Spring naar inhoud

- - - - -

Koorts - niesziekte

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
Guest_hellgirl_*
Guest_hellgirl_*

#1 Geplaatst 16 november 2009 - 23:02

Zaterdag heb ik mijn 6 maand oude kater bij de Dierenarts binnengebracht omdat hij niet meer at en enkel nog maar sliep. Hij had 40 graden koorts,diaree,slijm, dus vermoedde ze niesziekte (ook al niest hij niet).
Hij heeft dit ofwel van een poes buiten opgelopen, ofwel van een nestje kittens waarvoor ik zorgde , die diarre kregen en heel ziek werden. Is ook 1tje van gestorven zondag. Da van de kittens vermoedde parvo? maar was niet zeker, was gissen, want niet alle kittens sterven, kan dus ook iets anders zijn dat die kittens hadden.

Mijn kat is dus in de praktijk gebleven om infuus te krijgen omdat hij al wat uitdrogingsverschijnselen had. Zijn koorts is dan ook even weggeweest in de namiddag. Zondag is zijn toestand niet veel verbeterd. Ook is er wat vocht in de borstholte gekomen.

Vandaag is er bloed genomen omdat ze vonden dat hij het niet goed deed, en ze dachten aan leucose. Maar hij heeft geen aids,leucose of vermoeden van fib !!!

Dus enkel de niesziekte volgens hen. Hij krijgt nu vocht toegediend, koortsmiddel en antibiotica. Morgen kijken ze of zijn koorts daalt, en of ze het vocht uit zijn borst halen. Is dit wel veilig in een gewone DApraktijk? niet meer iets voor kliniek?
Wat mij het meest zorgen bezorgt is dat hij nu al 3 dagen 40 graden koorts heeft. Is dit normaal bij de niesziekte? Kan een kat dat wel aan zo lang koorts?

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#2 Geplaatst 17 november 2009 - 09:36

Goh, hier heb ik eigenlijk geen verstand van! Maar volgens mij zitten er hier wel andere kenners op het forum die je daarbij kunnen helpen.
Veel beterschap voor je ventje! Gelukkig toch dat het al geen van die enge ziektes is die je daar opnoemt! De duimen draaien hier rond voor een spoedig herstel van je ventje hoor!

Bewerkt door lizke, 17 november 2009 - 09:36.

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 november 2009 - 10:10

Veel beterschap voor je kater :(
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 17 november 2009 - 10:30

...hmmm
kattenziekte (parvo) daar gaan normaal inderdaad de meeste kittens van dood (op heel korte tijd, met een ernstig aftakelend ziekteverloop.. maar die beginnen meestal te braken, hebben diarree en een specifieke geur (als je ooit één keer een katje met parvo gehad hebt dan vergeet je die geur niet meer, is echt een raar geurtje)

Dat een kat de niesziekte krijgt kan door 2 verschillende soorten virus ontstaan: het calicivirus of een herpesvirus.

Naar eigen ervaring krijgen poezen met niesziekte door het herpesvirus verdacht vaak last van hun ogen (komt voor zover wij ervaren hebben ook het vaakst voor bij kittens, en kan best goed behandeld worden maar blijft voor altijd latent aanwezig in de drager) Koorts is een symptoom bij beide virussen, maar die diarree....?

Koorts + diarree zou naar mijn gevoel ook kunnen duiden op een darmontsteking. Als je daar niet voor behandeld zul je dat normaal wel rap merken want dan zal de poes ook beginnen braken (in de meeste gevallen)
Diarree en lichte koorts zie ik soms ook bij ernstige worm infestatie bij kittens, maar ik ga ervan uit dat jouw poezen ontwormd zijn? (aangezien ze buiten komen?)
Edit: het kan misschien ook giardia zijn, dat geeft ook slijmerige diarree! En koorts (zeker bij iets lagere weerstand)
Om dit te achterhalen kan je DA best de stoelgang laten onderzoeken (zou ook kunnen verklaren waarom er maar 1 kitten gestorven is! giardia is best een "stoute" parasiet en die blijft heel hardnekkig aanwezig in zijn gastheer (behandeling is ook best intensief als het dit is!)

Bewerkt door Dier, 17 november 2009 - 10:33.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 17 november 2009 - 13:25

Ik zou bij een andere DA voor een 2de opinie gaan. Angel hier heeft chronische niesziekte, ze heeft echter geen enkel symptoom van hetgeen jij opnoemt als ze hiervan een opstoot doet. Ze heeft wel tranende oogjes en moet niezen. Dus ik heb twijfels of je DA wel een juiste diagnose stelt bij je poes :-k
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 17 november 2009 - 19:54

PeggyJ zei:

Ik zou bij een andere DA voor een 2de opinie gaan. Angel hier heeft chronische niesziekte, ze heeft echter geen enkel symptoom van hetgeen jij opnoemt als ze hiervan een opstoot doet. Ze heeft wel tranende oogjes en moet niezen. Dus ik heb twijfels of je DA wel een juiste diagnose stelt bij je poes :-k

idd, ben ik mee akkoord...
een 2de opinie kan nooit kwaad! Beter op tijd erbij zijn hé, je weet maar nooit! (en ookal ga je ervan uit dat je een DA moet vertrouwen, ik weet ondertussen dat dat niet altijd zo is... ik verwijs weerom naar de pixie topic...)

Guest_hellgirl_*
Guest_hellgirl_*

#7 Geplaatst 17 november 2009 - 22:51

Vanmorgen ben ik op bezoek geweest. De dierenarts die hem behandeld was bezig met operatie, dus heb ik niet veel info gekregen vandaag of hij nog koorts heeft of niet,...
Ze wachten nog af (ik geef tot morgen tijd) of hij beter wordt door de antibiotica, en anders nemen ze een foto van zijn longen.
Hij ademde nogal zwaar, zijn neus zat bijna dicht.
Maar hij is wel rechtgesprongen als hij me zag en heeft wel enkele brokjes gegeten die ik meehad voor hem :LOL: !!!

Als ze morgen niet bellen met nieuws of er vordering is, wil ik wel naar een andere dierenarts stappen voor 2e opinie.( Zowiezo ga ik na mn werk terug op bezoek). Maar ik ken niet echt nog een goede dierenarts (torhout), anders ga ik naar een dierenkliniek?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 17 november 2009 - 23:00

De moed zekers niet opgeven, mijn Lily heeft ook heel fel niesziekte gehad, was begonnen met een gewone verkoudheid. Door niet de gepaste medicatie is het alleen heel fel verergerd. Dan nog eens naar een andere da geweest die mij ook niet de beste medicatie meegaf, dan uiteindelijk bij de mijne beland en met goeie medicatie is ze er langzaam bovenop geraakt. Ik had hier zo'n peerke van de kinderen om snot mee uit de neusje te zuigen, ik gebruikte dat bij Lily zodat haar neusje beter open ging, en dat heeft ook goed geholpen, want ze niesde niet fel genoeg en daardoor bleef de snotjes in haar neusje zitten en ademde ze met haar koppeke omhoog en haarm ondje open.
Maar het is gelukkig goed gekomen.
Ben je niet zeker bij je da ga dan voor een 2de opinie bij een andere maar laat het niet te lang aanslepen. Het duurt wel een paar dagen voor je iets merkt van verbetering je moet de medicatie ook de tijd laten om aan te slaan. Oogjes moest ik uitwassen met boorzuurwater en dat ontsmet ook, wel altijd een apart watje per oog nemen en nog een apart voor de neus. Hopelijk is er snel beterschap. :hug:

Guest_hellgirl_*
Guest_hellgirl_*

#9 Geplaatst 18 november 2009 - 15:42

Ik vertrouw mijn dierenarts wel, het is een praktijk met 3 dierenartsen voor de kleine huisdieren, 2 ervan hebben mn poes al bekeken, en beiden zeggen ze hetzelfde.
Vanmorgen een halve graad minder koorts (39,5), heeft gegeten en is alerter.
Maar er is wel bloed bij haar eerste stoelgang gevonden. Ze hebben nogmaals bloed genomen om de witte bloedcellen beter te bekijken.

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#10 Geplaatst 18 november 2009 - 15:53

Ik zit hier te rillen, want ik ben mijn jong katje verloren op die manier.
Ik zie jouw kat  niet, maar ik twijfel aan niesziekte.
Ik heb er hier twee met doorlopend ontstoken ogen en eentje niest zich te pletter. Maar ze hebben geen diarree.
Eentje  heeft wel diarree gehad en was heel koortsig, maar is volgens mij iets anders geweest.
Ga aub naar een andere DA, er zal hier hopelijk wel iemand zitten uit jouw buurt die je kan adviseren welke DA. Is Torhout ver van Roeselaere, ik ken iemand wiens papa DA is, indien nodig vraag ik haar zijn tel nr.

Guest_Poezenwinkel_*
Guest_Poezenwinkel_*

#11 Geplaatst 18 november 2009 - 16:31

ik heb ook een katje gehad die de niesziekte heeft, hij had ook 2 dagen aan 1 stuk door koorts van 41 graden. Ook antibiotica en iets speciaals in het drinke om te hydrateren, zelfs met een spuitje drinken geven. Hij kon bij mij niet buiten, ik woonde op een appartement en omdat ik niet wou dat het stierf zonder de buitenlucht gezien te hebben, heb ik hem aan mijn ouders toevertrouwd. Na 2 dagen was hij er volledig boven op door de frisse buitenlucht denk ik. Ik hoop dat het met jouw kater ook zo goed zal aflopen. In ieder geval veel sterkte.

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 18 november 2009 - 16:37

Heb hier niet veel verstand van, maar zal zeker duimen voor julie.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 18 november 2009 - 17:38

veel beterschap

Guest_ChrisT_*
Guest_ChrisT_*

#14 Geplaatst 19 november 2009 - 16:50

Onze oude kat had ook de niesziekte, en net als de andere voorbeelden zeker geen diarree..
Ik raad je ook sterk aan om naar een andere DA te gaan, want ik vind het een beetje raar verhaal.. :s

Froetske
Froetske
  • 7.965 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 19 november 2009 - 17:12

Heb hier niet echt ervaring mee.  Ik :thumb: voor je schatje.

Geplaatste afbeelding
:paw :paw