Spring naar inhoud

- - - - -

Katten aids besmet moeten dood volgens Stad Gent

• Log in om te reageren
92 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 20 november 2009 - 18:03

dat heb ik niet gezegd.

ik vraag me alleen af waarom men kiest voor geld te geven aan een zieke kat die niet te genezen valt en niet aan een gezonde kat die wel een lang leven zou kunnen hebben? waarom de gezonde kat laten inslapen voor plaatsgebrek en niet de zieke? Men kan niet alle katten redden want daar is er de plaats niet voor.

Guest_Cosmo_*
Guest_Cosmo_*

#17 Geplaatst 20 november 2009 - 20:03

Belangrijk om te weten, zoals het artikel zei, is dat de snaptest kan een vals positief geven, dus worden katten die niet besmet zijn ingeslapen op basis van een test die niet 100 procent te vertrouwen is...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#18 Geplaatst 20 november 2009 - 20:43

ideaal zou idd een vervolgtest zijn, maar dat kost dan weer extra geld. Keuzes zijn niet simpel he: kies je voor meer katten te castreren/steriliseren of kies je voor dure vervolgtesten om die paar katten te redden?

Ik zou ook willen dat elke kat een vervolgtest krijgt, maar er is nu eenmaal een beperkt budget. dus wat doe je met je geld: je zoekt die 2 of 3 vals positieven op 100 postieven of je steriliseert een paar katten meer?

in het eerste geval red je er een paar, maar hoeveel extra kittens zal dit geven omdat je geld niet naar de castratie kon gaan? en hoeveel van die kittens zullen sterven?

Bewerkt door wea, 20 november 2009 - 20:48.
Reden van bewerken: toevoeging

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 21 november 2009 - 10:50

wea zei:

Sorry, maar ik vind toch dat zwerfkatten getest moeten worden op kattenaids voor ze terug gezet worden.

Ik ben het ermee eens dat men best een vervolgtest doet, maar niet dat al deze katten terug gezet mogen worden. Maar als daar nu geen geld voor is? Normaal gezien is de rate voor vals positieve ook nogal klein. Meestal is dat maar een paar katten op 100 positieve katten. En buddykat kan ook niet alle positieve katten opvangen, daar moeten we ook realistisch in zijn.

Beter minder maar gezonde katten dan meer maar zieke katten, ook voor de katten zelf. Zolang de mentaliteit van de mensen niet verandert kan men niet alle katten redden. Dat is nu eenmaal de harde realiteit. Kijk maar eens hoeveel gezonde, sociale katten er per jaar worden ingeslapen in asielen.

Eindelijk nog iemand die mijn mening deelt en een beetje objectiever is...Ik dacht al dat ik de enigste was die af en toe nadacht hier :o

Ik teken NIET tegen Gent, naar mijn mening hebben die bijvoorbeeld wél al enorm veel bereikt.
Ik stamp hier wellicht weer tegen de emo schenen van de gemiddelde KS-poster, maar boehoe.
Aids is besmettelijk, dodelijk en ik vind niet dat je een kat kan vergelijken met de mens. Er zijn trouwens genoeg Aids-patiënten onder de mensen die zelfmoord plegen, en mensen hebben een keuze tussen (on)veilige gemeenschap. Een dier volgt zijn instinct, period, en kan je nooit controleren.
Dat je je eigen besmette kat in leven houdt kan ik inkomen, en ik vind buddycat best wel een mooi initiatief, maar op dit moment (zal het maar weer aanduiden waar de nuance steekt anders begint iedereen weer te zeuren) is er een OVERaanbod aan zwervers waardoor ik het in leven houden van zieke katten aderlating vind. (er worden nog dagelijks gezonde dieren van het leven beroofd dus...aderlating)

voila, spuit jullie gal maar over mij, ik ben er klaar voor!

Bewerkt door Dier, 21 november 2009 - 10:51.

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#20 Geplaatst 21 november 2009 - 11:50

ik snap ergens het principe wel, maar tja... we zitten ook met overbevolking, en toch blijven we (HEEL VEEL!) geld uit geven aan ongeneeslijk zieke mensen om hun (vaak zelfs pijnlijke tijd) te strekken in plaats van het geld uit te sparen voor de gezonde armere mensen die nog een heel leven voor hun hebben... toch wordt dit niet gedaan, waarom bij de mens niet en bij katten wel?

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 21 november 2009 - 13:16

Zonder enige twijfel getekend!

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#22 Geplaatst 21 november 2009 - 13:41

Als meer mensen iets zoals buddykat op poten zouden zetten en met een mentaliteitswijziging bij de mensen die vinden dat de kat vrij en ongecastreerd op straat hoort rond te lopen zou het ook opgelost zijn ;) Bij de hond bvb is aids helemaal geen probleem doordat de mens het daarvoor wel normaal vindt om zijn tuin af te zetten. Ik ga dus ook niet tekenen tegen de mensen die proberen te redden wat er te redden valt met zeer beperkte middelen.

Bewerkt door MissKitty, 21 november 2009 - 13:43.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 21 november 2009 - 13:41

Dier zei:

Ik dacht al dat ik de enigste was die af en toe nadacht hier :o

Ik stamp hier wellicht weer tegen de emo schenen van de gemiddelde KS-poster, maar boehoe.

(zal het maar weer aanduiden waar de nuance steekt anders begint iedereen weer te zeuren)

voila, spuit jullie gal maar over mij, ik ben er klaar voor!

Zeg Dier, met alle respect maarre... mijn goesting om hier op te reageren is gesmolten als sneeuw voor de zon...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#24 Geplaatst 21 november 2009 - 14:29

crazy_catlady zei:

ik snap ergens het principe wel, maar tja... we zitten ook met overbevolking, en toch blijven we (HEEL VEEL!) geld uit geven aan ongeneeslijk zieke mensen om hun (vaak zelfs pijnlijke tijd) te strekken in plaats van het geld uit te sparen voor de gezonde armere mensen die nog een heel leven voor hun hebben... toch wordt dit niet gedaan, waarom bij de mens niet en bij katten wel?

Ik vind dat je dat niet kan vergelijken. bij mensen heeft men een veel groter budget en is er voor beiden geld. Voor katten zijn die budgetten niet zo onbeperkt en dat kunnen we allemaal erg vinden, maar dat is nu eenmaal zo. ik vind dat ook niet leuk, maar dat feit verdwijnt niet omdat ik dat niet eerlijk vind.

Ik vind het eigenlijk jammer dat mensen die toch het beste voorhebben met de katten nu bekritiseerd gaan worden omdat ze harde beslissingen moeten nemen. niet omdat ze dat zo willen, maar omdat ze met beperkte budgetten zitten. Ik denk niet dat zij kiezen voor deze aanpak omdat ze dit de ideale aanpak vinden. maar omdat ze een economisch rekensommetje moeten maken.

Ik ben net gaan opzoeken over hoeveel katten dit gaat: 93,5% van de positieve testen zijn echt positief! dus op 100 katten heb je 6 a 7 katten die niet ziek zijn. Maar je moet wel 100 extra labs laten uitvoeren a rato van ongeveer 50 euro per lab, dan ook nog die katten opvangen want je moet ze natuurlijk bijhouden tot de labtest terug is (normaal worden ze de dag erna weer uitgezet). Dus die 6 a 7 katten redden kost je minstens 5000 euro (100 keer een extra lab test van 50 euro) daar steriliseer je 40 katten voor (125 euro per kat)!!!!

Sorry, maar dan begrijp ik die mensen in gent echt wel dat ze geen extra lab test doen op dit moment. Wanneer er in de toekomst voldoende budget is en er minder noodzaak is aan grote sterilisatieprojecten, dan zal ik die petitie ook wel ondertekenen. Maar nu niet, ik denk dat die 160 extra kittens (4 per niet gesteriliseerde kat) in de eerste nest, waarvan gemiddeld dan 1 op 2 sterft dus 80 dode kittens niet opwegen tegen die 6 of 7 geredde katten...

't is geen leuke rekensom, maar dit is de realiteit.

Bewerkt door wea, 21 november 2009 - 14:43.
Reden van bewerken: typo

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#25 Geplaatst 21 november 2009 - 18:18

Marjananas zei:

Zeg Dier, met alle respect maarre... mijn goesting om hier op te reageren is gesmolten als sneeuw voor de zon...

Dat komt ervan als iedereen altijd maar staat te wijzen als je je gedacht hier neergooit.. ieder heeft recht op zijn mening maar dat begrijpen sommigen hier niet goed precies...en eerlijk, mensen die niet bezig zijn met zwerfkatten kunnen hier volgens mij niet alles objectief bekijken, als je ziet wat voor ellende wij dagelijks tegenkomen dan denk je meteen anders! Geloof me of niet maar als je in de raskattenwereld zit dan zie je voornamelijk luxe.

@ wea: inderdaad
even onze rekensom: wij krijgen van de gemeente mol 2500 euro per JAAR!
De gemiddelde kost van een sterilisatie bij een kattin bedraagt 60 euro als we sjans hebben en de DA meewerken (anders is het gewoon 100 euro zoals voor iedereen)
Voor een castratie is het gemiddeld 25 a 30 euro (eveneens als we sjans hebben, anders is het 50 euro)

Reken maar eens uit hoeveel je daarmee kan doen als je énkel castratie/sterilisatie telt (dus dan spreken we niet over medicatie voor zieke kittens, vaccinaties, ....)

En dan mogen jullie ook weten dat mol (de grootste gemeente van vlaanderen) eveneens de grootste zwerfkattenpopulatie heeft van vlaanderen.

Dit jaar zijn we op het matje geroepen door de gemeente omdat onze vangprojecten niet snel genoeg verlopen, dus wilden ze MINDER budget geven... terwijl het net door gebrek aan budget is dat het allemaal zo traag gaat!!

een vangkooi (enkel materiaal): ongeveer 60 euro
Kattenbakvulling, eten en dergelijke daargelaten, zit je nog met vaccinaties, oogzalven, medicijnen van alle soorten. Paar weken terug werd een kitten binnengebracht zonder aars (enkel een fistel in de buurt van waar die aars  moest zitten) operatie aan gereduceerd tarief: 400 euro (het kitten was niet ziek, daarom werd hiermee doorgedaan)

Spreekt voor zich dat veel zaken door ons zélf gedragen worden financieel (zoals dat katje zonder aars, iemand van de opvang heeft dat geheel zelf betaald...) en dat we wel proberen 'schooien' overal, maar veel mensen vinden een zakje eten al teveel (tijdens de voederinzameling zijn er echt mensen die nog geen blikje eten kunnen missen...)

Jullie kunnen allemaal wel rekenen hé, tel dan maar eens uit hoeveel het ons EXTRA zou kosten als we al die aidskatten in leven zouden laten en hoeveel katten niet gesteriliseerd zouden kunnen worden (maw: hoeveel extra kittens we elk jaar zouden hebben)Dit jaar hebben bijna alle opvanggezinnen en asiels een noodstop moeten uitroepen, we hebben letterlijk halfwas katten buiten moeten zetten nadat ze geholpen werden omdat er simpelweg geen plaats meer was... dat doet ons ook pijn, maar soms moet je verscheurende keuzes maken. Wij geven dan liever een plekje aan een gezond beest dan aan een ziek dier.

Bewerkt door Dier, 21 november 2009 - 18:23.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#26 Geplaatst 21 november 2009 - 18:56

Dier zei:

Dat komt ervan als iedereen altijd maar staat te wijzen als je je gedacht hier neergooit.. ieder heeft recht op zijn mening maar dat begrijpen sommigen hier niet goed precies...en eerlijk, mensen die niet bezig zijn met zwerfkatten kunnen hier volgens mij niet alles objectief bekijken, als je ziet wat voor ellende wij dagelijks tegenkomen dan denk je meteen anders! Geloof me of niet maar als je in de raskattenwereld zit dan zie je voornamelijk luxe.

De manier waarop een mening gezegd wordt doet ook enorm veel.

Het bezig zijn met zwerfkatten betekent niet dat je alles altijd objectief kan bekijken. Je mening verkondigen is geen probleem maar dat kan ook zonder mensen op de tenen te trappen en open te staan voor discussie. Je hebt niet altijd gelijk, probeer het ook eens vanuit de ogen van een ander te zien.

En nu on topic.
Het aids probleem bij zwervers ligt heel moeilijk en de meningen verschillen hierin.
Mijn mening? Ik vraag mij altijd af of wij het recht hebben om over een leven te beslissen en in het geval van een aidskat die nog niet ziek ziek is zal deze keuze extra moeilijk zijn. Maar ik ga niet verkondigen dat zwervers met aids allemaal in leven moeten blijven. Maar ook niet dat ze allemaal ingeslapen moeten worden. Waar je de grens gaat trekken van inslapen of niet, dat weet ik niet en heel eerlijk daar wil ik niet over beslissen.

Wat ik vooral heb is waarom zoveel geld uitgeven aan zwervers met aids terwijl er vele andere katten zijn die ook verzorging nodig hebben. Denk maar aan de verkeersslachtoffers, de moederloze kittens,....

Als de mensen met verantwoordelijkheidsgevoel omgaan met hun huisdier zijn we al een hele stap verder.

Dus, ik weet het niet, ik zit er wat tussenin. Als ik kijk naar Mazzel (aidskat die in de opvang zat) hij heeft een SUPER thuis gevonden. En dat was echt niet makkelijk.
Maar als ik dan ga kijken naar andere katten met aids die het zwerven in hun bloed hebben zitten en tegen hun zin de rest van hun leven binnen moeten zitten.
Wat is dan het beste om te doen?

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#27 Geplaatst 21 november 2009 - 18:58

Mja, ik vind het gewoon spijtig dat er ook dieren ingeslapen worden die eigenlijk wel gezond zijn...
Ik kan jullie mening ook wel volgen, Wea en Dier maar toch vind ik het erg....
Misschien ben ik dan te gevoelig, wie weet.

Iig, als er een voedselinzamelactie is, geef ik ALTIJD voeding.
In de zoomart in Melle is er trouwens altijd zo'n actie dus ik geef telkens als ik naar daar ga iets. Spijtig dat er idd mensen zijn die niks niks niks willen geven.  Zelfs geen goedkope voeding.  Mijn idee is: Er zijn katten zonder eten, ik heb wel een euro of 3-4 over (ik ben zelf momenteel vreselijk krap bij kas) om toch iets te kopen.

Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#28 Geplaatst 21 november 2009 - 20:10

Lies zei:

Het bezig zijn met zwerfkatten betekent niet dat je alles altijd objectief kan bekijken. Je mening verkondigen is geen probleem maar dat kan ook zonder mensen op de tenen te trappen en open te staan voor discussie. Je hebt niet altijd gelijk, probeer het ook eens vanuit de ogen van een ander te zien.

...komt dan van iemand die me niet aan bachbloesems wilde helpen omdat ik mori teruggeplaatst heb ipv hem (naar mijn mening) nodeloos te drogeren... :trance: practice what you preach zou ik zo zeggen..

ik heb niet altijd gelijk neen, heb ik nooit beweerd en ik zal de eerste zijn om mijn ongelijk toe te geven als dat zo is, maar als het op bepaalde situaties aankomt waar ik letterlijk zicht op heb en een ander niet vind ik het onterecht dat ik veroordeeld word. (raad vragen is en blijft vrijblijvend)

ontopic: ik vind dat ook erg dat positieve katten ingeslapen worden hoor, ik huil tijdens en na elke euthanasie, maar wat nog veel meer pijn doet is het besef dat wij voor die verscheurende keuzes gesteld worden omdat andere mensen hun verantwoordelijkheden niet nemen.

We dweilen met de kraan open, da's al erg genoeg, geven vaak veel geld uit voor iets dat eigenlijk niet onze verantwoordelijkheid is, maar we doen dat toch met plezier. (ookal heeft het een bittere nasmaak, die kleine poezenoogjes daar kan je niet aan weerstaan...)
Daarom vind ik het zo erg dat initiatieven als nu in gent afgekraakt worden. Het is door deze initiatieven dat er in eerste instantie écht iets kan veranderen!

En voorlopig zullen we wellicht besmette katten blijven inslapen ja, er is ook geen plaats om hen onder te brengen zodat we de beste zorgen kunnen geven.

Ik ben nog altijd van mening ook dat een vrij dier zoals de kat beter af is dood dan in een overbevolkt asiel met tallloze ziektes onder de leden zonder dat er geld is voor fatsoenlijke behandeling... :(

Bewerkt door Dier, 21 november 2009 - 20:13.

Guest_Rinoa242_*
Guest_Rinoa242_*

#29 Geplaatst 21 november 2009 - 20:35

Lies zei:

Jij kan de toon waarop iemand iets zou zeggen horen via een geschreven woord? Chapeau :-/*

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#30 Geplaatst 21 november 2009 - 20:42

Rinoa242 zei:

Jij kan de toon waarop iemand iets zou zeggen horen via een geschreven woord? Chapeau :-/*

kan het beleefder man toch
en daarbij bachbloemen is niet drogeren is volledig natuurlijk!
Verder zwijg ik!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding