Spring naar inhoud

- - - - -

Rookverbod

• Log in om te reageren
68 reacties op dit onderwerp
Guest_Isjuh_*
Guest_Isjuh_*

#46 Geplaatst 20 november 2009 - 23:57

Ik heb een 7 jaar gerookt, maar ben een dik anderhalf jaar gestopt met roken...
Ik had zelf alle begrip voor de mensen die niet roken, en zat er niet mee om buiten te gaan roken...
Op café ga ik eigenlijk zo goed als nooit en als we iets gaan drinken is het op een verwarmd terras want onze vrienden zijn zo goed als allemaal rokers O:)
En op restaurant ga ik zelfs als nietroker mee naar buiten, want anders zit ik nog alleen aan tafel haha :d
Maar na een nachtje uitgaan in een discotheek, ruiken mijn kleren verschrikkelijk, heb ik een piep op mijn longen, moeilijkheden met ademen en brandende ogen de dag erna...
Ik kan er echt niet meer tegen, lichaamelijk dan, maar ik begrijp de rokers ook maar al te goed...
En als je dan op café ook al niet meer mag roken, begrijp ik de wroeging wel...
Ik zelf moet er niks meer van weten, al mis ik het sigaretje na mijn eten nog steeds...
Maar als ik dan eens trek van mijn vriend zijn sigaret, smaakt het niet meer zoals vroeger meer en val ik bijna achter over O:)
Hij moet dan altijd lachen, zie da ge ni in u broek doet hé :d
Die verwarmde terrassen vind ik een heel goede oplossing, niemand wilt graag in de kou staan.

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#47 Geplaatst 21 november 2009 - 09:30

ik rook, maar heb geen problemen met een verbod op zich. Zolang ik nog buiten kan gaan roken ( doe ik thuis ook trouwens ) kan ik er echt wel mee leven. Alleen vind ik dat al die verbodsregels i.v.b met roken op den duur nogal definitief gaan lijken. Het is net alsof we gaan evolueren naar een algemeen rookverbod op alle openbare plaatsen en op staat, zodat je enkel nog in je eigen huis of op je eigen grond zal kunnen roken. Wat is dan nog het verschil tussen roken en het gebruiken van drugs in privé sfeer ?

groetjes
f&c
mientje en fientje

Guest_MEGHANN_*
Guest_MEGHANN_*

#48 Geplaatst 21 november 2009 - 15:04

Ik vind het erg voor de mensen die een cafe uitbaten,zoals altijd zijn zij er de dupe van.Mensen die veel roken gaan echt niet meer op cafe als er niet meer gerookt mag worden.Hier in Belgie kunnen ze beter alle cafe's sluiten,want dat is waar ze opuit zijn om de hele horeca(die het zo al zwaar te verduren hebben)klein te krijgen.Er zullen nog wel meer faillisementen volgen.Ze kunnen beter een algemeen tabaksverbod opleggen,maar dat doen ze niet want dan kunnen ze de staatskas niet meer gevuld krijgen.

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#49 Geplaatst 21 november 2009 - 15:10

Ingrid zei:

Wat ik dan weer erg hypocriet vind van onze oh zo "competente" :misselijk: leiders..ze denken echt dat iedereen massaal gaat stoppen erdoor, maar waar ze niet aan denken : als iedereen massaal stopt kunnen ze ons land opdoeken. Per pakje krijgt onze regering meer dan 3 euro, als er 1 mio mensen stoppen die 1 pakje per dag roken loopt vadertje staat meer dan 3 mio euries mis PER DAG! Wie gaat dat betalen, dat massaal groot gat dat België in zijn staatskas gaat hebben? Ze hebben nu al een staatsschuld die ik zelfs niet zou willen in Thaise bhats (en die zijn geen bal waard even ter info) De koffiedrinkers in hun rookvrije ruimte?
Nog niet gesproken van de talloze cafés die de deuren gaan mogen sluiten omdat het volk wegblijft, wie gaat die doppers dan betalen? De lege staatskas?
Ik vind dat ieder voor zich uitmaakt of hij wel of niet rookt, maar rokers zijn geen paria's, ze mogen nergens nog komen waar het vroeger gezellig was...en uiteindelijk, zijn het de rokers die de grapjes van de regering grotendeels meebetalen... En ja, ik rook, en ja, dit zijn juiste cijfers omdat ik de kostprijs van taxvrije sigaretten ken (en dan bedoel ik niet die uit de luchthaven...)

Heel kort: klopt niet. Ik heb een paper moeten schrijven een tijdje geleden over een kostenbatenanalyse van een rookverbod. Een rookverbod brengt, op lange termijn, op aan de staat. Er zijn namelijk veel extra kosten verbonden aan roken die groter zijn dan de taxatieopbrengsten voor de maatschappij. Maar ik ga hier niet in gaan op de details, dan ben ik morgen nog aan het typen ;)

Op zich ben ik wel blij met het rookverbod. Toen ik nog in een café werkte, ben ik een paar keer moeten stoppen (lees: niet betaald krijgen) omdat ik niet meer kon ademen vanwege de rook. Ik ga zelf maar heel zelden op café, want ik heb iets tegen die rook en de geur ervan die direct in elk kledingstuk zit (en mijn jas en handtas laten zich nu eenmaal moeilijk wassen na elk bezoek).

Gezien roken een bezigheid is die nu eenmaal actief schade kan berokkenen aan mensen die in dezelfde omgeving zitten, vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de maatschappij om dit aan banden te leggen. Maar ik vind een totaal rookverbod dan bijvoorbeeld bullshit (waarbij je gewoon niet meer mag roken, punt uit). Want in je eigen huis moet je zelf wel kunnen beslissen, vind ik.

Guest_jyotsna_*
Guest_jyotsna_*

#50 Geplaatst 21 november 2009 - 16:35

MEGHANN zei:

Ik vind het erg voor de mensen die een cafe uitbaten,zoals altijd zijn zij er de dupe van.Mensen die veel roken gaan echt niet meer op cafe als er niet meer gerookt mag worden.Hier in Belgie kunnen ze beter alle cafe's sluiten,want dat is waar ze opuit zijn om de hele horeca(die het zo al zwaar te verduren hebben)klein te krijgen.Er zullen nog wel meer faillisementen volgen.Ze kunnen beter een algemeen tabaksverbod opleggen,maar dat doen ze niet want dan kunnen ze de staatskas niet meer gevuld krijgen.

ze zijn er echt niet op uit om de horeca klein te krijgen, dat is hier absoluut buiten de kwestie. En rokers gaan echt niet thuisblijven omdat ze op cafe binnen niet meer mogen roken. Geloof me vrij, die knop wordt snel omgedraaid. Op cafe ga je om het sociale gebeuren, voor de gezelligheid, en toch niet voor het roken??? En als je niet gelooft dat de mensen niet thuisblijven dan ga je in Ierland maar eens naar een pub, die zit nog evengoed vol al 6j geleden.
De eerste weken zullen de rokers zeker wel morren en mss al eens thuisblijven, mensen moeten nu eenmaal wennen aan verandering, en als ze aan het idee gewend zijn is er geen enkel probleem meer

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#51 Geplaatst 27 november 2009 - 15:11

ik ben roker, een zware roker en heb wel een probleem met het rookverbod. *Ik heb begrip voor de nietroker en zal er naar beleefdheid rekening mee houden maar TE is TE. *Ik betaal er genoeg voor. *Belgie zal nog huilen als elke roker stopt, dada héél véél miljaarden! *dada heel veel volkse kroegjes of denken jullie echt dat de nietroker die nu geen cafeloper is het ineens wel gaat worden?
Ik ga nog zelden gezellig uitgebreid tafelen, ik vind het niet leuk om als een aap buiten in weer en wind te moeten staan om mijn sigaretje te kunnen roken. *Ik moet net zoveel betalen als andere en vind dan dat ik niet buiten hoef te staan. *Laat een ruimte met een degelijk deftigwerkend afzuigsysteem en het probleem is opgelost. *Ik ken meerdere gelegenheden (ja als roker ga ik opzoek hé) waar en zaal gedeeld wordt in twee derde niet en een derde wel roken en dat vind ik een oplossing. *mits de nodige goedwerkende afzuigsystemen kan dit perfect en heeft de nietroker er geen last van. *Als men nu ook op café een totaal verbod maakt houd het op! *ik hoor nietrokers graag zeggen van ze zullen zich wel aanpassen, op restaurant is dit gedeeltelijk waar, maar dit zal niet opgaan voor gewoon volkse kroegen. *Er zijn veel momenten waar je tussen haakjes niet buiten kan en je dus als roker in een restaurant aanpast maar op café is het grotendeels ontspanning, geen verplichtte aangelegenheden en dan blijf ik liever thuis dan buiten gaan roken. *zal het dan thuis wel gezellig maken met vrienden rook en drank.
Ik heb respect voor niet rokers, zal als ik op bezoek ga ook heel gewillig buiten roken, maar ik ga in mijn eigen huis ook echt gewoon blijven roken als er niet rokers bijzijn. *leef en laat leven is een mooie uitdrukking die maar weinig mensen willen toepassen, helaas. *Toen men juist begon met aparte ruimte te maken voor wel en niet rokers in grote bedrijven was het opvallend hoe leeg de nietrokers lokalen bleven, omdat dat eigenlijk niet de resultaten behaalde wat men beoogde en niet wilde afgaan als een gieter heeft men dan een totaal verbod opgelegd, maar waar blijft mijn vrije keuze als mens? *die wordt mij totaal ontnomen. *roken is niet gezond, dat weten we allemaal, maar er zijn zoveel dingen ongezond. *Als ik 'smorgens mijn raam openzet dan komt er heel wat meer slechte lucht binnen dan wat *mijn sigaretten veroorzaken, dat wordt wel getolereerd. Menig niet roker die loopt te roepen over hoe hard het wel stinkt kruipt wel leuk iedere keer achter het stuur van zijn wagen, ik zie die mensen niet overstappen op hun fiets hoor.
kortom, een beetje tolerantie van beide kanten had wonderen gedaan en dan was het voor beide partijen leuk gebleven, nu wordt de roker langs alle kanten geviseerd en daar heb ik meer dan mijn buik van vol.

Geplaatste afbeelding

Pootjes van de Blooterikjes :hart: Cattery DeKuChaDuSa

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#52 Geplaatst 27 november 2009 - 15:39

ik ben zeker ook voor het verbod.
Als ik nu een café binnenstap wordt ik gewoon misselijk, dat neemt de goesting al serieus weg!
En zoals al gezegd, ik ga alleen mezelf ziek maken met dat stukje chocolade, maar ik vind niet dat de keuze van iemand om ongezond te leven mijn gezondheid moet beïnvloeden...
wat je in je eigen huis doet is jouw keuze, maar in het openbaar, sorry, iedereen heeft recht op een kans om zelf zijn gezondheid te bepalen.
En inderdaad, er zijn al zoveel schadelijke stoffen van auto's,... die de ronde doen, moet dat roken er dan ook nog is bijkomen???

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#53 Geplaatst 27 november 2009 - 16:07

Ik ben vooral tegen de hele hetze die van rokers de paria's van tegenwoordig maakt.
Het zijn wel nog mensen he...
Wederzijds respect moet er zijn en ik heb de indruk dat de vele onhoffelijke rokers eerder ontstaan zijn door de vreselijke reacties van felle anti-rokers. Mijn ouders zijn felle anti-rokers, hele kalme mensen, maar als ze het over roken hebben heb ik het gevoel dat ze een holocaust tegen de rokers willen beginnen.
En net DAT is hetgene waar ik mij dan aan stoor in de anti-rokers.
Met wederzijds respect en communicatie raak je een heel eind verder!
(Dit is een algemene reactie en niet specifiek op iemand gericht ;) )

Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#54 Geplaatst 27 november 2009 - 17:35

jyotsna zei:

ze zijn er echt niet op uit om de horeca klein te krijgen, dat is hier absoluut buiten de kwestie. En rokers gaan echt niet thuisblijven omdat ze op cafe binnen niet meer mogen roken. Geloof me vrij, die knop wordt snel omgedraaid. Op cafe ga je om het sociale gebeuren, voor de gezelligheid, en toch niet voor het roken??? En als je niet gelooft dat de mensen niet thuisblijven dan ga je in Ierland maar eens naar een pub, die zit nog evengoed vol al 6j geleden.
De eerste weken zullen de rokers zeker wel morren en mss al eens thuisblijven, mensen moeten nu eenmaal wennen aan verandering, en als ze aan het idee gewend zijn is er geen enkel probleem meer

ik ga inderdaad op café voor gezelligheid en sociaal contact, en voor mij hoort een sigaretje daar gewoonweg bij. En inderdaad, als ik niet meer mag roken op café dan blijf ik thuis, en ik denk toch dat er nog andere mensen zo denken ook ja...

Pietje
Pietje
  • 909 berichten

#55 Geplaatst 27 november 2009 - 17:47

tja scully , denk dat we zoals altijd aan het kortste eind gaan trekken , als je sommige reacties ziet heb ik soms het gevoel dat we gewoon uitschot van de maatschappij zijn , maar als we op show gaan staat de helft van de exposanten wel buiten lekker een sigaretje te roken , t'is trouwens ook daar dat de meeste contacten worden gelegd , maar ja staat nu eenmaal mooi hé om te ZEGGEN niet roker te zijn in deze tijd van groenen en ecolo :p

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#56 Geplaatst 27 november 2009 - 18:56

Pietje zei:

tja scully , denk dat we zoals altijd aan het kortste eind gaan trekken , als je sommige reacties ziet heb ik soms het gevoel dat we gewoon uitschot van de maatschappij zijn , maar als we op show gaan staat de helft van de exposanten wel buiten lekker een sigaretje te roken , t'is trouwens ook daar dat de meeste contacten worden gelegd , maar ja staat nu eenmaal mooi hé om te ZEGGEN niet roker te zijn in deze tijd van groenen en ecolo :p

hmja groen, ecolo... we zien wat dat oplevert hé...
Ik snap het wel hoor, dat mensen geen zin hebben om mee te roken. Ik vraag me alleen af waarom wij buiten moeten gaan staan omdat niet-rokers geen rook willen.
De niet-rokers kunnen toch ook buiten gaan staan af en toe? Ik vind het een beetje hypocriet hoor, ze willen toch frisse lucht? Awel: ga dan af en toe zélf buiten staan hé :x

misschien moeten ze in de cafés dan maar een beurtrol invoeren. Om de week afwisselen tussen rokers en niet-rokers avonden...?

Bewerkt door Dier, 27 november 2009 - 18:56.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#57 Geplaatst 27 november 2009 - 19:12

Ik vind het logisch dat de mensen die ervoor kiezen om iets te doen dat schadelijk is voor henzelf en hun omgeving zich een beetje moeten aanpassen en buiten gaan staan. En ja, soms ga ik even mee buiten staan, om het gesprek verder te zetten. Geen probleem voor mij.

Maar nog eens: aangenamer voor de rokers zouden rookkamers binnen zijn (bijvoorbeeld in bedrijven, in cafés is zoiets al moeilijker).

En zoals Jyotsna zegt: kijk naar Ierland. Daar werkt het ook.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#58 Geplaatst 27 november 2009 - 19:32

Nathalie zei:

Ik vind het logisch dat de mensen die ervoor kiezen om iets te doen dat schadelijk is voor henzelf en hun omgeving zich een beetje moeten aanpassen en buiten gaan staan. En ja, soms ga ik even mee buiten staan, om het gesprek verder te zetten. Geen probleem voor mij.

Maar nog eens: aangenamer voor de rokers zouden rookkamers binnen zijn (bijvoorbeeld in bedrijven, in cafés is zoiets al moeilijker).

ja en zo heeft iedereen ergens wel een punt hé :)

trouwens: Belgen zijn geen Ieren hé...

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#59 Geplaatst 27 november 2009 - 21:20

Nathalie zei:

kijk met een beetje aanpassen heb ik geen probleem, echt niet, maar elke keer als een aap buiten in de regen en kou en wind moeten staan omdat er een hoop totaal onredelijke nietrokers zijn vind ik niet een beetje aanpassen, dat noezm ik echt een vorm van discriminatie.
*

Geplaatste afbeelding

scully
scully
  • 1.884 berichten
  • 9 katten

#60 Geplaatst 27 november 2009 - 21:26

@pietje: ja we zullen het onderspit delven maar dat wil niet zeggen dat ik me daar zomaar moet bij neerleggen, dat vind ik het schandalige eraan.
Als het gaat om nog meer geld uit mijn zakken te halen staat vadertje staat op de eerste rij, er zijn nog maar net weer accijnverhogingen aangekondigd voor tabakproducten, maar aan de andere kant schoppen ze me wel overal buiten, ze moeten wel weten wat ze willen vind ik. *

Geplaatste afbeelding