Spring naar inhoud

- - - - -

Langharige kat en plassen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 23 oktober 2009 - 12:15

Jaro wordt bij het plassen altijd vies. Zijn vacht is nat en er hangen altijd wel stukjes kattenbakvulling in zijn "broek". Jaro gaat ook bijna echt zitten wanneer hij plast, misschien daarom dat die stukjes erin blijven hangen.

Is dit bij jullie langharige katten ook zo?

Meneertje zijn broek hier moet dringend bijgeknipt worden, maar da's zo moeilijk! Zelfs met 2 kunnen we hem dan niet de baas. De laatste keer was het er dan ook met plukken uitgeknipt, wat echt geen zicht was (maar natuurlijk beter dan een pipi-broek). Zijn achterkant wassen is ook niet simpel, dat krijg met hem bijna niet gedaan. Jajoutje is ongelooflijk sterk en beweeglijk, zodat hij zich altijd uit je greep wurmt.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#2 Geplaatst 23 oktober 2009 - 12:17

Ik zal zaterdag meneer Jajou eens onder handen nemen ;)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 23 oktober 2009 - 12:21

Bij Willow valt dat allemaal erg goed mee, moet ik zeggen, maar die heeft dan ook zo'n ontzettend makkelijke vacht om te onderhouden. Hem borstel ik 1 keer per week om alle losse haren goed weg te doen (zodat hij er niet teveel binnenkrijgt), maar knopen/klitten/viezigheid in zn vacht heeft hij eigenlijk zo goed als nooit.

Indy daarentegen... Daar blijft normaal ook wel vanalles in de broek hangen. Maar hij heeft ook een heel andere vacht dan Willow. Indy heeft veel sneller last van knopen en klitten en alles blijft in zn vacht plakken. Wij knippen de vacht niet helemaal kort (ook de broek niet), maar hebben een uitdunschaar (zo eentje die kappers ook gebruiken), en daarmee dunnen we in de probleemzones zijn haar uit. Helpt erg goed, en toch blijft hij mooi in zn vacht zitten op die manier. ;)
Voordeel met Indy is wel dat hij erg gesteld is op zijn schoonheidsbehandelingen. Hij komt luid spinnend naar me toe als ik de borstel bovenhaal. Het is inderdaad een ander verhaal als je kat het niet zo heeft begrepen op kam- en/of knipbeurten...
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 23 oktober 2009 - 12:29

Smitten Kitten zei:

Ik zal zaterdag meneer Jajou eens onder handen nemen ;)

Is goed :) .

Jaro heeft nooit veel van kammen enzo gehouden. En daar zijn koppig karaktertje bij ;) .

En nu het winter wordt en zijn vacht voller en langer wordt, gaat het alleen maar erger worden.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 oktober 2009 - 12:29

Boris heeft dat probleem ook soms... Hij heeft ook een echte "broek":
Geplaatste afbeelding
Plasjes, drollen, kattenbakzand... Alles blijft erin hangen. We knippen zijn broek vaak bij (hij laat dit wel makkelijk doen) maar zelf dat is geen garantie. Dan slaagt hij er soms nog in om in zijn kortgekniptje haartjes drie drollen te herbergen! O:) Dus veel tips behalve knippen kan ik je nog niet geven, ik ga alleszins aandachtig dit topic volgen :) .

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#6 Geplaatst 23 oktober 2009 - 13:19

Mirltje is op dat gebied een heel propere madam. vorige week had ze wel een drolletje in haar staart, maar dat was al maanden geleden.

Zou het niet helpen als je er minder kattenbakvulling in doet?

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#7 Geplaatst 23 oktober 2009 - 13:22

blaadjes, takjes en zo dat brengen ze mee binnen, maar verder zijn ze eigenlijk nooit vies. Mijn pers vroeger had vaak diarree en dat was minder leuk.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 23 oktober 2009 - 14:00

Drolletjes blijven gelukkig nooit in zijn vacht hangen. Alleen als hij diarree zou hebben, maar dat gebeurt zo goed als nooit. Daar ben ik wel blij om, dat het alleen pipi is :) .

Lies ik denk dat minder kattenbakvulling niet gaat helpen. Hij gaat gewoon echt zitten en ik snap ook wel dat als er pipi door al die vacht moet, dat er dan een deel in de vacht blijft hangen.

En hij kan dan ook nog eens zo hard graven dat alles vol ligt met korreltjes rond de kattenbak, hij neemt ze mee in zijn staart en broek... een varkentje is het :LOL: .

@Bibie: Boris daar heeft ook een mooie broek ja.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 23 oktober 2009 - 14:07

Bij Lily blijven soms ook kleine drolletjes hangen aan haar staart. Ik knip rond het gaatje alles een beetje bij. Als ze buiten gaat (onder begeleiding) brengt ze aan haar staart ook blaadjes en dergelijke mee binnen. :o

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 23 oktober 2009 - 14:12

catherine zei:

Bij Lily blijven soms ook kleine drolletjes hangen aan haar staart. Ik knip rond het gaatje alles een beetje bij. Als ze buiten gaat (onder begeleiding) brengt ze aan haar staart ook blaadjes en dergelijke mee binnen. :o

Jaro komt nooit buiten, maar ik kan me al voorstellen wat hij anders altijd mee zou brengen in zijn vacht :LOL: .

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#11 Geplaatst 23 oktober 2009 - 14:12

Mirl sluipt meestal als ze buiten mag aan het tuigje. En als ze in de weide mag, dan loopt ze het liefst door het hoge gras. Voor ze terug binnen mag moet ik er ook gras, blaadjes, stokjes,... uithalen :ha

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 23 oktober 2009 - 14:20

Bij ons staat er een boom vlak voor ons balkon, en de twijgjes en blaadjes waaien natuurlijk nu allemaal ons balkon op, door de afspanning heen. Willow en (vooral) Indy hebben nu ook regelmatig blaadjes en twijgjes in hun kraag en/of staart hangen (ze gaan er graag in liggen rollebollen). Pixel en Axxes willen blijkbaar niet onderdoen, want zij pakken de twijgjes en blaadjes dan weer in hun mond en sleuren ze zo mee naar binnen. O:)

Geplaatste afbeelding