Spring naar inhoud

- - - - -

zou jij een niertransplantatie bij je kat doen?

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#16 Geplaatst 17 november 2009 - 11:39

Amai, dat is wel een moeilijke vraag hoor. Ja, moest ik ooit in zo een situatie belanden en dat was een optie om het leven van mijn troeteltje te redden, zou ik er natuurlijk wel serieus over nadenken en er heel wat opzoekwerk over verrichten en de raad van experts vragen... Zo weet ik er helemaal niet genoeg van hoor, om niet te zeggen niks... Hopelijk moeten we nooit zo een beslissing nemen...

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 17 november 2009 - 12:07

Marjananas zei:

Mensen kunnen dit doen voor geliefden, familie etc. maar ze kunnen wel zelf kiezen !
.

Mensen kiezen ook niet altijd hoor, er is wat mensen betreft een hele organenhandel, zo worden er vele nieren gehaald in derde wereldlanden, soms met toestemming van de mensen die een nier verkopen om er bv de school van hun andere kinderen mee te kunnen betalen, om een zaak te beginnen (echt waar zag dat op TV, de man wou een Tuk-tuk kopen om in zijn familie's levensonderdhoud te voorzien, en dus verkocht de vrouw een nier om die Tuk-tuk te kunnen financieren) maar er worden ook straatkinderen van straat geplukt en een nier afgenomen en dan terug op straat gedropt.

Wat de poezen betreft, ik vermoed ook dat er van die asielkatjes dan ook terug op straat terechtkomen met nog één nier en dus nog minder overlevingskansen, neen dit kan echt niet voor mij. De enige manier waarop het zou kunnen is als een kat overreden wordt, dat men die organen zou gebruiken of een kat die ongeneeslijk ziek is en een spuitje gaat krijgen, dat men die nieren gebuikt als ze nog OK zijn maar geen gezonde katten een nier afnemen, dat gaat te ver.

Bewerkt door Roosje, 17 november 2009 - 12:08.

Geplaatste afbeelding

Guest_Ria_*
Guest_Ria_*

#18 Geplaatst 17 november 2009 - 14:56

Niertransplantatie bij poezen lijkt mij  geen goed idee .

Misschien kan de donorpoes wel makkelijk met één nier verder maar de lijdensweg van de ontvanger is met een donornier niet meteen van de baan .

Mensen die een transplantatie ondergaan weten wat hen te wachten staat en waarom . Dieren hebben daar geen flauw benul van .
Je poes laten inslapen bij ernstig nierfalen lijkt me dan ook diervriendelijker dan ze een transplantatie te laten ondergaan omdat je haar niet wil/kan afgeven .

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#19 Geplaatst 17 november 2009 - 15:09

ik weet er niet genoeg over, maar ik zou in de eerste plaats al heel streng kijken naar de levenskwalitiet van beide poezen.
Ik weet dat die asielkat ook direct mijn hart zal veroveren, maar ik vrees dat de meeste mensen de asielkat slechter gaan behandelen of terug gaan dumpen, en dat kan voor mij niet!
Daarbij steekt het mij ook tegen, mensen kunnen (meestal!) kiezen wat er met hun organen gebeurt, katten niet... dan moeten wij voor hen beslissen, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik wel het recht heb om daar zomaar over te beslissen...
moest één van mijn katten het voor hebben zou ik me eerst heeeel goed informeren, en er dan eens heeel goed over nadenken, maar ik weet nu al dat het een heel moeilijke beslissing zou worden...
Moest ik het toch doen en beide katten nog een gelukkig leven kunnen leiden, dan zou de bijgekomen asielkat zeker en vast ook een heel goede behandeling krijgen en een evengroot plaatsje in mijn hart dan de andere! Maarja, helaas is dat niet bij iedereen het geval... :(