Spring naar inhoud


- - - - -

zou jij een niertransplantatie bij je kat doen?


  • Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 15 november 2009 - 02:44

ik ben op deze site gebotst. blijkbaar doet men in de VS al niertransplantaties op katten bij nierfalen.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik ervan moet denken. De donor wordt meestal uit een asiel gehaald en moet worden geadopteerd door de mensen die een nier voor hun dier willen. dus dat valt al beter mee dan een kat te euthaniseren voor een nier. maar toch, je neemt wel een nier van een gezonde kat die daarna niet zo gezond als ervoor meer is. ik snap wel dat mensen alles voor hun lieverd willen doen, maar dit vind ik eerlijk gezegd net te ver gaan.

Zelf ben ik dit jaar william (echt mijn lievelingskat) verloren aan nierfalen, maar moest ik hebben kunnen niezen, ik zou niet voor de transplantatie gegaan zijn. want die andere kat is niet minder dan william, dus waarom zou ik die andere kat dan een nier afpakken?

wat is jullie mening?


Feline CRF Information Center - Kidney Transplants

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
    • Locatie: Kapellen
  • 4 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 15 november 2009 - 03:05

Ik vermoed dat je "kiezen" bedoelde ipv "niezen" ? :d

Daar wist ik niets van, dat op deze manier transplantaties gedaan werden.
Hoe dan ook, ik vind het er over.  Mensen kunnen dit doen voor geliefden, familie etc. maar ze kunnen wel zelf kiezen !
Ik kan me wel inbeelden dat mensen ver durven gaan om hun geliefde diertje te redden maar ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen.

Sterkte met het verlies nog trouwens...

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
    • Locatie: Rotterdam
  • 7 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 15 november 2009 - 03:15

Ik zou me er dan eerst in moeten verdiepen hoe het met de gezonde kat gaat die verder moet met een nier ,nu weet ik daar niks van .

Stel mij poes van nog geen jaar krijgt dat en ik heb de keus om een oudere poes te adopteren uit het asiel en de risico's zouden dan minimaal zijn en ze kunnen daarna beide nog jaren gezond mee ,dan zou ik het misschien toch doen,maar nogmaals ik weet er te weinig over wat de risico's zouden zijn.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 15 november 2009 - 10:55

Hoe zijn de leefomstandigheden na de transplantatie ? Voor beide poezen uiterard, wat zijn de overlevingskansen, ik zou me heel veel vragen stellen naar de kwaliteit van het leven na de transplantatie en daarop mijn keuze baseren. Als de poes nog jong is zou ik het misschien wel overwegen, maar denk niet dat ik een oudere poes dit nog zou aandoen, narcose houdt toch ook steeds risico's in hé.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
    • Locatie: Brasschaat
  • 2 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 15 november 2009 - 10:59

Inderdaad, wat zijn de gevolgen voor beide dieren?  Ik zou er mij ook eerst goed in verdiepen voor ik zo een beslissing zou nemen.  Vind het een moeilijke vraag.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*
OFFLINE

#6 Geplaatst 15 november 2009 - 11:02

'k zou eerst ook goed kijken en bevragen wat de gevolgen voor beide dieren zijn en dan proberen beslissen...

Guest_zoemzoem_*
Guest_zoemzoem_*
OFFLINE

#7 Geplaatst 15 november 2009 - 11:09

Ik denk ook dat het eerst goed te overwegen is hoe het beide poezen verloopt na de operatie.Of de levenskwaliteit dan voor beiden goed blijft.
Het ligt natuurlijk gevoelig als het over je kat gaat. Maar als je je kat kan redden en de ander intussen een goed leven kunt geven,dan misschien wel...

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
    • Locatie: Wildervank
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 15 november 2009 - 12:29

Een kat uit het asiel adopteren doe je toch alleen als je het echt graag wil, niet om een nieuwe nier voor je eigen kat te verkrijgen, is de asielkat dan echt welkom, of neem je hem erbij alleen voor de nier.


Mijn gedachten hoor, een algemene vraag, niet een serieuze vraag aan jullie.

Bewerkt door Nashota, 15 november 2009 - 12:31.
Reden van bewerken: Aanvulling

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
    • Locatie: Brasschaat
  • 2 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 15 november 2009 - 12:38

Nashota zei:

Een kat uit het asiel adopteren doe je toch alleen als je het echt graag wil, niet om een nieuwe nier voor je eigen kat te verkrijgen, is de asielkat dan echt welkom, of neem je hem erbij alleen voor de nier.


Mijn gedachten hoor, een algemene vraag, niet een serieuze vraag aan jullie.

Inderdaad, daar heb je wel een punt.  Neem nu, je laat de operatie uitvoeren, de asielkat komt er goed door, maar jouw kat komt er niet goed door.  Hoe voel je je dan ten opzichte van die asielkat die het wel overleeft?  Ik vraag mij af of de de asielkat  (wel onbewust) niet anders gaat behandelen.

Guest_zoemzoem_*
Guest_zoemzoem_*
OFFLINE

#10 Geplaatst 15 november 2009 - 12:46

Inderdaad... zo had ik het nog neit bekeken. daar heb je inderdaad een goed punt!Het is iets waar sterk over nagedacht moet worden zo te horen ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 15 november 2009 - 13:06

Ik denk dat er dan ook veel asielpoezeltjes terug op straat belanden jammer genoeg. Of gaan de asielen blijven controleren of de mensen na de transplantatie nog goed zorgen voor de adoptiepoes, lijkt me onbegonnen werk :onzeker: en zo belanden die sukkeltjes terug in een zwerver bestaan.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
    • Locatie: Kapellen
  • 4 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 15 november 2009 - 13:08

PeggyJ zei:

Ik denk dat er dan ook veel asielpoezeltjes terug op straat belanden jammer genoeg. Of gaan de asielen blijven controleren of de mensen na de transplantatie nog goed zorgen voor de adoptiepoes, lijkt me onbegonnen werk :onzeker: en zo belanden die sukkeltjes terug in een zwerver bestaan.


Helemaal mee akkoord...
Ze worden met de verkeerde intentie uit een asiel gehaald vind ik persoonlijk.

Guest_zoemzoem_*
Guest_zoemzoem_*
OFFLINE

#13 Geplaatst 15 november 2009 - 13:12

Hoewel dat ik denk als je het hart hebt en je kat zo graag ziet dat je een niertransplantatie laat doen om ze nog bij jou te houden, dan heb je vast wel nog liefde genoeg voor de poes die het leven van je eigen kat gered heeft.Maar jammer  zal niet iedereen er zo over denken!

Guest_ijammeke_*
Guest_ijammeke_*
OFFLINE

#14 Geplaatst 15 november 2009 - 13:28

Na transplantatie moet de iergetransplanteerde kat medicatie nemen om afstoting tegen te gaan.
Deze medicatie ondermijnt de immuniteit en dat brengt dan ook weer bepaalde problemen met zich mee. Onder andere veel vatbaarder voor allerhande ziektekiemen ,hoge bloeddruk enz.

Normaal gezien, kan de gezonde kat ,mits een gezonde voeding en leefomgeving even oud worden als een soortgenoot met twee nieren.

Tenminste, zo gaat het bij mensen wel :d


catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#15 Geplaatst 16 november 2009 - 19:53

Ik zou eerlijk gezegd niet gaan voor die transplantatie, want achteraf als het dan al lukt moet je de kat levenslang pillen geven zodat die nier niet wordt afgestoten. En wat is dan idd de levenkwaliteit van beide katten.
En ga je achteraf dat asielkatje ook graag zien want uiteindelijk heb je het katje geadopteerd met een bijbedoeling, of breng je hem gewoon terug naar het asiel.
En hoe ga je weten welke kat echt compatibel is of is dat niet zoals bij mensen? :s