Spring naar inhoud

- - - - -

een gezwel of klieren ? wie zal het zeggen ?

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#16 Geplaatst 23 november 2009 - 21:11

Navelbreukjes zijn niet erg hoor. Het is niet dat de darminhoud daardoor zal uitpuilen, al voelt het wel zo aan. Het is gewoon vet wat je voelt. De darminhoud zit mooi verpakt in het buikvlies en omringd door vet. Dat is de bobbel die je kan voelen bij een navelbreuk. Het is gewoon vet wat gaat uitpuilen door het gaatje in de buikwand.
Wel is het opletten dat de kat niet te zwaar gaat worden, anders zal het nog meer gaan uitpuilen.
Je kan dit laten herstellen door een zeer minieme operatie. De buikwand wordt dan gewoon gehecht. Maar om hem speciaal daarvoor te laten verdoven zou ik niet doen, zolang hij er geen last van heeft.
Meestal wordt dit gedaan als de kat om 1 of andere reden toch eens verdoofd moet worden. vb tandheelkunde, castratie of zo...
Als het om een ernstige navelbreuk gaat waarbij het echt enorm uitpuilt  met gevaar voor de darmen ,zou de dierenarts dat zeker al gemerkt  moeten hebben. Dat komt trouwens heel zelden voor.
Bij poezen kan het bij zwangerschap wel zeer gevaarlijk zijn of echt bij té overdreven zwaarlijvigheid. Dan kan de buikwand verder open scheuren...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#17 Geplaatst 23 november 2009 - 21:13

Het kan inderdaad ook gewoon echt vet zijn. Een beetje op z'n gewicht letten dus.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#18 Geplaatst 23 november 2009 - 21:15

Nee het is geen navelbreukje, je moet echt voelen aan het buikje om die bobbel te voelen.
Als ze gewoon liggen zelfs met de poten in de lucht zie je die bobbel niet.
Je moet echt voelen met je vingers op de buik.
Het is moeilijk uit te leggen. Maar mijn da zij dat het de vetlaag is die de ingewanden beschermd en bij sommige voelt die op sommige plaatsen wat dikker aan.  

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#19 Geplaatst 23 november 2009 - 21:16

ja ik denk echt dat het dat is want ik kan er geen foto van trekken
die eerste foto is van gistere je ziet niets he

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#20 Geplaatst 23 november 2009 - 21:26

Nee je voelt het alleen maar als je zijn buikje betast.
Ik maak me er ook geen echte zorgen om maar hou het wel in het oog.

Guest_Pinkbubblegum_*
Guest_Pinkbubblegum_*

#21 Geplaatst 23 november 2009 - 23:08

Sokkie heeft dat ook, ik dacht in het begin ook van o ow... is dit wel normaal?! Maar ik heb Lies erbij gehaald en het is volkomen normaal :)

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 23 november 2009 - 23:11

Jaro zijn buikje voelt ook anders dan dat van Sam daar. Hij lijkt wel stevige buikspieren te hebben (en toch ook een hangbuikje).

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#23 Geplaatst 24 november 2009 - 06:46

Zoë je moet zondag eens kijken naar Mirl haar buikje. Volgens mij gaat dat hetzelfde zijn als bij haar.