Spring naar inhoud

- - - - -

Waar moet je allemaal rekening mee houden als je op jezelf gaat wonen

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
Guest_Saskia_*
Guest_Saskia_*

#1 Geplaatst 23 november 2009 - 16:16

Naar aanleiding van mijn andere topic (huur appartement)
stel ik hier even de vraag:

Waar moet je allemaal rekening mee houden als je op jezelf wil gaan wonen?

Velen onder jullie wonen al op jezelf, dus geef maar tips :)
Alles is welkom

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 23 november 2009 - 16:29

Ga je alleen wonen of ga je samen wonen?

Guest_Mélina_*
Guest_Mélina_*

#3 Geplaatst 23 november 2009 - 16:29

Hey dag Saskia,

Een ex-gemeentegenoot zie ik. Ik heb tot over een half jaar in Olmen gewoond.

Je moet rekening houden met:
* Waarborg (3 maanden huur): deze krijg je wel terug als je de huur opzegt
--> deze op een geblokkeerde rekening storten, NOOIT cash betalen
* Brand en familiale verzekering
* Water
* Electriciteit
* Kabel-factuur (tenzij je digitale televisie neemt, dan zit dat in de factuur bij in)
* wekelijkse winkelkosten
* je uitzet om mee te beginnen
* meubels
* mogen je poezels er binnen
* heeft het een terras
* hoe zijn de buren?
* Goed opletten op schimmel!!!!! Goed kijken of er zwarte vlekken op de muren of tegels in de badkamer als ook in de andere kamers zijn. Zo ja, ren zo hard je kan
* Nooit een appartement bekijken dat slecht verlicht is
* Heeft het een garage dat in de prijs bij inbegrepen is of moet je dat apart huren
* Is er dubbele beglazing

Dat is zo een beetje waar ik nu op kom. Moest je nog vragen hebben, ik heb het een en het ander meegemaakt in mijn huurappartement, dus qua wet enzo weet ik er intussen wel wat van af.

Altijd welkom met je vragen want ik wil niet dat jou hetzelfde overkomt als ons.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 23 november 2009 - 16:31

Vaste kosten om je haar van uit te trekken:
- huur
- elektriciteit
- water
- eventueel telefoon en telenet
- eten en drank
- de poezeltjes hun eten en eventueel DA- kosten
- op het einde van het jaar rekeningen à volonté (brand - familiale verzekering - ziekteverzekering, autoverzekering...)
- cadeautjes kopen voor de jarigen
- kledij en schoenen kopen als het nodig is
- geld om leuke dingetjes te doen
-...

En ergens na dit lange lijstje ook proberen om elke maand een bepaald bedrag te sparen, zodat je rekening omhoog gaat en niet omlaag :d
Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 23 november 2009 - 16:31

Ik woon sinds september samen met mijn vriend, en we hebben wel ff onderschat wat het allemaal met zich meebracht...
dus ja sowieso de primaire zaken: domicilie verzetten (dus twee keer naart gemeentehuis, dat dan ni vaak open is...), elektriciteit, water ... en het lijkt allemaal zo makkelijk, maar dat kan echt wel heel wat zever met zich meebrengen.
Wij wonen hier onder onze verhuurder (een vrouw) en die heeft hieronder een bloemenzaak. na drie jaar zijn we hier weg hoor, echt, das ni leuk als die hier woont. die denkt ook dat ze alle recht heeft hier, vb onze verwarmingsketel is stuk geweest en dan belde ik naar haar om dat te melden, dan moest en zou ze direct komen, ja hallo, tis ni omdat ge hier ook woont, dat ge u da kunt permitteren om onmiddellijk af te komen hé. ge voelt u dus nogal in 't oog gehouden...
onderschat ook de kosten niet... internet is echt duur vb, daaraan geven wij zoon 50euro per maand (wel met digitale tv, zo handig). het leven is gewoonweg duur... en ik heb ook gelezen dat je twee slaapkamers wilt, dat hebben wij ook, en dat is ruim voldoende. 't is zoals je zegt hé, 3 zou kunnen, maar waarom? dat is overbodig, moet ge dat ook nog is gaan kuisen, pfff :s
houdt ook rekening met de ligging van het appartement, hoeveel bewoners er nog in de blok zijn, parkingmogelijkheden etc... geen te snelle beslissingen nemen. en je moet je vooral goed voelen bij de beslissing!!! :)

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 23 november 2009 - 16:32

Goh, een spectrum aan antwoorden zou ik zeggen...
Heb je mss geen specifiekere vragen ?  Lijkt me iets gemakkelijker...

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#7 Geplaatst 23 november 2009 - 16:34

Je moet ook rekening houden met de kosten van je wagen. Ik vermoed dat je een eigen auto hebt. Onderschat deze kosten ook niet. Je moet gaan tanken, hoe verder je van je werk woont hoe meer, de verzekering en taks moeten ook betaald worden. En dan heb je nog geen kosten aan de auto gehad.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 23 november 2009 - 16:35

Mélina zei:

Hey dag Saskia,

* Waarborg (3 maanden huur): deze krijg je wel terug als je de huur opzegt
--> deze op een geblokkeerde rekening storten, NOOIT cash betalen

Het mag maar 2 maanden, 3 mag enkel in geval van OCMW of bankwaarborg. Anders ALTIJD 2 maanden (geïndividualiseerde rekening op naam huurder)

Guest_Mélina_*
Guest_Mélina_*

#9 Geplaatst 23 november 2009 - 16:38

Frances zei:

Het mag maar 2 maanden, 3 mag enkel in geval van OCMW of bankwaarborg. Anders ALTIJD 2 maanden (geïndividualiseerde rekening op naam huurder)

Ah dat is dan intussen verandert. Wij zijn 3 jaar geleden gaan huren en toen hebben wij er 3 betaald.

Ik ben zo blij dat ik intussen iets gekocht heb want dat huren NOOIT meer

Guest_Mélina_*
Guest_Mélina_*

#10 Geplaatst 23 november 2009 - 16:38

Saskia,

Ga je helemaal alleen wonen of komt er nog iemand bij jou wonen?

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#11 Geplaatst 23 november 2009 - 16:38

Hieronder een lange lijst van zaken waar ik aan denk...
Het is heel belangrijk om op voorhand even een schatting te maken wat je maandelijks zou moeten uitgeven en wat je gaat overhouden. Want naast bv 530euro huur komt ook al gemakkelijk 120euro voor gas/elektriciteit, je internet-tv aansluiting, eten en drinken, tankuitgaven, gsmuitgaven, ... (ik wil je mijn lijstje wel eens doorsturen, ben daar veel mee bezig geweest ;) )
Samen met je vriend ook afspreken wat je ZEKER maandelijks wil sparen, en wanneer je iemand bent die graag elke maand een nieuwe broek koopt dan moet je afspreken welk bedrag je er voor kan voorzien. En dan wel niet bokken als het een maand eens niet mogelijk is om die nieuwe wauw-broek of wauw-bloes te kopen :p
Wanneer je ziet dat het financieel allemaal haalbaar is, moet je gaan kijken welk budget je hebt om de nodige aankopen van meubilair te verzorgen. Geloof me, je koopt soms meer dan dat goed is voor je en verrassingen kan je best  vermijden :)
Samen met je vriend ook afspreken hoe je de uitgaven gaat aanpakken, gaan jullie ieders 50/50 betalen of wordt het ene pot nat. Wij hadden bv ieders onze eigen rekening en hadden een gezamelijk rekening geopend. Wij storten dan van alle uitgaven de helft op die rekening. Was het niet genoeg, dan stort je bij. Het is natuurlijk makkelijker om gewoon één rekening te hebben en daar beiden je loon op te storten maar dat wilden wij zelf ook niet in het begin, je weet maar nooit of er iets misloopt he!
Indien jullie loon de 5de van de maand gestort wordt en de verhuurder wil graag de 1ste van de maand de huur, kan je proberen af te spreken dat je de huur bv tegen de 15de van de maand stort. Niet veel verhuurder willen dat maar je kan het alleen maar vragen natuurlijk.
Nu even de minder leuke kant, als je huurt moet je ook een brandverzekering afsluiten, ga eens horen bij verschillende maatschappijen wat voor jou het voordeligste is. Je kan ook naar een verzekeringsmakelaar gaan, hebben wij gedaan, en die pluisde het goedkoopste uit voor ons. Maar het is niet alleen brandverzekering,ook familiale verzekering, eventueel een rechtsbijstand...
Indien je zelf instaat voor de gas/elektriciteit en water, dan moet je ook die contracten in orde maken. Voor elektriciteit/gas neem je de meterstand op de dag dat je de sleutels krijgt, noteer ook best het meternummer en eventueel de eancode, die kan de vorige huurder op zijn factuur terugvinden. Het is allemaal info die de maatschappij kan vragen! De vorige huurder moet deze doorgeven aan zijn maatschappij en jij aan de maatschappij van jou keuze. Laat je niets anders vertellen want ze maken huurders vaak wijs dat jij alleen de standen moet doorgeven. Laat je energiecontract ook op beide namen zetten, is altijd veiliger!
Als je ook zelf je water in orde moet maken, informeer welke maatschappij er voor in staat in die gemeente. Je kan meestal een overdrachtsformulier afdrukken van hun site, vaak in 3 exemplaren, 1 voor u, 1 voor de vorige huurder en 1 om naar de maatschappij te versturen. De maatschappij kan je een jaarlijkse factuur sturen dus alleen de afrekenig, of bv drie maandelijkse voorschotfacturen, kan je altijd achter informeren.
Ik ga hier even stoppen want weet niet onmiddellijk meer iets waar je nog rekening mee moet houden maar het is een begin he. :)

Guest_turbojeng_*
Guest_turbojeng_*

#12 Geplaatst 23 november 2009 - 16:39

een goede tip om de 'torenhoge rekeningen aan het einde van het jaar' een beetje te drukken.

Wij zijn aangesloten bij Mercator en hebben alle verzekeringen in 1 polis laten opnemen: 2 auto's, twee hospitalisatieverzekeringen, brand, familiale, bromfiets, (en nog iets denk ik)... als je dit in één pakket laat zetten kan je betalen met maandelijkse aflossing. Bij ons komt dit uit op ongeveer 190€/maand. Dat lijkt misschien veel, maar liever elke maand 190€ én toch netjes verzekerd zijn, dan in één keer bvb 900€ moeten opleggen voor wagen 1, 400€ voor wagen 2 en 250 voor hospitalisatieverzekering van 1 van de 2... (+ geen onaangename verrassingen omdat je eens 'vergeet' te betalen, wat wel eens gebeurt hoor als de rekeningen eens beginnen binnenstromen)

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#13 Geplaatst 23 november 2009 - 16:41

Frances zei:

Klopt inderdaad dat het maar twee maanden is, is zo sinds een jaar of 2. Maar verhuurder proberen spijtig genoeg vaak nog 3 maanden vast te zetten!

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#14 Geplaatst 23 november 2009 - 16:41

ze hebben hier het meeste al gezegd, maar wat zeer belangrijk is: u aansluiten bij het huurderssyndicaat :)

Guest_turbojeng_*
Guest_turbojeng_*

#15 Geplaatst 23 november 2009 - 16:42

en als jullie niet getrouwd zijn: zeker een samenlevingscontract afsluiten. Duidelijk laten omschrijven wie wat meeneemt (eigen wagen, bankstel) en wat er samen aangekocht wordt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat het ergens niet klikt en dan de man of vrouw ineens weg is met alle meubels en de andere partner in een leeg appartement achterlaat...