Spring naar inhoud

- - - - -

Buitenkat binnen?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Guest_Isjuh_*
Guest_Isjuh_*

#1 Geplaatst 29 oktober 2009 - 14:22

Hier in de straat woont een dame met 7 katten, 2 honden en 4 kinderen op een appartementje...
Het word haar en sommige katten echter te veel, nu zou die dame graag een bij mij herplaatsen...

Haar katten komen buiten en liggen vaak op de rijgel te zonnen, en zo zijn we aan de praat geraakt, die ééne kat steekt mijn ogen al uit van de eerste dag dat we hier kwamen wonen, elke keer ik met de hondjes ga wandelen, kijk ik of ze er niet ligt :heart:

Nu heb ik een tijdje geleden de aanbieding van haar gekregen om haar bij mij te plaatsen, ik wil dat heel graag doen, zo heeft onze Milo ook meteen een speelkameraad bij...

Maar ik woon zelf op het 2de verdiep en dat wil zeggen dat ze dus niet meer buiten kan, onze Milo is ook een echte binnenkat...
Wij zijn al een tijdje op zoek naar iets met een tuintje dat we kunnen afsluiten zodat de dieren toch naar buiten kunnen.

Is het verstandig van een poes die bijna 3 jaar is en altijd de vrijheid heeft gekent, haar dit af te nemen?

Ik heb haar gezegd, vanaf we iets gevonden hebben met tuin ze de poes mag brengen, want ik ben bang dat ze haar geisoleerd gaat voelen hier...
Bovendien is het een vreemde plaats met vreemde dieren en hopelijk verhuizen we snel, ik wil het beestje geen twee keer een verhuis aan doen...

Heeft er iemand tips of ervaringen hiermee?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 29 oktober 2009 - 14:27

Ik zou toch ook wachten tot ik een ander huisje zou gevonden hebben. Anders ga je 2x stress geven aan die kat.  Sommige katten kan je gemakkelijk aanleren om binnen te blijven maar sommige ook helemaal niet. (Mijne Tigri is er zo ene) Missschien de zoektocht naar dat perfecte huisje met tuin in een hogere versnelling zetten zodat je rapper je nieuwe schat kan adopteren. :thumb:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 29 oktober 2009 - 16:40

Als je zo'n kat adopteerd, zeker op aids en leucose laten testen!
Veel succes :) !

luna4711
luna4711
  • 32 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 oktober 2009 - 18:41

Hier was het geen enkel probleem! Na zo'n 10jaar, echte buitenhuis poezen waren het niet, maar de drie gingen al eens hun toertje in tuin doen of wat in het zonnetje liggen kuieren, maar alleen in de loop van de dag, nooit 's nachts.
Een muis als cadeau mee naar binnen brengen behoorde ook al tot de mogelijkheid, maar verder dan onze of buurtuin, gingen ze nooit.
Sinds 2 jaar woon ik alleen op een appartementje en op een 2de verdiep, maar dit heeft nooit enige erger of moeilijkheden gegeven voor men ventjes hier.
Ze zijn natuurlijk al wat op ouderdom en ook stukken rustiger en zijn al heel tevreden met hun speeltuig en eens aan 't raam of op het terrasje luchtje te scheppen.
Ik heb er wel voor gezorgd, dat er genoeg krab- en klimpalen zijn en ze zo genoeg beweging hebben, dat laatste is nu geen probleem meer, sinds ons klein meisje, Kitty (13w) de bende terug compleet heeft gemaakt, zij zorgt er nu wel voor dat beide oudere nonkels wat beweging hebben :p
Veel succes :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 30 oktober 2009 - 14:41

Hier heb ik Tijger ook na 8 jaar vrij buiten te lopen binnen gehouden en dat was ook nooit een probleem. Als ze binnen voldoende klim- en speelmogelijkheden hebben en dan ook nog een soortgenootje, dan moet dit kunnen volgens mij. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#6 Geplaatst 04 november 2009 - 20:20

Hier heeft Zwerver, die 3 jaar buiten geleefd heeft en Biezzie, die 1 jaar heeft buiten geleefd, nooit géén problemen gemaakt omdat ze binnenkatten zijn geworden, integendeel. Biezzie en Zwerver zijn véél aanhankelijker geworden sinds ze binnen leven...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 06 november 2009 - 15:00

Ik denk dat het erg van de kat afhangt. Zelf heb ik 2 poezen gehad die binnen zijn opgegroeid. Door omstandigheden zijn ze een tijd bij mijn moeder moeten gaan logeren en daar hebben ze de buitenwereld ontdekt. daarna heeft geen van de twee zich terug kunnen aanpassen aan een leven binnen. Na een weekje begonnen ze dan geirriteerd te raken, ze begonnen onderling te vechten, jankten veel en haalden kattekwaad uit. Uiteindelijk heb ik ze terug naar mijn moeder moeten brengen tot we zelf een huis met tuin hadden gevonden.
je kan het proberen hoor, want ik denk dat sommige katten juist graag een rustig leventje binnen hebben. maar ik denk dat het de kat zelf is die beslist of ze buiten gaan zal missen of niet en daar moeten wij ons maar bij neerleggen.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 06 november 2009 - 16:39

Dat zal inderdaad van de kat afhangen, en van hoelang die al buiten mag/moet.
snoetje heeft minstens 5 jaar buiten geleefd en bij haar zal het nooit lukken om haar de hele tijd binnen te houden. Zij heeft haar wandelingen nodig.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#9 Geplaatst 06 november 2009 - 23:46

Hangt idd erg van de kat in kwestie af. Zo gaat Zwartje bijvoorbeeld op zijn leeftijd niet veel buiten - maar ik  heb wel ruzie als ik het poortje niet zou open doen. Hij moet het gevoel hebben dat hij kan kiezen wat hij wil. En andere katten hebben dan weer zoiets van "Ok, dan blijven we maar binnen".

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 07 november 2009 - 10:27

Ook ik denk dat het sterk van kat tot kat afhangt. Mijn katten zijn ook 'buitenkatten'. Ale ja, ze gaan en staan waar ze willen :lachen: . Momenteel ligt Tijger lekker op de vensterbank (met kussentje) te rusten en Sloeber ligt in zijn mandje. Onze Sloeber is echt moeilijk binnen te houden. Ik heb hem eens moeten binnenhouden owv een open wonde en hij was constant aan het miauwen (aan de deur). Maar echt klagelijk miauwen. Wanneer hij 's avonds laat binnenkomt, mag hij ook niet meer terug naar buiten en soms zint hem dat niet. Dan staat hij weer een 10 minuten te 'klagen' en dan is het wel over. (eerste keren veeeeeeel langer).
Toch kan hij ook gerust een dag thuis spelen en luilekkeren.
Dus hier kunnen ze kiezen, maar echt een binnenkat zie ik Sloeber nooit worden.

HOpelijk kan je toch snel de lieve schat adopteren. En inderdaad zou ik ook eerst langs de DA gaan om te testen ed.