Spring naar inhoud

- - - - -

Katten aids besmet moeten dood volgens Stad Gent

• Log in om te reageren
92 reacties op dit onderwerp
Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#61 Geplaatst 21 november 2009 - 22:17

oké, back on topic dan! mogen we het eigelijk hebben over kattenaids vs. mensenaids in dit topic?

want wat ingrid zegt (omtrent het taboe rond condooms enzo, en al die besmettingen onder de mensen) is inderdaad waar.
MAAR: als je er zelf voor kiest (voor ons bestaan er condooms, kattencondooms heb ik nog nooit gezien) om onveilig aan gemeenschap te doen dan weet je bewust dat je een risico loopt hé (tenzij sommige mensen in derdewereldlanden waar schrijnend gebrek is aan voorlichting)
Een kat denkt niet "ik ben ziek dus gebruik ik even een rubbertje" of "ik ben ziek dus ik onthou me" of "goh die kater irriteert me maar ik zal maar niet bijten of ik besmet hem"

Dus de vergelijking mens-dier is in dit geval nog steeds niet echt van toepassing vind ik. De reden ook waarom er zoveel besmettingen gebeuren (op wereldschaal) komt ook deels door het gebrek aan fondsen in derdewereldlanden. Daar sterven dagelijks veel te veel mensen aan aids, zomaar op straat... condooms kosten veel voor die mensen (die straatarm zijn en amper een euro per dag verdienen) dus dat is een luxe die ze zich niet kunnen veroorloven spijtig genoeg...

Het is zowel onder mens als dier een serieus probleem dat virus, maar ALS we nu zoals sommigen doen hier mens en dier willen vergelijken...stelt zich dan niemand de vraag: waarom zoveel extra kosten steken in een positieve kat terwijl je met die fondsen vb. ook zieke mensen zou kunnen helpen? Ik persoonlijk vind dat een mens evenmin moet afzien, dus waar trekken we dan die grens?

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#62 Geplaatst 21 november 2009 - 22:17

Marjananas zei:

Wauw, toen ik begon te schrijven aan mijn bericht waren er nog maar 3 pagina's...
't Gaat hier hard... :)
Okidoki Pinkbubblegum... ;)

hahaha jaja ze zijn hier rap hoor :)

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#63 Geplaatst 21 november 2009 - 22:19

Dier zei:

oké, back on topic dan! mogen we het eigelijk hebben over kattenaids vs. mensenaids in dit topic?

want wat ingrid zegt (omtrent het taboe rond condooms enzo, en al die besmettingen onder de mensen) is inderdaad waar.
MAAR: als je er zelf voor kiest (voor ons bestaan er condooms, kattencondooms heb ik nog nooit gezien) om onveilig aan gemeenschap te doen dan weet je bewust dat je een risico loopt hé (tenzij sommige mensen in derdewereldlanden waar schrijnend gebrek is aan voorlichting)
Een kat denkt niet "ik ben ziek dus gebruik ik even een rubbertje" of "ik ben ziek dus ik onthou me" of "goh die kater irriteert me maar ik zal maar niet bijten of ik besmet hem"

Dus de vergelijking mens-dier is in dit geval nog steeds niet echt van toepassing vind ik. De reden ook waarom er zoveel besmettingen gebeuren (op wereldschaal) komt ook deels door het gebrek aan fondsen in derdewereldlanden. Daar sterven dagelijks veel te veel mensen aan aids, zomaar op straat... condooms kosten veel voor die mensen (die straatarm zijn en amper een euro per dag verdienen) dus dat is een luxe die ze zich niet kunnen veroorloven spijtig genoeg...

Het is zowel onder mens als dier een serieus probleem dat virus, maar ALS we nu zoals sommigen doen hier mens en dier willen vergelijken...stelt zich dan niemand de vraag: waarom zoveel extra kosten steken in een positieve kat terwijl je met die fondsen vb. ook zieke mensen zou kunnen helpen? Ik persoonlijk vind dat een mens evenmin moet afzien, dus waar trekken we dan die grens?

Het zou misschien niet slecht zijn om een center te openen voor katten die aids hebben, als ze nu eens zoiets zouden doen? Ja het is gewoon onmogelijk denk ik maarja.. een mens kan dromen hé.

Man man ik wil euromillions winnen, ik zou direct zo'n project op poten zetten.

En jong jong ik heb de slappe lach met uw kattencondooms... sorry :)

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#64 Geplaatst 21 november 2009 - 22:30

Pinkbubblegum zei:

Het zou misschien niet slecht zijn om een center te openen voor katten die aids hebben, als ze nu eens zoiets zouden doen? Ja het is gewoon onmogelijk denk ik maarja.. een mens kan dromen hé.

Man man ik wil euromillions winnen, ik zou direct zo'n project op poten zetten.

En jong jong ik heb de slappe lach met uw kattencondooms... sorry :)

buddycat doet bemiddeling hé voor aidskatten, en ik vind dat inderdaad mooi hoor, maar het blijft een risico.. eentje dat ik persoonlijk liever niet neem, ook dus omdat er dagelijks dieren zijn die geen aids hebben en ingeslapen worden.

ingrid zei ook dat mensen zich minder moeten bemoeien met de natuur, maar daarvoor is het al véél te laat. Domesticatie om te beginnen is al onze "schuld" of "keuze" (ligt voor iedereen anders want domesticatie van huisdieren is ontstaan uit de menselijke nood aan gezelschap, in tegenstelling tot bij vee), en hier zitten ook erg veel mensen met raskatten (als huisdier en/of om mee te "fokken" om het even menselijk te stellen) wat eigenlijk ook onze "invloed" is op de natuur..
witte katten zouden in het "gewone" leven als wild dier namelijk niet kunnen overleven als kitten omdat ze in het wild teveel natuurlijke vijanden zouden hebben (uitselectie dus, er is een reden waarom wilde roofdieren zo'n "saai" kleurtje hebben hé)

dus wat de kat betreft is er al lang geen sprake mee van "natuurlijk" vind ik... het is inderdaad onze schuld dat het zo ver gekomen is: de kat heeft bijna geen natuurlijke vijanden meer...buiten auto's, de occasionele freak die katten doodmaakt voor de lol, af en toe een roofvogel maar ook steeds minder en ziektekiemen die we nu OOK al de kop in drukken...

Ergens is het dus logisch dat je als de natuurlijke vijanden verdwijnen en de dieren zich snel voortplanten dat je overpopulatie krijgt. En wat brengt overpopulatie met zich mee? juist ja, nieuwe natuurlijke vijanden die het evenwicht moeten herstellen...

Dus door de natuur tegen te houden dat evenwicht te herstellen zijn we ergens OOK verkeerd bezig, maar als we dat niet tegenhouden worden onze geliefde huisdieren misschien ook de dupe... vandaar die sterilisatiecampagnes en het inslapen van zieke dieren...

spijtig en hard, maar volgens mij toch waar :(

Bewerkt door Dier, 21 november 2009 - 22:31.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#65 Geplaatst 21 november 2009 - 22:35

Dier zei:

ingrid zei ook dat mensen zich minder moeten bemoeien met de natuur, maar daarvoor is het al véél te laat. Domesticatie om te beginnen is al onze "schuld" of "keuze" (ligt voor iedereen anders want domesticatie van huisdieren is ontstaan uit de menselijke nood aan gezelschap, in tegenstelling tot bij vee), en hier zitten ook erg veel mensen met raskatten (als huisdier en/of om mee te "fokken" om het even menselijk te stellen) wat eigenlijk ook onze "invloed" is op de natuur..
witte katten zouden in het "gewone" leven als wild dier namelijk niet kunnen overleven als kitten omdat ze in het wild teveel natuurlijke vijanden zouden hebben (uitselectie dus, er is een reden waarom wilde roofdieren zo'n "saai" kleurtje hebben hé)

dus wat de kat betreft is er al lang geen sprake mee van "natuurlijk" vind ik... het is inderdaad onze schuld dat het zo ver gekomen is: de kat heeft bijna geen natuurlijke vijanden meer...buiten auto's, de occasionele freak die katten doodmaakt voor de lol, af en toe een roofvogel maar ook steeds minder en ziektekiemen die we nu OOK al de kop in drukken...

Ergens is het dus logisch dat je als de natuurlijke vijanden verdwijnen en de dieren zich snel voortplanten dat je overpopulatie krijgt. En wat brengt overpopulatie met zich mee? juist ja, nieuwe natuurlijke vijanden die het evenwicht moeten herstellen...

Dus door de natuur tegen te houden dat evenwicht te herstellen zijn we ergens OOK verkeerd bezig, maar als we dat niet tegenhouden worden onze geliefde huisdieren misschien ook de dupe... vandaar die sterilisatiecampagnes en het inslapen van zieke dieren...

spijtig en hard, maar volgens mij toch waar :(

Ja, je hebt een punt, daar zit inderdaad iets in...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#66 Geplaatst 22 november 2009 - 00:05

Ingrid zei:

Exact wat ik in mijn boodschap heb gezet toen ik tekende..djeezes wat een mentaliteit...moest de "mens" wat minder overal zich mooeien waar hij geen zaken heeft, zoals de natuur, dan zou het er mss wat beter uitzien voor de toekomst

Ja, dat zal de oplossing zijn, laat maar gewoon allemaal zitten die zwerfkatten, gedaan met steriliseren en castreren en de zieke dieren er tussenuit halen, gewoon de natuur zijn gang laten gaan :louche:

Dat is dus ook niet bepaald de oplossing he ;)

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#67 Geplaatst 22 november 2009 - 00:28

Het was hier precies erg gezellig in dit topic vandaag...

@ Dier: Ik zou graag hebben dat je je mening wat op een beleefdere manier hier neerschrijft. Uitspraken zoals "de gemiddelde KS-poster", "ik ben de enige die hier nadenkt", enz. zijn helemaal niet nodig om je standpunt duidelijk te maken. Steken naar Lies geven i.v.m. die bachbloesems is hier ook niet nodig. Als je haar daar nog iets wil over zeggen, doe dat dan via PB, maar niet in een topic dat over een totaal ander onderwerp gaat.

@ Rinoa242: Fijn voor Dier dat je haar als vriendin steunt, maar het is totaal niet nodig om na bijna elk bericht van Dier nog eens een snelle opmerking of steek bij te komen geven. Ook gebruikersnamen van andere leden belachelijk maken hoort niet te gebeuren!

Verder hoop ik dat iedereen deze discussie verder beleefd kan voortzetten, ook al verschillende de meningen hard.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#68 Geplaatst 22 november 2009 - 00:28

oei, blijkbaar toch wat veroorzaakt met mijn tegenwerpingen.

Tja, dit is een discussie tussen hart en verstand: het hart wil elke kat redden. het verstand kijkt naar budgetten, gevolgen, the big picture....

Maar sorry hoor, ik vind niet dat je op dit gebied katten met mensen kan vergelijken gewoon omdat er wel geld voldoende is voor mensen maar niet voor katten. En geef toe, niemand van ons wil een aidskatje dat los rondloopt in onze tuin bij onze eigen katten. Dus ogen dicht en niet kijken? is dat de strategie of waar wil men die aidskatjes uitzetten? Niet bij mij in de buurt hoor! ze dan opsluiten tot ze ziek worden en ze dan euthanaseren? Zouden ze zo gelukkiger zijn?

en wat betrefd die paar vals positieven, als je zoals mijn rekensom hierboven ziet, ga je dan voor elke 6 a 7 geredde katten wel 80 kittens laten omkomen. je kan elke euro immers maar 1 keer uitgeven.

Ik snap wel dat niemand die katten wil laten inslapen, ik ook niet. Maar we zijn nu eenmaal in een wereld waar mensen onverantwoord met huisdieren omspringen en de toevloed aan katten en kittens niet te stoppen is. Vergeet niet dat bijna de helft van alle katten die in asielen belanden worden ingeslapen. en dat zijn gezonde, sociale katten! die hebben zelfs geen aids! 11 705 katten/kittens (waarbij OOK GEZONDE) zijn gedood in asielen in 2007 wegens overbevolking, ziekte,....

en bedenk dan het allerergste nog: moesten de belgische asielen die een loopje nemen met dierenwelzijn gesloten worden dan zullen er nog meer katten worden ingeslapen. Dat is onze huidige realiteit mensen: katten kreperen in sommige asielen omdat men ze niet kan sluiten want deze sluiten zou betekenen nog meer katten die moeten sterven.

dus ik vind het heel jammer dat mensen die aktief bezig met een beperkt budget om de kattentoevloed te stoppen en onze eigen huiskatten te beschermen nu zo'n petitie op hun dak krijgen. Ik snap dat mensen geschokkeerd dat zijn katten met aids worden geeuthanaseerd, maar gezonde katten en gezonde kittens worden ook elke dag ingeslapen (zelfs raskatten ontsnappen in asielen niet altijd aan de dood) door te grote toevloed! in gent proberen ze ook alleen maar dat nummer van 11705 ingeslapen katten naar omlaag te krijgen en we zouden hun daar eerder dankbaar om moeten zijn.

dus ja, dat is mijn mening, ik snap ook waar de mening van de andere vandaan komt maar mensen de realiteit is gewoon hard. erg hard, veel te hard eigenlijk en ik begrijp dat niet iedereen dit ten volle wil snappen, vooral niet als we in de ogen van onze katten kijken. want wij zien dan onze kat daar liggen.

Bewerkt door wea, 22 november 2009 - 01:04.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#69 Geplaatst 22 november 2009 - 00:49

dat was exact wat ik bedoelde maar dan fatsoenlijker verwoord :oops: (even terzijde: het merendeel van de HIV besmette mensen zit nog steeds in derdewereldlanden, daar is ook niet genoeg geld voor...)

mijn laatste off-topic bericht hier:
mijn excuses voor:
* het beledigen in de aard van "de gemiddelde ks-er", ik bedoelde hiermee (in niet zo zorgvuldig overwogen woorden) dat de meesten op dit forum (of zo ervaar ik het toch) soms erg emotioneel redeneren en daarbij niet altijd realistisch zijn (vandaar ook het zinnetje "ik ben de enigste die hier nadenkt") daarmee bedoel ik dus niet dat ik iedereen dom vind, maar dat jullie soms (naar mijn mening) iets te emotioneel redeneren en teveel spreken met jullie hart (wat ik vroeger ook deed, maar ik ben ondertussen harder geworden en op vlak van dierenleed ook wel verbitterd)

* ook voor mijn persoonlijke aanval naar lies toe mijn excuses, ik heb een persoonlijk probleem met haar omdat ik het gevoel heb dat ze mij nog steeds verwijt dat ik mijn verantwoordelijkheden niet neem met mijn dieren, en dat valt me gewoon zwaar dat mensen zoiets over mij denken want het is niet terecht. In het vervolg zal ik daar dan ook niemand meer bij betrekken zo publiekelijk (hoewel ik ook niet de intentie heb te roddelen, het is van mijn hart nu en ik zal haar daar ten gepaste tijde misschien zelf nog over aanspreken). (Lies, ik hoop echt dat je dit leest eigenlijk...want in tegenstelling tot wat uit dit topic geconcludeerd kan worden ben ik helemaal geen ruziemaker en voel ik mij daar ook absoluut niet goed bij...)

*en ook mijn excuses voor al de zinloze, aanvallende posts die enkel geplaatst werden uit pure frustratie, omdat het mij in dit topic teveel werd. Ik heb echt goede contacten in gent, ik ken daar voornamelijk dierenvrienden en de euthanasie-gevallen op zich zijn al zo pijnlijk dat het nog extra pijn doet als je er dan nog zo op afgekraakt wordt (want wij doen ook euthanasie op aids katten)(ik heb dit jaar al veel te veel dode poezen gezien spijtig genoeg, mensen die ook voor dit "werk" gekozen hebben weten wellicht hoe emotioneel uitputtend dit is :( want op KS lees je dan vaak over mensen die in zak en as zitten omdat hun katje gestorven is, maar geloof me, of het je eigen poes is of niet: de pijn blijft..en in ons geval herhaalt het verlies zich heel frequent spijtig genoeg)

ik hoop dat jullie nu iets beter begrijpen waarom ik zo reageerde, wat mijn gedrag niet goed praat natuurlijk, maar ik ben een beetje kalmer nu dus vandaar...

SORRY! Volgende keer toom ik mezelf wat sneller in :oops:

Bewerkt door Dier, 22 november 2009 - 00:51.

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#70 Geplaatst 22 november 2009 - 01:01

Amai amai weer heel wat leesvoer :)

Het is fijn dat ge uw excuses aanbiedt, dat zullen ze hier ook wel appreciëren.
En nja over Lies, het is een supertoffe madam, met een enorm groot hart... en ik spreek uit ervaring aangezien ze mij door een zeer moeilijke tijd heeft geholpen. Het is spijtig dat door die aanvaring dat je nu een verkeerd beeld hebt van haar. Nuja ge kunt niet met iedereen overeenkomen he.. dat is ook een feit.

Ik vind het tof van u dat ge de tijd hebt genomen om nu alles wat uit te leggen, waarom je op een bepaalde manier reageerde dussssss   :thumb:

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#71 Geplaatst 22 november 2009 - 08:18

Dier zei:

Ik vond het eigenlijk al raar dat er bij de petitie niets stond over overdracht via sexueel contact. Dat is toch het eerste waar je als mens aan denkt als je aids vernoemt.

Dit staat er:
Het kattenaidsvirus verspreidt zich van kat tot kat via bijtwonden. De besmetting vindt dus enkel plaats via bloed-op-bloed-contact tussen katten en NIET via contact tussen katten die elkaar wassen of uit hetzelfde bakje eten.

Even verder gegoogled, en ik vind dit
Overdracht via sexueel contact is bij katten nog niet aangetoond, in tegenstelling tot HIV infecties bij de mens.

Maar ook elders:
Tijdens dekkingen wordt er vaak ook gebeten (nekbeet); een poes kan op deze manier besmet raken door een geïnfecteerde kater.

Dus geen besmetting door het sexueel contact zelf, maar wel 'in de marge' zullen we maar zeggen.

'k Wou dat hier toch even zetten, want het was mij alvast totaal niet duidelijk.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#72 Geplaatst 22 november 2009 - 09:20

Mag ik eens iets vragen: kan die snaptest ook vals negatief zijn? Want dan zit je met nog een groter probleem :( .

Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#73 Geplaatst 22 november 2009 - 09:58

Joloka zei:

Mag ik eens iets vragen: kan die snaptest ook vals negatief zijn? Want dan zit je met nog een groter probleem :( .

nee normaal gezien niet, als je googled op ELISA test vind je het principe.
Even zelf gekeken en ik vind deze tekening best duidelijk: http://www.plantpath.../elisasteps.gif

ik dacht dat vals positieven veroorzaakt werden door gelijkaardige virussen (dus niet hélemaal HIV) maar ben niet meer zeker, ik ben niet meer zoveel bezig met virussen op dit moment.. :oops:

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#74 Geplaatst 22 november 2009 - 10:03

Het klinkt mss een beetje stom maar: wie van jullie heeft ooit een poezen "piemeltje" gezien?(anders zoek ik even een foto als dat oké is voor iedereen hier, want het is en blijft een geslachtsorgaan)
Wij hebben ooit in die "zone" een operatie moeten doen, als je dus dat orgaan ziet dat lijkt voor geen meter op dat van een mens..dat zit vol weerhaakjes! (oké kleine weerhaakjes, maar toch!)
mij lijkt het logisch dat als je in de nek begint te bijten en een geslachtsorgaan hebt met allemaal weerhaakjes dat er toch best snel bloedingen kunnen ontstaan, niet? En dat moeten geen bloedingen zijn waarbij het bloed eruit gutst hé, het kleinste bloedcontact kan al genoeg zijn voor besmetting (aan de andere kant is bloedcontact ook geen garantie op besmetting...) niet iedereen die seksueel contact heeft met een besmet dier (of zelfs mens) krijgt het virus hé.. (sjans!)

Alicia zei:

Ik vond het eigenlijk al raar dat er bij de petitie niets stond over overdracht via sexueel contact. Dat is toch het eerste waar je als mens aan denkt als je aids vernoemt.

Dit staat er:
Het kattenaidsvirus verspreidt zich van kat tot kat via bijtwonden. De besmetting vindt dus enkel plaats via bloed-op-bloed-contact tussen katten en NIET via contact tussen katten die elkaar wassen of uit hetzelfde bakje eten.

Even verder gegoogled, en ik vind dit
Overdracht via sexueel contact is bij katten nog niet aangetoond, in tegenstelling tot HIV infecties bij de mens.

Maar ook elders:
Tijdens dekkingen wordt er vaak ook gebeten (nekbeet); een poes kan op deze manier besmet raken door een geïnfecteerde kater.

Dus geen besmetting door het sexueel contact zelf, maar wel 'in de marge' zullen we maar zeggen.

'k Wou dat hier toch even zetten, want het was mij alvast totaal niet duidelijk.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#75 Geplaatst 22 november 2009 - 10:53

Joloka zei:

Goede vraag Joloka. Het antwoord is JA. Dit is een bekend probleem!
Een vriendin van mij heeft het een tijdje terug ook voorgehad met haar kat. Vals positief op de snaptest. Bloedwerk via labo was zonder enige twijfel negatief.
Ik kan alleen aanraden om in twijfelgevallen ALTIJD een bloedtest via een labo te laten doen en het dier niet zomaar in te laten slapen.

PS een valspositief resultaat kan bv optreden indien de kat een tijdje terug een bacteriële infectie heeft doorgemaakt. Moet je je maar eens inbeelden dat je bij een DA gaat die heilig gelooft in de ELISA-test en je kat door een onschuldige bacteriële infectie een tijdje terug volgens de DA moet ingeslapen worden... Stel dat je van niet beter weet (want ja, je gelooft je da en die zegt dat je kat doodziek is...) Pfff ik mag er niet aan denken...

Bewerkt door Smitten Kitten, 22 november 2009 - 11:06.