Spring naar inhoud

- - - - -

Zwartje: Korstjes op de rug

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#1 Geplaatst 14 november 2009 - 16:34

Zwartje heeft - net zoals een hele poos geleden - nogal veel korstjes op zijn onderrug nu. De meeste zitten dicht bij zijn staartbasis (maar dus nog op de rug). Ik heb er eens deftig naar gezien en ik kan moeilijk opmaken of het diepe wonden zijn of niet, of wat voor soort wondjes het zouden kunnen zijn. Ik merk wel dat die plek nogal gevoelig is bij hem. Er zitten ook veel huidschilfers in dat deel van de vacht (niet héél veel hoor, maar meer dan op de rest van zijn vacht).

Ik kan me eigenlijk drie zaken bedenken:

1) waarschuwende tikjes van katten zijn vaak op de onderrug. Zo van he maat, nu ben ik je wel beu aan het worden hoor! Ik zie Mormel zo regelmatig tikjes geven aan Rafje en heel af en toe (als ie in een moedige bui is) aan Zwartje. Eigenlijk zie ik Zwartje er meer geven aan Mormel... maar soit jullie volgen wel ;)

2) dat het op die plek nogal jeukt en dat hij misschien vlooien heeft. Maar Zwartje slaapt bij mij, op witte lakens, en ik zie eerlijk gezegd niets rond lopen en ik heb ook geen enkele beet.

3) dat hij wormpjes heeft en het dus een beetje jeukt aan zijn achterwerk. Ik heb echter nies gezien in zijn ontlasting. Hij heeft wel meer moeite om naar de katten bak te gaan, maar ik heb de indruk dat dat komt omdat zijn haarballen er nu langs achter ipv langs voor uit komen. (als hij moeite heeft is het bijna altijd omdat er veel haar in zit)

Wat denken jullie?

Zwartje wordt niet standaard ontwormd of ontvlooid. Dat is op aanraden van de dierenarts, omdat hij daar heel stressy van wordt (ook van zo'n pipetje) en hij eigenlijk nog maar één keer vlooien heeft gehad op al die jaren. Ik heb natuurlijk wel eens een strongholdpipet geven en kijken wat dat geeft... Maar welke moet ik dan geven? Ik zag verschillende kleurtjes... :oops:

Bewerkt door Vosse, 14 november 2009 - 16:40.

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 14 november 2009 - 16:48

Wij hebben ook een huiskatje die dat heeft en dat is een vlooienallergie. Je moet katjes die daar last van hebben extra veel behandelen tegen vlooien en dan gaat dat vanzelf weg.Onze Lotte heeft daar een jaar of twee veel last van gehad, daarvoren niet en nu is het ook weeral een jaar of twee over. Dus eventjes alle 4 weken tegen de vlooien behandelen ( ook al hebben ze er zelf geen) en dan moet het normaal gedaan zijn. Anders naar de dierenarts ermee.

Welke geven. Je hebt pipetjes voor een kat van onder of rond de 4 kilo en voor zwaardere katten boven de 4 kilo. Daar hangt het dus van af.

Bewerkt door WhiteWitch, 14 november 2009 - 16:50.

Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#3 Geplaatst 14 november 2009 - 16:50

Ook als de korstjes zo lokaal zijn? Het is dus enkel en alleen op zijn rug hé, echt bij de ruggengraat. Niet op zijn zij of zijn buik of zijn poten of zij übersnoezlige snoetje ;)

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 14 november 2009 - 16:51

Ja, inderdaad,Daar had ons Lotje ze ook.Alleen op de achterrug vlak voor de staart en nergens anders.
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#5 Geplaatst 14 november 2009 - 16:52

hmmmmm.... stronghold dan maar zeker ;)

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 14 november 2009 - 16:56

Ontvlooi hem toch maar een keer met Stronghold, van vlooien wordt hij ook stressy als hij er dan al zou hebben.
Dit middel is ook effectief bij alle soorten ectoparasieten zoals verschillende soorten mijten.
Sowieso ook ter behandeling van oormijt en bepaalde soorten wormen.
En als het aanhoudt misschien eens naar laten kijken door de DA.
Succes hoor en een knuffel aan Zwartje. :hug:
Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#7 Geplaatst 14 november 2009 - 17:03

Wat betalen jullie voor stronghold dan? Ik herinner mij dat het veel kostte bij de dierenarts (of wat dat nu weer frontline...) maar hoeveel weet ik niet meer.

Online zag ik een 27 euro voor drie pipetjes. Hoe lang blijven ze trouwens geldig? Neem ik dan beter een verpakking met 6 pipetjes in eer hij ervan af is?

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 14 november 2009 - 17:09

Bij mijn apotheker betaal ik 34 euro voor een doos van zes pipetjes.
En het blijft wel een tijdje goed hoor. Misschien volstaat een doos van drie wel voor Zwartje.
Ik heb er vier die elke maand zonder onderbreking ontvlooid worden.
Zwartje komt ook in contact met andere katten hè en wie zegt dat die vlovrij zijn?
Volgens mij wordt iedere kat die buiten komt aan vlooien blootgesteld.
Zelfs degenen die nooit uitkomen kunnen er last van hebben.

Geplaatste afbeelding

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 14 november 2009 - 17:58

Je kan ook eens een vlooienkammetje kopen en ermee door zijn vacht gaan.
Daarna schoonwrijven op een wit papiertje of doekje.
Zwarte spikkeltjes = vlooienuitwerpselen.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 14 november 2009 - 18:28

Ikzelf geef Frontline (pipetjes). Om de hoeveel tijd geven jullie deze??
Mijn katten gaan naar buiten.

Veel succes voor Zwartje :geluk: .

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 14 november 2009 - 18:33

Heel herkenbaar zegt Gabriël. Onze lieve zwarte schat heeft af en toe ook kleine wondjes. Hij krijgt maandelijks stronghold (ik koop ze per 3). Maar wat ik dan erbij geef is Bachbloesems Crab Apple. Daarvan krijgt hij dan 4 druppeltjes in zijn drinkwater en dan nog 4 druppeltjes op zijn nat voer en dan genezen die heel vlot. Als het grotere wondjes zijn, doe ik er rescue creme op. Ik mag er bij Gabriël ook met moeite aankomen. Meestal zijn het hele kleine krabwondjes en dan heb je plots wat haar met een korstje eraan in je handen.
Knuffels voor zwartje :hug: en voor zijn baasje :hug: .

Bewerkt door Joloka, 14 november 2009 - 18:38.

Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 14 november 2009 - 18:34

Hier om de vier weken precies.
Er gaat geen maand voorbij, winter of zomer.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 14 november 2009 - 18:40

hopelijk is het vlug beter :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 14 november 2009 - 19:31

Ik heb vandaag ook een pipetje van Stronghold aan Bébé gegeven omdat hij de laatste dagen veel krabde. Ik heb hem ook gekamd met de vlooienkam maar niks ontdekt het kan wel zijn dat de andere katten een vlo mee binnen gebracht hebben en die op Bébé is gesprongen. Ze worden hier wel alle 5 behandeld met Frontline spray. Ik doe de hoeveelheid die in de pipetjes zit gewoon in een spuitje en doe dit dan ook in hun nek. En het werkt heel goed. Maar vandaag heb ik dus ook Stronghold voor katten tussen de 2,6 kg en 7,5 kg gekocht. Het is een doos van 3 pipetjes ik heb er 20,20€ voor betaald  en ze blijven goed tot 04/2011
Ik heb ook een flesje Frontline meegebracht 100 ml voor 16,55€  en de vervaldatum is 06/2011 dus je kan ze lang bewaren. Ik koop dit altijd bij de apotheker.
Nu wat ik wel raar vond was toen ik het pipetje had toegediend is Bébé wel rond het huis beginnen te lopen heel onrustig. Van de stoel op de  vensterbank dan vloog hij weer op de krabpaal en zo door het heel huis, dit heeft ongeveer een 20 tal minuten geduurd. Ik vond het wel heel raar dit doet hij nooit met frontline. Pikt dat produkt mss een beetje? Weet iemand dit?
Maar die wondjes dat Zwartje heeft, heeft Bébé dan weer niet maar als hij geen jeuk of zo meer heeft genezen die wel van alleen als ze niet ontstoken zijn natuurlijk anders een beetje rescue erop, pas op dit pikt ook wel. :geluk:

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 14 november 2009 - 19:34

Is toch raar hoe katten verschillend reageren he: op stronghold reageren ze nooit maar ik heb dat probleem met frontline + dat Gabriël er blijkbaar allergisch op reageert + dat de vlooitjes niet weggaan :louche:

Geplaatste afbeelding