Spring naar inhoud

- - - - -

Fokkerswereld en doofpot.

• Log in om te reageren
106 reacties op dit onderwerp
Guest_AngelCat_*
Guest_AngelCat_*

#76 Geplaatst 07 november 2009 - 19:35

FIP is een nare ziekte die ons in principe allemaal willekeurig zou kunnen overvallen, het is heel naar dat je al een kitten eraan hebt verloren en de mogelijkheid dat er misschien een tweede is lijkt me vreselijk ...

Het is inderdaad aan een ieder op zichzelf hoe hij/ zij met dit soort situaties omgaat, als het mij zou overkomen zou ik het ik het waarschijnlijk ook van me af willen schrijven..

"Fijn. Geniet er maar van. Nu gelukkig?"

Dit stukje snap ik even niet, denk niet dat dit voor mij bestemt is maar kan me niet voorstellen dat er door iemand die dit topic of gelezen of erin gereageerd heeft genoten wordt van jou verdriet of het feit dat je een kitten had met FIP, fokkers zijn misschien een rare mensen onderling maar zo slecht zijn ze nu ook weer niet, toch ?

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#77 Geplaatst 07 november 2009 - 22:56

AngelCat zei:

"Fijn. Geniet er maar van. Nu gelukkig?"

Dit stukje snap ik even niet, denk niet dat dit voor mij bestemt is maar kan me niet voorstellen dat er door iemand die dit topic of gelezen of erin gereageerd heeft genoten wordt van jou verdriet of het feit dat je een kitten had met FIP, fokkers zijn misschien een rare mensen onderling maar zo slecht zijn ze nu ook weer niet, toch ?

Dat gaat ook niet over jou. Wie de schoen past, trekke hem aan.

Guest_AngelCat_*
Guest_AngelCat_*

#78 Geplaatst 07 november 2009 - 23:15

Hmm vind het erg onwaarschijnlijk dat er iemand is die hiervan geniet !!

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#79 Geplaatst 07 november 2009 - 23:33

Dat is ook niet gezegd. Er is doorgezaagd totdat degene om wie dit hele verhaal begon, tegen haar zin in en terwijl ze daar nog niet klaar voor was, zich gedwongen voelde te vertellen wat er met haar kitten aan de hand was. En daar was deze hele poespas om begonnen. Dus ja, ik snap wel wat Ginnie bedoelde met die opmerking.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#80 Geplaatst 07 november 2009 - 23:35

Ginger-en-Noortje zei:

Dat is ook niet gezegd. Er is doorgezaagd totdat degene om wie dit hele verhaal begon, tegen haar zin in en terwijl ze daar nog niet klaar voor was, zich gedwongen voelde te vertellen wat er met haar kitten aan de hand was. En daar was deze hele poespas om begonnen. Dus ja, ik snap wel wat Ginnie bedoelde met die opmerking.

idem
trouwens, ik vind dat alle fokkers op dit forum (diegene die actief zijn toch) eerlijke en open fokkers zijn
Punt
Andere lijn.

Geplaatste afbeelding

Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#81 Geplaatst 08 november 2009 - 01:42

ginnie zei:

soul had fip. zoe heeft het waarschijnlijk ook. Nu blij? nu gelukkig dat je het weet? nu trots op jezelf voor het leed dat je extra hebt veroorzaakt door dit topic? wees maar trots dat het nu op dit forum staat terwijl ik nog aan het rouwen ben en het nog steeds erg moeilijk heb. Bovendien heb ik een heel sterk vermoeden dat dit allang bij sommigen bekend is. Gezien het tijdstip van het topic en het tijdstip dat de uitslag kwam. Wel heel toevallig vind je niet? dat soul toch naar een bepaald lab werd gestuurd zonder onze medeweten en dat 'opeens' dit topic kwam? Fijn. Geniet er maar van. Nu gelukkig?

Aangezien ik zelf geen account heb reageer ik even onder de account van Kailo.
De hele discussie over het niet delen van informatie is een bekende en zal helaas ook een eeuwig probleem blijven waarschijnlijk.

Waar ik zeer ernstig bezwaar tegen maak is de beschuldiging dat de uitslag al bekend zou zijn. Ook anderen zijn niet achterlijk Wendy dus de suggestie die je hiermee probeert te wekken wordt zeer hoog opgenomen. Een laboratorium is gebonden aan zeer strikte eisen van vertrouwelijkheid; er wordt geen enkele vorm van informatie doorgegeven aan wie dan ook als hier niet uitdrukkelijk schriftelijke toestemming voor is gegeven door de eigenaar zelf van een dier. Dit geldt zowel voor binnen gebrachte dieren als uitslagen van onderzochte dieren; ook alle computersystemen zijn hiervoor streng afgeschermd.
De gevolgen van jouw suggestie kunnen ernstige consequenties hebben. Meerdere fokkers in het "kringetje" zijn niet achterlijk en weten precies op wie en welk laboratorium jij doelt en daarmee breng je een laboratorium met zeer strenge eisen behoorlijk in discrediet.

Je opmerkingen over het gelukkig worden van mensen over een ziek en overleden dier schaar ik maar onder heftige emoties van het moment aangezien ik werkelijk niemand kan bedenken die daarvan kan genieten. Alle fokkers waar jij naar refereert zijn stapel op hun dieren en hun ras en gunnen dit geen enkel dier!

Verder vind ik het persoonlijk allemaal nogal overtrokken en dan bedoel ik niet het verdriet van het verlies of ziek zijn want dat kennen we zelf ook maar al te goed helaas; Fip is een vreselijk iets maar is wel iets wat helaas iedereen kan overkomen. Een afschuwelijke dodelijke ziekte maar niet extreem uniek of extreem zeldzaam, het houdt zich niet aan ras of stambomen en je spuit het er zelf ook niet in maar overkomt je als je pech hebt.
Zoals al eerder gebleken is en blijft het een risico van zaken op deze manier op een forum zetten dat je speculaties oproept, terecht of onterecht, leve het zogenaamde "fokkerswereldje".

Yvonne

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#82 Geplaatst 08 november 2009 - 11:44

kailo zei:

Aangezien ik zelf geen account heb reageer ik even onder de account van Kailo.
De hele discussie over het niet delen van informatie is een bekende en zal helaas ook een eeuwig probleem blijven waarschijnlijk.

Waar ik zeer ernstig bezwaar tegen maak is de beschuldiging dat de uitslag al bekend zou zijn. Ook anderen zijn niet achterlijk Wendy dus de suggestie die je hiermee probeert te wekken wordt zeer hoog opgenomen. Een laboratorium is gebonden aan zeer strikte eisen van vertrouwelijkheid; er wordt geen enkele vorm van informatie doorgegeven aan wie dan ook als hier niet uitdrukkelijk schriftelijke toestemming voor is gegeven door de eigenaar zelf van een dier. Dit geldt zowel voor binnen gebrachte dieren als uitslagen van onderzochte dieren; ook alle computersystemen zijn hiervoor streng afgeschermd.
De gevolgen van jouw suggestie kunnen ernstige consequenties hebben. Meerdere fokkers in het "kringetje" zijn niet achterlijk en weten precies op wie en welk laboratorium jij doelt en daarmee breng je een laboratorium met zeer strenge eisen behoorlijk in discrediet.

Je opmerkingen over het gelukkig worden van mensen over een ziek en overleden dier schaar ik maar onder heftige emoties van het moment aangezien ik werkelijk niemand kan bedenken die daarvan kan genieten. Alle fokkers waar jij naar refereert zijn stapel op hun dieren en hun ras en gunnen dit geen enkel dier!

Verder vind ik het persoonlijk allemaal nogal overtrokken en dan bedoel ik niet het verdriet van het verlies of ziek zijn want dat kennen we zelf ook maar al te goed helaas; Fip is een vreselijk iets maar is wel iets wat helaas iedereen kan overkomen. Een afschuwelijke dodelijke ziekte maar niet extreem uniek of extreem zeldzaam, het houdt zich niet aan ras of stambomen en je spuit het er zelf ook niet in maar overkomt je als je pech hebt.
Zoals al eerder gebleken is en blijft het een risico van zaken op deze manier op een forum zetten dat je speculaties oproept, terecht of onterecht, leve het zogenaamde "fokkerswereldje".

Yvonne

Persoonlijk denk ik niet dat Wendy dit lab een slechte naam wou geven hoor, ik denk eerder dat ze bedoelde dat velen de diagnose toch al op voorhand veronderstelden maar dat iemand het toch nodig vond om dit topic te openen om de uitslag eruit te trekken. ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#83 Geplaatst 08 november 2009 - 12:25

ginnie zei:

mijn god! Get a life! Mag een mens niet eens meer zelf beslissen wat die wel en niet op een forum gooit? en het tijdstip daarvan? Mag een mens niet eens meer zelf iets bepalen? en mag een mens niet eens meer rouwen en alles eerst zelf verwerken?

Ik denk dat iedereen hier wel weet dat dit topic over mij gaat. We zijn niet achterlijk ofzo.
Lekker hoor, zo'n trap na, daar zit een mens dan ook echt op te wachten!

soul had fip. zoe heeft het waarschijnlijk ook. Nu blij? nu gelukkig dat je het weet? nu trots op jezelf voor het leed dat je extra hebt veroorzaakt door dit topic? wees maar trots dat het nu op dit forum staat terwijl ik nog aan het rouwen ben en het nog steeds erg moeilijk heb. Bovendien heb ik een heel sterk vermoeden dat dit allang bij sommigen bekend is. Gezien het tijdstip van het topic en het tijdstip dat de uitslag kwam. Wel heel toevallig vind je niet? dat soul toch naar een bepaald lab werd gestuurd zonder onze medeweten en dat 'opeens' dit topic kwam? Fijn. Geniet er maar van. Nu gelukkig?

Allereerst is het vreselijk een kitten te moeten verliezen aan fip op zo'n superjonge leeftijd, en Zoe mischien ook fip is alleen maar nog erger en niet te beschrijven wat dat doet met een mens. Dat zou best uitzonderlijk zijn dus hopen dus dat ze het niet heeft.
Maar je aangesproken voelen door dit topic staat daar los van. Dit gaat over fokkers en hun doofpotje en of dit wel of niet ten goede komt aan het ras. Waarom fokkers dit doen en wat daar dan het nut van is sommige dingen te verzwijgen en niet te delen met andere fokkers die daar misschien juist ook wat aan konden hebben. Dat je je daardoor aangesproken voelt snap ik wel in jouw geval maar heeft niets te maken met het topic waar jij nu naar verwijst.
Over je opmerking dat de uitslag sommige allang bekend was nou bij mij zeker niet dus je verwijzing naar een lab. is totale onzin en fip was wel het laatste waar ik aan zou denken. Natuurlijk wekt het nieuwsgierigheid dat is ook logisch en menselijk. Al helemaal op die manier hoe jij het beschrijft dat de uitkomst van het sectie rapport er is maar het niet “wil delen” dat wekt nieuwsgierigheid op en speculatie en ga zo maar door maar er is bij niemand gedacht aan fip. Terwijl fip iedereen kan overkomen staat los van ras leeftijd en ga zo maar door. Fip is gewoon een nare kutziekte waar je niks kan tegen doen als het er is.
Voor iedereen vind ik het vreselijk een dier te moeten verliezen en dat gun ik niemand, jouw niet een ander niet, iedereen niet en niemand niet.
Is daarom dit topic geopende, een duidelijke NEE dus. Toevallig ja of je het geloof of niet dat is aan jou niet aan mij.

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#84 Geplaatst 08 november 2009 - 20:31

Ik vind het ergens kwetsend dat je nog altijd over een "doofpotje" spreekt. Je zou het ook "privacy" kunnen noemen. Je zou ook respect kunnen opbrengen voor de keus van iemand die een dier verloren heeft.

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#85 Geplaatst 08 november 2009 - 22:06

Vooraleer men begint te spreken van doofpotten enz. zou ik toch even bij volgend verhaal willen stilstaan.  
Een paar weken terug wordt er op de Abessijnenlijst een Cattery aangevallen omdat hun een kater hebben die syndactylie (het hebben van 3 teentjes) doorgeeft. De vorm die hij juist doorgeeft is er een die recessief vererft.  De katereigenaar in dit geval wordt heel erg aangevallen want hij zou niet open zijn, hij zou katten verkopen voor fokdoeleinden en de kater volop blijven gebruiken.
Ikzelf had met de eigenaar van die kater een overeenkomst om mijn poesje door zijn wel heel mooie en lieve kater te laten dekken.  In juli is de eigenaar van de kater bij mij thuis op bezoek gekomen (Z wonen in Nederland en ik in België) enkel en alleen om mij mee te delen dat zij vermoeden dat hij drager is van dit gebrek kenbaar te maken.
Hij geeft ook aan dat hij van plan is uit te zoeken wat er werkelijk aan de hand is.  Ik heb voor hem contact op genomen met de cattery in Frankrijk om te vragen of zij ooit te maken gehad hebben met dit fenomeen en wat blijkt zij hadden uit een nestje met de vader van de kater één kitten met die afwijking.  Vanuit Amerika vernemen ze dat dit in de lijnen van hun kater zit want de kater heeft ook Amerikaanse roots.
Ook komen ze aan de weet dat hun beide poezen drager en zijn van die aandoening waardoor meer dan 50% van de geboren kittens die afwijking ook vertonen.
Ondertussen worden er enkele Nederlandse fokkers gealarmeerd want er zou ook een van hun poezen waarmee gefokt wordt drager zijn. Dus wat wordt er gedacht, de aanval is de beste verdediging.
De katereigenaar gaat het hele verhaal van wat hoe enz openbaar maken in kattenkronkel het boekje van ABY2000.  
In de bewuste mailing wordt de eigenaar die zichzelf de tijd gunde om van zijn verdriet over het feit dan zijn kater absoluut niet geschikt is voor fok doeleinden te bekomen en uit te zoeken wat er juist aan de hand is, door het slijk gesleurd met de oa het verwijt van doofpot enz. terwijl hij juist heel erg open is en eerst alles haarfijn uitzoekt.
Dus die verwijten van doofpot zijn soms heel dubbelzinning.

Verder heb ik met een aantal catteries heel goede contacten, ik kan op elk moment van hun hulp en kennis gebruik maken en dat is heel fijn om weten.  Heel zelden heb ik het omgekeerde meegemaakt en niet iedereen draagt het hart op de tong, niet iedereen is even open maar daarom niet altijd met de slechtste bedoelingen.  
Ik ben mij er ook van bewust dat er heel andere verhalen zijn, en heb het zelf meegemaakt met mijn Mira ! maar daarom besluiten dat alles doofpot is en slecht is dat gaat iets te ver.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Guest_kailo_*
Guest_kailo_*

#86 Geplaatst 09 november 2009 - 11:29

Randa zei:

Vooraleer men begint te spreken van doofpotten enz. zou ik toch even bij volgend verhaal willen stilstaan.
Een paar weken terug wordt er op de Abessijnenlijst een Cattery aangevallen omdat hun een kater hebben die syndactylie (het hebben van 3 teentjes) doorgeeft. De vorm die hij juist doorgeeft is er een die recessief vererft. De katereigenaar in dit geval wordt heel erg aangevallen want hij zou niet open zijn, hij zou katten verkopen voor fokdoeleinden en de kater volop blijven gebruiken.
Ikzelf had met de eigenaar van die kater een overeenkomst om mijn poesje door zijn wel heel mooie en lieve kater te laten dekken. In juli is de eigenaar van de kater bij mij thuis op bezoek gekomen (Z wonen in Nederland en ik in België) enkel en alleen om mij mee te delen dat zij vermoeden dat hij drager is van dit gebrek kenbaar te maken.
Hij geeft ook aan dat hij van plan is uit te zoeken wat er werkelijk aan de hand is. Ik heb voor hem contact op genomen met de cattery in Frankrijk om te vragen of zij ooit te maken gehad hebben met dit fenomeen en wat blijkt zij hadden uit een nestje met de vader van de kater één kitten met die afwijking. Vanuit Amerika vernemen ze dat dit in de lijnen van hun kater zit want de kater heeft ook Amerikaanse roots.
Ook komen ze aan de weet dat hun beide poezen drager en zijn van die aandoening waardoor meer dan 50% van de geboren kittens die afwijking ook vertonen.
Ondertussen worden er enkele Nederlandse fokkers gealarmeerd want er zou ook een van hun poezen waarmee gefokt wordt drager zijn. Dus wat wordt er gedacht, de aanval is de beste verdediging.
De katereigenaar gaat het hele verhaal van wat hoe enz openbaar maken in kattenkronkel het boekje van ABY2000.
In de bewuste mailing wordt de eigenaar die zichzelf de tijd gunde om van zijn verdriet over het feit dan zijn kater absoluut niet geschikt is voor fok doeleinden te bekomen en uit te zoeken wat er juist aan de hand is, door het slijk gesleurd met de oa het verwijt van doofpot enz. terwijl hij juist heel erg open is en eerst alles haarfijn uitzoekt.
Dus die verwijten van doofpot zijn soms heel dubbelzinning.

Helaas gebeurt dat inderdaad veel. Men komt erachter dat zijn kater/poes niet geschikt is voor de fok vanwege een afwijking. Men tracht dit te achterhalen en je wordt door het slijk gehaald. Waarom geen idee, mischien hebben die wel een verwante van die lijn en vrezen voor hun eigen fokpoezen/katers en de gevolgend die daarbij horen en wie weet wisten ze het wel. Hopende dat iedereen zijn mondje houdt en men kan verder met desbetreffende poes/kater.
Terwijl het juist super netjes is van die man om het uit te zoeken en van jou om hem daarbij te helpen.
Zo zonde om i.p.v elkaar te helpen elkaar te dwarsbomen, leve de fokkerswereld. Komt allemaal ten goede van je ras.

Guest_Sheily_*
Guest_Sheily_*

#87 Geplaatst 10 november 2009 - 13:40

Ginger-en-Noortje zei:

Ik vind het ergens kwetsend dat je nog altijd over een "doofpotje" spreekt. Je zou het ook "privacy" kunnen noemen. Je zou ook respect kunnen opbrengen voor de keus van iemand die een dier verloren heeft.
Zijn toch helemaal verschillende dingen zoiets :roll: . Doofpotten zijn er gewoon in al dit soort van werelden of het nou om katten of andere dieren soorten gaat. Je kunt ook altijd zelf bepalen wat je tiept op een forum hoor niemand anders toets de letters in maar jezelf.
Niet samen willen werken met anderen is vaak omdat ze dan bang zijn dat de andere net zulke goede of nog betere dieren of kansen krijgt en zelfde geld voor belangrijke informatie enzo over ziektes niet willen delen , is alleen eigen belang en niet van je diersoort.

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#88 Geplaatst 10 november 2009 - 14:11

Sheily zei:

Zijn toch helemaal verschillende dingen zoiets :roll: . Doofpotten zijn er gewoon in al dit soort van werelden of het nou om katten of andere dieren soorten gaat. Je kunt ook altijd zelf bepalen wat je tiept op een forum hoor niemand anders toets de letters in maar jezelf.
Niet samen willen werken met anderen is vaak omdat ze dan bang zijn dat de andere net zulke goede of nog betere dieren of kansen krijgt en zelfde geld voor belangrijke informatie enzo over ziektes niet willen delen , is alleen eigen belang en niet van je diersoort.

Jij hebt duidelijk geen flauw benul wat ik bedoel.

Guest_Sheily_*
Guest_Sheily_*

#89 Geplaatst 10 november 2009 - 14:53

Ginger-en-Noortje zei:

Jij hebt duidelijk geen flauw benul wat ik bedoel.
Jij gooit dingen door mekaar. Doofpotgedoe heeft niet te maken met zielige dingen maar met een soort van omgaan met informatie en niet omdat het nog te emo ligt of zo dat is een ander topic.

Bewerkt door Sheily, 10 november 2009 - 14:53.

Havvanur
Havvanur
  • 2.172 berichten
  • 4 katten

#90 Geplaatst 11 november 2009 - 13:22

Het feit dat je dit topic opent en de voorbeelden die je noemt Kailo linken natuurlijk wel naar iemand. Ik legde die link namelijk ook en velen dus met mij.
Het kan natuurlijk best dat je na aanleiding van 1 topic een ander topic opent, doe ik ook wel eens.

Het is inderdaad geen kwest van "leven of dood" voor andere fokkers. En ik kan mij voorstellen dat deze klap heel hard is aangekomen. Ik ben ervan overtuigd dat dit echt wel verteld was als zij eraan toe waren. Over de erfelijkheid hiervan zijn ideeën en onderzoeken gaande. Hopelijk zal in de toekomst meer duidelijk worden hierover zodat de fokkers er ook daadwerkelijk wat mee kunnen.

Toen men een tijd terug bij ons in een lijn de HCM gen 2 ontdekt werdt kwam ik hierachter door een forum, gelukkig maar want onze kater had ook kans op die gen, gelukkig ergens achter in de lijn. Een goed bevriende cattery had een directe lijn hieruit. Hadden we het forum niet gelezen en had men het daar niet gemeld weet ik zonet niet of ze het ons gemeld hadden. Werd namelijk gezegd dat de direct betrokkene hiervan op de hoogte gesteld is. Nou die bevriende cattery dus niet en die had een directe lijn.

Hier wil ik ook nog op reageren, want daar voel ik mij persoonlijk op aangesproken. Ik heb zoveel mogelijk mensen op de hoogte gebracht door middel van Fora, verschillende mailinglijsten en het magazine van "de rasvereniging". Je kan niet van iemand verwachten dat hij of zij iedereen persoonlijk gaat bellen of mailen. Dat zijn er veel te veel als je bedenkt in hoeveel cattery's die lijn zit.
Ik heb er toendertijd enorm veel tijd en energie in gestoken en vind het vervelend dat ja dat nu weer als een voorbeeld noemt.
Bovendien was het niet eens MIJN kat. Alleen was IK toevallig diegene die vond dat mensen op de hoogte gebracht moesten worden. Had ik dat niet gedaan dan wisten de meeste mensen (fokkers) dit echt niet........
Men weet nog te weinig over dit gen om daar iets over te roepen. Maar het feit is dat die poes is overleden aan HCM, sectie wijst dat namelijk uit. (Bovendien zijn er nog meer nauw verwantte katten vroegtijdig overleden, waarvan iig nog 1 aan HCM) 2e feit is dat zij homozyghoot het HCM2 gen droeg. Voer voor onderzoek lijkt mij of je dat nu zelf doet of met een aantal andere fokkers.

Over dit specifieke gen weet men gewoonweg nog zeer weinig, alleen dat het er is, maar wat het te betekenen heeft is nog maar de vraag. Het is dus nog steeds in onderzoeksfase. Dus om nu direct te roepen dat iemand katten heeft met een "defect" vind ik nogal wat. Hoeveel fokkers weten er of hun kat(ten) dit specifieke gen draagt? Niet veel hoor. Weet jij dit van al je katten?
Een paar fokkers testen voor dit gen en dat is puur voor informatie te vergaren, de toekomst zal moeten uitzwjzen wat dit te betekenen heeft of niet.

Sorry voor het off-topic gaan....