Spring naar inhoud

- - - - -

Handige tips gezocht tegen op kasten en tafels springen

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#1 Geplaatst 27 oktober 2009 - 10:36

Tja elke kat springt wel eens op tafel of op een kast omdat ze nieuwsgierig zijn

maar ik vraag me af of er 'trucjes' bestaan om te verhinderen dat ze op tafels en kasten springen

ik heb al gehoord dat mensen gebruik maken van zilverpapier op de rand van de kast, maarja kan moeilijk alle kasten vol leggen..

een plantenspuit zou ook goed helpen(?) maar hier heb ik mijn bedenking bij

iemand tips?

alvast bedankt!

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 27 oktober 2009 - 10:51

een plantenspuit helpt wel, zilverpapier daar geloof ik niet in.

Je kan ook cat off spray gebruiken. Of krodaat NEE roepen en tegelijk in je handen klappen.

Hier ligt Gebbie het liefst op de tafel en Bix heeft een mandje bovenop de kast staat. Je moet voor je zelf uitmaken wat ze mogen en dan heel duidelijke grenzen stellen.

Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#3 Geplaatst 27 oktober 2009 - 10:58

Van mij mogen ze in de zetel liggen, op de vensterbank en in het tv kastje
maar op de keukenkast springen, in de afwasbak zitten en op de tafels springen niet

ik ga alvast eens proberen door hard nee te roepen en te klappen in mijn handen
als dat niet lukt wil ik de cat off spray wel eens gebruiken, kan je die gewoon bij bijv zoomart halen?

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#4 Geplaatst 27 oktober 2009 - 11:03

Deze spray heb ik ooit bij de aveve gehaald.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 27 oktober 2009 - 11:16

Zilverpapier zou hier voor geen meter helpen... Ze komen net heel nieuwsgierig kijken als ze zilverpapier horen ritselen bij ons. Is alleen maar leuk speelgoed!

Plantenspuit helpt over het algemeen, behalve als je kat Axxes heet O:) , die is er namelijk absoluut niet van onder de indruk.

Wat wij doen is luid "nee" roepen, en met de vingers knippen. Na een tijdje volstaat het dan zelfs om enkel nog te knippen met de vingers (althans bij ons toch). Maar wat ik wel weet... als ze weten dat we geen toezicht houden, dan springen ze toch op tafel hoor... Vind altijd kattenhaartjes terug op de tafel. Als we erbij zijn doen ze het niet. Op kasten springen doen ze bij ons eigenlijk sowieso niet echt... Pixel doet het wel eens in de slaapkamer, dan gaat ze op de dressoir zitten en naar zichzelf kijken in de spiegel. :twisted:
Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#6 Geplaatst 27 oktober 2009 - 11:25

Zie ze haar eigen zo graag? Die Pixel van jullie :)

Hier moet ik ook alleen maar met de vingers knippen als ze iets doen dat niet mag.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 27 oktober 2009 - 11:32

Lies zei:

Zie ze haar eigen zo graag? Die Pixel van jullie :)

Mja, ze is nogal narcistisch ingesteld... :ha
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 27 oktober 2009 - 11:33

Volhouden is alleszins het belangrijkste, niet mijn sterke kant dus, en hier springen ze dan ook overal op O:) . Ik heb er niet echt een probleem mee, zolang ze maar niets stuk doen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Puma27
Puma27
  • 119 berichten

#9 Geplaatst 27 oktober 2009 - 20:29

Hier heb ik zowat alles geprobeerd...maar niks helpt.  Ze springen overal op.
Bij Puma helpt het wel om dan gewoon luid en streng 'NEE' te roepen, dan miauwt hij wel es zo van 'ik mag hier niks', maar hij komt er wel af.
Pepsi kent het woord 'NEE' niet.  We pakken hem er dan zelf af, en 3 seconden later zit hij er al weer op.  Na een 3tal pogingen vliegt hij dan even in het waskotje.
Ze springen dus overal op, behalve aan mijn kookvuur als ik aan het koken ben, moeten ze afblijven.  Maar ik zou toch nog willen proberen om het ze af te leren om op de tafels, en keukenkasten te springen.  Maar hoe ik dat ga doen?
Zo'n catt-off spray heb ik ook, maar daar zijn ze immuun voor.

jane
jane
  • 43 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 04 november 2009 - 18:44

Ik heb al een paar keer een waterpistooltje gebruikt als ze op de tafel springen. Maar als we niet thuis zijn zullen ze het toch doen vrees ik.
Want je kat mag eigenlijk niet zien dat jij dat doet, maar dat vind ik te moeilijk.
Deze morgen zaten wij zonder internet, dus belde ik Telenet op.
De modem was in orde, dus ik kon alleen nog naar een betalend nummer bellen voor technische bijstand.  Ik moest dan het één en ander proberen, en we kwamen tot de conclusie dat de netwerkkabel niet was aangesloten !
Eén van de poezen had de kabel uitgetrokken ! :twisted:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 04 november 2009 - 18:46

Wij gebruikten de plantenspuit, maar die is niet meer nodig.
Hun naam roepen (nog maar zeggen) of in de handen klappen is al voldoende :) dan denken ze direct van "oei betrapt"
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 04 november 2009 - 19:14

In het begin gebruikte ik ook de plantenspuit (vrij vaak zelfs :d ) en ik riep dan ook kordaat NEE. En al sinds een hele tijd hoef ik de spuit niet meer te gebruiken. Als ik nu NEE zeg, dan begrijpt hij het echt wel. En dan hij echt gaan liggen mokken en zo precies miauwen van 'ik mag hier ook niks' :LOL: Het zijn deugnieten he, maar je moet echt volhouden. Als ze echt echt stout zijn kan een je ze mss een klein tikje geven en er weer NEE bij zeggen? Op den duur kennen ze dat woord wel hoor.

Geplaatste afbeelding

Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#13 Geplaatst 04 november 2009 - 21:55

Dottie begint het te leren, maar Mickey zo koppig dat hij is snapt het nog niet echt :LOL:

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 05 november 2009 - 18:11

Ik heb de plantenspuit gebruikt: Shiva mag niet op het aanrecht of op de tafel. Als ik niet thuis ben, springt hij toch op tafel en herschikt de tafellopers. Op het aanrecht springt hij niet meer. Dat heeft hij zichzelf afgeleerd: 1 x met zijn pootje op een nog warme kookplaat gekomen en dat is hem toch niet zo goed bevallen. :o
Ik probeerde ook consequent te zijn met de plantenspuit met volgend resultaat: als ik thuis ben, doet hij niets wat hij niet mag. Als ik niet thuis ben, doet hij gewoon zijn zin (zie ook het kattenprofiel van Shiva). Ik zou willen dat hij niet meer op tafel springt, maar hij doet het toch als ik weg ben. Hij doet wel niets stuk, mijn decoratie, kaarsen en vazen laat hij met rust, dus ik kan hem ook niet straffen. :catscratchhead
Ik heb ergens gelezen (weet niet of het op dit forum was) dat dubbelzijdige kleefband ook onaangenaam zou zijn voor katten. Ik dacht dit op de rand van het aanrecht te plakken maar toen besliste Shiva zelf om er niet meer op te springen.
Keep off-spray heb ik ook in huis maar nog niet gebruikt, misschien ga ik die wel op de kerstboom sprayen.
Volhouden is de boodschap maar dat is niet zo makkelijk want katten zijn minstens even grote volhouders.

Bewerkt door Fieke, 05 november 2009 - 18:12.

Geplaatste afbeelding

Guest_mightycats_*
Guest_mightycats_*

#15 Geplaatst 05 november 2009 - 19:47

héél herkenbaar, hier helpt dat ook allemaal niet, dus moeten we ermee leren leven, in ons nieuwe huisje hebben we nu de zolder speciaal vrijgesteld voor de poezels, zo kunnen ze ook vluchten als de hond te wild is en dat bevalt hun prima, we zien ze enekel wat minder vaak beneden, maar ze hebben hun eigen stekkie waar ze alles mogen :)