Spring naar inhoud

- - - - -

Kat verstopt zich op onbereikbare plaats...

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Guest_*LeS*_*
Guest_*LeS*_*

#1 Geplaatst 09 november 2009 - 10:49

Hallo!

Ik ben nieuw en heb dringend raad nodig.

Ongeveer 6 maand geleden adopteerde ik een kater die nu een dik jaar oud is.  Met hem ging alles prima en hij is een echte knuffelpoes.  Aangezien we veel van huis zijn door onze jobs hebben we besloten een extra kat te adopteren zodat hij wat gezelschap zou hebben.

Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren gingen we een kat ophalen bij een erkende vzw die zich ontfermt over verloren/gedumpte katten.  Onze kattin leek een beetje schuchter maar kwam toch even gedag zeggen en kopjes geven dus we dachten dat het wel goed zou komen.

Thuisgekomen maakte ze kennis met onze kater.  Verliep vlotjes, ze waren lief voor elkaar en zij leek zelfs een beetje de broek te dragen in huis.  Al snel ging ze onder de zetel zitten en bleef daar de hele namiddag (ondanks de stilte in huis toen het hele gezin een middagdutje deed).  's avonds kwam ze uiteindelijk vanonder de zetel, ze 'speelde' met de kater en begon stilaan te verkennen.  We boden hen beiden wat te eten aan (elk apart weliswaar) en midden in haar maaltijd verdween ze richting keuken.  Toen we haar plots niet meer zagen gingen we op onderzoek en bleek dat ze door een kleine gleuf achter de plint van de keukenkast is gekropen.  

De plaats is voor ons niet bereikbaar en we kunnen haar er dus niet uithalen.  Ik maak me zorgen want ze is redelijk fijn en ik heb er totaal geen controle over of ze al dan niet uit haar hoekje komt om te eten (nu zijn we beiden gaan werken en kan het best zijn dat ze overdag komt eten/plasje komt maken maar dat weten we niet met zekerheid).

Iemand ervaring hiermee?  Alle tips zijn welkom!  Ik heb deze situatie nooit meegemaakt met m'n kater die onmiddellijk thuis was en op z'n gemak dus voel me een beetje hulpeloos.

Iemand ervaring met Feliway?  Zou dit een oplossing kunnen zijn in dit geval?

Bedankt alvast voor de hulp! :misselijk:

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 09 november 2009 - 10:54

In het begin is het altijd moeilijk wanneer er een nieuwe kat in huis is. Dit heeft tijd nodig en dat kan je niet forceren.
Met Feliway hebben hier al vele goede ervaringen, ik ook. Dus het is een heel goed idee om dat aan te schaffen. Je kan het bij de apotheek gaan halen, moet wel besteld worden.

Ze zal nu wel uit de verstopplaats komen. Als ze er straks uit is, dan kan je wel best dat gleufje dicht zetten. Een kat achter het aanrecht is in mijn ogen nooit goed.
Als de kat terug onder de zetel vlucht, dan moet je er niet achter gaan, laat ze daar maar rustig bekomen.

Alles komt wel goed, veel succes.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 09 november 2009 - 11:02

Ik weet bij lopen er hier ook bange katjes rond ,
Toen ik verhuisde naar mijn huisje en ik was hier bezig vond ik Iruna niet....
wat bleek dat er een gat was vanboven a de kasten in de keuken , een smal stukje opening ,
Daar heeft ze de eerste dagen vertoefd
nu heb ik uiteraard dat holletje toegemaakt ,
anders zou ze er nu met elke paniekaanval nog naartoe gaan

Geef ze rust en tijd ,
iedere kat is anders en dat komt goed!!!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#4 Geplaatst 09 november 2009 - 12:03

Toen Sil hier in het begin was heeft hij ook een hele tijd verstopt in een hoekje gezeten, maar dat is vanzelf gebeterd, en nu is hij een schat van een knuffelkat :)
De meeste hebben vaak gewoon wat tijd nodig... ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 november 2009 - 13:34

Ze is er nog maar van gisteren, en moet dus nog wennen aan de nieuwe situatie, geef haar maar wat tijd, en dan komt het wel in orde. Wel zou ik ook het gleufje dicht maken zodra je ziet dat ze dit schuilplaatsje verlaat, er zullen nog wel andere schuilplaatsjes in huis zijn waar ze kan vertoeven hé. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Francine
Francine
  • 8.090 berichten
  • 15 katten

#6 Geplaatst 10 november 2009 - 13:48

Allereerst Welkom op kattensite,
Een nieuwe kennismaking moet altijd eerst wennen, 't zal na een tijdje wel goedkomen.
De Perzengroetjes.
www.sienjamosas.tk

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 10 november 2009 - 14:03

Komt wel goed denk ik.  Zoals ze al gezegd hebben hier, geef ze de tijd...  Op haar eigen tempo zal ze wel loskomen.  Nadien zou ik de opening idd ook dicht maken maar voorlopig nog niet, ze voelt er zich veilig.
Tuur was ik ook zo eens kwijt maar ik wist zeker dat hij niet weg kon zijn. (we hadden ook zo'n openingen aan de plinten in de keuken)  Beetje later komt meneer de keuken uit gewandeld met een sliert stof aan z'n staart en met een gezichtje van  "zocht je mij ?" :engel:

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 10 november 2009 - 20:42

geduld geduld en geduld moet je hebben om 2 katten aan elkaar te doen wennen. Soms gaat het echt al direct goed, soms duurt het lang en gaat het met ups en downs. Wij hebben ons Zelda nu ruim 3 maand en pas nu begint de situatie normaal te worden.

Ene, feliway is echt een fantastisch product. het heeft bij mij toch wel geholpen.

spijtig dat die niet op ons werkt want soms is de aanvaarding zo'n nieuwe kat toch ook wel wat stress voor ons :LOL:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 10 november 2009 - 20:48

Is ze ondertussen al van achter die keukenkasten uit?
Ik zou toch bezorgd zijn kan je die plint er niet af halen meestal zijn die plinten met clips vast gezet.
En idd het heeft zijn tijd nodig soms gaat het direkt goed en soms duurt het weken. Zolang ze haar kan verstoppen op normale plaatsen en stillekes gewoon wordt aan haar nieuwe omgeving zal het wel in orde komen. Probeer haar te lokken met speelgoed of zo, en geef evenveel aandacht aan beide katten. :geluk: :geluk: :geluk:

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 10 november 2009 - 22:07

Succes met de nieuwe poezel! Wat goed van jullie om ze een tweede kans te geven op een goede thuis :goofy:

Geplaatste afbeelding

Guest_*LeS*_*
Guest_*LeS*_*

#11 Geplaatst 12 november 2009 - 09:33

Hoi!

Een kleine update!  Toen ik maandag thuiskwam van het werk was ze uit haar schuilplaats geklommen.  Ik had toen het gleufje opgevuld met een aantal plastic flessen etc (ik had niet echt iets anders in de buurt op dat moment).  Die avond ging het best vlot hoewel ze nog altijd afstand bleef houden.  Maandagochtend bleek dat ze zich toch een weg had weten banen door mijn 'barricade' en dat ze terug onder kast zat. :-)  Dinsdag was er er opnieuw uit en m'n vriend vulde het gleufje toen op met kussens (kon ze echt niet door). Toen we opstonden op woensdag had ze de verluchtingsrooster (in de plint onder de koelkast) weggehaald en was ze langs daar binnengekropen :-)  Ze is blijkbaar echt vastberaden om zich toch op tijd en stond in haar schuilplaats te verstoppen! :LOL:  Op zich maakt het mij niet uit aangezien ik weet dat ze er ook wel weer uitkomt maar 't is niet de meest ideale plaats (er zitten electriciteitskabels voor de oven en zo meer).  We hadden maandagavond een doos in een hoekje gezet waarin we een kleine ingang hadden gemaakt en een dekentje hadden gelegd maar hier heeft ze tot op heden geen interesse getoond!

Gisteren kon ik haar voor het eerst aaien.  Onze dappere meid kwam plots op me af en kwam kopjes geven! :heart:  Geduld is dus blijkbaar echt de boodschap!

Nu heb ik het volgende probleem: sinds ze gisteren zelf contact met ons zocht lijkt onze kater wel jaloers.  Zodra ze in onze richting wil komen springt hij op haar om te 'spelen' maar zorgt er dus op deze manier wel voor dat ze nooit tot bij ons geraakt.  Hierbij komt nog dat hij dubbel zo groot is en dat hij soms nogal hardhandig speelt en haar dus pijn doet.  Moet ik tussenkomen of niet?  En hoe maak ik hem duidelijk dat hij nog altijd even graag gezien is maar dat onze nieuweling ook aandacht en knuffels verdient?

Bedankt alvast voor jullie hulp!

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 12 november 2009 - 11:46

Zolang ze elkaar niet verwonden zou ik niet tussen beide komen. Meestal vechten katten alles onderling wel uit zonder dat er gewonden vallen. Het is niet omdat je kater groter is en nogal hardhandig speelt dat hij het kleintje noodzakelijk pijn doet hoor ;) Het kleintje moet nog veel leren, en de kater zal dit op zijn manier duidelijk maken aan de kleine meid.
Je kan proberen om altijd eerst je kater eens een knuffel te geven en daarna de nieuwkomer, zo leert hij misschien dat hij nog even graag gezien wordt. :geluk: :geluk: :geluk: Met geduld komt het wel in orde hoor
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 12 november 2009 - 14:30

Is het al beter ondertussen? :goofy:

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 13 november 2009 - 18:06

je kater moet weten dat hij nog altijd even graag wordt gezien: dus knuffelen!!!! :)

ik geef bij een neiuwkomer ze allemaal ook regelmatig iets lekkers dat ze alleen krijgen als ze allemaal in de buurt zijn (is ook goed om de nieuwe poes haar naam te leren kennen)

Guest_*LeS*_*
Guest_*LeS*_*

#15 Geplaatst 16 november 2009 - 13:21

Met mij verloopt het vlotjes.  Ze komt 's ochtends zelf om aaitjes en in de loop van de avond ook.  Zichzelf laten benaderen is nog een beetje eng.  Ze blijft nog wat op afstand maar zodra ze zin heeft in knuffels komt ze zelf naar mij toe.  Met mijn vriend vlot het iets minder.  Ze komt wel (niet altijd zoals bij mij) en na een kopje of 2 loopt ze weer weg terwijl ze bij mij zichtbaar geniet van een uitgebreide knuffelsessie.  Hoe pakken we dit best aan?

Onze kater is ondertussen al wat kalmer.  Ik ben hem blijven knuffelen zoals voorheen en probeer hen soms beiden op hetzelfde moment te aaien zodat hij weet dat het één niet noodzakelijk het andere uitsluit.  

Bedankt voor jullie goed raad!

PS: haar verstopplaatsje blijft populair. Dit weekend dacht ik weer dat alles goed opgevuld was (spatie tussen de oven en de plint + rooster onder de koelkast) maar had ze toch weer een andere ingang gevonden.  Ze sprong van op de kast in een spleet die blijkbaar naast onze koelkast zit (maar die is afgedekt dus ik had er zelf nooit iets van gemerkt) en die ook uitgeeft op de ruimte onder de keukenkasten :trance:  Het is een specialleke denk ik! ;)