Spring naar inhoud

- - - - -

Uitslag dierenarts: zwelling ... jeuk aan oren

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 08 november 2009 - 21:51

Tijger krabt abnormaal veel aan zijn oren. Je kan altijd eens een keertje jeuk hebben, maar hij krabt best wel vaak en schudt dan mijn zijn kopje.
Ik heb al in zijn oortjes gekeken, maar zie niet iets. Ze zien mooi roze (het rechtse toch). Het linkse ook, maar wanneer ik zo'n zijplooi opentrek zie ik een beetje vuil zitten. Heb het weggenomen, maar toch krabt hij nog?

Wat kan dit zijn?

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 17 november 2009 - 22:16.
Reden van bewerken: update

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 08 november 2009 - 22:13

Heeft hij mss eczeem of schilfers op zijn oren? Soms is het maar een heel klein vlekje maar dat jeukt enorm.  

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#3 Geplaatst 08 november 2009 - 22:36

Of zou het misschien oorontsteking kunnen zijn? Als het zo blijft duren, zou ik toch maar eens een bezoekje aan de DA brengen... Succes hoor! :)

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 08 november 2009 - 23:56

Waarom niet gewoon vlooien ?
Bas heeft ook vlooien gehad en die zat abnormaal veel aan haar oren te krabben en met haar kop te schudden...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 09 november 2009 - 06:51

Geen vlooien, heb ik al gecontroleerd. Wel vroeg ik me gisteren ineens af om te hoeveel tijd je dat pipetje (kan even niet op de naam komen) moet gebruiken tegen vlooien ed??? Iemand een idee?
Heb de doos niet meer...

Ben trouwens vorige week nog met Tijger naar de DA geweest. Hij had 2 'bolletjes' aan zijn oksels. Ik ga naar een praktijk en mijn gevoel was niet zo heel goed bij deze DA. Volgende keer toch maar vragen om die andere.
Bolletjes bleken gewoon 'denkt ze' ontstoken vetklieren te zijn. Tis wel aan beide kanten...
Nu ik eraan denk, heeft ze hem niet volledig gecontroleerd (wat die andere wel doet). Op vlooien, de oortjes, de tanden,...

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 09 november 2009 - 08:00

Normaal mag dat pipetje om de maand gegeven worden, maar ik ga nu in de winterperiode proberen om het om de 6 weken te geven.
Het kan ook oormijt zijn (dat kan soms wat dieper zitten).

Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 09 november 2009 - 08:28

Ik denk ook eerder in de richting van oormijt of een oorontsteking. De ontstoken kliertjes kunnen daar perfect bij passen. Best eens naar de DA gaan en laten kijken in de oortjes. Zoals Lut al zei, oormijt kan heel diep zitten. Beide problemen zijn goed te verhelpen met druppeltjes in de oren. :geluk:
Geplaatste afbeelding

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 09 november 2009 - 10:47

dolfjeweerwolfje zei:

Geen vlooien, heb ik al gecontroleerd. Wel vroeg ik me gisteren ineens af om te hoeveel tijd je dat pipetje (kan even niet op de naam komen) moet gebruiken tegen vlooien ed??? Iemand een idee?
Heb de doos niet meer...

Heb net even op de doos gekeken, 4 à 6 weken...
DA gaf aan om Bas na drie weken nog eens te behandelen, maar ja, zij had effectief vlooien...

En ?  Al meer nieuws ?

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 09 november 2009 - 11:03

Misschien oormijt?

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 09 november 2009 - 18:38

Nee, het jeuk lijkt sterk afgenomen te zijn. Heb hem vandaag nog niet zien krabben (en gisteren zo erg :louche: ). Ik ben wel door de dag gaan werken... Kga hem vanavond nog goed in het oog houden. Heeft hij er weer last van dan ga ik er morgen mee naar de DA.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 09 november 2009 - 18:39

Fieke zei:

Ik denk ook eerder in de richting van oormijt of een oorontsteking. De ontstoken kliertjes kunnen daar perfect bij passen. Best eens naar de DA gaan en laten kijken in de oortjes. Zoals Lut al zei, oormijt kan heel diep zitten. Beide problemen zijn goed te verhelpen met druppeltjes in de oren. :geluk:

Hoe bedoel je? Hebben ze dan vaker ontstoken vetklieren? Maar waarom heeft die DA dat niet nagekeken. Moeten ze normaal niet altijd de oortjes nakijken??

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#12 Geplaatst 09 november 2009 - 18:47

Ik dacht ook aan een oorontsteking...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 10 november 2009 - 13:16

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 10 november 2009 - 17:20

dolfjeweerwolfje zei:

Hoe bedoel je? Hebben ze dan vaker ontstoken vetklieren? Maar waarom heeft die DA dat niet nagekeken. Moeten ze normaal niet altijd de oortjes nakijken??

Vetkliertjes is eigenlijk een verkeerde naam: iedereen weet wel wat het betekent maar eigenlijk is lymfeklier de juiste naam. Als er ergens in het lichaam een ontsteking is, dan treedt het immuunsysteem in werking om die infectie te bestrijden. Lymfekliertjes maken daar deel van uit en zitten op vele plaatsen in het lichaam (vb in de hals, oksels, liezen). Als er een infectie is en er worden oa antistoffen aangemaakt dan gaan deze kliertjes zwellen. Je kan dat bij jezelf ook merken: als je een fikse verkoudheid hebt of een keelontsteking voel je ook kliertjes in je hals.
Dus bij een oorontsteking (door een bacterie of door oormijt) gaan er kliertjes reageren. Die kan je voelen. Als je kat een beperkte ontsteking heeft, kan ze die zelf de baas en verdwijnt die ontsteking of wordt die minder.
Mijn da kijkt steeds de oortjes na. Ik vraag dat ook omdat de gehoorgang bij een kat vrij kronkelig is en je enkel het buitenste gedeelte zelf kan zien. De oormijt kan diep in de gehoorgang zitten en een binnenoorontsteking zit achter het trommelvlies en kan je niet zien door in de oorschelp te kijken.
Ik zou je toch aanraden om er eventjes door een da naar te laten kijken: het kan best zijn dat jouw poezel nu wat minder last heeft maar als die ontsteking niet volledig weg is kan die steeds terugkomen en dan meer last veroorzaken.
Veel succes :geluk: en geef je poezel maar een dikke :hug:
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 11 november 2009 - 12:54

Ik ga normaal straks naar de DA. Het is wel een feestdag, maar morgen kan ik in principe niet. Zo dadelijk effe bellen of 'mijn' dierenarts er zit. Ook zij kijkt bepaalde zaken steeds na (oren, tanden,...). Die ik vorige keer had (een praktijk) heeft dat niet gedaan.
Zijn gedrag lijkt me wel ietsje anders, aanhankelijker. Het is altijd een lieve poezel, maar nu komt hij echt wel 'flemen'.

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 11 november 2009 - 12:57.