Spring naar inhoud


- - - - -

Rookverbod


  • Log in om te reageren
68 reacties op dit onderwerp
Dier
Dier
  • 797 berichten
    • Locatie: Geel
  • 1 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 19 november 2009 - 19:26

ik ben lang niet-roker geweest, sinds een paar jaar rook ik wel, maar ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Dat sfeertje in die bruine cafés vind ik eigenlijk geweldig: gedimde lichten, plezante muziek, sigaretje, ongedwongen sfeer...dat hoort er allemaal bij vind ik.

Sebiet schaffen ze de pintjes ook nog af (zelfs gevaarlijker dan roken, op zowel korte als lange termijn!), eens zien waar de economie dan naartoe gaat!

En kleren die stinken kan je wassen he, desnoods doe je dan kleren aan die je de dag voordien aangedaan hebt, op zich vind ik dat ook niet echt een probleem (en er bestaat ook nog febreze! Als je frieten gaat eten stinken je kleren trouwens ook..)

Ik vind dat er weeral teveel regeltje op tafel gegooid worden die eigenlijk niet prioritair zijn (vroeger werd roken zowaar gepromoot, was het een status-symbool! en nu ineens is alles slecht..) Waar blijft dan de keuzemogelijkheid van de bevolking?!
Denken ze nu echt dat ik minder ga roken als ik op café niet meer mag? Neen, ik blijf gewoon thuis dan, geef zelf een feestje (is qua drank ook goedkoper) en dan verbruik ik niks meer op café... ga er maar van uit dat de horeca het dan nog een pakje zwaarder zal krijgen dan dat ze het nu al heeft!

Bewerkt door Dier, 19 november 2009 - 19:29.


Pietje
Pietje
  • 909 berichten
    • Locatie: dendermonde
OFFLINE

#17 Geplaatst 19 november 2009 - 19:32

helemaal mee eens , als we alle stoppen met roken gaat de helft van de café's dicht , plus de helft van alle krantenwinkels , want die verkopen meer sigaretten dan kranten , en de staatskas pffff , helemaal failliet , het word stilaan een echte discriminatie tegenover ons ,rokers ,

Dier
Dier
  • 797 berichten
    • Locatie: Geel
  • 1 katten
OFFLINE

#18 Geplaatst 19 november 2009 - 19:40

trouwens... om heel even eerlijk te zijn: als rokers nu binnenblijven en niet-rokers buiten gaan staan als wij een sigaret opsteken, dan zal een niet-roker ook moeilijk beginnen doen, toch?
Of staat de niet-roker wel graag in de kou? :)

Ik als roker hou de wankele economie mee draaiende, dus ik doe het voor de maatschappij :LOL:
(hoewel, als ik gemakkelijk zou kunnen stoppen zonder te verdikken zou ik het wellicht wel doen, want de belgische staat geeft al genoeg geld uit aan brol dus eigenlijk zou ik best gieriger moeten zijn met wat ik aan de staat geef!)

Bewerkt door Dier, 19 november 2009 - 19:42.


catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#19 Geplaatst 19 november 2009 - 20:25

Dier zei:

En kleren die stinken kan je wassen he, desnoods doe je dan kleren aan die je de dag voordien aangedaan hebt, op zich vind ik dat ook niet echt een probleem (en er bestaat ook nog febreze! Als je frieten gaat eten stinken je kleren trouwens ook..)

Spuit eens Febreze op je kleren, sorry maar dan stinken ze nog harder. En ik ga geen frieten eten in een frituur want heb er totaal geen zin in dat ik naar een frituur ruik. Niks zo genant als je ergens komt en dat de mensen kunnen ruiken van waar ge komt.

Nu wordt er weer veel over gediscuteerd tot puntje bij paaltje komt en de rokers zich netjes aanpassen. :)
Ik heb niks tegen rokers maar als zij hun leven met sigaretten willen verzieken, moeten ze de mensen die gezonder willen leven niet mee verzieken.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
    • Locatie: Heusden (Gent )
  • 4 katten
OFFLINE

#20 Geplaatst 19 november 2009 - 20:31

Ik ben roker en heb op zich geen probleem met rookverbod,
ik vind wel dat het er op den duur over gaat!
Deze zomer zat ik op een terras!!! een sigaretje te roken met een glaasje wijn,
en dan was er nog een dame die zich ergerde in het feit dat de rook haar richting uitging,
sorry,
dit gaat voor mij te ver.
Als je zo fanatiek bent, blijft dan in uw kot!!!!

Bewerkt door tiny, 19 november 2009 - 20:32.


Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
    • Locatie: Beernem
  • 5 katten
OFFLINE

#21 Geplaatst 19 november 2009 - 20:34

Ik doe altijd kleren aan die eigenlijk al in de wasmand lagen als ik op café ga :oops:
(Wel geen vuile onderbroeken he! :lachen: )
Maar als je 5 minuten op café zit is er toch niemand die dat meer merkt, je stinkt dan allemaal hetzelfde naar de rook, vind ik niet zo erg, de wasmachine is er voor iets :ha

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
    • Locatie: Stadskanaal
  • 17 katten
OFFLINE

#22 Geplaatst 19 november 2009 - 20:35

Hier in Nederland is er al een rookverbod in Café en Restaurant.
Ik kan niet anders zeggen dan wat een verademing.
Door al dat vieze gerook kwam ik ook nagenoeg niet meer in een restaurant. Krijg je net je eten zit er iemand aan een tafeltje naast zo'n gore stinkstok op te steken.
Het enige probleem nu nog is, dat mensen dan bij de ingang gaan staan paffen.
Ik ben een absolute anti roker, door mijn astma wordt ik vreselijk benauwd, en voor een andermans pleziertje heb ik daar echt geen behoefte aan.
En betreft het spekken van de staatskas. NU gaat er meer uit de staatskas vanwege alle gezondheidsklachten, longkanker en andere kankers, die kosten de staat nog veel meer.
Ik ben dan ook voor een algeheel rookverbod.
Hier in huis geld ook een algeheel rookverbod, willen ze roken, buiten heerlijk als het regent :x

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten
    • Locatie: Halen
OFFLINE

#23 Geplaatst 19 november 2009 - 20:44

Ik ben zeker voor het rookverbod. Niet dat ik vaak op café ga, maar als ik ga wens ik niet in een rookwalm te zitten. Dat stinkt, pakt op mijn adem, mijn ogen pikken en beginnen te tranen, mijn neus begint ervan te lopen. Gruwelijk vind ik dat.
De kleren die je aanhad kan je onmiddellijk gaan wassen. Echt onmiddellijk, want als je ze een dag in de wasmand laat zitten, stinkt heel die kamer er al naar. Maar uit kleren gaat die geur nog gemakkelijk uit, gewoon wassen. Uit mijn haar krijg ik die geur niet zo gemakkelijk. En hele hoop shampoo erop en heel goed uitspoelen, maar nog kan je daarna de rookgeur een beetje ruiken. Zeker als je daarna terug nat haar hebt, dan komt die rookgeur ineens weer goed bovendrijven. Duurt een paar dagen voor die geur er echt volledig uit is.

Pietje
Pietje
  • 909 berichten
    • Locatie: dendermonde
OFFLINE

#24 Geplaatst 19 november 2009 - 22:58

zoals ik zie gaan de meeste niet rokers hier zelden of nooit op café ,
maar voor die één à twee keer per jaar moeten wij , de rokers ,maar stoppen ,
wie is hier eigenlijk de egoist ????

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
    • Locatie: Rotterdam
  • 7 katten
OFFLINE

#25 Geplaatst 19 november 2009 - 23:18

Ik ben een roker en ik ben eerlijk ,sinds het rookverbod hier is ,gaan wij alleen nog maar uiteten in de zomer zodat wij buiten op het terras kunnen zitten,ik vind dat in er in cafe's ook de keuze moet zijn laten er idd rokers en niet rokers cafe's zijn zodat iedereen kan kiezen.

In mij huis word gewoon gerookt en mensen die hier op visite komen die roken gratis mee,daarin tegen als ik bij iemand op visite gaat waar binnen niet gerookt mag worden dan respecteer ik dat ook en ga ik netjes buiten in de tuin.

Laats kregen wij vrienden op visite hun dochter is ernstig asmatisch en dan roken wij ook in ons huis niet ,uit respeckt voor hun dochterje.

maar rookverbod nee sta ik niet achter.

Mijn vriendin is heftig alergie's voor katten ze kan daar echt door stikken als ze geen medicijnen in neemt ,dus alle katen ook maar de wereld uit.
ook een dochter van een nicht van mij is ook allergie's voor pinda's als ze al ruikt krijgt ze het al benauwd ,dus ook geen pinda's meer op de bar.

Dus kort gezegt ik heb respeckt voor niet rokers en ook voor wel rokers maar laat ze zelf de keuze :LOL: :LOL:

Bewerkt door brithany, 19 november 2009 - 23:18.

Geplaatste afbeelding

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten
    • Locatie: Halen
OFFLINE

#26 Geplaatst 19 november 2009 - 23:20

Pietje zei:

zoals ik zie gaan de meeste niet rokers hier zelden of nooit op café ,
maar voor die één à twee keer per jaar moeten wij , de rokers ,maar stoppen ,
wie is hier eigenlijk de egoist ????

Tja, de reden dat ik zelden tot nooit ga is.... de rook en stank van de sigaretten :roll:

Dier
Dier
  • 797 berichten
    • Locatie: Geel
  • 1 katten
OFFLINE

#27 Geplaatst 19 november 2009 - 23:34

jubikelcats zei:

(...)
En betreft het spekken van de staatskas. NU gaat er meer uit de staatskas vanwege alle gezondheidsklachten, longkanker en andere kankers, die kosten de staat nog veel meer.
Ik ben dan ook voor een algeheel rookverbod.
Hier in huis geld ook een algeheel rookverbod, willen ze roken, buiten heerlijk als het regent :x

Niet echt, verzekeringen dekken vaak niet bij rokers etc... plus dat roken is dan ook nog eens goed voor de farmaceutische industrie (denk maar aan niquitinepleisters, dure kankerbehandelingen, etc..)

Roken is danig ingeburgerd in de westerse cultuur dat de economische schade onoverzichtelijk zou zijn als nu op 1 week tijd vb alle rokers zouden stoppen, ben ik heel zeker van...

ik rook bij mij op studio niet binnen omdat die ruimte te klein is, en qua onderhoud zorgt roken voor veel stof plus mijn poezen hoeven niet in de rook te zitten van me, feit
(maar dieren in een appartement of studio hebben dan ook niet de keuze om al dan niet aanwezig te zijn, dus dat is op mensen niet van toepassing).
Ik doe ook geen toegevingen naar vreemden toe: in mijn (t)huis maak ik de regels, en ik respecteer de regels bij anderen. Zo is er nooit discussie.

Maar als we dan gaan spreken over publieke plaatsen zoals café's, waar het merendeel van de gasten wél rookt (anders zouden niet-rokers ook niet zo mekkeren over die walmen, blijkbaar zijn we het er allemaal mee eens dat er meer rokers op café zitten dan niet-rokers) dan vind ik toch dat daar beter over nagedacht moet worden.

Ik pleit niet vóór het roken, roken is ongezond dat weten we allemaal. Enig idee wat nog allemaal ongezond is? auto rijden, groenten uit eigen tuin eten, antibiotica, snoepgoed (geraffineerde suikers zijn héél ongezond), op de PC zitten is slecht voor je hersenen en je ogen, ... (wisten jullie btw dat er 2 soorten longkanker zijn? En dat sigaretten de MINST schadelijke longkanker van deze beiden veroorzaakt? Dat de andere soort die niet operabel is ontstaat door voornamelijk milieuproblematiek o.a. ontstaan door auto's?)

Niet-rokers hebben sowieso wel een andere verslaving, dat zit in de aard van't beestje (aka de mens) dus als jullie écht willen weten hoe het voelt:
oké! geef dan zelf ook maar eens een verslaving op.
De sint komt: maar geen chocolaatjes op straat wegens ongezond voor de lever en het bevatten van teveel suiker.
alle niet-rokers: auto indienen, ik wil geen walmen van jullie auto's in mijn stad
...

Zo kan je op den duur over alles beginnen mekkeren vind ik :o

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*
OFFLINE

#28 Geplaatst 20 november 2009 - 07:38

Dier zei:


Ik als roker hou de wankele economie mee draaiende, dus ik doe het voor de maatschappij :LOL:


:ha Dier, die vind ik schitterend! Die moet ik onthouden. :LOL:

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*
OFFLINE

#29 Geplaatst 20 november 2009 - 07:52

Ik vind dat mensen tegenwoordig niet meer veel kunnen verdragen... En dat bedoel ik niet enkel op het roken hoor...

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
    • Locatie: Vlaams-Brabant
  • 1 katten
OFFLINE

#30 Geplaatst 20 november 2009 - 10:02

Dier zei:

wisten jullie btw dat er 2 soorten longkanker zijn? En dat sigaretten de MINST schadelijke longkanker van deze beiden veroorzaakt? Dat de andere soort die niet operabel is ontstaat door voornamelijk milieuproblematiek o.a. ontstaan door auto's

Hier ben ik het niet mee eens: er bestaan meerdere soorten longkankers. En op de soort longkanker kan je niet zeggen: die is ontstaan door roken en die is ontstaan door milieu... (uitgezonderd maligne mesothelioma door anthracosilicose = asbest)
De uitdrukking 'minst schadelijke longkanker' vind ik misleidend. Kanker wil per definitie zeggen dat de cellen (longcellen in dit geval) hun normale functie verliezen en maar ongecontroleerd blijven delen en groeien en de aanliggende gezonde cellen vernietigen. Dan hangt het van type kanker af hoe sterk de neiging op uitzaaiingen is maar in principe heeft elke kanker dit, ook een broncho-alveolair celcarcinoom (ik vermoed dat je dit type bedoelt met minst schadelijke...).  Om een voorbeeld te geven: er bestaat een 'goedaardige' hersentumor (bepaald type meningioma) die de omgevende cellen niet stuk maakt en ook niet uitzaait, toch kan die op een bepaalde positie dodelijk zijn omdat die drukt op belangrijke delen in de hersenen en omdat hij niet chirurgisch te bereiken is zonder opoffering van echt belangrijke delen (bv spraak en slikken) en omdat het een letsel is zonder celdeling helpt chemo ook niet.
Roken is slecht voor de gezondheid, dan heb ik het niet alleen over longkanker maar ook over hart- en vaataandoeningen, andere niet-tumorale longaandoening (emphysema, rokershoest) en ook keelkankers.
Over het rookverbod in restaurants: vroeger kon het mij niet zo veel schelen tot ik eens in een klein restaurantje (tafels dicht opeen) een vrouw naast mij had die haar as aftikte naast haar, maar wel recht op mijn pizza!!!!!!!!! (ze heeft dan wel heel beschaamd mijn pizza en drank betaald maar mijn honger was wel over en ik was heel kwaad). Ik vind het nu wel aangenamer zonder rook (en as in mijn eten ;) )

Over het rookverbod in cafés: ik kan me voorstellen dat het wel gezellig is: drankje, sigaretje, wat babbelen. Je legt ook gauw contacten (heb je een vuurtje?). Laat de caféhouders misschien zelf beslissen of ze een rookvrij café willen of niet en op welk publiek ze zich richten.

Geplaatste afbeelding