Spring naar inhoud

- - - - -

Mexicaanse griep bij katten.

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#1 Geplaatst 05 november 2009 - 20:47

HLN Mexicaanse griep - Amerikaanse kat heeft Mexicaanse griep (1025771)

Katten kunnen dus ook mexicaanse griep krijgen, ik wist niet dat dit mogelijk was. EEn soort griep ja dat mss wel maar echt mexicaanse griep??? :catscratchhead

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#2 Geplaatst 05 november 2009 - 20:52

HLN?? Laat mij ff sarcastisch zijn, daar geloof ik nu eens niks van.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 05 november 2009 - 20:56

hmm, ben toch een beetje sceptisch
ffe afwachten of het ook in de standaard komt...

Geplaatste afbeelding

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 05 november 2009 - 20:58

Dat geloof ik niet waar halen ze het :catscratchhead :catscratchhead :catscratchhead
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 05 november 2009 - 21:13

Aldhissla zei:

hmm, ben toch een beetje sceptisch
ffe afwachten of het ook in de standaard komt...

Is het dan waarheid als het in De Standaard staat. :catscratchhead :s

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#6 Geplaatst 05 november 2009 - 22:00

ik ben alvast :help:
ik mag er niet aan denken :(

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 06 november 2009 - 07:30

Tja het is niet onmogelijk, maar ik stel me er toch ook nog vragen bij... Ik had het al eerder op internet gelezen, maar niet hier geplaatst omdat ik er sterk aan twijfel.

Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 06 november 2009 - 08:22

Ik heb ooit (lang geleden) eens een studie gemaakt over griep en het ontstaan van griepvirussen. Katten en dieren in het algemeen kunnen ook virale infecties krijgen waaronder griepachtige virussen.
Slechts in extreem zeldzame gevallen kunnen ziekten van de mens op een dier overgaan en omgekeerd. Dit noemt men zoönosen. Voor griep is dit tot nu toe niet het geval. Het virus moet dan zo muteren en veranderen dat het aangepast is aan en kan vermenigvuldigen in de gastheer. Tot nu toe zijn er extreem weinig virussen die zowel in een hond/kat als in een mens kunnen overleven.
Ik zou niet te veel geloof hechten aan dit artikel. Het gaat om 1 artikel uit niet wetenschappelijke bronnen. Moest dit echt kunnen, dan denk ik dat er meteen een speciale editie van The Lancet of The New England Journal of Medicine of zo zou uitkomen.
Conclusie: de kans dat jij je poezel ziek maakt of je poezel jou is extreem klein.
Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#9 Geplaatst 06 november 2009 - 08:29

Fieke zei:

Ik heb ooit (lang geleden) eens een studie gemaakt over griep en het ontstaan van griepvirussen. Katten en dieren in het algemeen kunnen ook virale infecties krijgen waaronder griepachtige virussen.
Slechts in extreem zeldzame gevallen kunnen ziekten van de mens op een dier overgaan en omgekeerd. Dit noemt men zoönosen. Voor griep is dit tot nu toe niet het geval. Het virus moet dan zo muteren en veranderen dat het aangepast is aan en kan vermenigvuldigen in de gastheer. Tot nu toe zijn er extreem weinig virussen die zowel in een hond/kat als in een mens kunnen overleven.
Ik zou niet te veel geloof hechten aan dit artikel. Het gaat om 1 artikel uit niet wetenschappelijke bronnen. Moest dit echt kunnen, dan denk ik dat er meteen een speciale editie van The Lancet of The New England Journal of Medicine of zo zou uitkomen.
Conclusie: de kans dat jij je poezel ziek maakt of je poezel jou is extreem klein.

Uitgelegd zoals ik het dacht. Volgens mij moeten we niet bang zijn dat onze katten Mexicaanse griep krijgen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 06 november 2009 - 10:04

Ik ben net even op de site van de american veterinary medical association gaan kijken en dat bericht staat daar toch ook op
2009 H1N1 Flu Virus Outbreak

ze raden dan ook aan dat mensen besmet met H1N1 toch ook echt close contact met hun kat vermijden om hun kat niet te besmetten.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 06 november 2009 - 10:10

:trance: :trance: :trance:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 06 november 2009 - 10:25

catherine zei:

Is het dan waarheid als het in De Standaard staat. :catscratchhead :s

neen, maar de standaard is toch net ietsje meer kwaliteitskrant waaraan ik toch net iets meer geloofwaardigheid hecht ;)

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 06 november 2009 - 11:38

het staat nu ook al op de website van de standaard.... :s

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#14 Geplaatst 06 november 2009 - 11:43

Mja waarom zou het eigenlijk niet kunnen, aangezien het toch begon met varkens?

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 06 november 2009 - 11:44

MissKitty zei:

Mja waarom zou het eigenlijk niet kunnen, aangezien het toch begon met varkens?

Het kan wel, maar de kans is meestal vrij klein. Maar blijkbaar is in dit geval het virus toch gemuteerd en op een kat overgeslagen.
Geplaatste afbeelding