Spring naar inhoud

- - - - -

help,kitten wordt aangevallen door de oudste

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_dieke13_*
Guest_dieke13_*

#1 Geplaatst 29 oktober 2009 - 08:15

hallo,

ik ben pas nieuw op dit forum, ik heb sinds 2 dagen een kittentje in huis gehaald , maar heb nog eentje van pas een jaar ook,normaal zit er nooit kwaad in ,heeft nog nooit geblazen etc..
sinds de kitten er is doet ze niets dan het beestje aanvallen ze bijt erin en stampt zo met de achterpoten dan op het kleintje, wat kan ik hieraan doen?? moet de kitten weer weg? :(

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 29 oktober 2009 - 08:19

Geduld hebben, dat is de boodschap! Het is perfect normaal dat je oudere kat boos reageert op het kleintje. Dat kitten ziet zij immers als een indringer op haar territorium! Wat je kunt doen: feliway verdamper in huis halen (te koop bij de apotheek en de dierenarts) en eventueel bach bloesems in het drinkwater doen. Beide producten zijn helemaal veilig en ze zorgen ervoor dat de katten minder last hebben van stress (een nieuwkomer in huis zorgt immers áltijd voor stress) en de aanpassing aan mekaar zal vlotter gaan.
En zoals ik al zei; verder dus geduld hebben. Een keer je oudere kat doorkrijgt dat het kitten een leuk speelkameraadje is, dan komt het wel goed. Vooral niet panikeren, want dat voelen de katten aan en daardoor gaat het stresspeil omhoog. ;)

Bewerkt door Karolientje, 29 oktober 2009 - 08:19.

Geplaatste afbeelding

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#3 Geplaatst 29 oktober 2009 - 08:23

O hier is er ook net eentje op één van de kittens gevlogen. Ik lig daar niet wakker van, ze vissen het maar uit samen.
Maar als je weinig ervaring hebt met katten kan het er vreselijk uit zien. Als je echter ooit een moederpoes bezig zag met haar kittens en de kittens onderling, dan zie je dat het doodnormaal is hoor. Mijn kittens spelen ook erg hardhandig met elkaar en miauwen soms van de pijn, maar dat hoort er allemaal bij.
Succes !

Guest_dieke13_*
Guest_dieke13_*

#4 Geplaatst 29 oktober 2009 - 08:24

alvast heel erg bedankt, ik zal proberen geduld te hebben maar eht is gewoon zo zielig voor het kleintje hé :onzeker:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 29 oktober 2009 - 08:27

Eerst en vooral: rustig blijven. :hug: . Als jij zenuwachtig bent, voelen de katten dat ook. Eventueel ga je naar de natuurwinkel en bestel je daar de rescue druppels van Bach. Je kan het in het drinkwater van je katten doen: 4 druppeltjes en je kan ze ook zelf gebruiken.
Een kitten wordt meestal aanvaard door een oudere kat. Bij de een gaat dat heel vlot, bij de anderen kan dat wat langer duren. Blazen en grommen is helemaal niet abnormaal. Bijten en met de poten stampen is wat minder maar zolang er geen gewonden vallen, mag je er niet in tussen komen. Hier bijten en stampen ze ook met de poten maar het is een vorm van spelen. Katten kunnen heel wild spelen dat de plukken haar in het rond vliegen en met heel veel lawaai erbij. Dus zolang er geen gewonden vallen en er geen bloed vloeit, is alles ok. ;)
Ga naar de apotheek en bestel daar een Feliway-verstuiver en steek die in het stopcontact in de ruimte waar de katten verblijven.
Heb je voldoende kattenbakken, aparte eetkommetjes, krabpalen, speelgoed,...?
Neem een oude handdoek en wrijf daarmee over de oudste kat, dan over de jongste, dan over de oudste en zo over en weer. Op die manier nemen ze elkaars geur over.
Wat ik hier doe, is als ik binnenkom, steeds eerst de kat begroeten die hier het langst is, daarna de volgende en zo verder. Zeker ervoor zorgen dat de kat die hier het langst is, zich gewaardeerd voelt.
Als je het niet vertrouwt, kan je ze even apart steken als je niet thuis bent. Ik weet dat ik de eerste keer ook met schrik boodschappen gaan doen ben, en toen ik thuis kwam, was alles ok hoor.
:hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 29 oktober 2009 - 08:28

dieke13 zei:

alvast heel erg bedankt, ik zal proberen geduld te hebben maar eht is gewoon zo zielig voor het kleintje hé :onzeker:

Nu wel nog, maar eenmaal ze elkaar aanvaarden, is het genieten geblazen hoor.

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 29 oktober 2009 - 12:53

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

aspoous
aspoous
  • 39 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:05

je moet ze ook eens in de gaten houden als ze elkaar niet zien. hier was het ook zo, de grote maar blazen en blazen, tot hij de kleine van achteren kon benaderen, dan was hij heel nieuwsgierig en snuffelachtig. als de kleine ook de grote probeert op te zoeken, dan komt het zeker en vast goed. het heeft hier toch 2-3 weken geduurd eer ze van elkaar wisten dat ze het met elkaar gingen moeten doen en er niemand ging weggaan.

Guest_tinne68_*
Guest_tinne68_*

#9 Geplaatst 06 november 2009 - 11:08

ja gewoonweg heel veel geduld hebben en niet te veel scheidsrechter spelen ...
ze moeten hun rangen maar een beetje zelf uit vechten, zolang het maar niet overdreven erg wordt natuurlijk ...
onze poezen van één en twee jaar aanvaarden ons nieuwtje van vier jaar ook nog niet goed ...
de eerste dagen blazen en aanvallen, het beest kon zelfs niet eens rustig eten ..
en nu is het blazen en zo gedaan, maar ze ontlopen elkaar ...
en als er één van de twee op bed of in de zetel ligt, dan moet onze nieuwe lieveling er echt niet gaan bij liggen want ze jagen ze er gewoon af ...
en nu is ons nieuwtje eigenlijk een eenzaatje, maar wij knuffelen haar en halen haar wat vaker aan ....
maar ik ben er zeker van dat binnen een paar maanden alles koek en ei zal zijn.
en zo zal het bij jou ook wel zijn hoor, gewoon geduld hebben.