Spring naar inhoud

- - - - -

allez, hup, naar de dierenarts!

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Guest_beetle_*
Guest_beetle_*

#1 Geplaatst 11 november 2009 - 12:45

Sinds 3 dagen niest Polis af en toe.  Bovendien traant zijn linker oogje ... Gisteren begon Boef dat ook al te niezen.
Dus, hup, naar den dierenarts met die 2 bandieten ;)
Jaja, het verdikt luidt; niesziekte ...
Oogzalf en antibiotica voor die 2 schatten en 't komt allemaal in orde! We zijn er heeeel vroeg bij.

Nu vraag ik me eigenlijk af; ze zijn beiden ingeënt, blijven allebei binnen, kwamen met geen andere katten in contact ... hoe kunnen ze dat dan nog krijgen?  
Polis woont wel nog maar van vorige week maandag bij ons.  Kan hij dat meegebracht hebben van de opvang??? Ook zonder de symptomen te vertonen de eerste dagen dat hij hier was?
Of kan hij dat gekregen hebben van zijn eerste inenting die hij pas vorige week maandag, de dag dat hij naar ons kwam, kreeg???

Guest_ChrisT_*
Guest_ChrisT_*

#2 Geplaatst 11 november 2009 - 12:50

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar het zou ook goed kunnen dat de bacterien door vliegen worden overgebracht. En iedereen heeft vliegen in huis :)

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#3 Geplaatst 11 november 2009 - 12:52

Ik denk dat ze inderdaad wat kunnen reageren op de eerste inenting..een entreactie.
Zo is het bij ons Echo ook gegaan...kreeg reactie op haar eerste spuit bij fokker maar is nooit echt supergoed behandeld geweest met als resultaat dat ze nu af en toe een opstoot heeft maw het blijft in haar lijfje zitten.
Ze heeft onlangs een herhalingsvaccin gekregen en ik had wel wat schrik maar ze is tot nu toe niet ziek geworden.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 11 november 2009 - 14:33

De niesziekte kan door allerlei factoren opflakkeren : de inenting kan een rol spelen, stress van het verhuizen, nieuwe omgeving. Het kan dus inderdaad zijn dat Polis het virusje al had voor hij bij jullie kwam wonen en dat dit nu opflakkerd. Goed dat je zo snel naar de DA geweest bent, want als je niesziekte onvoldoende behandeld kan dit chronisch worden. Veel beterschap :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Froetske
Froetske
  • 7.965 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 11 november 2009 - 15:43

Veel beterschap !!!

:hug

Geplaatste afbeelding
:paw :paw

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#6 Geplaatst 11 november 2009 - 20:27

welkom bij de club, hoewel het geen leuke club is.
Ik heb ook twee slachtoffertjes, Elias, twee keer ingeënt voor hij hier kwam, Elliot, één keer ingeënt en tot nu toe al zo vaak ziek geweest dat de tweede inenting nog niet is door gegaan. De oogjes blijven tranen, Elias blijft niezen, nochtans geen vieze neus.Ik weet niet wat dat tegenwoordig is, heb nog nooit niesziekte gekend in de 30 jaar dat ik poezen heb..

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 11 november 2009 - 20:40

ChrisT zei:

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar het zou ook goed kunnen dat de bacterien door vliegen worden overgebracht. En iedereen heeft vliegen in huis :)

Niesziekte wordt bij mijn weten echt niet door vliegen overgebracht ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 11 november 2009 - 20:43

Katten worden geent tegen een aantal veroorzakende factoren van niesziekte. Maar het is een beetje vergelijkbaar met onze griepenting. Je ent tegen de belangrijkste oorzaken, en daarmee neemt de kans dat je het krijgt af. Maar je kunt het nog wel krijgen. Door andere veroorzakers bijvoorbeeld.

Een enting is dus geen garantie dat je kat nooit niesziekte krijgt. Helaas. Hij is alleen wel beter beschermd en zal eerder zelf het virus verslaan dan dat je moet helpen.

In dit geval kan het een entreactie zijn, maar ook een stressreactie (van de verhuizing) of 'gewoon' ergens een virusje te pakken gekregen. Niesziekte is makkelijk op te lopen helaas!

Gelukkig ben je er vroeg bij en zijn ze straks weer helemaal beter :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 11 november 2009 - 21:27

Beterschap voor de poezies!

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 11 november 2009 - 21:31

Veel beterschap voor je schatten. :rub:

Guest_zoemzoem_*
Guest_zoemzoem_*

#11 Geplaatst 11 november 2009 - 21:34

Veel beterschap aan iedereen, hoop dat ze snel weer in orde zijn!

Guest_beetle_*
Guest_beetle_*

#12 Geplaatst 11 november 2009 - 23:24

dank jullie wel!!!
ik heb hen vandaag niet een keer horen niezen ... 't zal dus wel snel in orde zijn!! We waren er inderdaad heel snel bij. Ze hebben nog wel een vuil oogje allebei maar met de zalf zal dat ook rap terug in orde zijn! (Ze vinden dat siroopje in hun mond en de zalf in hun oog wel ni leuk ;) Als ze t me zien pakken zitten ze om het snelst onder de kast ;) )
Ze zijn ook altijd even speels gebleven, zijn goed blijven eten en drinken, ... en leken niet ziek! Enkel dat niezen zinde me niet ;-)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 12 november 2009 - 11:23

:thumb: :thumb: :thumb: , goed dat er al beterschap is. De AB wel blijven doorgeven hé, anders gaan ze terug hervallen en loop je vlugger kans dat het chronisch wordt.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 12 november 2009 - 11:37

Niesziekte is in het engels catflu. dat zegt veel hé: een soort van griep. En niet elke griep is dus hetzelfde. Dit jaar was het naar het schijnt wel echt een erg jaar op dat vlak.

Ik denk dat de tijd tussen besmetting en ziek zijn tussen 1 en 14 dagen zit. Mij lijkt de kans het grootst dat ze het in de opvang heeft opgelopen en dat de stress van de verhuis het heeft doen uitbreken.

Goed dat je zo vlug reageert. Vooral voor de oogjes, als dat verwaarloosd wordt kunnen katten hun ogen onherroepelijk beschadigd geraken.

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#15 Geplaatst 12 november 2009 - 12:02

Vooral voor de oogjes, als dat verwaarloosd wordt kunnen katten hun ogen onherroepelijk beschadigd geraken.

maar moet ik dan blijven zalven?? ik ben al 3 weken bezig en het blijft tranen :(