Spring naar inhoud

- - - - -

Communicatie met katten

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 11 november 2009 - 11:33

Hebben jullie de indruk dat jullie met je katten kunt praten en dat ze je verstaan ? En begrijpen jullie hun miauwen.  Persoonlijk heb ik een goede communcatie met mijn katten,  en als ik bv in bed lig en ze komen miauwend binnen dan weet ik wat dat betekent.  Een bepaalde miauw betekent : ik heb een cadeautje bij(=muis), een andere miauw: ik ben hier, een andere: ik wil eten enz...  En ik heb de indruk dat ze me ook begrijpen alhoewel ik denk dat ze vooral op de klank voortgaan en niet op wat je zegt.  
Geplaatste afbeelding

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#2 Geplaatst 11 november 2009 - 11:55

amai dan kan je zeker wel spreken van communicatie als het zo vlot gaat bij jullie :) !

Bij ons is het wat anders...Beide mientje en fientje zijn niet zo vocaal dus echt geluid produceren ze niet buiten wat piepende geluidjes ( enkel als ze de dierenarts moeten bezoeken kan je spreken van echt geluid :) ). Meestal loopt het zo 1 van de katjes komt naar me toe en kijkt me vragend aan en dan vraag ik wat is er ? Toon het een keer ? en dan lopen ze naar de plaats met betrekking tot hetgeen ze willen hebben: eten, spelen, balletje ligt onder de kast en ik krijg het er niet uit enz...

Enkele worden kennen ze ook ( dat denk ik :) )
bitjes= eten
neen= eraf
kom= kom eens dat ik je een grote knuffel geef
kusje= geeft mientje een kusje met fientje lukt dit ( nog) niet

volgens mij kan het wel beter, maar ik denk dat je er een levenlang mee bezig moet zijn voor je ook maar 1/3 van hoe een kat denkt en hoe en welke talen ze beheersen echt begrijpt en kent

leuk onderwerp wel :) !!!

groetjes
f&c
mientje en fientje

Guest_Marii._*
Guest_Marii._*

#3 Geplaatst 11 november 2009 - 13:11

Hier begrijp ik de miauwtjes niet maar soms zit mijn schatje zelf te miauwen tegen de poesjes en die miauwen werkelijk terug! Echt zo bizar, echt een heel kattengesprek hé. Wanneer ik dan vraag wat ze zeggen tegen elkaar is het van: sssst! Ik ben in een druk gesprek bezig met den Trixx!
Wel grappig ^^

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 11 november 2009 - 13:13

Ik zou het wel tof vinden als ik Daisy zou verstaan, ze kan altijd zo luidkeels roepen van bovenop de trap, en ik antwoord wel, maar ze blijft roepen :LOL: , dus ik denk niet dat zij mij begrijpt of ik haar :catscratchhead . Simba en Angel zijn stiller. Angel laat alleen maar een kir-geluidje horen als ze een speeltje gevonden heeft :LOL: en als ik dan antwoord, dan komt ze het wel laten zien.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#5 Geplaatst 11 november 2009 - 13:16

Ik heb soms hele gesprekken met Basiel de (prachtige) zwarte halflangharige kater van hier beneden, die zit dan op de koer en ik vanuit mijn raam en dan zeg ik : "Basiel" en dan zegt hij miauw! Wij waren direct dikke vrienden terwijl hij van nature heel schuw is (was een verwilderde kitten toen mijn buurvrouw hem adopteerde) en hij sprong direct in mijn armen toen ik hem de eerste keer verzorgde toen zij op vakantie was, tis ook mijne schat! Syrah die praat ook veel en luid! :ha Vanzodra mijn alarm afgaat smorgen begint ze te "klagen" dat ik dringend moet opstaan en haar moet knuffelen, en als ik thuiskomt miauwt ze ook aan de deur. Ze praat ook als ik "Syrrrah" zeg miauwt ze terug :)
Ik denk trouwens dat Syrah verliefd is op Basiel, ze kijkt altijd zo verliefd als hij op zijn koer zit :)

Bewerkt door sneeuwwitje, 11 november 2009 - 13:20.

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 11 november 2009 - 14:00

Ik kan ook wel communiceren met Amon. Als ik tegen hem iets zeg, dan antwoordt hij altijd. Hij weet wanneer ik iets zeg tegen hem of tegen iemand anders. Ook begrijp ik zijn verschillende miauwen :
- Ik ben aan het spelen (muisjes/ balletjes vangen)
- Ik moet kaka doen
- Ik heb honger
- Ik wil aandacht
En hij begrijpt het woord NEEN ook prima. Als hij ergens op of onder wil kruipen en ik zeg NEEN, dan kan hij zo echt mopperen , miauwen op de toon zoals een kindje zou zeggen van "mama, ik mag hier ook niks :oops: "

Geplaatste afbeelding

Guest_Elfonia_*
Guest_Elfonia_*

#7 Geplaatst 11 november 2009 - 15:43

ik weet wanneer mijn poezel wil eten, drinken en naar buiten wil. :)

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 11 november 2009 - 16:32

Ik zit ook regelmatig te babbelen met Inka!!! En Maya begrijpt ook veel dingen!!
Enkele woorden begrijpen ze allemaal, nl "jammekes" en "buiten spelen!" ;)

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 11 november 2009 - 16:48

ik begrijp wel sommige miauw's, maar de sterkste band op communicatief  heb ik met onze utah. die lijkt me met momenten echt wel te verstaan en te antwoorden :oops: .
Ik stel dan wel korte vraagjes natuurlijk, een heel gesprek kan hij nog niet aan :twisted: .
Maar als ik soms dan vraag : wat is er? wat moet je hebben? Dan loopt hij naar de keuken en gaat hij daar een beetje op me zitten wachten :oops:
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 11 november 2009 - 20:05

Ik heb hier ook hele conversaties met Filou en Pimmeke.
Eens het 7 uur 's morgens is begint Pimmeke heel luid in de gang te miauwen en als dat niet helpt naast mijn bed. Echt miauwklagen om eten. Maar je kan ook met hem babbelen hij antwoord altijd terug, nu moet ik wel redelijk luid tegen hem praten want door zijn ouderdom hoort hij slecht.
Aan Filou zijn gemiauw weet ik direct of het voor naar buiten te gaan is of eerder voor een lekker snoepje. Als je vanalles aan hem vraagt antwoord hij ook terug maar als hij iets doet wat niet mag dan spreek ik kort tegen hem en dan antwoord hij ook op een andere toon en op zo momenten moet hij ook de laatste miauw zeggen na mijn woorden.
Tigri miauwt alleen heel zagerig en heel lang klank om naar buiten te gaan, en Bébé die doet meer prrrrr geluidjes en ons Lily die zegt niks behalve als we haar kammen dan miauwt ze heel klagelijk precies of ze hulp roept. :ha :ha

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 11 november 2009 - 20:24

catherine zei:

Ik heb hier ook hele conversaties met Filou en Pimmeke.
Eens het 7 uur 's morgens is begint Pimmeke heel luid in de gang te miauwen en als dat niet helpt naast mijn bed. Echt miauwklagen om eten. Maar je kan ook met hem babbelen hij antwoord altijd terug, nu moet ik wel redelijk luid tegen hem praten want door zijn ouderdom hoort hij slecht.
Aan Filou zijn gemiauw weet ik direct of het voor naar buiten te gaan is of eerder voor een lekker snoepje. Als je vanalles aan hem vraagt antwoord hij ook terug maar als hij iets doet wat niet mag dan spreek ik kort tegen hem en dan antwoord hij ook op een andere toon en op zo momenten moet hij ook de laatste miauw zeggen na mijn woorden.
Tigri miauwt alleen heel zagerig en heel lang klank om naar buiten te gaan, en Bébé die doet meer prrrrr geluidjes en ons Lily die zegt niks behalve als we haar kammen dan miauwt ze heel klagelijk precies of ze hulp roept. :ha :ha

:ha :ha :ha

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 11 november 2009 - 20:56

Willow, Indy en Axxes zijn alledrie erg verbale katten, waar je een soort van conversaties mee kunt voeren. Ook weten zij via non-verbale communicatie zeg maar, meestal wel duidelijk te maken wat ze bedoelen.
Zo kan Willow met een heel indringende blik proberen duidelijk maken dat er iets in de weg ligt op mijn bureau, waardoor hij er niet op kan gaan liggen als ik zit te computeren; zal Indy luidkeels laten weten wanneer hij honger heeft, een knuffel wil of naar het toilet moet, en Axxes... tja... dat brutale nest heeft altijd wel iets te zeggen! :ha
Pixel zal zelden haar stem gebruiken, maar zij heeft dan weer een erg expressief snuitje waar zowat alles wat ze denkt op af te lezen valt. En ook zij is erg bedreven in non-verbale communicatie.
Bijvoorbeeld: als we vergeten de stekker van de waterfontein in het stopcontact te steken ('s nachts trekken we die uit, omdat er dan toch niemand de fontein gebruikt), dan gaat ze ervoor staan, en kijkt dan telkens van de fontein naar ons en terug, om te zeggen "kijk er komt geen waterstraaltje uit!".

We spreken dan wel niet dezelfde taal, maar op één of andere manier begrijpen we mekaar toch erg goed. :hart:

Geplaatste afbeelding