Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe beoordelen jullie een foto?

• Log in om te reageren
23 reacties op dit onderwerp
kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 18 november 2009 - 16:37

Ik was net naar de inzendingen aan 't kijken van de foto's voor de maand november.
Er zijn er zoveel mooie dat ik begot niet zou weten hoe, wie en wat.
Daarom deze vraag: hoe jureren jullie een foto?
Moet ze artistiek zijn, de goede compositie, de juiste kleur etc.?
Kijken jullie naar het katje zelf, moet het grappig, mooi of ondeugend zijn?
Ik vind vaak foto's waar het katje leuk opstaat een beetje vaag of pleps of de achtergrond wat te leeg of net te rommelig is.
Zelf kies ik meestal de eerste foto die een glimlach op m'n gezicht kan toveren.
Maar deze maand zijn er foto's zat waarbij ik een happy gevoel krijg.
Dus hoe moet je dan jureren?
Geplaatste afbeelding

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#2 Geplaatst 18 november 2009 - 16:44

Ik denk dat iedereen dat anders bekijkt.
Ik ben fotograaf dus kijk natuurlijk professioneel naar een foto.
Ik zat op een hondenforum waar ik geen enkele keer de wedstrijd won omdat iedereen stemde op de hond van de beste vriend(in) (en het was daar nogal een kliekskesgedoe hoor!!) en ik heb foto's weten winnen die wazig waren, niks speciaals of die niet echt de opdracht weergaven.

Op een forum laat ik ook mijn voorkeur uitgaan naar een lieve, ontroerende of gekke foto, maar ze moet technisch wél OK zijn en wat ik hier zie van mono foto's, mogen allemaal wel winnen vind ik

aja, rommelige achtergronden dat vind ik in elk geval een no no (stukken been van mama of echtgenoot of zo,verschrikkelijk )

Bewerkt door Fairy, 18 november 2009 - 16:45.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 18 november 2009 - 17:24

Niet iedereen heeft een even goed fototoestel en is even bedreven in het nemen van foto's, dus ga ik echt niet oordelen op de professionaliteit van een foto. Het is hier een kattenforum en geen forum voor de beste fotografie, en ik vind het jammer als mensen niet aan de bak zouden komen omdat ze geen perfecte foto's kunnen maken.

Ik ga normaal gezien gewoon voor de foto waar ik spontaan een paar keer naar ga terugkijken omdat hij mij iets doet. Bij maanden (zoals deze) die extra moeilijk zijn om te beoordelen, twijfel ik gewoon wat langer of sla ik de foto's even op op mijn pc om ze zo naast mekaar te plaatsen en dan eentje te kiezen. :)

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 november 2009 - 17:24

Ik kijk ook wel of de foto technisch wat in orde is, alhoewel hij niet perfect hoeft te zijn hoor, ik hou ook niet van rommelige achtergronden.  
Geplaatste afbeelding

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#5 Geplaatst 18 november 2009 - 18:04

ik kijk niet naar de foto maar naar de kat , het slechte beeld, de achtergrond doe ik helemaal weg
ik kijk ook niet naar de foto dat die lelijk of mooi is , nee ik kijk naar de kat
:) ik vind het soms niet eerlijk want mensen met een beter fototoestel daar valt soms meteen je oog op
terwijl bv gekke slaaphoudingen die kat maar minder goed getrokken gekker ligt als een ander

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 18 november 2009 - 18:07

Ik kijk persoonlijk helemaal niet naar de professionaliteit van een foto.  Ik heb zelf ook maar een Aldi-toestelletje en daarmee kun je nu eenmaal niet de supermooie foto's maken die sommigen hier wel kunnen maken.
Ik kijk naar het thema, dan selecteer ik foto's die ik mooi en zeer goed bij het thema passend vind, daarna kijk ik nog eens naar elke foto terug en de foto die uiteindelijk het mooiste vindt, wint voor mij.
Aan vriendjespolitiek doe ik niet ;) elke kat heeft het recht om te winnen. :loveshower:

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 18 november 2009 - 18:59

Technisch ken ik er ook niets van. Voor mij moet een foto naturel zijn, net als het model die erop staat. Van die echt gemaakte foto's houd ik niet zo....

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#8 Geplaatst 18 november 2009 - 20:10

Wij kijken ook niet naar de professionaliteit. We zien zo wat welke foto meest aanspreekt..

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#9 Geplaatst 18 november 2009 - 21:05

kiki zei:

Ik was net naar de inzendingen aan 't kijken van de foto's voor de maand november.
Er zijn er zoveel mooie dat ik begot niet zou weten hoe, wie en wat.
Daarom deze vraag: hoe jureren jullie een foto?
Moet ze artistiek zijn, de goede compositie, de juiste kleur etc.?
Kijken jullie naar het katje zelf, moet het grappig, mooi of ondeugend zijn?
Ik vind vaak foto's waar het katje leuk opstaat een beetje vaag of pleps of de achtergrond wat te leeg of net te rommelig is.
Zelf kies ik meestal de eerste foto die een glimlach op m'n gezicht kan toveren.
Maar deze maand zijn er foto's zat waarbij ik een happy gevoel krijg.
Dus hoe moet je dan jureren?

Ik zal u uit uw lijden verlossen en het makkelijk maken, kies gewoon voor Syrah! :ha

Guest_Isjuh_*
Guest_Isjuh_*

#10 Geplaatst 18 november 2009 - 21:12

Ik kijk naar de kat, degene die er voor mij uitspringt krijgt mijn stem...
Bijvoorbeeld een gekke pose, een ontroerende blik... :)

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#11 Geplaatst 18 november 2009 - 21:37

Ik kijk als eerste naar de foto's die echt ook goed bij het thema passen volgens mij. Dan ga ik daar verder tussen kiezen. De foto moet mij aanspreken. Meestal steekt er dan wel eentje uit die ik het beste vind. Soms kan ik moeilijk kiezen, vind ik twee foto's echt leuk en perfect voor het thema. Dan kijk ik verder naar het technische om zo de beste foto te kiezen.
En ik moet eerlijk zijn, wazige foto's spreken mij niet snel aan. En dat heeft niets te maken met een goed fototoestel hebben.

Niels + Evelyn
Niels + Evelyn
  • 3.389 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 18 november 2009 - 22:57

Ik geef toe dat ik altijd een zwak heb als er favorietjes van mij op de foto staan... Maar meestal is het gewoon een gevoel. Ik let ook niet op de professionaliteit van de foto, want ik weet wat voor een slecht fototoestel ik heb en hoe slecht die er van mij dus kunnen uitzien 8)

Gewoon...gut feeling... Welke poezie geeft met het warmste gevoel in die maand? Die krijgt mijn stem 8)

Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 19 november 2009 - 00:41

Ik kijk vooral of de foto klopt bij het thema ,dus als het slapende katten het thema is dan neem ik geen foto van een kat die wakker is hoe leuk hij ook is ,en idd hoe spreek de foto je aan idd ,ik vindt het vaak heel moeilijk ook ,soms hou ik er twee over waar ik van denk die zijn allebei mooi en dan haal ik mij man en kids erbij en vraag welk vinden jullie het mooist ,vindt het altijd weer spannend om mee te doen..
Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#14 Geplaatst 19 november 2009 - 09:01

Ik kies met gevoel en denk er niet over na. Gewoon zien welke dat echt bij het thema past en dan het hartje laten spreken en stemmen. Ik twijfel ook nooit over welke foto te kiezen.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 19 november 2009 - 12:47

ik kies ook gewoon de foto die mij het meest aanspreekt,
op details let ik niet