Spring naar inhoud

- - - - -

Lang leve de VDAB ! (NOT)

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#1 Geplaatst 23 november 2009 - 13:14

Officieel ben ik nog steeds werkzoekend, die fotografie doe ik in de zaak van mijn man, maar ik kan uiteraard opgeroepen worden door VDAB.
Ik kreeg dus een brief dat ik mij moest melden ivm een vacature. Ik vond dit bizar, is de eerste keer in 5 jaar! maar goed, ik ging er dus naar toe. Daarstraks nog met een ex collega van Sitel gechat en nog grapjes gemaakt over deze vacature, wie weet, het zou misschien voor Sitel zijn he!!

En jawel, kom bij VDAB en of ik interesse heb voor een job bij Sitel.... Ik schoot gewoon in de lach. Vraagt ze of ik daar vroeger misschien al heb gewerkt. Ja, idd, tot een maand geleden ja.

Ik snap dat dus niet he, hoe accuraat zijn de diensten van de VDAB? Bekijken ze je dossier dan niet voor ze je oproepen? Ze wist me ook te vertellen dat je dus moet langskomen voor zoiets, ze kunnen dat niet telefonisch bespreken :s

Iedereen die in de databank zit als call center agent, krijgt ook regelmatig een mail of je interesse hebt in een opleiding voor call center, hoe onnozel is dat?

Voor onze Nederlandse KS; is het bij jullie beter geregeld als je op zoek bent  naar werk?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 23 november 2009 - 13:32

Fairy zei:

Officieel ben ik nog steeds werkzoekend, die fotografie doe ik in de zaak van mijn man, maar ik kan uiteraard opgeroepen worden door VDAB.
Ik kreeg dus een brief dat ik mij moest melden ivm een vacature. Ik vond dit bizar, is de eerste keer in 5 jaar! maar goed, ik ging er dus naar toe. Daarstraks nog met een ex collega van Sitel gechat en nog grapjes gemaakt over deze vacature, wie weet, het zou misschien voor Sitel zijn he!!

En jawel, kom bij VDAB en of ik interesse heb voor een job bij Sitel.... Ik schoot gewoon in de lach. Vraagt ze of ik daar vroeger misschien al heb gewerkt. Ja, idd, tot een maand geleden ja.

Ik snap dat dus niet he, hoe accuraat zijn de diensten van de VDAB? Bekijken ze je dossier dan niet voor ze je oproepen? Ze wist me ook te vertellen dat je dus moet langskomen voor zoiets, ze kunnen dat niet telefonisch bespreken :s

Iedereen die in de databank zit als call center agent, krijgt ook regelmatig een mail of je interesse hebt in een opleiding voor call center, hoe onnozel is dat?

Voor onze Nederlandse KS; is het bij jullie beter geregeld als je op zoek bent naar werk?

Welk project bij Sitel? Ik werk ook bij Sitel...

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#3 Geplaatst 23 november 2009 - 13:33

Ja de vdab...ik moest mij eens komen 'verantwoorden' omdat ik niet naar een afspraak was gegaan (waar ik niks van afwist) en er stond ook in die brief dat ik een advocaat mocht meebregen!!!!
Ikke daarnaartoe bleek het om een periode te gaan waar ik vast werk had en dat stond doodleuk in mijn dossier!!!
Pure tijdverspilling dus hé!!!

Guest_sneeuwwitje_*
Guest_sneeuwwitje_*

#4 Geplaatst 23 november 2009 - 13:33

(wat is sitel???)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 november 2009 - 13:37

sneeuwwitje zei:

(wat is sitel???)

Een callcenter bedrijf waar verschillende projecten gevestigd zijn verspreid over heel de wereld.
Geplaatste afbeelding

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#6 Geplaatst 23 november 2009 - 13:42

jij werkt in Diegem veronderstel ik Spanishke gezien je woonplaats, ik zie je niet elke dag naar Geel komen.
Ik heb voor Telenet gewerkt he.
Ik deed het werk op zich wel graag, maar de big brother mentaliteit wordt wel ver gedreven, getuige dit artikel ook

'Big Brother zit in ons bedrijf voortdurend naast je' - Gva.be

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#7 Geplaatst 23 november 2009 - 13:53

Ach, de VDAB... daar heb ik ook al stoten mee meegemaakt hoor...

Zo was k een paar jaar geleden 'ns een tijdje werkloos en ze belden me voor een screening. Op het eind van die screening kreeg je dan een aantal vacatures door. Was er eentje bij voor het zagen van metalen profielen... :o
Ik vroeg aan de telefoniste: "is dat niet een mannenjob?"
"Je kan altijd proberen he", kreeg ik als antwoord... :gek:

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#8 Geplaatst 23 november 2009 - 14:09

Libelle zei:

Ach, de VDAB... daar heb ik ook al stoten mee meegemaakt hoor...

Zo was k een paar jaar geleden 'ns een tijdje werkloos en ze belden me voor een screening. Op het eind van die screening kreeg je dan een aantal vacatures door. Was er eentje bij voor het zagen van metalen profielen... :o
Ik vroeg aan de telefoniste: "is dat niet een mannenjob?"
"Je kan altijd proberen he", kreeg ik als antwoord... :gek:

en hoe lang zaag je die profielen dan nu al met veel plezier?? :LOL:

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 23 november 2009 - 14:23

Fairy zei:

jij werkt in Diegem veronderstel ik Spanishke gezien je woonplaats, ik zie je niet elke dag naar Geel komen.
Ik heb voor Telenet gewerkt he.
Ik deed het werk op zich wel graag, maar de big brother mentaliteit wordt wel ver gedreven, getuige dit artikel ook

'Big Brother zit in ons bedrijf voortdurend naast je' - Gva.be

Ik werk inderdaad in Diegem voor de Lijninfo (070220200). Pure klantendienst, maar soms is het wel wat teveel van het goeie. Vandaag zijn ze weer extreem lastig, slecht weer, einde vd maand dus loon is op, feestdagen in het vooruitzicht dus ze moeten nog wat extra spenderen, druk op de baan dus veel bussen die vertraging hebben enz... Ze zijn echt zonder meer chagrijnig vandaag, ge moet u soms inhouden om er es gene door de lijn te trekken O:)

In Geel zoeken ze er inderdaad nog nu voor Truvo. Hier wordt dat project ook (tijdelijk) gedaan, zitten 2 collega's vd Lijn op dat project nu. Ik wou het eigenlijk wel doen, maar blijkbaar is er enkel nog maar plaats in Geel. Dat is dus inderdaad veel te ver, mocht je het nu van thuis uit kunnen doen en 1x per week naar ginder moeten komen, tekende ik direct.

BigBrother mentaliteit? Hijgen ze ook zo in je nek?

*Update: Heb nu pas je link gezien, ben het aan het lezen :) ze zijn daar dus ook zo onmenselijk streng bij jullie. Allez "waren"

Bewerkt door Spanishke, 23 november 2009 - 14:24.

Geplaatste afbeelding

Guest_turbojeng_*
Guest_turbojeng_*

#10 Geplaatst 23 november 2009 - 14:41

de VDAB... tja daar heb ik ook nog een eitje mee te pellen.
Ik (vrouw van turbojeng), werk in het onderwijs. Tijdens de grote vakantie krijgen wij een uitgestelde bezoldiging betaald (ongeveer evenveel als het gewone loon) en we moeten tijdens de grote vakantie ons niet ter beschikking stellen van de arbeidsmarkt.
En nu komt het: vorige zomer werd ik gebeld door de VDAB. Ik moest langsgaan ivm mijn dossier.
Bleek dat het wicht dat mijn dossier behandelde blijkbaar niets afwist van de regelingen in het onderwijs én mij een job wilde aanbieden ergens op een bureauke waar ik de hele dag kopies moest maken! Ik zeg doodleuk: " Ja maar, ik heb toch vakantie?"
Zegt zij: Schaam je je niet, zo jong zijn en dan twee maanden werkloos thuis willen zitten omdat het zogezegd vakantie is."
Ik heb daar toen de vakbond moeten inschakelen.
Pittig detail: als ik het jobke van "kopie-madam" had aangenomen, had ik heel mij uitgestelde bezoldiging moeten terugbetalen bij de belastingen. Dus dan zou men eigenlijk het geld, dat doorheen het schooljaar wordt opzijgezet, terugeisen en mij aan het werk willen zetten voor een onderbetaald jobke...

grs, Dafne (vrouw van turbojeng)

Bewerkt door turbojeng, 23 november 2009 - 14:43.
Reden van bewerken: tekst niet af

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#11 Geplaatst 23 november 2009 - 15:02

Zwijgt mij van de VDAB...die mensen zijn daar van niks op de hoogte.
Nu werk ik voor ENAIP, zij werken samen met de VDAB en geven ook beroepsopleidingen. Maar de VDAB controleert ons wel of de opleidingen goed worden gegeven terwijl je bij de VDAB je tijdens de opleiding gewoon aan je lot werd overgelaten.
Wij geven tenminste nog klassikaal les....

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#12 Geplaatst 23 november 2009 - 15:19

Fairy zei:

en hoe lang zaag je die profielen dan nu al met veel plezier?? :LOL:

Moet je weten dat ik een madammeke ben van amper 1m54... 'k Zie me daar al staan sleuren met die profielen! :LOL:

'k Heb toen ook brieven gehad met vacatures die totaal niks met mijn diploma te maken hadden, of vacatures waarvan ik zeker wist dat ik die job met mijn opleiding echt niet kon... Ik denk dat ze op de VDAB niet echt op de hoogte zijn nee...

Zo heb k ook ns gesolliciteerd op een vacature op hun site, 't was voor een job als winkelbediende bij Colruyt, deze was voor de winkel in Beringen. Ik schrijf een brief naar Colruyt, krijg ik een brief terug: "Sorry, er is geen vacature in Beringen".
Paar maanden later stond diezelfde vacature weer op hun site. Ik schrijf weer een brief. Krijg weer een brief terug: "Geen vacature".
Toen was ik het beu. Ik bel de VDAB om te vragen hoe dat kan. Kreeg ik als antwoord: "wij controleren de vacatures op onze site niet."
Nee, maar dat geeft bedrijven wel de kans om sluikreclame te maken op hun site, en nen arme werkloze nog twee postzegels en briefpapier te ontfutselen, voor niks! :p

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#13 Geplaatst 23 november 2009 - 15:42

[quote name='Libelle']Moet je weten dat ik een madammeke ben van amper 1m54... 'k Zie me daar al staan sleuren met die profielen! :LOL:

[SIZE=4]Stel je voor seg.. Dat ze daar niet verder bij nadenken... [/SIZE]

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#14 Geplaatst 23 november 2009 - 15:46

VDAB volgt ook niet op of vacatures al ingenomen zijn en de bedrijven zijn dan weer te laks om het door te geven.Kreeg nog een vacature mee voor een bedrijf in Weert, via interim in Hasselt, te starten 1 augustus 2009...
Voorlopig heb ik werk genoeg thuis, maar vanaf januari zou ik toch wel weer graag iets bijdoen.

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 24 november 2009 - 10:04

Ik werk dus bij VDAB :) .
Ik werk wel op het Competentiecentrum als verantwoordelijke voor opleidingen Nederlands voor Anderstaligen. Vroeger was ik verantwoordelijk voor enkele opleidingen in de bouw.

Het is inderdaad allemaal niet gemakkelijk. VDAB gebruikt een programma, Elise, dat "matcht" vacatures aan klantnummers.
Nadeel is dat er gescreend wordt op termen: bijvoorbeeld, je geeft als term in "werken met mensen" en "buitenwerk", dan kan er als vacature uitkomen: "begeleider in serres van sociale werkplaats", maar ook "grafdelver".
Dat is dus een groot nadeel aan het systeem.
Er werken bij VDAB ook veel mensen met weinig ervaring, jonge mensen die uit een andere sector komen, (natuurlijk is dat ook goed want je komt soms al slecht aan de bak als je weinig ervaring hebt!!!)  ... en hoewel men steeds zegt dat je alle opleidingen (als personeel hè) kan volgen wat je wil, zijn er niet altijd opleidingen op maat (bijvoorbeeld over wetgeving in het onderwijs) EN ligt de werkdruk zo hoog dat je er gewoon geen tijd voor hebt, want al je werk blijft liggen als je opleiding volgt.

Ik begrijp jullie grieven hoor, maar ik heb als beginner ook fouten gemaakt hier, echt serieuze kemels, en dan kan je je 1000 keer verontschuldigen, maar daar is die persoonn niet mee geholpen..;

Bewerkt door Jess, 24 november 2009 - 10:04.

Geplaatste afbeelding