Spring naar inhoud

- - - - -

Hebben katten een voorkeurspoot? Testje!

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_Peggie_*
Guest_Peggie_*

#1 Geplaatst 31 oktober 2009 - 11:40

Gister kreeg ik een leuke vraag van een collega. Hij heeft 2 katten. Als hij de deur op een kier laat staan, dan krijgt de ene kat de deur makkelijk open. De andere (sterkere!) kat krijgt de deur niet open.

Zijn vraag was: heeft een kat een voorkeurspoot (zoals een mens links- of rechtshandig is)? Krijgt de ene kat de deur daarom wel open en de andere niet?

Tijd voor een test!! Doe jullie mee?

Ik heb bedacht dat het het makkelijkst te testen is, als je voor je kat gaat zitten met bijvoorbeeld een hengeltje. Hou het hengeltje (of ander favoriet speeltje) eerst een beetje links voor van de kat en daarna beetje rechts voor van de kat.

Pakt hij de hengel eerst met zijn linkerpoot en daarna met de rechterpoot? Of pakt hij het speeltje beide keren met dezelfde poot?

Ik ben heel benieuwd!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 31 oktober 2009 - 11:45

Hier is ooit een keer een onderzoek naar gedaan. Iets met katers zijn meestal rechtspotig en poezen linkspotig, ofzoiets. of andersom.... ik weet het niet precies meer. Frustrerend! Ik ga het opzoeken!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Peggie_*
Guest_Peggie_*

#3 Geplaatst 31 oktober 2009 - 13:27

Mijn poes Indi gebruikt in ieder geval beide pootjes...

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 31 oktober 2009 - 13:34

MM is overduidelijk linkspotig. Mystic is een twijfelgeval, iets meer rechtspotig. Yumi is ook overduidelijk rechtspotig en Fearke is linkspotig. Taiga is ook een twijfelgeval.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_Peggie_*
Guest_Peggie_*

#5 Geplaatst 31 oktober 2009 - 13:43

Eens gezocht op internet en er is inderdaad een serieus wetenschappelijk onderzoek aan besteed! Poezen zijn vaker rechts en katers links... Bedankt voor de tip, Ginnie!

ScienceDirect - Animal Behaviour : Lateralized behaviour in the domestic cat, Felis silvestris catus

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 31 oktober 2009 - 16:03

Graag gedaan ;)
Ben zelf nog even weggeweest en heb nog niet kunnen zoeken. Hoeft nu niet meer dus :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#7 Geplaatst 31 oktober 2009 - 16:19

:LOL: :LOL:

Guest_Peggie_*
Guest_Peggie_*

#8 Geplaatst 31 oktober 2009 - 17:59

Spanishke zei:

MM is overduidelijk linkspotig. Mystic is een twijfelgeval, iets meer rechtspotig. Yumi is ook overduidelijk rechtspotig en Fearke is linkspotig. Taiga is ook een twijfelgeval.

Dat klopt niet helemaal met de onderzoeksresultaten... :catnoknow De mijne is tweepotig. Nou, we zullen dan wel wel zeer bijzondere poezen in huis hebben. :d

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 02 november 2009 - 18:00

Shiva (kater) heeft een voorkeur voor zijn linkerpootje. Hij krijgt zijn brokjes uit een activity board en die haalt hij er voornamelijk met zijn linkerpootje uit. Hij gebruikt zijn rechterpootje ook maar daar is hij niet zo handig mee, hij gebruikt dan snel zijn linkerpootje.
Spelen doet hij met beide pootjes maar toch het handigst met links.
Geplaatste afbeelding

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#10 Geplaatst 09 november 2009 - 19:59

Zal ik eens testen!

Froetske
Froetske
  • 7.965 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 09 november 2009 - 21:14

froets heeft een voorkeur voor rechts :LOL:

Geplaatste afbeelding