Spring naar inhoud

- - - - -

Is mijn dierenarts wel een goeie?

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#1 Geplaatst 16 november 2009 - 18:59

De laatste keer dat de poezen hun inentingen moesten krijgen, heb ik de dierenarts bij mij thuis laten komen. Dit was de eerste keer dat ik dat deed, en ik heb het zo geregeld om overmatige stress bij Floortje te vermijden. Na een ritje naar de da was zij altijd minstens een week van haar melk.
Deze keer dus niet, ze was na een half uurtje alweer op haar positieven.

Nu stel ik me meer en meer vragen bij mijn dierenarts.
Toen hij de vaccinaties kwam geven, heeft hij ook niks meer gedaan dan een spuitje gegeven. Hij heeft geen tandjes, oortjes of buikjes nagekeken. Vinden jullie dit normaal? Waar ik vroeger naar de da ging, kregen de katten elke keer een grondige check-up. Of doen dierenartsen dat nooit als ze huisbezoeken afleggen?

Hij heeft Bram en Pim gecastreerd, en dat heeft hij heel goed gedaan. Er waren geen complicaties en ze waren snel terug hun oude speelse zelf. Dus daar kan ik niet over klagen.

Toch moet ik ook constant horen dat mijn katten gelukkiger zouden zijn als ze vrij buiten konden lopen. Nu moet je weten dat mijn drie poezels hier een huis met drie verdiepen en een buitenren tot hun beschikking hebben, en absoluut rotverwend zijn als het op krabpalen, mandjes, speeltjes, voeding en drinken aankomt. Ze komen echt niks te kort.
Bij zijn bezoek vond hij dat het opviel dat mijn katten met weinig mensen in contact komen (waarom weet ik niet. Omdat ze van hem wegliepen? Hij is wel de DA he! Dat rieken die beestjes ook!). Want als ze buiten zouden komen, zouden ze volgens hem meer mensen zien en minder schuw zijn???
Ik vond dit een rare opmerking... :catscratchhead

Ben ik te kritisch of vinden jullie dit ook allemaal raar?

Oh en dan nog iets: toen ik de afspraak maakte om de inentingen te komen doen, zei ik duidelijk twee keer aan de telefoon dat het was voor de inentingen èn ontwormen. Hij heeft ze echter enkel een spuitje gegeven. Ontwormen is toch altijd via de mond? Of heb ik het mis? Dus volgens mij zijn mijn poezels niet ontwormd?

Dus ik stel me vragen... maar het kan zijn dat ik wat te bezorgd ben? Wat denken jullie?

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 16 november 2009 - 19:03

Ontwormen kan ook via een pipetje in de nek. Heeft hij niets in hun boekje genoteerd?
Jij moet aanvoelen of jij je goed voelt bij deze da of niet. Als ik ergens mee zit, ga ik in discussie met mijn da en dat waardeert hij, zo komen we samen tot een gesprek.
Maar mijn da zou me toch ook niet moeten vertellen dat mijn katten buiten moeten hoor (maar ik weet dat er heel veel mensen zijn die vinden dat katten buiten moeten kunnen).

Geplaatste afbeelding

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#3 Geplaatst 16 november 2009 - 19:14

Een pipetje in de nek hebben ze ook niet gehad, enkel een spuitje.
De boekjes kan ik niet nakijken want ik ben pas verhuisd (veel spullen zitten nog in kartonnen dozen), en ik kon ze niet meteen vinden... :oops: Maar hij ging het stickertje van de inenting bijhouden voor de volgende keer zei hij, en dan ging hij het er inplakken.

Spijtig genoeg viel mijn frank pas te laat dat de ontworming niet/wel gebeurd was, en was hij al weg.

Ik moet toegeven dat mijn katten heftig tekeer gingen toen hij ze inentte. Misschien dat hij daarom verder geen onderzoek gedaan heeft... Maar dan nog. Een moeilijke kat moet ook nagekeken worden, toch?

Ik ben wel in discussie gegaan met hem over het feit dat mijn katten schuw zouden zijn. Floor is een geval apart, die komt als volwassen kat uit het asiel en is nu eenmaal een beestje met een handleiding. Maar Bram en Pim komen mijn bezoekers altijd entertainen en zijn helemaal niet schuw!

Nee, ik voel me er inderdaad niet goed bij, en denk er serieus aan om de volgende keer naar een andere praktijk te gaan. Maar ik wou toch even jullie mening horen.

Inderdaad, er zijn wel meer mensen die vinden dat katten vrij moeten kunnen rondlopen buiten. En als ik niet in het midden van het centrum woonde, vlakbij een heel drukke baan, dan zou ik het misschien nog overwegen. Maar in mijn situatie... ik vrees dat mijn poezels niet lang zouden leven... Ik heb ook niet de indruk dat ze het missen, het buitenleven. Ze zijn het van kleinsaf gewend. Maar soit, da's een heel andere discussie. :)

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#4 Geplaatst 16 november 2009 - 19:19

Als ik van jou was, zou ik op zoek gaan naar een andere DA! Zéker als je bij dit bezoek géén goed gevoel hebt! Die DA is mss niet kat-gezind

Ik vind ook persoonlijk dat hij zich niet moet moeien of jouw katten buiten gaan of niet! Dat is jouw beslissing. Als jouw katten 3 verdiepingen hebben en een kattenren, dan hebben ze een waar paradijs! En of jouw kat nu buiten loopt of niet, schuwheid naar mensen toe gaat daar niet met beteren als ze buiten gaan, integendeel! Want als er dan bezoek over de vloer komt, gaan ze zich zéker naar buiten begeven! Eén van mijn katten is ook enorm schuw naar bezoek toe (en dan zéker wanneer het de DA is, dan zie je géén enkele kat hier ;) ), maar naar mij toe is het een echte floskont!

Bewerkt door griffel1977, 16 november 2009 - 19:20.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 16 november 2009 - 19:20

Als jij je niet goed voelt bij je huidige da dan zou ik veranderen. En het binnenhouden of buitenlaten van katten maakt iedereen voor zichzelf uit. U katten zijn toch niet ongelukkig en ze hebben ruimte genoeg in huis om te spelen en ze hebben een buitenren en hope speelgoed, wat moet er nog meer zijn? En het is niet omdat een kat buiten kan vrij rondlopen dat ze minder schuw gaat zijn. Jij moet gewoon zelf aanvoelen wat goed is voor je katten en ik denk dat je goed bezig bent.
Ontwormen kan je zelf ook hoor gewoon een pilletje of pasta bij de apotheker gaan halen. Ik doe dit altijd zelf nooit via de da, dit is een beetje minder stressie als jij het doet. :thumb:

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 16 november 2009 - 19:24

wees maar voorzichtig met ontworming via spuitjes!!
Je moet m'n topic over pixie maar eens lezen: ontwormen met spuitjes gaat zeker! En nu is pixie dood. (die wormen ook ondertussen, maar het was de bedoeling dat énkel de wormen dood zouden zijn...)

Dat een DA zaagt dat die poezen buiten moeten vind ik ook raar, normaal moet een DA zich neutraal opstellen en mag die niet oordelen!!! (dat krijgen wij ook op onze boterham hoor als assistente: je mag niet oordelen!)

Trouwens een platte kat is nooit gelukkig... :louche: (en ja onze poezen zitten buiten bij mijn ouders, en ik heb al gezegd dat ik dat een te groot risico vind mar ze zijn het zo gewoon en mijn ouders kiezen ervoor de poezen buiten te laten...hun keuze vind ik dan, hoewel ik de mijne niet buiten wil ...) Onze DA zegt daar niks over, ook niet over het feit dat de mijne binnen zitten!

Normaal gezien krijgt een kat tijdens de jaarlijkse controle zijn spuitje én een grondig onderzoek (palpatie buik, eens kijken naar de slijmvliezen, tandjes controleren,...)
Ik vind ook dat dat daar allemaal bij hoort! En als een DA dat niet doet vind ik persoonlijk dat hij een risico neemt (je moet ze tegenwoordig precies nogal in't oog houden hé!)

maar gezien je van leopoldsburg bent... ik ken een héle goede kliniek daar in de buurt, dus als je eens een 2de opinie wil.... pm me!

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 16 november 2009 - 19:30

:louche: Dat lijkt mij ook allemaal raar als ik dat allemaal hoor... Als jij je er niet goed bij voelt, dan zou ik mss ook een andere DA overwegen.

Geplaatste afbeelding

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#8 Geplaatst 16 november 2009 - 19:49

Ik ga er van uit dat de dierenarts ook voor het naar u komen aangerekend heeft,en vind het dan ook niet normaal dat die dan alleen vaccinaties doet.Vind dan ook nog dat hij beter zijn eigen werk doet zoals het hoord inplaats van commentaar te leveren op dingen die niet terecht zijn,en waar hij niet eens het recht heeft zich over te moeien.

Guest_ijammeke_*
Guest_ijammeke_*

#9 Geplaatst 16 november 2009 - 19:59

Kort en goed, zoek maar snel een andere D.A.
Mijn D.A. controleert werkelijk alles bij de poezels/kittens als hij komt. Tot en met het hartje,tandjes enz enz. Anderhalf uur binnen zitten voor de vier kittens is hier heel gewoon, idem voor de anderen. :d
Neen,jouw D.A. vloog bij mij stande pede de laan uit. :censored:

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 16 november 2009 - 20:05

Losstaand van het feit of hij het nu vergeten is of niet, je hebt er niet echt meer vertrouwen in... Ik moet mijn dierenarts 100 % kunnen vertrouwen, anders blijf ik er weg en zoek ik een andere.
Onze dierenarts is heel lief met onze katten en is echt tegen hen bezig als ze hen behandelt, zij heeft zelf ook katten thuis en dat vind ik wel een leuke bijkomstigheid...
Ze maakt ook altijd tijd als je komt en wil je niet raprap buiten, heb er zeker geen "je bent maar een nummer"-gevoel bij. Zij onderzoekt hen ook altijd volledig, buikje, mond, ogen, tandjes, oortjes,... zelfs als ik enkel kom voor een vaccinatie.  En zij heeft trouwens nog nooit iets gezegd over het feit dat mijn katten binnen zitten, alhoewel de hare wel buiten gaan geloof ik.  
Maar ja, deze DA zit in centrum van Kapellen en da's ver weg maar ik zag dat iemand je al een adresje kon doorgeven. Succes als je beslist een andere te nemen !

PS: Na het verhaal van Pixie met de overdosis was ik toch wel wat argwanender bij de vaccinatie van Lieske de laatste keer... Dat wil je niet meemaken !

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#11 Geplaatst 16 november 2009 - 20:10

Het kan nooit kwaad om te veranderen!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 16 november 2009 - 22:27

Zelf ga ik naar een dierenartsenpraktijd. Ik ben, spijtig genoeg, de laatste tijd al verschillende malen moeten gaan. Ook heb ik maar bij 1 DA een goed gevoel. Ze is steeds eerlijk, minimaliseert niet (maar overdrijft ook niet), zegt gewoon waar het op staat. Ook is zij enorm lief naar mijn poezen toe en kijkt ook zij hen steeds na (tanden, oren, ...). Heb ook eentje gehad die allerlei vragen begon te stellen (zijn ze gesterilisseerd of gecastreerd, zijn ze dit, zijn ze dat) en hen niet nakeek. Je kunt dit niet van alle dieren weten, maar daarvoor bestaat er een dossier he. Kijk dat snel even na he. Hoe kan je anders eventuele verbanden leggen ivm een probleem???

Ik zou ook veranderen!! Ik vraag nu steeds naar die bepaalde DA en dit gaat zonder problemen (indien ze dienst heeft).

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#13 Geplaatst 17 november 2009 - 07:34

Allez, ik ben dus niet de enige die het raar vond.
Dan is de beslissing snel genomen.

Dier, ik stuur je een pm.

Merci voor de reacties allemaal!

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 17 november 2009 - 07:38

Ik laat hier even in het midden of die DA nu goed of slecht was, maar weet wel dit: het állerbelangrijkste is gewoon dat jij je goed voelt bij de DA waar je naartoe gaat en dat je vertrouwen hebt in die persoon en wat hij/zij doet. Als je je bij deze niet goed voelt, dan kun je toch best uitkijken naar een andere DA lijkt me.

Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#15 Geplaatst 17 november 2009 - 07:56

Inderdaad Libelle, het belangrijkste is toch wel om te beginnen met het feit dat jij een goed gevoel hebt bij de dierenarts!