Spring naar inhoud

- - - - -

Kattenbrokken en kittenbrokjes

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 16 november 2009 - 17:33

Ik heb nu natuurlijk twee volwassen katten en twee kittens van 6 en 7 maanden .

Nu is het zo ik kan de brokjes niet appart zetten voor de katten,dus wat is nu wijs ,zal ik de volwassen brokjes en de kittenbrokjes door elkaar mengen zodat ze allemaal van beide mee eten.

Of alleen kittenbrokjes ,maar dan eten de 2 volwassen ook daarvan mee.

Of alleen volwassen kattenbrokjes zodat de twee kittens die mee eten,alhoe wel ik dat zelf wel vroeg vind denk om ze al op 6 maanden al van het kittenvoer te halen,tenminsten dat is bij honden minimaal 8 a 12 maanden .

De brokjes staan hier heel de dag.

Wat lijk jullie wijs.

Bewerkt door brithany, 16 november 2009 - 17:34.

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 16 november 2009 - 17:47

ik  mengde ze toen Deva hier bij kwam en zal dat ook doen met loki
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 16 november 2009 - 17:50

Mijn da heeft mij gezegd om niet te lang kittenvoeding te blijven geven, zeker niet langer dan de castratie. Shiva (nu iets meer dan 9 maanden) stond op 6 maanden al volledig op volwassenvoeding. Ik heb wel maar 1 katje in huis.
Ik zou toch de kittens al laten overstappen op kattenbrokken. :geluk:
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 16 november 2009 - 18:05

Toen Zita hier kwam mocht ik Gabriël (toen anderhalf jaar ongeveer) ook op kittenbrokken zetten. En nu krijgen ze hier alle vier nog steeds RC 36 tot ons Nellemieke gesteriliseerd wordt. Je kan  natuurlijk ook mengen.

Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 16 november 2009 - 18:27

Onze fritz zijn kittenbrokjes verdwenen altijd in james zijn maag...
Met als gevolg dat James nu geen kat meer is maar een moddervet wit varkentje! (die is ook altijd vuil als hij buiten gaan spelen is, daarmee dat varken)

Nu zitten ze allemaal op light (james is niet de enigste die te dik is... ahum, verwende snoodaards :) )
maar de poezen zonder overgewicht krijgen af en toe eens iets extra (wat natte voeding van hills ofzo)

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#6 Geplaatst 16 november 2009 - 18:30

Hier heb ik nooit echt kittenvoer meer gegeven..meteen Porta voor allemaal en dat viel aardig in de smaak!
Alhoewel..bij natvoer maakte ik wel onderscheid: kittens kregen "kitten" en de anderen "gewoon". Bij natvoer ging dat gewoon veel gemakkelijker omdat ze dan elk een bordje krijgen en bij de brokjes staan er gewoon continu 4 potjes dus moeilijk te controleren...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 16 november 2009 - 18:56

Hier krijgen de groten hun brokjes in bakjes op een verhoog. Dat is op een keukenblad, speciaal voor de katten gemaakt.
De kleintjes krijgen hun brokjes in bakjes op de grond.
Maar nu ze wat groter zijn kunnen ze ook al op het keukenblad springen en eten ze dus af en toe ook volwassen voer wat ik nu meng met kittenvoer.
Maar tot 10 weken vinden ze de weg naar het keukenblad niet en eten ze dus uitsluitend kittenbrokjes.
Er staat zoiezo verschillende merken voer en ze eten waar ze zelf de voorkeur aan geven.
Toch geef ik de voorkeur aan kittenbrokjes tot 1 jaar. Daar zit veel meer in , het is voedzamer. En ook fokpoezen doen het beter op kittenvoer. Zelfs onze dekkaters krijgen af en toe een kuurtje kittenvoer tijdens de dekkingen om mooi op gewicht te blijven.

Bij castraten ligt het anders natuurlijk, die worden sneller te zwaar en dienen dus geen kittenvoer te eten.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#8 Geplaatst 16 november 2009 - 18:58

Hier staan zowél kittenbrokken als volwassenbrokken. En de kittens eten ook van de volwassenbrokken, terwijl de volwassen katten de kittenbrokken verkiezen.

Eén van mijn volwassen katten eet zelfs alleen maar kittenbrokken, wanneer ik die wegneem, dan eet hij helemaal niets.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 16 november 2009 - 19:20

Ja de kater is gecastereerd dus die mag dan geen kittenbrokjes begrijp ik ,ik vindt het wel moeilijk want minoes is al zo klein vergleken bij sheela dus die heb het denk zeker nog nodig pfff moeilijk zeg.

Ik denk dat ik het nu zo gaat doen dat ik boven kittenbrokjes neer gaat zetten ,daar zitten minoes en sheela snachts ,en soms heel even overdag als ik boodschappen gaat doen,omdat ik ze niet nog alleen wil laten nu met de hele bende ,en dan beneden gewoon de volwassen brok..
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 16 november 2009 - 19:25

Bébé is hier ook heel snel rond 7 maanden overgegaan op gewone brokjes de andere katten aten altijd zijn kitten brokjes op en hij at de volwassen brokjes. Dus heb ik een week of zo gemengd en dan is hij helemaal over gegaan op de groten hun brokjes. Lily die eet nog rc kitten maar ik meng die met de rc pers30 dus zij heeft de 2 soorten. En als het kittenvoer op is zoek ik wel een ander rc om te mengen met haar pers 30. Ik denk wel dat je ze stilaan mag laten gewennen aan de gewone brokjes, gewoon mengen en altijd minder zetten ze zijn het snel gewoon hoor. :thumb:

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 16 november 2009 - 23:34

Eigenlijk is het niet zo gezond als een kitten "gewone brokjes" eet... Kittenbrokjes bevatten veel meer calorieën en voedingsstoffen die het kitten nodig heeft in die levensfase (daarom dat er een onderscheid gemaakt wordt hé)

Ik probeer altijd om de verpakkingen te volgen en daar hebben we tot op heden altijd gezonde kittens mee gehad :) (wat niet wil zeggen dat kittens op volwassenbrokken niet gezond zijn natuurlijk! Poezen zijn best taai, je kan ze ook gewoon whiskas geven ofzo... maar dat vind ik persoonlijk "een kat in een zak" kopen :) )

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 17 november 2009 - 09:41

Ik zou eerst wat mengen, zodat er geen diarree is.
Ik heb mijn katten ook vanaf 7 à 8 maanden op volwassen voer gezet hoor (na hun castratie). Jouw kittens mogen dus zeker al volwassen voer eten. Volgens mij is het beter dat zij volwassenvoer eten dan dat de volwassen katten kittenvoer eten, want zij hebben een grotere kans op overgewicht.
Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#13 Geplaatst 17 november 2009 - 09:56

Bij ons stonden ze van ongeveer 7 maand op volwassenvoer

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#14 Geplaatst 17 november 2009 - 12:07

Ik denk dat het beter is dat Sheela en Minoes volwassenbrokjes eten dan dat Romeo en Mara de kittenbrokjes eten...

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#15 Geplaatst 17 november 2009 - 13:59

tja ik heb hier een zwangere poes en een kitten van 6 maanden. hier eet dus iedereen kittenvoer ook mijn oude kater van 13 jaar. appart laten eten werkt niet met zo veel katten. ik heb nog nooit wat gemerkt. maar mama poes heeft het nodig dus ik zet geen volwassen voer neer