Spring naar inhoud

- - - - -

Is iets verzwijgen ook liegen?

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#1 Geplaatst 17 november 2009 - 14:37

Ik las deze vraag onlangs ergens en vroeg mij af hoe jullie daarover denken?

Volgens mij hangt het een beetje van de situatie af... Ikzelf ben daar heel slecht in (tegen de mensen die me na aan het hart liggen toch) Ik zeg soms ook gewoon te veel, terwijl ik beter zou kunnen zwijgen...

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#2 Geplaatst 17 november 2009 - 14:42

Ik ben ook zo... een flapuit :)

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#3 Geplaatst 17 november 2009 - 14:49

Ikke ook :oops:

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 17 november 2009 - 14:50

Goh... hangt er een beetje vanaf eigenlijk... Ik zie het niet als complete synoniemen voor mekaar. Mensen die ik goed ken, die weten eigenlijk toch wel de meeste dingen vrij snel van mij hoor. Ik ben niet zo goed in dingen "verzwijgen" (in liegen trouwens ook niet :onzeker: ).
Voor mensen die ik niet zo goed ken, zal ik vaak wel dingen wat langer verzwijgen, er zijn nu eenmaal ook zaken die je niet meteen aan de grote klok hangt.
Geplaatste afbeelding

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 17 november 2009 - 18:55

ik zeg ook soms te veel

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 17 november 2009 - 19:03

Verzwijgen is geen liegen nee,wel als er naar gevraagd wordt en je draai er om heen,maar stel ik koop een stel nieuwe laarzen terwijl ik weet dat het eigelijk niet kan financieel ,maar ik zeg dat niet tegen mij man ,dan lieg ik niet ,dan verzwijg ik iets ,wel is het gemeen uiteraard om het toch te kopen terwijl je weet dat het niet kan.

Hoe kan je liegen als je niks zeg.

Je liegt pas als je iets zeg wat niet de waarheid is..
Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 17 november 2009 - 19:06

ik denk dat het ervan afhangt...
als mijn vriend een affaire zou hebben en die verzwijgt dat dan zou ik dat wel zien als liegen vb... want je gaat ervan uit dat je een monogame relatie hebt (enfin, tenzij anders afgesproken) dus als dat dan verzwegen wordt is dat wel liegen.

Ik ben eigenlijk pro openheid. daarmee kom je toch het verst. Ik heb bij mijn ex vaak genoeg zijn gsm gecontroleerd omdat ik hem niet vertrouw (terecht bleek achteraf steeds. Zo heeft hij voor mij verzwegen dat hij contact had met een ex die zéér duidelijk terug moves aan het maken was (ala "mag ik ff bellen","ik denk nog aan je, denk jij nog aan mij" etc...) Als daar echt niks achter zit dan vind ik dat een man mij dat zeker mag (of mss zelfs moet) vertellen! Als ik weet dat daar niks achter zit maakt me dat ook niks, dan kan ik er mss nog mee lachen. Ik vind dat als je zulke dingen achterhoudt voor je partner dat je dan eigenlijk niet zuiver op de graat bent, en dat je er mss wel meer in ziet (anders zou je dat denk ik wél vertellen)

mijn vriend heeft ook een week lang verzwegen dat zijn broer een hersentumor had. Waarom?: geen antwoord op gekregen :o Is wel zo dat toen zijn broer de eerste keer een tumor had ik 3 keer per week met kadotjes naar het ziekenhuis reed. van mol naar turnhout met mijn brommerke toen nog! Dan vind ik dat eigenlijk best smerig dat je zo'n dingen verzwijgt.

Hangt echt af van de situatie, maar ik vertel mijn partner alles en ik verwacht dat ook van hem (mss daarom dat ik single ben nu :wall: )

Bewerkt door Dier, 17 november 2009 - 19:07.

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#8 Geplaatst 17 november 2009 - 19:15

ik zwijg meestal :)
ik denk veel maar zeg niet wat ik denk meestal
en ja als er iets is was gezegt moet worden zeg ik het wel

Bewerkt door clyde, 18 november 2009 - 18:00.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#9 Geplaatst 17 november 2009 - 19:38

Bij mij vliegt alles er ook uit wat op mijn maag ligt.

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 18 november 2009 - 17:15

Bij mij hangt het ook enorm van de situatie af.  Er zijn soms bepaalde dingen die je gewoon niet kan zeggen op het ogenblik zelf.  Ik verzwijg ook bepaalde dingen voor mijn vriend, maar dit zijn dingen die in vertrouwen door iemand aan mij verteld zijn, ik kan dan toch niet alles wat zij mij gezegd heeft doorvertellen aan hem.  Hij weet wel dat ik bepaalde dingen niet kan zeggen en begrijpt dit dan ook wel.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 18 november 2009 - 17:50

Voor mij is verzwijgen liegen... Waarom iets verzwijgen ? Daar bereik je toch niets mee ?? Alleen als het om een verassing gaat dan vind ik verzwijgen oké..... :love3: :) Alhoewel ik het zelfs daar moeilijk mee heb...Meestal wordt me niets verteld als iets gepland word, omdat ik het niet kan zwijgen...
Dat is soms ook vervelend hoor !!!

Bewerkt door feroesti, 18 november 2009 - 17:50.

Guest_Poezenwinkel_*
Guest_Poezenwinkel_*

#12 Geplaatst 18 november 2009 - 17:56

Bij mij vliegt er ook alles uit, ik zeg zelfs soms veel te veel wat ook niet goed is. En als ik al eens moest zwijgen ziet mijn vriend toch direct dat er iets is. Dus...

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#13 Geplaatst 18 november 2009 - 18:30

Verzwijgen is niet hetzelfde als een leugentje om bestwil.
Alles hangt af van hoe, wat, waarom.
Mij hebben ze als kind wijsgemaakt dat de "dokter mijn katje ging genezen", terwijl hij zou ingeslapen worden. Ik heb dus zelf nooit tegen mijn kinderen verzwegen dat een kat zou ingeslapen worden.
Anderzijds, moet je kinderen vertellen dat hun oma zelfmoord heeft gepleegd? Op zo'n moment, als de kinderen nog te klein zijn, verzin je iets, later vertel je de waarheid wel. (ken zo'n geval maar helaas vertelt die moeder de waarheid NIET aan haar kinderen, die het echter wél te weten zijn gekomen)
Moet ik ALLES uit mijn verleden vertellen aan mijn huidige man? Dingen die 35 jaar geleden zijn gebeurd, als ik die verzwijg, is dat dan een ramp?
Soms ben ik blij dat ik geen 20 meer ben en voldoende wijsheid bezit

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#14 Geplaatst 18 november 2009 - 18:44

Zelf kan ik niks verzwijgen..vooral niet voor mijn vriend..man man toch! Hij ziet meteen aan mij als er iets is en als ik net iets probeer verborgen te houden (bv welk cadeautje ofzo) dan word ik zo rood als een tomaat als hij er iets van zegt..

Maar verzwijgen vind ik niet hetzelfde als liegen. Verzwijgen is gewoon iets niet zeggen, liegen is echt iets anders zeggen dan het eigenlijk is...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 19 november 2009 - 12:58

Voor mij is iets verzwijgen zeker niet hetzelfde als liegen. Sommige dingen hoeven gewoon niet geweten zijn door anderen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag