Spring naar inhoud

- - - - -

Katten worden te dik! Help!

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#1 Geplaatst 05 november 2009 - 07:51

Hallo allemaal,

Heb een tijdje niet meer op het forum gepost wegens druk bezig met verbouwingen. Maar ik kom hier nog wel heel regelmatig meelezen!

Ik heb een probleempje... Mijn twee oudste katten zijn weer veel te veel bijgekomen sinds de komst van mijn jongste katertje.

Normaal krijgen ze Royal Canin Light, maar omdat ik dit zeker niet geschikt achtte voor de kleinste uk, gaf ik die kittenvoer. Nu snoepten de oudste katten daar natuurlijk van mee, met als gevolg na drie maanden: overgewicht!
Het zijn binnenkatten, dus ze krijgen natuurlijk ook niet de beweging die een buitenkat heeft.

Ik werk fulltime, dus ze allemaal apart eten geven gaat niet echt, want dan moet ik ze de hele dag zonder eten zetten. En dat vind ik veel te zielig...

Hoe lossen jullie dat op, als je katten verschillende voeding moeten krijgen?
En houden jullie je strikt aan de afgewogen porties die op de verpakking van de voeding staan? Maar hoe controleer je dat als je meerdere katten hebt? Mijn Floortje bvb, die eet veel trager dan de rest. Dus die zou dan heel weinig binnen krijgen...

Alle tips zijn welkom!

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 05 november 2009 - 08:21

kan je bv geen activity bord kopen?
of lies hoe noemt dat datgene wat je hebt?
pim..... :LOL: :LOL:
het is iets waar de brokjes in zitten met gaatjes en waar ze ze uit moeten proberen halen vooraleer te kunnen eten
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 05 november 2009 - 08:26

Ik heb maar 1 kat dus dat is wel iets makkelijker. Shiva weegt 2,9 kg en krijgt RC pure feline. Hij krijgt 45 g per dag (hoeveelheid voor kat van 3kg), verdeeld over 4 porties. 's Ochtends krijgt hij eerst wat Viyo (een bodempje van zijn drinkbakje) dan eet hij uit zijn activity board (rond 7 uur, 12 gram). Ik vul dan 2 bakjes uit een automatisch voederbakje met elk 11 gram, dat gaat open om 12 uur en om 16 uur. Ik kom thuis rond halfzeven, dan krijgt hij 1 snoepje (thrive gevriesdroogde vis of een gedroogd sardientje). Rond 19.00 krijgt hij opnieuw 12 g uit zijn activity board. En dan 's avonds bij het spelen krijgt hij nog een snoepje. Water heeft hij continu ter beschikking.
Ik heb dit voerschema overlegd met mijn DA, hij is geen voorstander om continu brokjes te zetten omdat binnenkatten vaak de neiging hebben om te eten uit verveling. Hier op het forum zijn er ook veel mensen die een Pipolino gebruiken, zodat de katten moeten bewegen om aan hun eten te raken.

Ik probeer vooral het aantal snoepjes te beperken. Shiva is nog jong (bijna 9 maanden) en een speelvogel tot en met...
Ik heb ook lang getwijfeld of ik goed bezig was maar Shiva is mooi van bouw, heeft een glanzende vacht. Volgens mijn DA is hij perfect voor zijn ras en leeftijd. Hij is wel vrij tenger van bouw maar dat is typisch voor zijn ras.
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 05 november 2009 - 08:29

Ellenita zei:

kan je bv geen activity bord kopen?
of lies hoe noemt dat datgene wat je hebt?
pim..... :LOL: :LOL:
het is iets waar de brokjes in zitten met gaatjes en waar ze ze uit moeten proberen halen vooraleer te kunnen eten

Bedoel je de pipolino? :)
Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 05 november 2009 - 08:34

Karolientje zei:

Bedoel je de pipolino? :)

jaaaaaaaaaaa :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#6 Geplaatst 05 november 2009 - 08:39

Ja daar had ik dus ook al aan gedacht, maar ik heb dat activity bord onlangs zien liggen bij Tom & Co en ik schrok toch wel even van de prijs: 45 euro!!!
Misschien als ze braaf zijn, dat de kerstman en sinterklaas willen samenleggen... :)

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#7 Geplaatst 05 november 2009 - 08:42

Die Pipolino lijkt me ook wel interessant, maar ja, hoe doe je dat dan met drie katten he... Als de ene dat hele ding in één keer leegeet, hebben de andere twee niks meer...

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#8 Geplaatst 05 november 2009 - 08:45

Libelle zei:

Die Pipolino lijkt me ook wel interessant, maar ja, hoe doe je dat dan met drie katten he... Als de ene dat hele ding in één keer leegeet, hebben de andere twee niks meer...

Ik heb ook 3 katten en het gaat heel goed met de pipolino. In 1 keer leeg eten kan geen enkele kat. Er kan in het totaal 200 tot 250 gr brokken in. Daar doen ze hier 2 dagen mee.

Ze zijn minder geneigd om te eten als ze er voorbij wandelen, een eetkommetje is altijd uitnodigend. Ze hebben wat extra beweging.

Voor mij is die de beste aankoop die ik ooit deed voor de katten, heb er nog geen minuut spijt van gehad.

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#9 Geplaatst 05 november 2009 - 08:54

Ha, dan moet ik dat zeker eens proberen. Wist niet dat er zoveel eten in kon!
Vanavond eens kijken in de plaatselijke dierenwinkel of ze hem hebben.

Bedankt voor de tips allemaal!

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 05 november 2009 - 09:02

zou hem ook wel willen aanschaffen maarwat koste deze en waar kan je m verkrijgen?
staat hij op zoopplus?
Geplaatste afbeelding

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#11 Geplaatst 05 november 2009 - 09:04

Ik heb net gekeken... op Zooplus kan ik hem niet terugvinden.
Ik moet vanavond toch naar Aveve voor katteneten. Ik ga daar eens kijken of ze hem hebben...

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#12 Geplaatst 05 november 2009 - 09:11

Hier kan je hem bestellen:

www.pipolino.be

Ik ben ook al een tijdje aan het twijfelen om hem te kopen. Ik denk ook dat die twee mannen met hun witte baarden eens moeten passeren ;)

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#13 Geplaatst 05 november 2009 - 09:14

Ik heb die hier in de dierenwinkel gekocht. Maar bij Tom&co liggen die naar het schijnt voor 29 €

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#14 Geplaatst 05 november 2009 - 09:17

Lies zei:

Ik heb die hier in de dierenwinkel gekocht. Maar bij Tom&co liggen die naar het schijnt voor 29 €

Echt? Oh, dan kan ik beter eens tot daar rijden... Waar is dat net? Eens opzoeken... Ah, dichtstbijzijnde is in Hasselt... Ok, tijd om eens naar Hasselt te bollen 8)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 05 november 2009 - 09:24

lizke zei:

Echt? Oh, dan kan ik beter eens tot daar rijden... Waar is dat net? Eens opzoeken... Ah, dichtstbijzijnde is in Hasselt... Ok, tijd om eens naar Hasselt te bollen 8)

Is hasselt dichterbij voor jou dan Kessel-Lo? Want op de Diestesteenweg in Kessel-Lo zit er ook eentje. ;)
Geplaatste afbeelding