Spring naar inhoud

- - - - -

Fokkerswereld en doofpot.

• Log in om te reageren
106 reacties op dit onderwerp
Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#1 Geplaatst 04 november 2009 - 11:35

Is zo mooi in de fokkerswereld dat men altijd zegt en claimt open en eerlijk te zijn zodat we elkander kunnen helpen. Open en eerlijk over ziektes , erfelijke aandoeningen, afwijkingen etc etc etc. In werkelijkheid is het altijd anders helaas. Waarom geen idee. Een mooie uitspraak hierin is: heb deze kat toch niet ziek gemaakt doordat ik er een spuitje met deze ziekte in gespoten heb?. Natuur is natuur en daar doe je niks tegen. Topic openen over een ziek kitten, iedereen mee laten leven en lezen. Dan helaas moet de kleine in geslapen worden wat vreselijk is. Iedereen leeft en huilt als het ware mee. Waarom dan ook niet mee laten delen in haar ziekte in wat ze had en mankeerde. Waarom weer die geheimzinnigheid. Anderen kunnen hieruit dingen herkennen bij hun eigen kitten of poes. Is het moeilijk een kitten te moeten laten gaan natuurlijk is dat, vreselijk. Mee gemaakt ja ook dat dus weet wat het is. Open over geweest jazeker waarom niet. Hoef me er niet om te schamen heb haar niet ziek gemaakt de natuur heeft helaas anders besloten. Heb die nare ziekte er zelf namelijk niet ingespoten.
Ben zelf ook fokker en heb in de loop van de tijd veel bijgeleerd en veranderd op vele gebieden. Maar wat me tegen staat in de fokkers wereld is de hypocriete, de ander het licht niet in de ogen gunnen, ander een slechte naam bezorgen door te roddelen en onwaarheden te verkondigen. Zich beter voor doen en mooier voor doen als fokker maar in werkelijk zijn ze anders. Nietdat ze slecht maar ook niet zo perfect als ze claimen te zijn. Van alles roepen en zeggen maar het vervolgens niet doen of veel later. Door blijven fokken met poezen die een gen afwijking hebben onder de mom we gaan het proberen eruit te fokken.
Zo kan ik nog uren doorgaan vrees ik, heb ik fouten gemaakt ja, heb ik er van geleerd ja. Zal ik in de toekomst nog fouten maken ja. Stop ik met fokken nee.
Met de fokkerswereld op zich bemoei ik me niet, het enige wat ik doe is lekker me eigen gangetje gaan, me ding doen. Elk jaar een leuk nestje hebben die te zien opgroeien en wetende dat ik hiermee veel mensen een plezier doe. De prijzen bij het normale houden zowel voor de verkoop van kittens als dekgeld. Ik gun namelijk iedereen een kitten en een dekking. Geen verschillende prijzen in de verkoop van kittens voor fokker of liefhebber. Prijzen van dekgeld kater niet aanpassen van oh jij wil een dekking nou dan gaat de prijs even ietjes omhoog.
Terwijl als we elkaar allemaal zouden helpen het allemaal makkelijker worden in de fokkerswereld. Genenpoel zou groter worden waardoor lijnteelt of inteelt minder zou zijn. Waardoor je een gezondere lijn zou kunnen krijgen. Je hoeft geen vrienden of maatjes te worden maar als men allemaal zegt en roept het beste voor te hebben met je ras waarom zo moeilijk doen onderling.
Zou de mensheid hierin nooit begrijpen en bij sommige wil ik dit ook niet ondertussen. Gelukkig heb ik wel goeie maatjes in de fokkerswereld, wij helpen elkaar staan voor elkaar klaar daar waar nodig is. Daar geniet ik van net zoals ik elke dag weer geniet van me poezels en me kittens.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 04 november 2009 - 12:24

Je moet inderdaad heel goed opletten wat je doet en wat je zegt, voor een beginnende fokker is het heel moeilijk, er zijn goede en spijtig genoeg slechte mensen, maar dat heb je in ieder wereldje.
Je moet goed opletten dat je niets verkeerd zegt of je bent in de hele lijn een slecht mens, een slechte fokker, je katten zijn dan opeens niet goed genoeg meer, enz....
En ja dan beginnen rond te bellen naar andere fokkers om die persoon in kwestie zwart te maken, ook tegen kittenkopers zeggen daar mag je niet gaan want eigelijk hebben ze zelf ruzie met die mensen gehad in het verleden, maar dat laatste zeggen ze natuurlijk niet (er zijn natuurlijk wel echte slechte fokkers).
Over pers. in kwestie verhaaltjes bij verzinnen om toch die mensen slecht te maken bij andere fokkers.
Als het eens botst tussen jullie laat het dan zo!
Ze moeten eens stoppen met mensen te vooroordelen, de kans geven, iedereen moet van 0 beginnen en ja iedereen maakt fouten, van fouten leer je en je bent een mens he ;) .
En ik heb hier dankzij Ks veel goede fokkers leren kennen, waar dat ik zelf vrienden mee ben geworden.

Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#3 Geplaatst 04 november 2009 - 12:31

Wat me stoort is dat als iedereen zou samen werken en elkaar helpen zo het zoveel beter zijn voor het ras. Natuurlijk houd je "slechte" fokkers noem ze broodfokkers als je wilt. Maar het zou zo anders kunnen gaan en zijn. Ook op shows als je een B.I.V of B.I.S krijg gunnen ze jouw dat al niet. Je hoeft geen vriendjes maatjes enzo te worden maar als men het beste voor heeft met je eigen ras waarom dan zo moeilijk doen. Waarom geheimzinnig doen, sommige dingen in de doofpot stoppen. Ook ziekte's die uit breken in een cattery iets waar je niet aan onderuit kan komen, dat risico loop je. Waarom dan? Men claimt het beste voor te hebben met je ras daar hoort samenwerken ook bij.

Guest_miepie_*
Guest_miepie_*

#4 Geplaatst 04 november 2009 - 12:38

Ik heb dan zelf wel geen katten maar vanaf de zijlijn genoeg meegemaakt de laatste jaren en heb me hier dan ook meermalen over verbaasd.
Waarom niet delen,waarom geen openheid,zo kun je anderen toch helpen die het zelfde mee maken zodat zij niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden maar kunnen proviteren van de ervaringen van anderen.
Ook lees ik vaak dat er om advies gevraagd wordt en dat dat advies ook gegeven wordt en dan wordt er niets mee gegdaan,ook al zo onbegrijpelijk want dan wordt ervaring wel gedeeld en maakt men er geen gebruik van.
Als het morgen nog zo is gaan we naar de arts en dan informeerd men naar het bezoekje en dan blijkt dat men weer afwacht,en dan is het telaat en moet er een kitten ingeslapen worden en denkt men alleen reacties te krijgen van o wat zielig voor jullie.
Ik ben dan altijd verbitterd ,niet zielig voor jullie maar voor het kitten waar mee aangemodderd is.
Dit is natuurlijk maar een voorbeeld maar kan er vele geven.
Fokkers die anderen verwijten niet of onvoldoende te testen en ze door het slijk halen en als puntje bij paaltje komt is er bij hen zelf toch weer een dekking gedaan zonder dat er van te voren getest is.
Nu is dit voor mij als niet fokker zijnde makkelijker hier neer te zetten dan dat ik wel een fokker zou zijn,maar man o man wat een wereldje,men is er goed in anderen zwart te maken en te zwijgen over eigen fouten.
Misschien maar goed dat ik wegens mijn allergie geen katten kan hebben,als ik eenmaal in dit "wereldje"zou zitte zou ik denk ik velen tegen de haren in strijken door overal open over te zijn :naar mede fokkers en evt. kittenkopers aan toe.
Zo,dit moest me even van het hart hoewel ik erzelf helemaal niets mee te maken heb.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#5 Geplaatst 04 november 2009 - 14:26

Hoe eerlijker en open je bent, hoe sneller je wordt afgekraakt. Als je iets durft te posten, krijg je massa's commentaar. Maar wel meestal van dezelfde personen. Ik kijk daar door en trek me dat niet meer aan, in het begin had ik het er wel moeilijker mee.
Eerlijk duurt het langst, wat een ander daar ook van vind of hoe men ook reageert...
Het is ook moeilijk om een oordeel te vellen en kritiek te geven als je enkel moet af gaan op wat posts. Zolang je iemand niet persoonlijk kent vind ik het gevaarlijk kritiek te spuien. Maar ja, daar zijn forums nu eenmaal voor gekend...
Ik ben redelijk positief ingesteld en zie echter liever sneller het positieve dan altijd het negatieve... :love3:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 04 november 2009 - 15:38

Misschien willen die mensen wel eerst alles zelf een plekje geven. Misschien valt dat ook wel uit het topic op te maken.

Daar wel eens over nagedacht??

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 04 november 2009 - 16:23

Echt als catteryen samenwerken klinkt aanlokkelijk, maar in de praktijk helaas zeer moeilijk.
Zo zou ik zelf geen dekkingen willen vrijgeven. Gewoon uit risico en omdat ik voor een ander zijn poes niet zou durven zorgen. Je weet nooit wat je in huis haalt . Als een poes toch ziek naar huis zou gaan, zou ik dat heel erg vinden. Het zou me een zeer bezorgd gevoel geven. Ik denk dat ik 's nachts zou op staan om constant te controleren als er een poes op dek zou komen. Van onze eigen poezen/katers ken ik hun karakter en gewoontes. Vroeger toen we zelf op dek gingen had ik het ook zeer moeilijk mijn poes uit handen te geven...

Samenwerken op sommige andere vlakken is ook zeer moeilijk. Ieder hanteerd een ander catterybeleid. Welk het beste is, is voor ieder verschillend.
De ene cattery kent ook andere problemen als een andere cattery.
Als je die samenbrengt krijg je soms dubbel problemen...
(vb. niesziekte, fip, diarreegevoelig, ...)
Eigenlijk houdt ik het graag zelf allemaal in de hand en kan ik ook beter optreden als er iets fout blijkt te gaan. Als je dan met verschillende catteryen samenwerkt, gaat het plots overal fout. Lijkt me ook niet gezond...

Je kan wel samenwerken op een andere manier. Door open een eerlijk over alles te praten en te luisteren. En vooral door mekaar niet te veroordelen of te bekritiseren...Catteryen bestempelen hoeft niet.
Ieder heeft recht op z'n eigen catterybeleid zonder daarvoor met de vinger gewezen te worden...We hebben toch allemaal hetzelfde doel : leuke, gezonde kittens ter wereld brengen en hen aan gouden mandjes helpen !!

Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#8 Geplaatst 04 november 2009 - 16:47

feroesti zei:

Je kan wel samenwerken op een andere manier. Door open een eerlijk over alles te praten en te luisteren. En vooral door mekaar niet te veroordelen of te bekritiseren...Catteryen bestempelen hoeft niet.
Ieder heeft recht op z'n eigen catterybeleid zonder daarvoor met de vinger gewezen te worden...We hebben toch allemaal hetzelfde doel : leuke, gezonde kittens ter wereld brengen en hen aan gouden mandjes helpen !!

En dat bedoelde ik. Samenwerken, ervaringen uit wisselen. Medisch alles delen. Dat is soms ver heel ver te zoeken en waarom geen idee. Ieder doet het op zijn eigen manier zoals jij denkt dat het goed is. Juist door open en eerlijk om te gaan met elkaar en ervaringen te delen, medische kant te delen kun je heel veel uit sluiten. Wat er weer voor zorgt dat het ras nog gezonder kan worden. Dat is toch wat we allemaal willen als fokker?.
Op een andere forum was is een discussie over HCM, toen ik voorstelde om dan maar niet meer met een lijn te fokken waar HCM in voor kwam of dat nu derde, vierde of verder in de lijn was.Gewoon stoppen met fokken met een lijn waar HCM in voorkomt. Als een van de weinige antwoorden kreeg ik alleen, ja maar dat kan niet dan wordt de genenpoel wel heel ergg klein en kunnen we wel stoppen met fokken. Terwijl ik zoiets zou hebben als we elkaar uit helpen met fokpoezen en dekkaters hoeft die genenpoel niet zo klein te zijn als men denkt. Ook zei er 1 en ach als je de HCM eruit zou kunnen krijgen dan komt er wel weer iets anders op de proppen zetten aan ziekte.

Maar goed dwaal af. Het blijft gewoon jammer dat men niet meer samenwerkt en samen deelt.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 04 november 2009 - 18:44

Als een van de weinige antwoorden kreeg ik alleen, ja maar dat kan niet dan wordt de genenpoel wel heel ergg klein en kunnen we wel stoppen met fokken. Terwijl ik zoiets zou hebben als we elkaar uit helpen met fokpoezen en dekkaters hoeft die genenpoel niet zo klein te zijn als men denkt.
Dat laatste vraag ik me af, ik denk dat het wel een probleem zal worden namelijk. Als ik alleen al naar de Somali kijk en naar de beschikbare dekkaters...

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Joanna_*
Guest_Joanna_*

#10 Geplaatst 04 november 2009 - 19:42

Wat een herkenbaar verhaal..

Ik ben pas kort mezelf een beetje wegwijs aan het maken in 'de fokkerswereld' omdat ik dol ben op mijn ras en daar graag een bijdrage aan wil leveren. Leek me ook zo leuk om daar met andere fokkers over te kunnen kletsen op shows en om via uitwisseling de genenpoel te verbreden en kittens uit mooie combinaties te fokken..

Maar wat ik tot nu toe al allemaal ben tegen gekomen, het verbaast me enorm. Fokkers die doodleuk blijven fokken met een lijn waar een erfelijke ziekte in is gevonden.. fokkers die doodleuk beweren 'tot de elite te behoren' en die dus niets met andere fokkers van doen willen hebben.. mensen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en elkaar zwartmaken.. Ik vind het zo zonde!

We hebben toch allemaal dezelfde liefhebberij? Openheid maakt mensen kwetsbaar.. dat klopt. Maar juist door open en eerlijk te zijn en jezelf dús kwetsbaar te maken, verdien je respect van anderen. Niet door liegen, de waarheid verdoezelen, jezelf omhoog werken ten koste van anderen of jezelf op een voetstuk plaatsen..

Groetjes van Jo

Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#11 Geplaatst 04 november 2009 - 19:56

Joanna zei:

Ik ben pas kort mezelf een beetje wegwijs aan het maken in 'de fokkerswereld' omdat ik dol ben op mijn ras en daar graag een bijdrage aan wil leveren. Leek me ook zo leuk om daar met andere fokkers over te kunnen kletsen op shows en om via uitwisseling de genenpoel te verbreden en kittens uit mooie combinaties te fokken..

Maar wat ik tot nu toe al allemaal ben tegen gekomen, het verbaast me enorm. Fokkers die doodleuk blijven fokken met een lijn waar een erfelijke ziekte in is gevonden.. fokkers die doodleuk beweren 'tot de elite te behoren' en die dus niets met andere fokkers van doen willen hebben.. mensen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en elkaar zwartmaken.. Ik vind het zo zonde!

We hebben toch allemaal dezelfde liefhebberij? Openheid maakt mensen kwetsbaar.. dat klopt. Maar juist door open en eerlijk te zijn en jezelf dús kwetsbaar te maken, verdien je respect van anderen. Niet door liegen, de waarheid verdoezelen, jezelf omhoog werken ten koste van anderen of jezelf op een voetstuk plaatsen..

Groetjes van Jo

Ja vertel mij wat, had hetzelfde. Als ik met die fokker praatte deugde er niks van en weer een andere fokker vond die niks. En dan heb je nog die van fokker naar fokker hoppen en daarvan alles aan info enzo weghalen en dan zo door gaan naar een andere fokker. Ik noem ze fokkerhopper. En als ze klaar zijn met die fokker willen ze er niks meer van weten en laten diegene vallen als baksteen.

Bewerkt door kailo, 04 november 2009 - 19:58.

Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#12 Geplaatst 04 november 2009 - 20:09

Joanna zei:

Groetjes van Jo

Wat voor ras fok je dan Joanne. Zelf fok ik Turkse Angora's

Guest_Joanna_*
Guest_Joanna_*

#13 Geplaatst 04 november 2009 - 20:16

kailo zei:

Wat voor ras fok je dan Joanne. Zelf fok ik Turkse Angora's

Oh Turkse Angora's!! Die zijn ook leukkkkkk! Daar zou ik er ook ooit nog wel 1 van willen hoor.. als ik het er door krijg bij mijn vriend ;)

Maar ik ben helemaal gevallen voor de Selkirk Rex.. wij hadden er vroeger al 1 dus tja.. die liefde zit er al van jongs af aan in :)

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 04 november 2009 - 21:13

Zoiets bedoel je??

Geplaatste afbeelding

Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#15 Geplaatst 04 november 2009 - 21:15

Havvanur zei:

Zoiets bedoel je??

Geplaatste afbeelding

Soms heb je een grotere nodig vrees ik Marianne whaha dan past het er net niet in.