Spring naar inhoud

- - - - -

drama

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 25 november 2009 - 20:13

Jaro houdt ook niet van kammen. Dat is altijd zo geweest...
Hij vindt de aandacht wel heel fijn. Soms is hij in een speelse bui en wil hij mijn handen of de kam vangen. En soms is hij gewoon slechtgehumeurd en dan bijt en krabt hij om mij te waarschuwen.
Hij vindt het gewoon niet fijn als er aan hem gepruld wordt. En toch moet hij ook gekamd worden. In de zomer kan er soms bijna een week tussenzitten. Maar in de winter moet het minstens om de dag, liefst elke dag. Jaro krijgt heel kleine knoopjes in zijn vacht, als ik dan niet bijna elke dag kam gaat het pijn doen. Meneer is nogal kleinzerig en als ik hem een beetje pijn doe bij het kammen, dan doet hij mij ook pijn (bijten). Hij loopt ook telkens weg en speelt een spelletje met mij.

Ik leid hem soms af met een speeltje of een andere kam om in te bijten. Als het een keer echt nodig is blijf ik snoepjes op tafel leggen terwijl ik kam. We kammen ook nooit te lang, als ik niet elk stukje gedaan heb, dan is dat voor een volgende keer. Ik stop meestal als hij het beu wordt. Maar soms moet het gewoon.

Er zijn dus stukjes die ik nooit gekamd krijg, zoals zijn buikje en tussen zijn achterpoten... zijn broek ook niet vaak. En net die plekjes hebben het zo nodig...

Zijn broekje bijknippen is ook al zo'n ramp... Daar wordt hij echt lastig van. Het zou toch gemakkelijk zijn... een kat die graag verzorgd wordt.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#17 Geplaatst 25 november 2009 - 20:58

Oke dan, zoals beloofd, mijn eigen aanpak. Het heeft hier steeds gewerkt, maar geen idee of en hoe het voor andere katten werkt. Maar goed, misschien kun je er iets mee.

Normaal beginnen we al als de kittens nog heel klein zijn, met een zachte borstel, maar dat kan nu natuurlijk niet meer bij jou poezels ;)

Bij Cansu hebben we het zo aangepakt (toen ze eenmaal zover was dat ze ons toestond haar te aaien dan :s ):

Eerst de borstel en de kam in de kamer neerleggen. Gewoon laten liggen. Oke, we moesten vaak zoeken naar waar ze gebleven waren na een uurtje ofzo, maar op deze manier leerde ze wel dat zowel borstel als kam niets waren om bang voor te zijn. Dit hebben we volgehouden totdat ze niet meer op of omkeek naar borstel/kam.

Daarna gingen we de borstel haar 'aanbieden'. Dus zelf de borstel/kam vasthouden en ermee naar haar 'wijzen'. Eerst vond ze dat heel erg eng, maar na een paar keer geprobeerd te hebben (verspreid over de dag) kwam ze eraan ruiken. Toen ze weer wegliep daarna hebben we de borstel weer neergelegd.
Op het moment dat ze het goed vond dat we de borstel vasthielden en later ook dat we dat 'ding' gingen bewegen terwijl ze geaaid werd, toen hebben we heeeeel voorzichtig de borstel/kam op haar rug gehouden. Zonder te bewegen.
Eerste keer was ze zo weg. Tweede keer was ze heel nerveus maar al na 1 dag (verspreid over de dag proberen zolang ze niet heel vervelend werd) mochten we voorzichtig de borstel bewegen.

Dan eerst heel voorzichtig en heel zachtjes alleen met de borstel over haar heen. Doet niets voor haar vacht, maar zo leerde ze dat de borstel geen pijn doet.
Toen ze eenmaal doorhad dat het wel lekker was als we op die manier gingen aaien zijn we een stapje verder gegaan en hebben we de kam erbij gepakt.
Dit hebben we op dezelfde manier aangepakt. Eerst op haar rug met de tanden van de kam omhoog (dus de rug van de kam op de rug van Cansu)
Toen we dat mochten en ook mochten bewegen, gingen we met de zijkant van de kam langs haar rug.

(telkens op de rug beginnen, als dat is geaccepteerd als oke dan kun je langs de zij gaan, op dezelfde manier).
Daarna met de tanden in de vacht, maar nog niet 'echt' kammen. Dus meer met de kam over de vacht dan met de kam door de vacht.

Daarna steeds voorzichtig met de kam echt een klein stukje kammen. Steeds deden we stoppen als zij aangaf genoeg ervan te hebben.

Dit klinkt als heel langdurig, maar dat viel best mee. We hebben verspreid over de dag dit zo aangepakt. Wel steeds voldoende tijd wachten voor je verder gaat, dus wachten tot ze weer rustig is en weer helemaal lief is.
We merkten snel genoeg dat ze er genoeg van dreigde te hebben. Dat was de grens. Niet pas helemaal stoppen voor de dag als zij aangaf dat ze het zat was, maar daarvoor al. Zo was het dus nooit onaangenaam voor haar.

Cansu kunnen we niet vasthouden, al zeker niet om te kammen. Dus is het voor haar heel belangrijk dat ze zich laat kammen.
als ze geen zin heeft doen we het niet.

Geduld tonen, liefde tonen, veel praten en vertellen wat je doet. En dat deed ik dan met de stem die ik ook gebruikte om haar te aaien enzo.

Nu laat ze het goed toe. Ik aai haar met 1 hand, haal dan met de andere hand de kam of borstel door haar haar en dat doe ik tot ze wegloopt.
de kam (of borstel) die ik op dat moment niet gebruik leg ik gewoon naast mij en kat neer. Meestal wordt dat gebruikt als speel of knuffelobject terwijl de andere borstel of kam dienst heeft :)

Dit is het een beetje in het kort. Bij de een gaat het sneller dan bij de ander, maar op deze manier lukt het ons eigenlijk altijd wel.

Vooral rustig aanpakken. Dan maar een dagje een kleine klit in de vacht. Als je die de andere dag makkelijker uit kan kammen omdat de kat het goed vindt, dan heb je al heel wat gewonnen. Toch?

Bij Cansu hadden we binnen twee weken voor elkaar dat ze gekamd kon worden. Omdat ik alleen de avonden eraan kon spenderen en de weekenden duurde het even. Als je elke dag verdeeld over de dag een half uurtje of uurtje op deze manier tijd hebt, zou het zomaar wat sneller kunnen werken.

Nu ja, dat denk ik dan. Hier hielp het goed. Zo hebben we het ook met Cemile aangepakt. Die is hier wel geboren, maar die heeft een bloedhekel aan kammen. Dus doen we het sneaky en zorgen we dat ze in een goeie bui is voor we gaan kammen. Want dan geeft ze toe dat het toch wel lekker vindt. Domme kat :)

Zo gaan we het ook weer bij Deniz aanpakken, want in de tijd dat we hem hier aan het wennen laten zijn is ons veel duidelijk geworden over zijn tijd bij Vorige Eigenaar (en dan bedoel ik uiteraard niet jou Jacqueline, maar de persoon bij wie hij daarvoor zat).

Nu hebben wij het voordeel dat het eigenlijk niet echt hoeft, kammen. Alleen bij Cemile, haar vacht is een ramp, maar bij de anderen hoeft het eigenlijk niet echt. het is niet noodzakelijk. Maar misschien kun je dingetjes uit mijn verhaal gebruiken. Ik hoop echt dat je er wat aan hebt.

Vragen? stel ze aub!

Ik hoop echt dat je binnenkort zonder gevecht je katjes kunt kammen en dat het een plezierig moment wordt tussen jou en kat.
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#18 Geplaatst 25 november 2009 - 21:12

Er staat een topic bij exotic en perzicsh langhaar over de verzorging van langharige katten Jacqueline .En je moet dat langzaam aan doen want ineens een uur is veel te lang en zeker als ze niet graag gekamd worden .ik verdeel dat over een paar keer daags een kwartiertje of hoelang ze het zelf willen, de ene keer gaat al wat beter dan anders.Er staan ook een paar fimpjes van Jubikelcats over plukken van perzen heel leerzaam aan gegeven . probeer dat eens helemaal te lezen veel succes.
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Guest_jacqueline_*
Guest_jacqueline_*

#19 Geplaatst 25 november 2009 - 23:34

Vragen? stel ze aub!

Ik hoop echt dat je binnenkort zonder gevecht je katjes kunt kammen en dat het een plezierig moment wordt tussen jou en kat

oke dan erg bedankt voor je uitleg

nu nog een vraag de rug en zijkanten vind erasmus wel lekker charley alleen zijn rug

de problemen met charley zijn zijn poten onder zijn bek en zijn staart en buik

erasmus zijn staart en buik

kan ik bij erasmus nu dan ook proberen op de  manier die jij zij voor zijn staart

en charley ook

erasmus vind zijn rug zo lekker als je stopt word die boos je moet daar door gaan

en kan ik de kitten borstel wel gebruiken om ze het aan te leren vooral omdat de katten nu geen klitten hebben en dan de andere kam waar ik ze ooit mee wil kammen er naast leggen

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#20 Geplaatst 26 november 2009 - 18:40

Natuurlijk kun je dat proberen! ;)
Kijk of je er wat mee kunt, pas het aan je eigen situatie aan en kijk of het werkt.

Maar doe het rustig aan en forceer niks.

Dat je onder kinnetjes en op buikjes enzo niet mag kammen is een stukje vertrouwen die je nog moet verdienen. Dat zijn de meest kwetsbare plekjes en zullen ze niet zo snel iemand toelaten om daar te kammen ofzo.

probeer het dus eerst voorzichtig aan. Eerst een keer met je hand er voorzichtig langs, meer niet. Dan kijken hoe ze reageren en dan steeds zo een klein stukje verder en langer. Tot ze het goed vinden. Daarna kun je de kam gaan proberen.

De kam naast je leggen als je borsteld is een goed idee! Dan zien ze dat de kam geen bedreiging is.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende