Spring naar inhoud

- - - - -

kat en kitten - nu plots naast bak plassen etc.

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
krijo
krijo
  • 22 berichten

#1 Geplaatst 11 november 2009 - 21:40

Hallo,

Een tijdje geleden ving ik een kattin en haar jong op. De zindelijkheid was nooit een probleem, de kattin gebruikte braaf de kattenbak en leerde dit precies aan haar kleintje.
Sinds enkele dagen plast de kattin (Fiona) nietmeer in de bak maar in een hoek aan de krabpaal en we vinden soms ook een drolletje net voor de kattenbak. Fiona heeft ook al op een andere plek geplast, enfin, we denken dat het Fiona was want we hebben de dader niet betrapt.
's Morgens wil Fiona wel meestal direct buiten en 't is begonnen tijdens enkele dagen dat we wat later beneden waren om haar buiten te laten. Er staat één bak voor de twee katten, wat tot nu geen probleem was. Vanmorgen wou ze naar buiten, mijn man opende de deur, ze bedacht zich en kwam weer binnen. Ze wou precies naar de kattenbak maar het kitten (Lotje) was haar voor dus plaste Fiona weer in die hoek (die we telkens schoonmaakten dus ik normaal was de geur eruit).

Wat zou er toch schelen met Fiona? Oh ja, we hebben ook al kakjes voor de kattenbak gevonden, blijkbaar van Fiona én Lotje. Dus: wat scheelt er met onze poezekes? En waarmee poets ik die geurtjes best weg? Is gewoon opwasmidden voldoende? Ik gebruikte wat Dettol maar lees dat het giftig is voor katten. Hoezo? Vreemd dat mijn da het volop gebruikt dan. Het moet echt wel proper zijn, en vooral ook niet giftig voor kindjes want ik heb twee kleintjes..

Veel vragen weer! (en dan moet in nog altijd voor foto's zorgen, foei)

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#2 Geplaatst 11 november 2009 - 21:46

Misschien kan je een tweede kattenbak zetten? Ze zeggen altijd dat je zoveel kattenbakken moet plaatsen als het aantal katten dat je hebt +1. Maar een tweede erbij zou misschien al veel doen.

Maak je de bakken elke dag proper? Katten hebben het graag super super schoon. Als ik al eens een weekendje weg ging, en de bakken dus niet elke dag kon uitscheppen, dan gingen ze er hier ook wel eens naast...

Veel succes ermee, want het is inderdaad een heel vervelend probleem...

Bewerkt door Libelle, 11 november 2009 - 21:47.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 11 november 2009 - 21:51

Je kan mss eens van kattengrid veranderen. Toch wel raar dat ze dit allebei ineens doen nu!
De geur krijg je weg met HG alle geurtjes weg spuitbus.
En mss op een andere plaats een 2de bak bij zetten. Is het een gesloten of open bak. En indien gesloten met deurtje of zonder?

krijo
krijo
  • 22 berichten

#4 Geplaatst 11 november 2009 - 21:51

Ik schep de kakjes elke dag uit de kattenbak, en woel eens door de plashoekjes zodat er minder verzadigde korrels op die plekjes komen te liggen - het zijn van die korrels die op de composthoop mogen.
Er staat hier maar één kattenbak en eigenlijk zie ik permanent twee van die joekels in mijn keuken niet echt zitten. Zou het kunnen om 's avonds eentje bij te zetten, omdat Fiona overdag toch nogal veel buiten komt? Of is dit te verwarrend voor een kat?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 12 november 2009 - 11:51

Het kan ook zijn dat Fiona liever niet meer op dezelfde bak gaat als Lotje. Sommige poezels kunnen hierin heel kieskeurig zijn.
De plaatsen waar Fiona plast kan je reinigen met HG alle nare geurtjes weg, dan is ook de geur voor de poezel weg. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag