomen hebt, het is een zeer verantwoordelijke beslissing :)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 21 oktober 2009 - 21:46

Super te lezen dat je wat gaat doen op basis van de reacties die je gekregen hebt!! Vind het zo fijn dat er mensen zijn die dit ter harte nemen. Een dikke pluim voor jou! :duim: :duim:

Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#10 Geplaatst 21 oktober 2009 - 21:50

heel goed dat je je zo informeerd en naar de reacties luistert :)
Dat getuigd van goede wil voor het welzijn en het voortbrengen van gezonde katten, en dat is volgens mij toch al de belangrijkste stap naar een goede fokster ;)

Ik zou zeggen, neem zeker voldoende tijd om voldoende informatie te verzamelen en voldoende dingen geleerd te hebben. Misschien kan je met enkele fokkers eens afspreken om gezellig een tasje koffie te drinken en zo nog wat extra tips in te winnen? ;)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 21 oktober 2009 - 21:51

Super dat je dit zo goed opneemt! Ga je haar dan nemen voor het gezelschap of ga je gewoon op zoek naar een ander poesje?
Veel succes ermee

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 21 oktober 2009 - 21:51

Karolientje zei:

Super te lezen dat je wat gaat doen op basis van de reacties die je gekregen hebt!! Vind het zo fijn dat er mensen zijn die dit ter harte nemen. Een dikke pluim voor jou! :duim: :duim:

volledig mee eens