Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe verwijder je.... : ONTKNOPING !!!!!

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:16

Mijn man heeft gisteren op 't werk chocolademelk over zijn broekspijp gekregen :trance: . Het betreft één van zijn meest geliefde kostuum, dus zou ik die vlek er graag volledig uit hebben!!
Heeft iemand hier raad voor? Kan ik de vlek er zelf uitkrijgen ('t mag wel niet moeilijk en moet eenvoudig zijn, want ik ben geen krak op dat gebied O:) ), of zou ik het beter naar de droogkuis brengen?
De stof is 100% polyester, en zou in principe op 40° mogen gewassen worden. Mag ik dit laatste wel riskeren?? Want.... hij draagt dat kostuum echt heel graag en zou dus niet gelukkig zijn wanneer ik de boel verpruts........ :catnoknow

Dus......... :help: :help: :help:

Misschien kunnen we van dit topic een échte vlekkengids maken?? Is voor IEDEREEN interessant!!
Maar eh....... eerst helpen met die chocolademelkvlek OK ;)

ps.ik heb al gegoogled, maar ben er niet veel wijzer van geworden O:)

Bewerkt door Lut, 11 november 2009 - 20:11.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:18

in de Di vind je van die kleine pulletjes waarmee je chocoladevlekken kan verwijderen
ik vermoed dat dat dus ook geldt voor chocomelk...
ze hebben daar een gigantisch assortiment vlekverwijderaars ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#3 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:18

Mag je de broek zelf wassen Lut? Want toen mijne toekomstige kaarsvet over zijn kostuumbroek gekieperd had, wilde ik het ook zelf oplossen maar toen zag ik dat die broek naar de droogkuis MOEST

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#4 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:19

Meng wat alcohol of glycerine met eigeel en laat dit kort op de chocoladevlek inwerken.
Was de stof vervolgens in een warm sopje.Geplaatste afbeeldingDoop de vlek in melk en spoel dit na enige tijd uit. Daarna eventueel wassen volgens de wasvoorschriften.Geplaatste afbeeldingOp ongekleurd linnen of katoen wrijft u de chocolade eerst af met met trichlooretheen of wasbenzine. Daarna kookt u de vlek uit in een neutraal sopje of spoelt u de vlek verder uit in wat verdund bleekwater.
Ook bij gekleurd linnen of katoen wrijft u de chocolade eerst af met trichlooretheen of wasbenzine. Daarna spoelt u de stof uit in een handwarm sopje.
Bij synthetische vezels wrijft u de chocolade uit met boraxof met glycerine. U kunt de vlek ook behandelen met wat wasbenzine.
Ook bij wol en zijde wrijft u de chocolade eerst af met trichlooretheen of wasbenzine. Wel heel voorzichtig met wrijven met deze delicate stoffen. Daarna vorzichtig spoelen in een ruim en niet warmer dan handwarm sopje.
Chocoladevlekken op andere dan textielstoffen neemt u af met warm sop. Helpt dit niet, dan kunt u natriumperboraat 5% proberen of desnoods terpentine.Geplaatste afbeeldingOude chocoladevlekken maakt u weer zacht met glycerine. Daarna wassen met een 'biologisch' wasmiddel volgens de wasvoorschriften op het wasetiket.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:29

lizke zei:

Meng wat alcohol of glycerine met eigeel en laat dit kort op de chocoladevlek inwerken.
Was de stof vervolgens in een warm sopje.Geplaatste afbeeldingDoop de vlek in melk en spoel dit na enige tijd uit. Daarna eventueel wassen volgens de wasvoorschriften.Geplaatste afbeeldingOp ongekleurd linnen of katoen wrijft u de chocolade eerst af met met trichlooretheen of wasbenzine. Daarna kookt u de vlek uit in een neutraal sopje of spoelt u de vlek verder uit in wat verdund bleekwater.
Ook bij gekleurd linnen of katoen wrijft u de chocolade eerst af met trichlooretheen of wasbenzine. Daarna spoelt u de stof uit in een handwarm sopje.
Bij synthetische vezels wrijft u de chocolade uit met boraxof met glycerine. U kunt de vlek ook behandelen met wat wasbenzine.
Ook bij wol en zijde wrijft u de chocolade eerst af met trichlooretheen of wasbenzine. Wel heel voorzichtig met wrijven met deze delicate stoffen. Daarna vorzichtig spoelen in een ruim en niet warmer dan handwarm sopje.
Chocoladevlekken op andere dan textielstoffen neemt u af met warm sop. Helpt dit niet, dan kunt u natriumperboraat 5% proberen of desnoods terpentine.Geplaatste afbeeldingOude chocoladevlekken maakt u weer zacht met glycerine. Daarna wassen met een 'biologisch' wasmiddel volgens de wasvoorschriften op het wasetiket.

oei Lizke, dat klinkt allemaal heel goed, maar...... het gaat hier wel om een kostuumbroek hee! Ik kan die wel zelf wassen (40°), maar wassen en uitspoelen met die produkten in een sopje, ik weet niet of dat doenbaar is... . het model moet er nog blijven inzitten hee... .
oeioei toch, ik zie 't nie goed zitten........ :catscratchhead :catscratchhead :catscratchhead

Bewerkt door Lut, 29 oktober 2009 - 15:29.

Guest_Isjuh_*
Guest_Isjuh_*

#6 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:41

Er zijn veel vlekkenverwijderaars te verkrijgen tegenwoordig...
Zowiezo eerst de vlek aanpakken want als je het eerst wast dan kan de vlek fixeren...
Je hebt er speciaal van Dr Beckmann geloof ik voor chocolade, ik zou die eens proberen...
Wel altijd een doekje eronder leggen, of je drukt de vlek door op de andere kant van de broek.

Bewerkt door Isjuh, 29 oktober 2009 - 15:41.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:53

Isjuh zei:

Er zijn veel vlekkenverwijderaars te verkrijgen tegenwoordig...
Zowiezo eerst de vlek aanpakken want als je het eerst wast dan kan de vlek fixeren...
Je hebt er speciaal van Dr Beckmann geloof ik voor chocolade, ik zou die eens proberen...
Wel altijd een doekje eronder leggen, of je drukt de vlek door op de andere kant van de broek.

jep die bedoelde ik dus ^^

Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 29 oktober 2009 - 15:59

Isjuh zei:

.

Zijn dat van die groene flakonnetjes?? Ik denk dat ik ze bij Delhaize heb zien staan! Morgen omrijden dus ;)

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#9 Geplaatst 29 oktober 2009 - 16:03

1 antwoord voor alle vlekken: Vanish!!!!

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#10 Geplaatst 29 oktober 2009 - 16:04

gewoon een roze pot vanish poeder gaan halen, een emmer met water vullen, ne schep vanish derdoor mengen en de broek er een half uurke in laten weken, weg zijn alle vlekken! En de kleuren blijven mooi! Is een fantastisch product dat zijn geld echt waard is!

Guest_Isjuh_*
Guest_Isjuh_*

#11 Geplaatst 29 oktober 2009 - 16:06

Lut zei:

Zijn dat van die groene flakonnetjes?? Ik denk dat ik ze bij Delhaize heb zien staan! Morgen omrijden dus ;)

Ja dat zijn ze idd :)
Succes!!

Guest_Isjuh_*
Guest_Isjuh_*

#12 Geplaatst 29 oktober 2009 - 16:19

Aldhissla zei:

jep die bedoelde ik dus ^^

Dat dacht ik al dat je die bedoelde, ik werk bij Di, fijn dat je reclame voor ons maakt hahaha :d

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 29 oktober 2009 - 19:28

Isjuh zei:

ik werk bij Di

Jammer dat we hier zo'n winkel nog niet hebben... :(
Misschien een idee om dat eens voor te stellen aan je bazen ;) ? Lochristi is een randgemeente van Gent waar de nieuwe winkels (vooral ketens) uit de grond schieten gelijk paddestoelen!! Op de Antwerpse Steenweg is een groot winkelcentrum in aanbouw, en er zijn nog ruimtes vrij!! ;) ;) :lachen:

@Sneeuwwitje: zou jij dat écht durven riskeren met zo'n kostuumbroek??

ps. Ik gebruik ook van die "roze Vanishdoos" bij elke was!! Wondermiddel inderdaad!

Bewerkt door Lut, 29 oktober 2009 - 19:28.

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#14 Geplaatst 29 oktober 2009 - 20:01

Lut zei:

Jammer dat we hier zo'n winkel nog niet hebben... :(
Misschien een idee om dat eens voor te stellen aan je bazen ;) ? Lochristi is een randgemeente van Gent waar de nieuwe winkels (vooral ketens) uit de grond schieten gelijk paddestoelen!! Op de Antwerpse Steenweg is een groot winkelcentrum in aanbouw, en er zijn nog ruimtes vrij!! ;) ;) :lachen:

@Sneeuwwitje: zou jij dat écht durven riskeren met zo'n kostuumbroek??

ps. Ik gebruik ook van die "roze Vanishdoos" bij elke was!! Wondermiddel inderdaad!

Ja! Ik heb eens een (keiduur!!) bikini onderbroekje (ook synthetisch) verkeerd gewassen, het was rood met witte bollekes en plots was er een blauwe schijn op! Ikke helemaal in paniek (had het van mijn vriend gekregen...) naar de stomerij om te vragen wat we ermee konden doen en ze zeiden ons: Vanish, sindsdien ben ik eraan verknocht!
Echt een wondermiddel, maar je moet dus gewoon een emmer of een bak met water pakken en een lepel vanish daarin oplossen, de broek erin en af en toe eens kijken of er al verschil is, ik denk (maar dat staat op de pot) maximum een half uur voor gekleurde was, ik denk dat je niks te verliezen hebt hiermee (aangezien je toch al vanish in huis hebt) :d

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 29 oktober 2009 - 20:12

Want.... hij draagt dat kostuum echt heel graag en zou dus niet gelukkig zijn wanneer ik de boel verpruts........ :catnoknow
Ja zeg. Jij hebt die chocolademelk er toch niet opgegooid?

Geplaatste afbeelding