Spring naar inhoud

- - - - -

erasmus nieuwe update pag 5 topic # 68 het is feest hier

• Log in om te reageren
77 reacties op dit onderwerp
Guest_jacqueline_*
Guest_jacqueline_*

#1 Geplaatst 01 november 2009 - 13:38

help me astublieft
ik doe er 2 foto's bij dan snappen jullie wat ik bedoel

wat gebeurt er met erasmus wat is dit word die blind met 1 oog
we hadden gisteren al een vermoede maar vandaag zagen we het de hele tijd

ik heb er even een foto van gemaakt vind het moeilijk om uit te leggen

bekijk alstublieft de foto's goed en vooral zijn oog
daar draait alles om

Geplaatste afbeelding
deze is van vanmorgen 3 uur geleden

Geplaatste afbeelding
deze van net 10 minuten geleden
het lijkt wel erger te worden

help me ik maak me zorgen

Bewerkt door jacqueline, 18 november 2009 - 14:37.

enza
enza
  • 158 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 01 november 2009 - 13:43

denk niet dat het blind worden is, ken ook iemand waarvan de katten dat hebben, en die zijn toch niet blind... denk dat het eerder een vliesje van het oog is (een onderdeel ervan) Ben natuurlijk wel niet zeker
en als je bang hebt, morgen naar de dierenarts

groetjes

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 01 november 2009 - 13:44

Dit is het derde ooglid dat je nu ziet. Best DA daarvoor bellen. Is meestal een teken van ziekte of dat er iets mis is.

Guest_jacqueline_*
Guest_jacqueline_*

#4 Geplaatst 01 november 2009 - 13:47

hij eet en drinkt en speelt nog wel gewoon

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#5 Geplaatst 01 november 2009 - 13:52

oei , komt het net na dat hij wakker word ?
hier zie ik dat ook eens als ze wakker worden dat dat oog zo een paar seconde weg draait , ook eng en dan komt het normaal terug

Guest_jacqueline_*
Guest_jacqueline_*

#6 Geplaatst 01 november 2009 - 13:54

nee was dat maar waar hij zat gewoon te eten toen ik de foto nam

hij loopt de hele tijd zo met het oog

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 01 november 2009 - 13:54

Tirza zei:

Dit is het derde ooglid dat je nu ziet. Best DA daarvoor bellen. Is meestal een teken van ziekte of dat er iets mis is.

Idd, heeft de kat geen koorts?

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#8 Geplaatst 01 november 2009 - 13:56

oei , ik zou toch naar de DA gaan als ik jou was ...

DenizMehtap
DenizMehtap
  • 2.768 berichten

#9 Geplaatst 01 november 2009 - 13:57

Kan van alles zijn. Een virusinfectie, niesziekte, koorts, wormen, darmproblemen...
In ieder geval zsm naar de DA met het mannetje.
Succes en sterkte!

Guest_jacqueline_*
Guest_jacqueline_*

#10 Geplaatst 01 november 2009 - 13:58

nee hij heeft geen koorts

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 01 november 2009 - 14:00

Zondag of geen zondag. Ik zou DA bellen. Beter een keer te veel dan te weining.

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#12 Geplaatst 01 november 2009 - 14:01

ja , hij heeft misschien geen koorts maar er is wel iets anders aan de hand , misschien een dierenarts van wacht bellen , maar gaan zou ik zeker doen !

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 01 november 2009 - 14:06

zoals al gemeld,een derde ooglid komt meestal zo tevoorschijn als er iets mis is, daarom is het nog niets ernstigs,kunnen evengoed wormen zijn hoor waar hij mee zit.
Het heeft in 90% van de gevallen helemaal niets met het oog zelf te maken maar met een onderliggend probleem.
De DA kan je er zeker mee helpen
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#14 Geplaatst 01 november 2009 - 14:06

Het derde ooglid
Normaal gesproken kun je het derde ooglid van katten, ook wel knipvlies genoemd, dat in de binnenste hoek van de ogen zit, niet zien. Maar bij zieke katten komt het derde ooglid soms tevoorschijn. Als de ogen van een kat gesloten zijn, bedekken de derde oogleden onzichtbaar de hele oogbal, maar als ze open zijn is het deel dat bedekt is minder groot.
Anders dan de' echte' oogleden vormen de derde oogleden een deel van het bindvlies dat het oog bedekt, eerder verstevigd door kraakbeen dan door de huid. Soms zijn ze aan de vrije buitenrand gepigmenteerd. De derde oogleden zijn meestal onzichtbaar en bevatten traanklieren die de vochthuishouding van het oog voortdurend op peil houden. Bij jonge katjes kunnen de oogleden naar buiten draaien, men spreekt dan van folliculaire oftalmie (die kwaal moet operatief verholpen worden).
Teken van ziekte
De derde oogleden zijn gewoonlijk onzichtbaar, door de manier waarop ze steun ondervinden van de oogkas en de positie van de oogballen. Ieder oog rust op een vettige massa. Als die massa door het organisme wordt gebruikt om te voorzien in de voedingsbehoeften van een kat, bijvoorbeeld omdat die niet gewoon eet, zakken de ogen iets terug in de kassen, waardoor de derden oogleden over het oog schuiven (men spreekt dan van 'procidentie van het derde ooglid' ), met name bij katten die hun eetlust zijn kwijtgeraakt als gevolg van ziekte. Ernstige uitdroging kan hetzelfde effect hebben, daarom schuift het 'witte vlies' bij hevige diarree vaak over het hoornvlies.
Het syndroom van horner
Vooral bij bepaalde ziektes schuift het derde ooglid over het hoornvlies. Zo komen de derde oogleden tevoorschijn bij het syndroom van horner (een neurologische aandoening die het inzakken van het bovenste ooglid en een licht omhoogkomen van het onderste veroorzaakt). Dit verschijnsel is het gevolg van een plaatselijke verlamming van het sympatisch zenuwstelsel in het gebied van de nek. Meestal is het tevoorschijn komen van het derde ooglid echter een teken van algehele verzwakking.
Problemen met de traankanalen
Tranen lopen bij een kat via kleine traankanaaltjes uit de ogen. Elk oog bevat zo'n traankanaaltje; ze liggen aan de binnenkant van de onderste oogleden, vlak bij de ooghoek. Als deze kanaaltjes verstopt raken, loopt het traanvocht aan weerszijden van de neus weg en laat bruinige sporen na op de vacht bij de ogen. Vooral bij licht gekleurde katten zijn die sporen duidelijk te zien.
Vooral perzen hebben gauw problemen met hun traankanalen. Dat komt door de vorm van hun gezicht. Omdat dat zo plat is, worden hun traankanalen soms zo sterk samengedrukt dat hun tranen niet normaal kunnen wegvloeien. Hun vacht zit onder de binnenste ooghoek dus regelmatig vol traanvlekken. Dat heet epiphora. Alle rassen kunnen aan epiphora lijden. Meestal gebeurt dat na een oogblessure waarbij het ooglid vlakbij een traankanaaltje opgezwollen is en doorstroming blokkeert. Dan is vaak maar èèn oog aangetast. Na behandeling vloeien de tranen weer normaal uit het oog.
Het klimaat en andere factoren
Het klimaat, met name koud, winderig weer, kan ook een rol spelen. Dan wordt meer traanvocht geproduceerd om het oog te beschermen. Het gevolg is dat een deel van de tranen over het onderste ooglid rolt. Dat is niet alarmerend. De traanproductie kan ook toenemen als het oog geîrriteerd is geraakt (bij een kras op de oogbol bijvoorbeeld). U ziet dan dat uw kat meer met zijn ogen knippert en traant. Uw dierenarts moet zo'n blessure behandelen om schade aan het oog op de lange duur te voorkomen.

Guest_jacqueline_*
Guest_jacqueline_*

#15 Geplaatst 01 november 2009 - 14:21

maar nu de vraag
kan ik tot morgen wachten dan heb ik al een afspraak lopen met de da voor charley

vooral omdat eramus nog goed eet drinkt en goed speelt hij is nog erg druk

of moet ik vanmiddag nog een da bellen

hij lijkt niet ziek

hij is nu 8 weken geleden voor het laast ontwormd hij heeft geen diaree geen koorts