Spring naar inhoud

- - - - -

dopen

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 27 oktober 2009 - 16:40

'Wat is er leuk aan om op een studentendoop iemand zo te vernederen?'            

• dinsdag 27 oktober 2009

• Auteur:                      (gn)
                           Geplaatste afbeelding Veel doopmeesters gaan zwaar over de schreef. 'Als wraak omdat ze zelf indertijd hard zijn aangepakt?'Wim Daneels
© Wim Daneels

GENT - Bij een studentendoop in Gent belandden twee schachten op de spoedafdeling.

Drie uur in de barre kou op je knieën op de kasseien moeten zitten. Gedwongen worden om vieze sauzen te slikken tot je kotst. Een banaan opeten die tevoren via tien achterwerken is gepasseerd. Zo ging het eraan toe bij een doop van de eerstejaarsstudenten economie in Gent.

Laurence de Klerk Wolters (1 8) heeft er geen probleem mee om openlijk haar verhaal te doen. 'Ik weet dat ik hiermee het doopgeheim ophef, maar ik hoop dat het helpt om dopen in de toekomst wat leuker te maken', zegt ze. Een vriend van haar is terughoudender en wil alleen anoniem getuigen. We noemen hem Tim.

'We hadden gehoord dat wie gedoopt is, heel wat voordelen geniet, op cantussen en zo', zegt Tim. 'Gedoopte studenten vormen naar verluidt een hechte vriendenkliek.' En het hoort bij het studeren aan de universiteit, vond Laurence. Dus besloten de twee zich samen met pakweg honderd twintig andere eerstejaarsstudenten economie van de UGent te laten dopen. Ze betaalden daarvoor 10euro inschrijvingsgeld.

De doop van de Vlaamse Economische Kring wordt over drie dagen gespreid en begon vorige week maandagavond met de schachtenverkoop. Tim: 'Je moet één voor één het café binnenkomen en voor een publiek van ongeveer vijftig studenten op een podium enkele opdrachtjes vervullen. Ik moest een tong draaien met een jongen. Daarna krijg je een dooppeter. Ik werd aan hem verkocht voor honderd pinten.'

Laurence werd gevraagd te strippen, maar weigerde. 'Die eerste avond kon al bij al nog door de beugel', vindt ze. 'Je weet immers vooraf dat een doop niet altijd plezierig is.'

Dinsdag is gebruiksdag. Dan mag de peter zijn schacht tussen 6uur en middernacht allerlei taken opdragen. 'Bij mij was het vernederend', zegt Tim. 'Ik moest een hele tijd op handen en voeten over de straatstenen kruipen, terwijl mijn peter tegen me brieste. Ik moest ook zijn schoenen likken.'

Laurence: 'Maar de derde dag, de doopdag, was het ergst. Om zes uur 'sochtends moesten alle schachten verzamelen voor het café op het Sint-Pietersplein. Het was ijskoud en er stond veel wind. Toch moesten we drie uur lang op onze knieën zitten op de koude kasseien en blijven herhalen: “Ik ben een domme schacht., '

'Die eerste drie uren waren een verschrikking', vindt Tim. 'Grote tubes met allerlei sauzen werden leeggespoten in je mond of over je gezicht. Ik heb een of twee tubes geslikt. Je moest zwelgen tot je letterlijk moest overgeven. Sommige doopmeesters riepen dat je moest kotsen op de schacht die naast je lag. Mensonterend.'

Twee personen moesten 'sochtends al naar de spoedafdeling worden gebracht. 'Een student met zwakke trommelvliezen kreeg een zure saus in zijn oor. Toen iemand op een tube sprong, kreeg een ander een sausstraal in zijn oog gespoten.' Twintig schachten beslisten toen af te haken.

Laurence en Tim besloten door te bijten. Voor het vervolg kregen de studenten een plastic zak om het lichaam. Dat speelde zich af op een veld en bij een bosje in een randgemeente. Laurence: 'We waren al nat van de smurrie, maar toen moesten we ook een tijdje tot ons middel door een beek waden. Daarna heb ik urenlang gebibberd van de kou. Tegen het einde van de middag was ik de onderkoeling nabij. Gelukkig kregen we toen thermische vesten.'

Laurence: 'Op den duur ben je zo murw van de viezigheden, het kotsen, de kou en de nattigheid. Ik denk dat ik de laatste drie uren aan een stuk gehuild heb. Oké, in het reglement staat dat je elk moment kunt stoppen, maar hoe doe je dat als ze je gsm en geld hebben afgenomen en je vuil en stinkend als de pest ergens op een veld staat?'

'Het ergste onderdeel was de doopvont. Dat was een regenton waarin een onbeschrijflijke smurrie zat. Ik ben er zeker van dat er pis, kak en kots in stak. Allerlei dingen, zoals een ui en hondenbrokken, werden daarin ondergedompeld en die moest je opeten.'

'Ik ben zwaar ontgoocheld', zegt Laurence, die forfait gaf voor de doopfuif. 'Mensen die ik tof vond, hebben zich in mijn ogen als onmensen gedragen. Ik zal daar volgend jaar zeker niet staan als doopmeester. Wat is er zo leuk aan om iemand zo te vernederen?'

wie van jullie is ooit gedoopt of is nog van plan zich te laten dopen?
ik heb mij op mijn peda laten dopen, maar dat was een hele brave doop (gelukkig)
aan zo'n dopen zou eerlijk gezegd ook niet meedoen, wel spijtig dat dit natuurlijk weer in het nieuws komt...
er zijn zoveel dopen waar niks misgaat en waarbij het voor de schachten evengoed ook wel leuk is :)
er zijn natuurlijk sommige campussen die bekend staan om de vreselijkheden die ze begaan bij de dopen maarja...
deze doop vind ik er eerlijk gezegd ook over :/

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 27 oktober 2009 - 16:42

Ik ben eigenlijk niet zo'n voorstander van die studentendopen, zelfs als student was ik dat niet... Vind er ook gewoon niks aan. Heb mezelf dus ook niet laten dopen! Zorgt dezer dagen trouwens voor ontzettend veel overlast in het stadscentrum hier. Allemaal viezigheid op de pleintjes en in de straten. Om over de geluidsoverlast nog maar te zwijgen. Maar da's ieder zijn mening natuurlijk. :)
Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 27 oktober 2009 - 16:48

toch enige nuancering vereist

Op 27 oktober 2009 omstreeks 14u41, zei Maxime Bernaert:        
          Als zelf gedoopte, ex-praesidiumlid, zes jaar lid van de Vlaamsche Ekonomische Kring (5 jaar als student, 1 jaar als doctoraatsstudent) en elk jaar betrokken bij de voorbereiding van de doop en bij de doop zelf, wil ik toch even op een aantal onwaarheden wijzen. Een doop is vandaag de dag nog nooit zo gereglementeerd en voorbereid geweest, zo is er een doopdecreet vanuit de overkoepelende studentenvereniging (FK) opgelegd, waarin duidelijk staat wat wel/niet mag, welke producten wel/niet mogen gebruikt worden, enz. Zij controleren ook elke doop. Tevens worden er binnen de Vlaamsche Ekonomische Kring elk jaar inspanningen gedaan om de doop zo veilig en aangenaam mogelijk te laten verlopen: dit jaar was de lijst van producten die niet mochten gebruikt worden nog nooit zo groot, van elke schacht werd een dossier bijgehouden van producten waar hij/zij allergisch voor is, welke fysieke problemen hij/zij heeft (rugklachten, knieën, … ;) , enz. Daarnaast werden er 50 thermische dekens voorzien, voor mochten er mensen het te koud krijgen. Zo was er tijdens het eerste uur reeds een meisje die het koud had, waarop wij onmiddellijk reageerden met haar binnen te nemen in ons café, haar een kop warme koffie te geven, iets te geven om te eten, enz. Wat betreft het voeren van 2 mensen naar de spoed: dit klinkt natuurlijk sensationeel, maar is het allesbehalve. Van bij de voorbereidingen is er duidelijk gezegd: bij elke mogelijke kwetsuur of probleem, wordt de persoon onmiddellijk naar spoed gebracht, om alle problemen onmiddellijk te kunnen aanpakken. Is het niet zo dat een sportclub op een uitstap op 120 deelnemers minstens 2 mensen naar spoed moet voeren voor allerlei kwaaltjes (rugpijn, omgezwikte enkel, … ;) ? Uiteindelijk bleken deze twee personen geen van beiden iets ernstigs te hebben, integendeel, ze mochten terug deelnemen aan de doop. Voorts moet de doop gezien worden in een proces van beginnend student tot volwaardig clublid. Uiteraard is de doop een beetje afzien, maar naarmate de dag vordert, worden de activiteiten steeds leuker (vooral in het bos) en zijn deze meer gericht op teambuilding. Zo is de doop een overgang van een groep individuele studenten, die nadien een hechte “kring” van clubleden worden. Tijdens de dag hebben ze elkaar leren kennen in moeilijke tijden, wat de beste band schept. Daardoor ook is het clubgevoel binnen studentenclubs zo groot. Als je kijkt naar school, zie je dat studenten met doorzettingsvermogen het het verst schoppen in het leven. Ook dat is een onderdeel van de doop. Waarom zijn er in het zakenleven zoveel ex-praesidiumleden zo succesvol?? Tijdens de doop is niemand verplicht om door te doen, iedereen mag op elk moment met vrije wil stoppen. Uiteraard zijn wij dan enorm verbaasd als mensen die niet opgeven, achteraf niet blij zijn dat ze gedoopt zijn.. Bij het begin van de doop werd er voor elke schacht een zak voorzien, met zijn/haar nummer op, voor persoonlijke bezittingen (gsm, sleutels, … ;) . Deze zakken werden veilig bewaard en dienden ervoor om te verzekeren dat er geen enkele persoonlijke bezitting kwijt geraakte of beschadigd werd (vb. gsm die met vocht in contact komt). Ook werd op dat moment op het gezicht van elke schacht duidelijk genoteerd welke allergieën, kwaaltjes (rug, knieën, … ;) , in hebben van lenzen, … deze persoon had. Dit om er voor te zorgen dat niemand in gevaar kwam. Voorts is het psychologische aspect van een doop het belangrijkste: tijdens een doop wordt er inderdaad geroepen, maar dit blijft oppervlakkig (vb. domme schacht) en wordt nooit persoonlijk. Dit psychologische aspect maakt de doop tot wat hij is: niet meer dan een dag waarbij je van nul begint en geleidelijk aan groeit tot een prachtig clublid. Wat nog ontbreekt in het artikel, is het feit dat er dit jaar werd gewerkt met een doopcomité (zij droegen een oranje overall), die de doop tot in de puntjes hadden voorbereid (volgens het doopdecreet van het FK) en die enkel mochten dopen. Zij waren een voor een mensen met ervaring in dopen en waren tevens de enigen die mochten dopen. De mensen in een witte kiel mochten toekijken, maar niets ondernemen, tenzij goedgekeurd door het doopcomité. Hier werd heel streng op toegezien. Om te reageren op Tim zijn gebruiksdag: er werd duidelijk een papier getekend bij de schachtenverkoop (door peter/meter en schacht) waarop stond wat wel en niet mocht (men mocht niet buiten Gent, men mocht niet fysiek afgepeigerd worden (dus op handen en voeten lopen was niet toegestaan), men mocht niet vernederd worden, … ;) . Bij elke inbreuk hierop, moest de schacht dit melden (telefonisch: het telefoonnummer van verschillende personen van het doopcomité werd aan alle schachten gegeven) en werd hij/zij onmiddellijk bij zijn peter/meter vandaan gehaald. Dit wisten alle schachten en meters/peters zeer goed, dus mocht dit al gebeurd zijn, had Tim ons moeten verwittigen. Tegen de buitentemperatuur konden we weinig doen, toch werd op geregelde tijdstippen aan de schachten een aantal sportoefeningen opgelegd (op en neer springen, fietsen, aerobicoefeningen, … ;) om het warm te krijgen. Tevens werd rond 10 uur een vuilniszak gegeven, die de warmte beter bij het lichaam hield. Ook waren, zoals eerder gezegd, 50 thermische dekens voorzien voor mochten mensen het te koud krijgen. En om het groepsgevoel te stimuleren, werden ook dikwijls groepsknuffels gegeven. Mensonterend??? De activiteiten zijn inderdaad soms vuil, maar ikzelf en vele anderen vinden dit net leuk. Hoeveel zou je in een jeugdbeweging niet geven om jezelf eens goed vuil te maken, om eens goed te ravotten, …? Maar tegenwoordig moet alles blijkbaar “clean” blijven. Daarom ook speelt de jeugd niet meer buiten, maar binnen op een computerspelletje… Over de aanstalten om urine te drinken ben ik zeer duidelijk: dit mag niet, is nog nooit getolereerd geweest en kan niet gebeurd zijn. Er is zoveel toezicht van het doopcomité, dat dit nooit wordt toegelaten, zelfs niet de aanstalte tot. Men weet duidelijk dat als dit zou gebeuren, onze studentenclub misschien voor altijd zijn doop kwijt is. Over het wenen: ik heb reeds vele mensen zien wenen om allerlei redenen: gsm kwijt, ruzie met vriend, veel te doen voor school, fysiek moe tijdens het sporten, gewoon een emotionele bui, verschieten, … Uiteraard is een doop ook een emotioneel gebeuren en beginnen sommigen snel te wenen, maar om hiervan een drama te maken… Ik zie zelfs mensen soms wenen van blijdschap… De doopvont is steeds het paradepaardje van de doop: hierin komen allerlei eetbare producten (augurken, peperkoek, water, koekjes, … ;) , die elk lekker zijn op zich, maar de combinatie is toch niet zo smakelijk. Nooit zullen er uitwerpselen of andere zaken in zitten, dit wordt niet toegelaten. Het is het psychologische aspect: de schachten moeten denken dat er allerlei viezigheden in de doopvont zitten, maar dit is totaal niet zo. Uiteraard komt in een maag ook alles samen, als je producten apart op eet, dus waar zit het verschil? Na de doop heb ik superveel schachten met enorme fierheid hun dooplint in ontvangst zien nemen. Sommigen onder hen droegen het zelfs de volgende dag in de les en ook tijdens de openingsfuif, om hun fierheid tot het behalen van de doop te tonen. Dit schept een enorme band tussen de clubleden. Tijdens de doop speelt het doopcomité een rollenspel: zij moeten streng zijn en ook zo lijken. Maar dit dient enkel om de groep in toom te kunnen houden. Probeer als leerkracht maar eens met 120 studenten op stap te gaan… Maar voor en na de doop zijn alle schachten volwaardige vrienden, waarop hun peter super fier is (waarom zou hij/zij anders zoveel betalen om hun peter te zijn?!). Tot slot een algemene opmerking: stop met steeds sensatie te zoeken als er geen nieuws is, dit brengt enkel laster aan verkeerde mensen. De doop is een van de weinige tradities die vandaag de dag nog stand houdt binnen het studentengebeuren, en wordt vandaag de dag ook enorm gereglementeerd en gecontroleerd. Altijd zal er wel eens een negatieve reactie komen, maar weegt dit op tegen de 100 andere gedoopten dit jaar, en de vele duizenden gedoopten algemeen, die wel positief zijn??? En reacties van mensen die nooit een doop van dichtbij hebben meegemaakt, snap ik niet. Blijkbaar leeft er nog steeds een soort urban legend, waarin de doop het grootste kwaad is… Maar dit is al lang verleden tijd. Men zou dringend een remake moeten maken van de film “Ad Fundum”, waarbij heel het studentengebeuren waarheidsgetrouw in beeld wordt gebracht. Maar waarschijnlijk zou dit eerder een documentaire worden, want zoveel sensatie is er absoluut niet te vinden.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 27 oktober 2009 - 16:50

:) :) Eerlijk gezegd vind ik de argumentatie dat de studenten die zich laten dopen over meer doorzettingsvermogen zouden bezitten eigenlijk maar zever hoor. Heeft er helemaal niks mee te maken. Maar goed, het is ieder zijn mening, zoals ik al zei.
Al vind ik het persoonlijk niet zo aangenaam dat het pleintje vlak bij ons appartement 3 weken na de doop nog altijd stinkt naar de look... :oops:
Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#5 Geplaatst 27 oktober 2009 - 16:50

Ok, nu is het officeel, mijn maag ligt helemaal overhoop.

Ik heb mij op kot laten dopen, dat viel best wel mee. Heel veel look in de haren en smurrie over ons. sauzen slikken, ik heb ook honden blikvoer gegeten (smaakte een beetje als stoofvlees). Op het einde moesten we ook door organen kruipen en een varkenskop kussen.

Bij de studentenvereniging heb ik mij niet laten dopen, nadat ik de video van het jaar ervoor zag heb ik het besluit genomen.
Maar omdat ik lid was mocht ik wel gaan kijken. Bepaald moment ben ik daar buiten gelopen en moest ik er helemaal niets meer van hebben. Ze hadden een schachten badje gemaakt met van alles walgelijk. Opeens zegt daar ene dat er een schacht in het badje moest gaan zitten want hij moest pissen :misselijk: toen ik zag dat hij op dat meisje begon te pissen ben ik buiten gegaan.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 27 oktober 2009 - 16:55

Lies zei:

Ok, nu is het officeel, mijn maag ligt helemaal overhoop.

Ik heb mij op kot laten dopen, dat viel best wel mee. Heel veel look in de haren en smurrie over ons. sauzen slikken, ik heb ook honden blikvoer gegeten (smaakte een beetje als stoofvlees). Op het einde moesten we ook door organen kruipen en een varkenskop kussen.

Bij de studentenvereniging heb ik mij niet laten dopen, nadat ik de video van het jaar ervoor zag heb ik het besluit genomen.
Maar omdat ik lid was mocht ik wel gaan kijken. Bepaald moment ben ik daar buiten gelopen en moest ik er helemaal niets meer van hebben. Ze hadden een schachten badje gemaakt met van alles walgelijk. Opeens zegt daar ene dat er een schacht in het badje moest gaan zitten want hij moest pissen :misselijk: toen ik zag dat hij op dat meisje begon te pissen ben ik buiten gegaan.

dat gaat er ook wel zwaar over
tegenwoordig zijn er reglementen ;)
de studentenclub die die niet naleeft mag niet meer dopen ;)

nuja,  ook ik vind het dopen niet zo super, ik zou het ook nooit doen
de doop van mn kot was dan ook niet echt een doop doop, het gebeurde zelfs binnen
oke, ik was nat, een beetje vuil en heb een pint moeten salamanderen maar voor de rest...

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#7 Geplaatst 27 oktober 2009 - 16:56

Een vriendin van mij is ook gedoopt en daar was het ook een propere doop. Niets eten of drinken, geen look (geloof mij dat ruik je maanden als je onder de douche staat), en ook niet in het badje.

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 27 oktober 2009 - 17:13

Ben zelf gedoopt geweest.

Viel allemaal wel mee, vies en vuil enzo, maar niet mensonterend ofzo.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 27 oktober 2009 - 17:22

Lies zei:

Een vriendin van mij is ook gedoopt en daar was het ook een propere doop. Niets eten of drinken, geen look (geloof mij dat ruik je maanden als je onder de douche staat), en ook niet in het badje.

gewoon je haar met azijn wassen, dat stinkt een dag, maar dan ruikt dat weer normaal zonder look of azijngeur :LOL:
ik dacht dat iedereen dat ondertussen wist :p

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#10 Geplaatst 27 oktober 2009 - 17:23

Aldhissla zei:

gewoon je haar met azijn wassen, dat stinkt een dag, maar dan ruikt dat weer normaal zonder look of azijngeur :LOL:
ik dacht dat iedereen dat ondertussen wist :p

had dat 7 jaar geleden eens gezegd :wall:

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 27 oktober 2009 - 17:45

Lies zei:

had dat 7 jaar geleden eens gezegd :wall:

did I know you then? :louche:

Geplaatste afbeelding

Guest_Dré_*
Guest_Dré_*

#12 Geplaatst 27 oktober 2009 - 18:11

Ik vind die dopen ronduit schandalig ... soms zie je ze lopen terwijl dat aan de gang is ... dat moet de créme van de créme worden ... van mij enkel verachting en minachting ... maar ja daar ben ik niet geleerd genoeg voor waarschijnlijk .... :Ooops: sorry

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#13 Geplaatst 27 oktober 2009 - 18:33

Eerlijk gezegd hou ik mijn hart vast, mijn zoon gaat volgend jaar ook studeren.
Ik vind die dopen een verschrikking. Heb zelf in centrum Antwerpen gewoond en heb veel gezien maar het wordt blijkbaar elk jaar erger.
Moest ik zelf student zijn, ik zou het weigeren, mijn zoon is niet het volgzame type, maar hij vindt helaas dat het er bij hoort. Nog een jaartje om hem van gedacht te doen veranderen.
Het zou verboden moeten worden. Het kan ook op een normale prettige manier, snap niet waarom het zo extreem moet.
Ik vind eigenlijk dat de studenten die weigeren veel meer respect verdienen. Maar ja, ik ben altijd "averechts" geweest.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 27 oktober 2009 - 19:02

Ik heb mij ook nooit laten dopen. Voor mij is er niks plezierigs aan vieze dingen eten/drinken, kou lijden en vernederd worden.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 27 oktober 2009 - 19:04

je wordt hier echt niet gedwongen om gedoopt te worden hoor ;)
trouwens, het merendeel laat zich ook helemaal niet dopen ;)

Geplaatste afbeelding