Spring naar inhoud

- - - - -

hoe best aanpakken?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Guest_Daphne_blue_*
Guest_Daphne_blue_*

#1 Geplaatst 24 oktober 2009 - 22:02

Het is eindelijk zover: maandag ga ik mijn poezel van 1,5 jaar halen en haar naar haar nieuwe thuis brengen! Alles staat alvast klaar: de kattenbak met korrels, bakje voor drinken en eten, nat & droge voeding, krabpaal en speeltjes, ... nu nog de ster van het verhaal waar het allemaal om draait!

Maar ik wou nog wat tips hebben om de aanpassing aan een nieuwe omgeving en nieuwe mensen zo makkelijk mogelijk te maken, kan iemand helpen? Ze is namelijk een beetje schuw van nieuwe mensen, dus wat doe ik: geef ik haar in het begin best een beetje ruimte en laat haar zelf naar me toekomen? Of probeer ik haar gerust te stellen met een snoepje of zo? Ze zal nog een beetje gestresseerd zijn omdat ze van een omgeving komt waar ze niet meer overeenkwam met de andere katten en daardoor wat minder verdraagzaam was geworden, ook beetje naar mensen toe...
En waar zet ik haar bij het opendoen van de transportbak: bij de kattenbak, het eten of de krabpaal (of maakt het helemaal niet uit ;) )?

Alvast bedankt voor jullie - zeer geapprecieerde - raad!

tineke
tineke
  • 242 berichten

#2 Geplaatst 25 oktober 2009 - 06:44

ik zou een paar dagen niks forceren,en vanwege de stres van een nieuw onderkomen haar in een kleinere ruimte laten bij de kattebak tot je ziet dat ze haar behoefte doet ,denk dat hij of zij zowiezo rustiger word dan waar ze vandaan kwam gezien de andere katten .veel suxes

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#3 Geplaatst 25 oktober 2009 - 06:46

:geluk:  

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#4 Geplaatst 25 oktober 2009 - 06:57

:geluk: :geluk: :geluk:  en ik zou de transportbak gewoon in de leef ruimte zetten en afwachten ik heb dat ook zo gedaan , wij waren naar een dvd aan het kijken en Ramses kwam op zijn gemak snuffel snuffel naar buiten

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 25 oktober 2009 - 08:12

Als je de transportbak opendoet, laat dan de deuren naar de ruimtes waar ze mag komen, open. Ze zal zelf een plekje kiezen waar ze zich veilig voelt.

Adam vond de living eng omwille van de grote ramen, en koos mijn bureau uit.
Ik heb dan zijn eten en de kattenbak daar gezet. (Ondertussen is de kattenbak verhuisd, maar zijn eten staat daar nog).

Hij heeft daar een volle week gekampeerd, bewoog bijna niet van zijn plekje, enkels 's avonds kwam hij eens rondneuzen. Ik kwam dus op audientie in het bureau m hem te knuffelen. :LOL:  (Dat vond hij best. Raar eigenlijk, hij is een bange kat in het algemeen, en van vreemden moet hij nu ook nog niets hebben...)

Na een week ongeveer bewoog hij zich gewoon door het appartement.

Ik wou hem zo snel mogelijk laten nakijken door de dierenarts, en ik heb haar toen gevraagd om aan huis te komen om niet nog eens de stress van vervoer etc... te hebben.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 25 oktober 2009 - 10:03

Veel succes met je nieuwe schat! Misschien kan je van zodra ze uit de transportmand is gestapt haar toch even op de kattenbak zetten en voor de rest zou ik haar rustig laten verkennen. Geef ze een beetje de tijd om zich aan te passen. :)

Geplaatste afbeelding

Guest_Daphne_blue_*
Guest_Daphne_blue_*

#7 Geplaatst 25 oktober 2009 - 12:57

Ok bedankt iedereen voor de succeswensen en de goede tips! Ik zal zien hoe ze zich voelt in de living, vindt ze dit te eng owv de grote ruimte zal ik ze tijdelijk in de bureau zich laten aanpassen en pas na een tijdje de kattenbak & eten naar de living verhuizen.

Is gek, ik heb altijd gedacht dat je de kattenbak best zo weining mogelijk verplaatst omdat ze er erg aan gehacht zijn dat die steeds op dezelfde plaats staat, maar dat is dan toch niet zo?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 25 oktober 2009 - 15:30

:geluk: :geluk: :geluk: . Je moet de kattebak ook niet te vaak verhuizen, de poes die bij jou komt wonen is al volwassen, dus ze zal haar weg naar de kattebak wel vlug vinden. Maar bij kittens is de afstand soms te groot tot aan de kattebak als ze in heel het huis vertoeven, ze zijn dan niet vlug genoeg aan hun kattenbak, maar ik denk niet dat dit een probleem gaat zijn bij je volwassen poes.
Ik zou ook gewoon de transportmand openen in de leefruimte en haar op haar eigen tempo eruit laten komen. Als ze haar eerste stapjes gezet heeft in haar nieuwe omgeving kan je haar altijd tonen waar de kattebak staat. Je ziet wel of ze heel schuw is of nieuwsgierig, probeer zoveel mogelijk haar tempo te respekteren.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag