Spring naar inhoud

- - - - -

Katten aids besmet moeten dood volgens Stad Gent

• Log in om te reageren
92 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#76 Geplaatst 22 november 2009 - 12:34

maar vals negatief komt minder voor dan vals positief: in de snap test is het voor FIV 100% zeker (dus geen vals negatief) voor FeLv is dat minder dan 2 keer op honderd negtieve testen dat die niet echt negatief is. Op voorwaarde wel dat je de test goed gebruikt hé.

die testen zijn zo ontwikkeld om vlug zieke katten eruit te kunnen halen want de gevolgen van een zieke kat te missen zijn groter dan een kat ziek te noemen als ze het niet is. Maar dan spreek ik over gevolgen voor de algemene populatie hé. een zieke kat missen zorgt immers voor meer besmettingen.

daarmee dat je meer vals postieven dan vals negatieven hebt bij testen (dat is ook zo bij testen op mensen hoor).

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#77 Geplaatst 22 november 2009 - 12:50

Oeps ik had helemaal niet goed gelezen, dacht dat de vraag over valspositief ging. Nevermind ;)

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#78 Geplaatst 22 november 2009 - 13:23

@ smitten kitten: op je eigen kat kan je idd beter bloedonderzoek laten doen hoor, maar ik dacht dat het hier voornamelijk ging over zwerfkatten? Dan is een labo-onderzoek spijtig genoeg al snel te duur :(

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#79 Geplaatst 22 november 2009 - 14:14

Het zou misschien niet slecht zijn om een center te openen voor katten die aids hebben, als ze nu eens zoiets zouden doen?

Dat bestaat in Engeland.
Zoals sommigen weten zit ik op een Engels forum waar veel mensen werkzaam zijn in de opvang van katten en daar hoort ook een groot deel opvang van katten met FIV/FELV.
Er worden ook regelmatig mandjes gezocht voor FIV katten.
De geldelijke middelen blijken daar een pak hoger te zijn.
Het forum organiseert ook massa's acties om geld bij elkaar te krijgen maar dit is hier Vlaanderen he :(

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#80 Geplaatst 22 november 2009 - 14:15

Fairy zei:

Dat bestaat in Engeland.
Zoals sommigen weten zit ik op een Engels forum waar veel mensen werkzaam zijn in de opvang van katten en daar hoort ook een groot deel opvang van katten met FIV/FELV.
Er worden ook regelmatig mandjes gezocht voor FIV katten.
De geldelijke middelen blijken daar een pak hoger te zijn.
Het forum organiseert ook massa's acties om geld bij elkaar te krijgen maar dit is hier Vlaanderen he :(

Idd daar zegt ge het, dit is hier vlaanderen... Ik zou zoveel voor die katjes willen doen als ik het geld ervoor had...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#81 Geplaatst 22 november 2009 - 14:20

Ik ben overigens wel voorstander van initiatieven als Buddycat. Buddycat is VEEL MEER dan louter het opvangen en plaatsen van een aantal "Aidskatten" per jaar. Een ander en heel belangrijk deel van hun activiteiten is voorlichting. Het is belangrijk dat mensen te weten komen dat een aidskat niet meteen moet ingeslapen worden. Dat je door de kat veilig binnen te houden ook geen andere slachtoffers meer maakt etc. En geloof maar dat die voorlichting nog steeds nodig is, want mensen snappen nog steeds niet volledig wat het in houdt als hun kat de diagnose "kattenaids" krijgt.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#82 Geplaatst 22 november 2009 - 15:14

Daar heb je gelijk in eigenlijk!
Voorlichting is heel belangrijk, maar castratie/sterilisatie bij zwervers dus ook (had ik ook in mijn eerst topic gezet dat ik buddycat een mooi initiatief vind)
Buddycat heeft ook niet alle financiële middelen om ALLE besmette katten op te vangen natuurlijk, want hier in mol zijn dat er vb. heel veel.
Zilvermeer/zilverstrand, die regio's zijn daar toch bekend voor. Die hebben een zwerfkattenpopulatie waar veel besmette katten tussen zitten. Vroeger werden alle gezond ogende poezen gesteriliseerd, maar omdat het er zoveel waren werd op den duur toch overgegaan tot euthanasie...

Er is toch nog een groot verschil tussen zwerfkatten en eigen katten ook vind ik. Als je eigen kat ziek is, een goede behandeling krijgt, gecastreerd/gesteriliseerd is en binnen gehouden wordt om overdracht van het virus te voorkomen dan zie ik daar absoluut geen probleem in! (hoewel er dus soms ook mensen zijn met besmette katten die hun verantwoordelijkheden niet nemen op dat vlak... :( en die vormen natuurlijk ook een bedreiging, want ookal zijn die ingelicht; sommige mensen just don't care..)

Bewerkt door Dier, 22 november 2009 - 15:15.

Guest_Birdofprey_*
Guest_Birdofprey_*

#83 Geplaatst 22 november 2009 - 16:00

kleine opmerking: in nederland bestaat ook opvang voor aidskatten: www.dierenthuis.nl , buddycat doet ook goed werk op dit gebied, evenals zo veel dierenvriendenorganisaties: een aids kat kan nog jaren meegaan zonder problemen, het enige dat je moet doen is zorgen dat dat beestje niet vecht met andere katten door ze te isoleren van ander katten of ze onder te brengen bij eveneens besmette dieren. Dus er is geen enkele reden om aidskatten vlugger in te slapen dan voor andere katten en zeker niet systematisch.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#84 Geplaatst 22 november 2009 - 17:06

ik vind buddykat ook een goed initiatief, maar jammer genoeg zijn er momenteel meer aidskatjes dan buddykat aankan. Hebben ze daar geen wachtlijst?

en je zit hier ook in een wilde zwerfpopulatie hé, veel van die katten zijn wss echt bang van mensen. die doe je geen plezier door ze in huis te nemen en begin maar eens zo'n half wilde kat de nodige medicijnen te geven of de nodige onderzoeken te laten ondergaan. Ok, ik heb ook al katten uit asielen gehaald die heel erg sociaal zijn en die kregen van mij ook eerst een snap test voor ze bij mijn andere katten werden gezet. Moest er eentje positief zijn geweest, had ik ook buddykat wel gebeld. maar dan gaat het om lieve katten die mensen gewend zijn, dat zijn geen wilde zwerfkatten die de muren opvliegen van zodra ze een mens zien.

ik denk persoonlijk dat een petitie voor een grootscheepse landelijke sterilisatie campagne (zowel zwerfkatten als katten van eigenaars) meer nodig is en meer katten zal redden.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#85 Geplaatst 22 november 2009 - 22:10

wea zei:

ik vind buddykat ook een goed initiatief, maar jammer genoeg zijn er momenteel meer aidskatjes dan buddykat aankan. Hebben ze daar geen wachtlijst?

en je zit hier ook in een wilde zwerfpopulatie hé, veel van die katten zijn wss echt bang van mensen. die doe je geen plezier door ze in huis te nemen en begin maar eens zo'n half wilde kat de nodige medicijnen te geven of de nodige onderzoeken te laten ondergaan. Ok, ik heb ook al katten uit asielen gehaald die heel erg sociaal zijn en die kregen van mij ook eerst een snap test voor ze bij mijn andere katten werden gezet. Moest er eentje positief zijn geweest, had ik ook buddykat wel gebeld. maar dan gaat het om lieve katten die mensen gewend zijn, dat zijn geen wilde zwerfkatten die de muren opvliegen van zodra ze een mens zien.

ik denk persoonlijk dat een petitie voor een grootscheepse landelijke sterilisatie campagne (zowel zwerfkatten als katten van eigenaars) meer nodig is en meer katten zal redden.

daar kan ik niets veel meer aan toevoegen...want door castratie/sterilisatie wordt de hormonenhuishouding drastisch veranderd waardoor: katers minder vechten, katten algemeen minder gemeenschap hebben en katinnen geen besmette jongen meer op de wereld kunnen zetten!

maar als je zo'n campagne wil voeren moeten de fondsen daar naartoe gaan want als je iets doet moet je het goed doen!

Bewerkt door Dier, 22 november 2009 - 22:10.

Guest_Ingrid_*
Guest_Ingrid_*

#86 Geplaatst 22 november 2009 - 22:42

MissKitty zei:

Ja, dat zal de oplossing zijn, laat maar gewoon allemaal zitten die zwerfkatten, gedaan met steriliseren en castreren en de zieke dieren er tussenuit halen, gewoon de natuur zijn gang laten gaan :louche:

Dat is dus ook niet bepaald de oplossing he ;)

Denk dat je me hier verkeerd begrepen hebt want dat zeg ik helemaal niet hoor ;)

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#87 Geplaatst 22 november 2009 - 22:46

Dier zei:

(hoewel er dus soms ook mensen zijn met besmette katten die hun verantwoordelijkheden niet nemen op dat vlak... :( en die vormen natuurlijk ook een bedreiging, want ookal zijn die ingelicht; sommige mensen just don't care..)

inderdaad :( een 'vriend' van men vriend heeft zo'n kat buiten rondlopen -_- die moet niet meer in mijn buurt komen (voor verschillende redenen, maar da s er zeker 1 van!)
Sommige kinderen van 5 jaar hebben meer verantwoordelijkheidsgevoel dan sommige volwassenen -_-

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#88 Geplaatst 23 november 2009 - 12:29

Dus als het onverantwoord is om zulke katten los te laten lopen en als buddykat met een wachtlijst zit (als die al volledig wilde katten willen opvangen die agressief naar elk mens reageren en die je totaal niet kunt behandelen of onderzoeken)...wat kan gent dan het beste doen met die aidskatjes?

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#89 Geplaatst 24 november 2009 - 21:49

wea zei:

Er zijn ook véél asielen die niet wéten dat verwilderde zwerfkatten met aids naar Dierenthuis in Nederland kunnen gaan wonen! Daar kunnen deze verwilderde zich terugtrekken op een zéér groot domein!!! Méér info vind je op www.dierenthuis.nl

brittenliefhebber
brittenliefhebber
  • 25 berichten

#90 Geplaatst 29 november 2009 - 13:16

ik teken dit zeker niet. Ik werk in die slechte kliniek in Merelbeke en je kan je niet voorstellen hoe sommige zwerfkatten er aan toe zijn als ze binnenkomen, euthanasie is dan een heel vriendelijke oplossing, er wordt niet zo maar overgegaan tot euthanasie. Er gaat een klinisch onderzoek aan vooraf en dan wordt er bloed geprikt. Als daar uitkomt dat ze aids of leucose hebben worden ze ingeslapen. Ik denk dat het heel erg makkelijk is om diegenen die proberen hulp te bieden met de vinger te wijzen terwijl de verantwoordelijkheid ligt bij mensen zelf. We wonen in een landelijke omgeving en elk jaar worden er nesten uit de wagen gegooid dat is pas verschrikkelijk. Als mensen hun verantwoordelijkheid nemen dan hoeven die projecten niet opgestart te worden. Alles ligt in handen van diegenen die zo'n lief schattig kitten binnennemen maar dan niet willen betalen voor een sterilisatie of castratie. We hebben jarenlang alle zwervers binnen genomen en dat heeft handen vol geld gekost. elke keer weer moesten we onze lievelingen afgeven eens ze helemaal gezond waren, toen ging de jacht open en weg poes.We hebben hier meegemaakt dat mijn zoontje helemaal in paniek thuis kwam met een grijze vuilzak die heel erg bewoog, nadat we VIER zakken hadden opgescheurd kwam daar een "zwart" stinkend kitten uit dat na verschillende wasbeurten wit getijgerd was. Gelukkig hebben we hem kunnen redden en een heel goede thuis gevonden voor hem. Dat mensen beginnen met verantwoordelijkheid te nemen voor een dier, zet daar een petitie voor op poten en niet voor diegenen die dan uiteindelijk moeten dieren inslapen die misschien een thuis hadden kunnen hebben of nooit geboren waren doordat mama en papa op tijd geholpen waren. Denken jullie echt dat die dieren ingeslapen worden omdat het zo leuk is????? Soms staan we met verstomming omdat ze er zo erg aan toe zijn.
Laat de kritiek op mij nu ook maar komen. Ik heb 18 katten zowel ras al gewone katten en ieder dier is hier dood en doograag gezien, maar als mijn katten ooit leucose of aids krijgen worden ze ingeslapen omdat ik hen die lijdensweg wil besparen.