Spring naar inhoud

- - - - -

Rookverbod

• Log in om te reageren
68 reacties op dit onderwerp
Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#31 Geplaatst 20 november 2009 - 10:25

Goh, als je op café gaat dan weet je dat gewoon. Ik ben zelf een gelegenheidsroker. Ik zal tijdens de week nooit of zelden roken, maar als ik in het weekend een pintje bier drink, rook ik wel eens graag een sigaretje. Als ze dit rookverbod invoeren, vind ik wel dat ze verwarmde terrasjes mogen maken zoals in Ierland en Londen, zodat je toch in een 'warmte' een sigartje kan roken. :d

Op restaurant vind ik het doodnormaal dat er niet mag gerookt worden, want dat bederft serieus de eetlust. Ook op andere openbare plaatsen, kan ik er goed inkomen dat er rookverbod is.
Geplaatste afbeelding

Guest_Feniks_*
Guest_Feniks_*

#32 Geplaatst 20 november 2009 - 10:49

Ik denk nochtans dat er al veel mensen gestopt zijn met roken de laatste jaren, misschien vandaar de crisis :x

Ik pleit niet vóór het roken, roken is ongezond dat weten we allemaal. Enig idee wat nog allemaal ongezond is? auto rijden, groenten uit eigen tuin eten, antibiotica, snoepgoed (geraffineerde suikers zijn héél ongezond), op de PC zitten is slecht voor je hersenen en je ogen, ...
Niet-rokers hebben sowieso wel een andere verslaving, dat zit in de aard van't beestje (aka de mens) dus als jullie écht willen weten hoe het voelt:
oké! geef dan zelf ook maar eens een verslaving op.
De sint komt: maar geen chocolaatjes op straat wegens ongezond voor de lever en het bevatten van teveel suiker.
alle niet-rokers: auto indienen, ik wil geen walmen van jullie auto's in mijn stad
Ik rook niet, en blij met het algemene verbod. Eén van de redenen waarom ik niet graag naar café ga, is inderdaad die stinkwalm.
Ik ben er mee akkoord dat elke mens de neiging heeft van gewoontes aan te kweken (verslavingen zoals jij het noemt), maar je bent verstandig genoeg (hoop ik), om zelf de dingen te kiezen die je gezondheid en die van anderen niet te hypothekeren. Het probleem bij roken is dat mensen al snel het éne na het andere sigaretje opsteken. Weinig rokers die maar één keer in de week een sigaretje op steken (of zelf één keer per dag).

Auto rijden? Ik neem de fiets en ga te voet, of het openbaar vervoer. Onze wagen is een hybride, stoot minder CO2 uit.
Ja, chocolade en suiker en zout zijn ook boosdoeners, maar ik streef op alle gebieden naar evenwicht, overdaad schaad, dus gezond eten is prioriteit, zonder dat je daar macrobiotisch voor hoeft te worden. Ik geniet ook nog, zonder dat ik daarbij overdrijf. (Pc slecht voor hersenen en ogen? da's 't eerste wat ik daar van hoor...)

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#33 Geplaatst 20 november 2009 - 10:55

Feniks zei:

Ik denk nochtans dat er al veel mensen gestopt zijn met roken de laatste jaren, misschien vandaar de crisis :x

Ik rook niet, en blij met het algemene verbod. Eén van de redenen waarom ik niet graag naar café ga, is inderdaad die stinkwalm.
Ik ben er mee akkoord dat elke mens de neiging heeft van gewoontes aan te kweken (verslavingen zoals jij het noemt), maar je bent verstandig genoeg (hoop ik), om zelf de dingen te kiezen die je gezondheid en die van anderen niet te hypothekeren. Het probleem bij roken is dat mensen al snel het éne na het andere sigaretje opsteken. Weinig rokers die maar één keer in de week een sigaretje op steken (of zelf één keer per dag).

Auto rijden? Ik neem de fiets en ga te voet, of het openbaar vervoer. Onze wagen is een hybride, stoot minder CO2 uit.
Ja, chocolade en suiker en zout zijn ook boosdoeners, maar ik streef op alle gebieden naar evenwicht, overdaad schaad, dus gezond eten is prioriteit, zonder dat je daar macrobiotisch voor hoeft te worden. Ik geniet ook nog, zonder dat ik daarbij overdrijf. (Pc slecht voor hersenen en ogen? da's 't eerste wat ik daar van hoor...)

Ik ben dus die uitzondering die bijlange niet dagelijks rookt, enkel als we weggaan ofzo... :) Maar als ik daar zin in heb, zou ik wel graag een sigartje roken en niet aangestaard worden als een freak :o Heb dan ook totaal geen problemen met een algemeen rookverbod, want thuis wordt er ook niet binnen gerookt en om buiten te gaan staan, heb ik meestal totaal geen zin :lachen: Maar ik vind gewoon dat iedere caféhouder het voor zich zou moeten kunnen uitmaken...

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#34 Geplaatst 20 november 2009 - 11:06

@ fieke: ik wilde er niet te diep op ingaan in die medische termen omdat het hier een forum is over poezen en niet voor geneeskundigen, maar ik heb "minst" dan ook tussen aanhalingstekens gezet, kanker is kanker hé...ik heb laatst een artikel gelezen waarbij ze stelden dat bij rokers vaker kankercellen waargenomen werden IN de longen, en bij niet-rokers kanker aan de buitenkant van de long. En er waren meer sterftes onder de groep mensen met kankercellen aan de buitekant van de longen. Of dat al dan niet gerelateerd is aan roken kan je wel gedeeltelijk achterhalen met foto's van de longen (een rokers-long herken je best snel op foto vind ik, afhankelijk van hoe lang de persoon rookt natuurlijk!) maar inderdaad het ontstaat niet altijd door roken (daarom vraag ik me af waarom roken altijd gerelateerd wordt aan longkanker, terwijl ik ondertussen ook voldoende niet-rokers gezien heb met longkanker?)

En inderdaad roken is slecht voor de bloedvaten, maar dat is cholesterol ook...

@feniks: sommige mensen vermoeden (het is dus niet zeker) dat aandoeningen zoals epilepsie ontstaan zijn door een "overdosis" aan informatie. TV, PC, gsm's, ... zouden daar allemaal toe bijdragen in ons hectische leven omdat alle signalen via onze hersenen verlopen (bewust, onbewust, alles wat we doen loopt via de hersenen)
Sommige mensen zouden die drukte in hun hersenen niet aankunnen waardoor kortsluiting ontstaat, met epilepsie bijvoorbeeld als gevolg..

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#35 Geplaatst 20 november 2009 - 11:33

@ dier: geen probleem hoor! Maar ik werk mee aan een studie over beeldvorming over longtumoren en ik wou gewoon duidelijk maken dat de stelling: van roken krijg je longkanker en ga je dood niet zo zwart-wit is. Maar als ik daar over begin dan laat ik me nogal meeslepen (sorry)... Ik wilde gewoon duidelijk maken dat de ene longtumor de andere niet is, dat er veel verschillende types bestaan (in de studie beperken wij ons tot de 15 meest voorkomende) en dat zo'n stellingen niet veralgemeend moeten worden. Je kent die verhalen ook wel: iemand heeft een ziekte en iemand anders kent iemand die 'juist hetzelfde' heeft meegemaakt... Wel, net hetzelfde: ik heb het nog niet vaak gezien...
Oh ja: de medische termen had ik erbij gezet met een bedoeling: als je die op google ingeeft zou je meteen merken hoe complex het allemaal is...

Bewerkt door Fieke, 20 november 2009 - 11:37.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#36 Geplaatst 20 november 2009 - 12:27

Ik ben voor een rookverbod. Die drogredenen à la "je moet aan iets dood gaan" vind ik maar zever. Als andere mensen besluiten te roken is dat hun keuze en dan moeten ze er vooral van genieten. Maar ik moet niet mee ziek worden door de gevolgen van second hand smoking!
Ik hoor hier het absurde voorbeeld van Chocolade. Ook niet gezond voor je lever. Klopt. Maar als jij besluit je lever kapot te eten aan chocolade en naast mij zit te vreten in een café, dan heb ik daar geen last van.

De stank op café daar kan ik me ook geweldig aan ergeren. Mensen die roken in de nabijheid van hun kind of huisdieren daar heb ik om heel eerlijk te zijn ook mijn bedenkingen bij. (er zijn genoeg wetenschappelijke artikels die aantonen dat roken niet enkel voor de roker zelf nefaste gevolgen heeft).

Wat mij stoort is het gebrek aan hoffelijkheid bij sommige rokers. Als er mensen op bezoek zijn die willen roken mogen ze dat op het terras en dan maak ik er geen probleem van dat de geur van het roken toch een beetje in huis hangt (want het kruipt toch in de kleren van de rokers) en maak ik er ook geen probleem van dat ze die piepkleine schadelijke partikels op hun kledij mee binnen nemen (ja, ook daar is onderzoek naar gedaan een aantal jaar terug; bv kinderen van ouders die roken, maar dit enkel buiten doen hebben toch een verhoogd kans op allerlei ziektes gerelateerd aan roken omdat een heel deel schadelijke partikels neerslagen op de kledij van de roker en zij deze zo binnenbrengen)

Waar ik wel een probleem mee heb is op café gedwongen te worden andermans vieze ongezonde rook mee in te ademen. Eigenlijk heb ik geen probleem met roken, zolang ik maar niet in de rook moet zitten; dus gescheiden rookvrije cafés en rokers cafés daar heb ik bv geen probleem mee.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#37 Geplaatst 20 november 2009 - 13:34

Het is toch gewoon belachelijk zoals sommige hier zeggen van een rokersgedeelte en een niet rokersgedeelte, dan mag er nog een fatsoenlijk afzuigapparaat staan dan ruik je de rook nog altijd tot in het niet rokersgedeelte, dat kan je niet vermijden.
En sorry ik moet niet meeroken ik heb daar niet om gevraagd.
En op bezoek gaan bij vrienden waar deftig gerookt wordt doe ik spijtig ook maar heel zelden, ik kan mij niet inbeelden dat als je nog maar aan de voordeur staat dat de sigarettenreuk je tegemoet komt. :o
Alles wordt vuil en vies en het blijft alle kanten in hangen. Sorry daar pas ik dan voor.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#38 Geplaatst 20 november 2009 - 13:37

Fieke zei:

@ dier: geen probleem hoor! Maar ik werk mee aan een studie over beeldvorming over longtumoren en ik wou gewoon duidelijk maken dat de stelling: van roken krijg je longkanker en ga je dood niet zo zwart-wit is. Maar als ik daar over begin dan laat ik me nogal meeslepen (sorry)... Ik wilde gewoon duidelijk maken dat de ene longtumor de andere niet is, dat er veel verschillende types bestaan (in de studie beperken wij ons tot de 15 meest voorkomende) en dat zo'n stellingen niet veralgemeend moeten worden. Je kent die verhalen ook wel: iemand heeft een ziekte en iemand anders kent iemand die 'juist hetzelfde' heeft meegemaakt... Wel, net hetzelfde: ik heb het nog niet vaak gezien...

interessant!!
Ja zo bedreven als jij ben ik daar natuurlijk niet in, ik studeer geen geneeskunde hé :) dus jij weet er wss een pak meer over dan!

Ik wil daar graag meer over weten trouwens, je mag altijd pm-en! :)

Guest_jyotsna_*
Guest_jyotsna_*

#39 Geplaatst 20 november 2009 - 13:48

Ik woonde in Ierland in de tijd dat daar ook het algemeen rookverbod werd ingevoerd. Toen was er daar ook een hele heisa van dat doe je toch niet en bla bla bla, maar het kwam er wel, en de mensen blijven even goed op cafe gaan hoor. Ik rookte toen zelf ook nog, en als je een sigaretje wilde roken ging je lekker buiten staan (en ja, op de meeste plaatsen met terrasverwarming, is maar een kleine investering he), en er werd gezellig gebabbeld, ook onder mensen die elkaar nog nooit hadden gezien. Niemand bleef thuis omdat ze niet meer konden roken in de pub.
Dus als het in Ierland goed gaat, waarom zouden de mensen hier in Belgie dan thuisblijven? Mensen zijn gewoon altijd zo gekant tegen veranderingen, terwijl ze helemaal niet weten of het wel zo slecht zal zijn als ze denken.

dus ja, ik ben PRO rookverbod. Ondertussen rook ik ook zelf niet meer, en in sommige cafe's word je gewoon al gelijk misselijk als je binnenkomt, en idd, je kleren stinken als de pest, en dat is allemaal opgelost als de rokers gezellig gaan buitenstaan ;-)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#40 Geplaatst 20 november 2009 - 14:41

Ik ben er ook voor. Vroeger rookte ik wel en koos ik er zelf voor dat ik naar de sigaretten rook (lees: stink). Ik ben al zoveel jaren gestopt.
Ik ga met een grote bocht de mensen om die vollenbak aan het paffen zijn en het oh zo leuk vinden om hun gore walm te verspreiden. Daar krijg ik het dus echt van! Mijn vriend heeft zelf 8 jaar gerookt en als we bv naar UZ Leuven moeten en je daar door die tunnel moet gaan om tot de ingang te geraken, generen ze zich absoluut niet om te roken en die walm extra goed te verspreiden. Er staat dan ook in koeien van letters dat het daar "verboden" is. Hij is de eerste die keiluid hoest zodanig dat ze het zeker opgemerkt hebben.

Ik heb niets tegen rokers, maar ze moeten niet egoïstisch gaan doen. Als zij hun leven willen kapotmaken en hun longen willen verzieken, dan moeten ze dat maar voor zichzelf uitmaken, maar niemand anders erbij betrekken die wensen van niet mee te roken.

Ik denk zelfs dat als rokers hoffelijker waren geweest en er niet een hele hoop boeren tussen zaten er nu nog geen rookverbod gekomen was. Het is door al die boeren dat er nu een rookverbod is volgens mij. Die mensen hebben het zelf gezocht, zo'n algemeen verbod komt er niet zomaar! Spijtig voor de rokers die wel hoffelijk zijn natuurlijk.

Trouwens... wij egoïsten? Ik ga graag eens op café ja, maar niet dat je uren in de wind stinkt om iets dat je niet om gevraagd hebt. Als een niet-rokers café  beschouwd wordt als zijnde "geen café" is het logisch dat wij volgens de rokers niet op café gaan.
Wie gaat er voor hun betalen later als ze longkanker enz hebben?? Wie is hier dan eigenlijk de egoïst?

Bewerkt door Spanishke, 20 november 2009 - 14:59.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 20 november 2009 - 15:05

Ik ben ook voor een algemeen rookverbod.

Het is zo vervelend om op café in die rookstank te zitten. En dan je haar en kleren die ernaar gaan stinken, bah. Ik kan door een probleem met mijn sinussen ook niet goed tegen die rook, dus dan wordt het wel heel vervelend. Ik wil graag fatsoenlijk kunnen ademen op café... :LOL: .

Doe daarbij nog eens het verhoogde risico op bepaalde ziekten door het passief meeroken... ik vind niet dat andere mensen last moeten hebben omdat sommigen willen roken. Van iemand die chocolade eet of koffie drinkt heb ik geen last, ik moet niet mee eten/drinken daarvan als ik dat niet wil.

Verwarmde terrassen of aparte ruimtes lijken me een goed alternatief.

Ik zat een keer op restaurant, toen er nog gerookt mocht worden daar. Een dame zat te roken, en blies die rook achter haar, recht in mijn gezicht, om het niet in de richting van haar kleine kindje te blazen :s . Rook dan niet hè. Mijn maaltijd was in ieder geval verpest.

Ik ken ook veel hoffelijke rokers, dan heb ik er geen probleem mee wat ze doen of laten.

Bewerkt door Nathalie, 20 november 2009 - 15:05.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#42 Geplaatst 20 november 2009 - 15:10

Nathalie zei:

Ik ben ook voor een algemeen rookverbod.

Het is zo vervelend om op café in die rookstank te zitten. En dan je haar en kleren die ernaar gaan stinken, bah. Ik kan door een probleem met mijn sinussen ook niet goed tegen die rook, dus dan wordt het wel heel vervelend. Ik wil graag fatsoenlijk kunnen ademen op café... :LOL: .

Doe daarbij nog eens het verhoogde risico op bepaalde ziekten door het passief meeroken... ik vind niet dat andere mensen last moeten hebben omdat sommigen willen roken. Van iemand die chocolade eet of koffie drinkt heb ik geen last, ik moet niet mee eten/drinken daarvan als ik dat niet wil.

Verwarmde terrassen of aparte ruimtes lijken me een goed alternatief.

Ik zat een keer op restaurant, toen er nog gerookt mocht worden daar. Een dame zat te roken, en blies die rook achter haar, recht in mijn gezicht, om het niet in de richting van haar kleine kindje te blazen :s . Rook dan niet hè. Mijn maaltijd was in ieder geval verpest.

Ik ken ook veel hoffelijke rokers, dan heb ik er geen probleem mee wat ze doen of laten.

Haha, zo grappig dat je dat zegt, want ik vind dat dus ook VRESELIJK irritant he! Zo'n gezelschap met rokers erbij die dan -om hun vrienden/kinderen/partner- niet te storen met hun rook dan maar de rook naar de tafeltjes rond zich blazen en de sigaret bij wijze van spreken in je bord houden. Alsof dat hun vrienden te goed zijn om in de rook te zitten, maar "onschuldige" omstaanders niet :x

Mijn maaltijd is in elk geval dan ook verpest

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#43 Geplaatst 20 november 2009 - 16:05

Smitten Kitten zei:

Haha, zo grappig dat je dat zegt, want ik vind dat dus ook VRESELIJK irritant he! Zo'n gezelschap met rokers erbij die dan -om hun vrienden/kinderen/partner- niet te storen met hun rook dan maar de rook naar de tafeltjes rond zich blazen en de sigaret bij wijze van spreken in je bord houden. Alsof dat hun vrienden te goed zijn om in de rook te zitten, maar "onschuldige" omstaanders niet :x

Mijn maaltijd is in elk geval dan ook verpest

Ja, en ik was dan jammer genoeg niet assertief genoeg om er iets van te zeggen, terwijl ik amper kon ademen, laat staan eten. Heel stom, nu zou ik er denk ik wel iets van zeggen, maar nu mag er niet meer gerookt worden waar maaltijden geserveerd worden :LOL: .

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#44 Geplaatst 20 november 2009 - 16:41

ja ik ben een van die egoisten die wel rookt ,
jullie , de niet rokers , hebben ondertussen gedaan gekregen dat men niet meer mag roken in restaurants , tavernes en eetcafé's , mogen wij , de egoisten , dan misschien ons rookkroegje behouden ?????

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#45 Geplaatst 20 november 2009 - 23:02

Pietje zei:

ja ik ben een van die egoisten die wel rookt ,
jullie , de niet rokers , hebben ondertussen gedaan gekregen dat men niet meer mag roken in restaurants , tavernes en eetcafé's , mogen wij , de egoisten , dan misschien ons rookkroegje behouden ?????

Als de café's mogen zelf kiezen of het een rook café wordt of niet dan zullen er niet veel niet rokers café's komen denk ik. Spijtig voor jullie rokers dat jullie buiten moeten gaan staan.
Aan roken is niks elegant het kost hope geld en dan nog niet te spreken als sommige longkanker krijgen dan zullen ze wel zeggen ja ik had moeten eerder stoppen.
Hoe kan je genieten van bv een maaltijd en dan die smaak achteraf helemaal verpesten door te roken???? :s
Ik weet toch niet wat jullie aan die stinkstokken vinden, in mijn ogen niks dan nadelen.(stinkende adem, vieze gele vingers....)