Spring naar inhoud

- - - - -

Problemen met Siamees

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Guest_Esther_*
Guest_Esther_*

#1 Geplaatst 12 november 2009 - 14:28

Hallo allemaal,

Graag zou ik eens een probleem aan jullie willen voorleggen, in de hoop dat iemand wat advies heeft. Ik ben zelf namelijk een beetje ten einde raad!

Ruim een jaar geleden heb ik een half-siamees (juultje heet ze) uit het asiel gehaald met mijn toenmalige vriend waar ik net mee samenwoonde. Mijn ex was toen eigenlijk vrijwel elke dag de hele dag thuis (vanwege zijn studie) en zodoende ging alles prima met onze kat, ze kon de hele dag bij hem op schoot en kwam niets tekort.

Toen op een gegeven moment die relatie uitging, was Juul wat meer alleen, omdat ik een fulltime baan heb en dan dus van huis ben. Wel was ik gewoon elke avond thuis en had ik ruim de tijd voor haar. Ik merkte toen wel veranderingen in haar gedrag, ze plaste soms buiten de bak als ik naar haar zin iets te lang afwezig was en soms vond ik ook wat kattendrollen naast de bak. Dit was echter sporadisch en het kon weken goed gaan zonder dat er iets gebeurde en dan opeens was het weer een tijdje raak.

Na een aantal maanden kreeg ik een nieuwe vriend en doordat we dus veel heen weer reisden (van zijn huis naar mijn huis en andersom) was Juul soms ook in de avond even alleen. Ze had wat minder regelmaat. Sinds dat moment plaste ze wel 2 keer per week in huis, ze poept wel bijna altijd op de bak. We hebben daarna besloten dat mijn vriend voornamelijk bij mij langs zou komen om Juul wat meer regelmaat te geven, maar ik kan niet altijd voorkomen dat ik 's avonds ook wel eens weg ben. Het in huis plassen werd een steeds groter probleem. Ik heb uiteindelijk de mat er door weg kunnen gooien (want daar deed ze het steeds) en het hoekje bij de deur in de gang en het hoekje bij de keukendeur liet ze ook niet met rust.

Nu ben ik vorige week met Juul bij mijn vriend ingetrokken en heb ik vrij genomen om haar een dag bij hem thuis te 'begeleiden'. De eerste twee dagen ging het hartstikke goed en deed ze alles netjes op de bak. Maar nu is het dus alweer raak en heeft ze wéér op de mat geplast en gepoept. Mijn vriend vind het prima als Juul bij hem woont maar hij wil niet dat zijn huis 'verziekt' wordt door kattenplas en poep. En daar geef ik hem wel gelijk in, het is natuurlijk ook een smerige situatie. Kanttekening hierbij is dat ze nog niet naar buiten kan, in mijn vorige huis was dit wel het geval, maar ik had daar geen kattenluik waardoor ze dus overdag binnen was of buiten.

Ik heb al veel dingen geprobeerd, meer thuisblijven, haar meer regelmaat geven, haar veel aanhalen, op schoot nemen, aaien, haar belonen als ze op de kattenbak is geweest, vermaak voor haar kopen in de vorm van een grote krabpaal en speeltjes, maar niets lijkt meer te helpen en ik weet ondertussen niet meer wat ik nou wel of niet moet doen om haar te helpen en ik ben bang dat alles wat ik nu doe haar misschien nog verder van streek maakt.

Als dit zo doorgaat draait het er misschien op uit dat ze niet bij ons kan blijven en dat zou ik heel erg vinden. Het liefst wil ik het probleem oplossen maar ik weet echt niet meer hoe!

Wie heeft er tips of advies??

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 12 november 2009 - 14:43

Dag Esther, is inderdaad niet leuk, zo te zien heb je al verschillende manieren geprobeert, wat je ook kan proberen is Feliway, als je op feliway klikt daar vind je meer informatie.
Als het een Siamees is, is het algemeen geweten dat deze katten niet graag alleen zitten, het beste is dat ze met twee zijn dan heeft ze gezelschap, mag zelfs een hond zijn.
Zien jullie het zitten om een tweede is huis te nemen?
Zoniet probeer eerst die feliway eens.
Er zullen hier nog wel mensen zijn die jullie tips kunnen geven.
Ik hoop dat je probleem snel is opgelost!

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 12 november 2009 - 14:48

Ik heb je berichtje verplaatst naar gedrag en opvoeding ;) .

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 12 november 2009 - 14:51

Heb je medische problemen al laten uitsluiten?
Je kunt eens proberen om een kattenbak te zetten op de plekken waar ze plast of poept?
Is er misschien een andere kat die haar bang maakt (bijvoorbeeld voor het raam)? Ik lees net dat dat een aanleiding voor onzindelijkheid kan zijn.  Dan gaat de poes "naar de wc" waar ze zich het allerveiligst voelt.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 12 november 2009 - 14:54

Hoe oud is Juultje nu? En mss kan je opteren om er een 2de kat bij te nemen. Ik heb ook een siamees en die zijn idd niet zo graag alleen. Hier is dit geen probleem want we hebben 5 katten. Siamezen zijn echte aandachtstrekkers en waarschijnlijk doet ze dit om je aandacht te trekken. Mss kunnen bachbloesems ook wel helpen, maar dit is wel op langere termijn.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 12 november 2009 - 14:56

Ik sluit me aan bij het antwoord van Anja.
Zelf heb ik een Oosters Korthaar, maar dat is eigenlijk heel erg verwante familie van de siamees (de papa van ons okh'tje is een siamees) en qua karakter komen ze grotendeels overeen. Wat ik ervaar met onze Axxes, is dat het een kat is die eigenlijk niet alleen kan zijn. Als hij enige kat zou zijn en hij hele dagen alleen thuis zou zijn als wij gaan werken, dan zou hij gewoon wegkwijnen. Bij ons is dat nu wel geen probleem, we hebben meerdere katten in huis, maar als zo'n kat de enige in huis is en die toch regelmatig alleen zit, dan zou ik zeker een tweede kat overwegen.

Inderdaad ook wel even medische problemen laten uitsluiten bij de DA. En zeker eens Feliway proberen (te koop bij dierenarts en apotheek) en misschien Lies op dit forum eens contacteren ivm een behandeling met bachbloesems.
Succes!

Geplaatste afbeelding

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#7 Geplaatst 12 november 2009 - 15:04

Mss is een 2de kat inderdaad wél een optie...

Maar ik zou ook een 2de kattenbak plaatsen. Mss wil ze haar plasje in de ene doen en het drolletje in de andere... Ben je mss ook veranderd van kattenbak vulling?

Guest_Esther_*
Guest_Esther_*

#8 Geplaatst 12 november 2009 - 15:30

Wauw, wat een hoop reacties al! :LOL:

Een tweede kat is denk ik geen optie omdat mijn vriend dat niet wil. Hij vindt de haren van één kat al echt niet fijn en bij een 2e rent hij waarschijnlijk helemaal gillend het huis uit. Hij heeft Juul er natuurlijk ook maar gratis bijgekregen toen ik bij hem kwam wonen :d

Daarbij is Juul altijd heel erg onderdanig naar andere katten toe en misschien vergroot dat de stress weer??

Misschien dat ik inderdaad binnenkort maar eens naar de dierenarts ga om medische oorzaak uit te laten sluiten. Ik heb gisteren Stay Off spray gekocht en dat op de plek gespoten waar ze op de mat had geplast. Ben benieuwd wat ik straks aantref als ik thuis kom!

Verder heb ik inderdaad al eens gelezen over Feliway, misschien dat maar eens proberen! Een vriendin gaf me als tip om de kat dan met de kattenbak in een kamer te zetten met die Feliway spray er in om haar rustig te maken.

Juul is ongeveer 4 jaar (ze komt uit het asiel, is binnengebracht als zwervertje dus veel was er niet over haar bekend) oud. Toen ik haar uit het asiel haalde wist ik helemaal niet dat een siamees echt een heel ander karakter heeft dan een 'standaard' kat. Mijn ouders hebben 3 huis, tuin en keukenkatten dus ik dacht dat ik wel wat gewend was op kattengebied, maar niet dus! :)

Maar als nou echt blijkt dat Juul gewoon weg zit te kwijnen doordat ze overdag (en soms 's avonds) alleen zit dan zou ze misschien gelukkiger zijn bij iemand die haar wel de aandacht kan geven die ze nodig heeft en verdient. Wordt al verdrietig als ik er aan denk maar ik wil wel de beste oplossing voor haar.

Bewerkt door Esther, 12 november 2009 - 15:45.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 12 november 2009 - 20:13

Je kan de plaatsen waar ze haar plasje doet ook reinigen met HG alle nare geurtjes weg. Dan is ook de geur weg voor de poes en gaat ze niet steeds terug naar dit plaatsje. De kattenbak uitwassen met Javel kan ook helpen. Javel trekt een poezel aan om daar haar plasje te doen. En ja, misschien een 2de kattenbak plaatsen. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_Esther_*
Guest_Esther_*

#10 Geplaatst 13 november 2009 - 14:17

Toen ik gisteren thuis kwam had madame alles netjes op de bak gedaan, wat een opluchting! Vandaag precies hetzelfde gedaan als gister. De plek op de mat opnieuw met Stay Off spray bespoten, ik hoop dat dat blijft werken!

Bewerkt door Esther, 13 november 2009 - 14:17.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 13 november 2009 - 14:31

Ik hoop het ook voor jullie! :)

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 13 november 2009 - 14:43

veel geluk
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 14 november 2009 - 14:44

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Froetske
Froetske
  • 7.965 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 14 november 2009 - 21:41

succes :thumb: :thumb: :thumb:

Geplaatste afbeelding
:paw :paw

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#15 Geplaatst 14 november 2009 - 22:05

Ik denk dat hier al vele goede raad gegeven is dus veel succes en houd ons op de hoogte! :thumb: