Spring naar inhoud

- - - - -

navelbreukje

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_beetle_*
Guest_beetle_*

#1 Geplaatst 22 november 2009 - 20:49

Polis, ons katertje van bijna 3 maanden heeft een navelbreukje. Al van in de kattenopvang heeft hij dat! Of waarschijnlijk zelfs van bij de geboorte?
Soit ... ik vind dat nu zelf niet erg maar ik vraag me af of hij daar zelf last van heeft? Of ik er iets aan kan doen? Of dat uit zichzelf kan herstellen? Of dat levenslang is? Allez, ja, ik weet er gewoon niks over ;)
Iemand raad??

ps; het is soepel, wegdrukbaar en hij lijkt geen pijn te hebben!!

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#2 Geplaatst 22 november 2009 - 21:18

Hoe? Heeft de dierenarts dat gezegd of...? Ik zou niet weten wat eraan te doen...

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#3 Geplaatst 22 november 2009 - 21:20

Anders moet je eens contact opnemen met een andere dierenarts? zien wat die er van zegt?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 22 november 2009 - 21:30

Navelbreukjes die gemakkelijk terugduwbaar zijn (kleine bobbel) zijn helemaal niet erg. Tenmiste zolang poezen geen nestjes krijgen. Bij een zwangerschap kan dit wel serieuze complicaties geven.
Zoiest kan bij kittens ook vanzelf dichtgroeien, zoniet anders bij de castratie of sterilisatie eenvoudig dichtgemaakt worden. Dit is een zeer kleine operatie die gemakkelijk kan worden uigevoerd als de kat toch eens moet verdoofd worden om één of andere reden.
Als je het niet laat herstellen zal de kat er ook geen last van hebben. Het is niet dat de darminhoud ineens eruit komt, want die zit beveiligd door het buikvlies en de vetlaag.
Het is wel zo dat overgewicht wel last kan geven, doodat het vet de bobbel nog groter kan maken en die echt serieus kan gaan uitstulpen. Dus best toch even laten dichthechten, kleine verdoving en zo opgelost.

Bewerkt door feroesti, 22 november 2009 - 21:30.

Guest_beetle_*
Guest_beetle_*

#5 Geplaatst 22 november 2009 - 21:35

De mevrouw van de kattenopvang zei me dat het een navelbreukje was en dat Polis daar geen last van heeft. Dat dat hersteld kan worden bij de castratie of als ik geduld heb, dat het uit zichzelf kan weg trekken.
Ik ging ondertussen wel al naar mijn dierenarts voor zijn prikje maar zij maakte daar ook geen drukte over.  Ze zei er eigenlijk niks over buiten dat het inderdaad een navelbreukje is.
Ik had en heb er nog steeds geen probleem mee! Ik zie hem evengraag met of zonder navelbreukje maar omdat ik er daarnet weer op zat te kijken, stelde ik me de vraag wat jullie ervaring hiermee is ...
Als hij er effectief geen last van heeft (en zo lijkt het echt wel!) zou ik er ook niks aan laten doen! Tenzij uiteraard dat het hard wordt want zo zei de dierenarts, dan zit er stoelgang vast ...

Guest_beetle_*
Guest_beetle_*

#6 Geplaatst 22 november 2009 - 21:39

feroesti zei:

Navelbreukjes die gemakkelijk terugduwbaar zijn (kleine bobbel) zijn helemaal niet erg. Tenmiste zolang poezen geen nestjes krijgen. Bij een zwangerschap kan dit wel serieuze complicaties geven.
Zoiest kan bij kittens ook vanzelf dichtgroeien, zoniet anders bij de castratie of sterilisatie eenvoudig dichtgemaakt worden. Dit is een zeer kleine operatie die gemakkelijk kan worden uigevoerd als de kat toch eens moet verdoofd worden om één of andere reden.
Als je het niet laat herstellen zal de kat er ook geen last van hebben. Het is niet dat de darminhoud ineens eruit komt, want die zit beveiligd door het buikvlies en de vetlaag.
Het is wel zo dat overgewicht wel last kan geven, doodat het vet de bobbel nog groter kan maken en die echt serieus kan gaan uitstulpen. Dus best toch even laten dichthechten, kleine verdoving en zo opgelost.

Thx, Feroesti!!!
Je was dus rapper met je bericht dan ik :d
Ik weet wat me te doen staat! Ik hou het in de gaten, zolang het soepel blijft; geen probleem! En wanneer ik hem laat castreren (eens hij een half jaartje is) laat ik het ineens herstellen!
Nogmaals, dank je wel!! :)

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#7 Geplaatst 23 november 2009 - 06:23

:thumb: :thumb:

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#8 Geplaatst 23 november 2009 - 06:43

navelbreukjes komen wel meer voor en bij de meesten wordt het dan tijdens de castratie verholpen.

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#9 Geplaatst 23 november 2009 - 08:40

Elliot heeft het ook. Het wordt verholpen als hij gecastreerd wordt. Ik had het ook nooit eerder meegemaakt, het is trouwens mijn man die ontdekt had dat hij een bobbel op z'n buik heeft (net zoals hij de tumoren bij onze hond ontdekte) Ik vond het erg eng in het begin maar hij lijkt er idd geen last van te hebben.

Guest_Sheily_*
Guest_Sheily_*

#10 Geplaatst 23 november 2009 - 10:17

Ik heb het toen bij mijn kat ook met de kastrati laten doen en stelde ook niet veel extra voor.

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 23 november 2009 - 10:50

onze hond had dit ook, bij haar sterilisatie hebben ze dit dan ook verholpen (zij was toen 1,5 jaar, ze heeft er echter nooit last van gehad)