Spring naar inhoud

- - - - -

studeren

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#1 Geplaatst 26 november 2009 - 18:42

Is hier iemand die unief gedaan heeft ? En dan liefst biologie of biowetenschappen aan de hoge school ?
Ik stel deze vraag omdat ik op het eind van dit jaar men secundair zou afgewerkt hebben en ik dus nu best al wat vooruit denk op de vraag hoe moet het nu verder ? Ik heb totaal geen idee van wat studeren aan de hoge school of unief nu net inhoud en weet dus ook niet of ik het wel aan zou kunnen.

Iemand bevindingen, tips, raad en vooral info over de moeilijkheidsgraad als die al te meten valt ?

groetjes
f&c
mientje en fientje

Guest_joey_*
Guest_joey_*

#2 Geplaatst 26 november 2009 - 18:56

Hey, ik heb 4 jaar aan de universiteit (Gent) gestudeerd, wel geen biologie ofzo, maar wel sociologie en ik ben nu een jaartje aan het bij studeren (Specifieke leraren opleiding) om les te geven in het secundair onderwijs.

Het enige wat ik kan zeggen is dat universiteit sowieso theoretischer zal zijn dan hogeschool. Voor de rest is het heel belangrijk dat je iets doet wat je graag wilt doen. Informeer je goed over de verschillen tussen de opleidingen aan hogeschool of universiteit en wat altijd "leuk" of "handig" kan zijn, is misschien eens een les meevolgen (ik weet niet of dit aan hogeschool mogelijk is, maar als je in grote groepen les krijgt aan de universiteit, dan maakt het niet uit of daar een extra persoon zit of niet, en dan kan je eventueel eens een les meevolgen, dat heb ik toch eens gedaan :) )

Heel veel succes met je keuze in ieder geval!

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#3 Geplaatst 26 november 2009 - 19:05

dank je voor de tip om eens een les mee te gaan volgen, zal ik eens voor kijken ! :)
als je sociologie gedaan hebt zal je misschien in de toekomst een vak uit de humane geven dan, zou de wereld misschien beter maken....Nu krijg ik dagelijks leerkrachten die hun cursus maar wat zitten aframmelen en dat steekt mij zo erg tegen. Wens je dus alvast veel suc6 met het vinden van een post als leerkracht ! :)

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 26 november 2009 - 19:25

Ik heb agro en biotechnologie gedaan keuzerichting dierenzorg op de KHK (afgestudeerd), en ik ben sinds dit jaar bezig op de KULeuven aan biologie..

vraag maar raak :)

Bewerkt door Dier, 26 november 2009 - 19:26.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 26 november 2009 - 19:47

Hey,

Ik studeer rechten aan de univ in Diepenbeek. Ik heb eerst mijn eerste jaar in Leuven gedaan, maar daar begin je met een groep van 750 ongeveer, en ja, die moet uiteraard kleiner worden hé. M.a.g. dat ze domme kleine vakken in het pakket van t eerste steken waar je moeilijk doorgeraakt, hop naar Diepenbeek dus waar dat helemaal niet het geval is. Mijn vriend heeft eerst drie jaar hogeschool gedaan (elektronica) en is daarop geslaagd, en dan ook jaar rechten gedaan, en hij zei toch dat de kloof groot is. Univ verbeteren ze veel strenger, dikkere pakketten, je moet beter kunnen plannen omdat het juist zoon pakketten zijn. Oh ja en in Diepenbeek werk je met blokken (om de 7 weken ongeveer een examen en dus geen vakken door elkaar)  ik vind dat persoonlijk beter! je kan je concentreren op dat vak, en je bent er meer mee bezig, je krijgt ook onderwijsgroepen met max 20 met oefeningen enz, wat niet het geval was in leuven, daar werd je maar aan je lot overgelaten. Dus ja :) univ is niet makkelijk, maar als je het echt wilt en er moeite voor doet (het gaat echt niet vanzelf) dan lukt dat wel, maar dat is bij alles zo he!

Veel succes met je keuze!!!

Mooncats
Mooncats
  • 1.262 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 26 november 2009 - 19:48

Ik heb één jaartje biochemie en biotechnologie gedaan aan de unief in gent, maar da was toch nie wa dak er van verwacht had. Nu studeer ik marketing aan de hogeschool Mercator in gent.

Zou je zeker aanraden om eens een les bij te wonen en ook om naar alle infodagen te gaan. Zie je bij kerstmis dat de gekozen richting je niet ligt, verander dan al en wacht geen jaar zoals ik ;)

De unief is echt wel heel theoretisch en in de eerste jaren veel algemene vakken. Ook krijg je weinig uitleg en moet je vooral op jezelf grote stukken leerstof kunnen verwerken. Zoals Frances zegt wordt je een beetje aan je lot overgelaten. In de hogeschool zit je echter in kleine groepen en wordt er veel meer uitgelegd. Ook maak je veel oefeningen, terwijl je die aan de unief maar zelf moest oplossen. Het bord wordt dus efectief gebruikt :LOL:

Verder is er ook nog het verschil tussen professionele en academische bachelor. Een professionele bachelor is drie jaar en daarna kan je direct aan het werk. Na een academische bachelor wordt er verwacht dat je nog de master doet ook. Dus dan ben je meestal twee jaar langer aan het studeren.

Moest ik mijn keuze opnieuw mogen maken, dan zou ik direct voor de hogeschool kiezen. De stap vanuit het middelbaar is veel kleiner. Nadien kan je nog altijd met een schakelprogramme je master aan de unief halen.

Bewerkt door Mooncats, 26 november 2009 - 20:01.

Guest_joey_*
Guest_joey_*

#7 Geplaatst 26 november 2009 - 20:23

fannie zei:

dank je voor de tip om eens een les mee te gaan volgen, zal ik eens voor kijken ! :)
als je sociologie gedaan hebt zal je misschien in de toekomst een vak uit de humane geven dan, zou de wereld misschien beter maken....Nu krijg ik dagelijks leerkrachten die hun cursus maar wat zitten aframmelen en dat steekt mij zo erg tegen. Wens je dus alvast veel suc6 met het vinden van een post als leerkracht ! :)

Hehe, bedankt! Ik ga inderdaad stage geven in de vakken "cultuurwetenschappen" en "gedragswetenschappen" (maar ook geschiedenis :) ) en ik heb inderdaad ook al leerkrachten bezig gezien waarvan ik zelf denk "man man, zo moet ge nu toch écht geen les geven" :LOL: (maar ik ben dan zelf ook nog geen leerkracht eh... ;) )

Veel succes nog dit schooljaar, en ik denk dat er wel verschillende mensen zijn hier die je veel informatie zullen kunnen geven over de richtingen die iets met biologie te maken hebben :)

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 26 november 2009 - 21:53

Mooncats zei:

De unief is echt wel heel theoretisch en in de eerste jaren veel algemene vakken. Ook krijg je weinig uitleg en moet je vooral op jezelf grote stukken leerstof kunnen verwerken. Zoals Frances zegt wordt je een beetje aan je lot overgelaten. In de hogeschool zit je echter in kleine groepen en wordt er veel meer uitgelegd. Ook maak je veel oefeningen, terwijl je die aan de unief maar zelf moest oplossen. Het bord wordt dus efectief gebruikt :LOL:

Verder is er ook nog het verschil tussen professionele en academische bachelor. Een professionele bachelor is drie jaar en daarna kan je direct aan het werk. Na een academische bachelor wordt er verwacht dat je nog de master doet ook. Dus dan ben je meestal twee jaar langer aan het studeren.

[FONT=Verdana]

Ja maar het hangt dus ook vanaf waar je gaat hoor. In Diepenbeek word je echt ook "opgevolgd", ondertussen dat je daarmee juist hetzelfde behaald als in Leuven. Je moet echt goed alle univ. afgaan. soms is er echt een groot verschil in (ik heb die fout gemaakt door direct naar Leuven te gaan, omda ik daar vlakbij woon, maar echt, ga nooit af op vriendjes en vriendinnetjes die naar die stad gaan en dat jij daar dan ook naartoe wil, of ivm een kot ofzo he, 't is echt heel belangrijk waar je gaat).

En ivm met die bachelors, Steven heeft dus zoals ik zei drie jaar hogeschool gedaan en kon een schakelprog. doen om zo industrieel ingenieur te worden, maar dat heeft hij niet gedaan. Helaas vragen ze wel bijna altijd indus. ing. en totaal niemand met zijn diploma... Dus voordat je dat beslist, hou rekening met de arbeidsmarkt. Beter nog 2 jaar doorbijten dan een job te doen dat eigenijk onder je diploma ligt (want meestal vragen ze dan gewoon middelbaar diploma)

Let ook op de sfeer van de univ/hogeschool. Ik ben wel in brussel gaan kijken en echt dat viel niet mee, hele andere sfeer. Eerlijk gezegd vind ik de sfeer in Leuven het leukste :) maar qua studies gaat het beter in Diepenbeek, en ja, dat bepaalt toch wel meer uw leven hé.

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 26 november 2009 - 22:04

Probeer zeker naar zoveel mogelijk infodagen te gaan en eens een les mee te volgen. Ik studeer (nog steeds) een wetenschappelijke richting in Leuven, maar ik wist al heel jong wat ik later wilde worden, en niemand heeft me daar van af kunnen brengen.
Op de unief zijn het grote pakketten leerstof en wordt er verwacht dat je zelf je planning maakt en dat je genoeg discipline hebt om zelf die leerstof tijdens het jaar te verwerken. Als je in juni de vragen kon beantwoorden was dat goed. (ik kom nog uit het oude tijdperk, bachelor en master zijn pas later ingevoerd).
Uitleg vragen of nog eens een stuk van de leerstof herhalen, dat doen proffen niet gemakkelijk.
Zorg vooral dat je iets studeert dat je interesseert, dan valt het allemaal wel mee. Ga op zoek naar een universiteit of hogeschool waar je je goed voelt. Ik ben zowel in Leuven, als Brussel als Diepenbeek naar de opendeurdag geweest maar ik voelde me het meeste thuis in Leuven... Dat is ieder zijn eigen keuze.
Veel succes met de zoektocht!

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 26 november 2009 - 22:29

Ik heb wel wat gedaan aan de unief: eerst biochemie, dan bijkomend jaar biostatistiek en onlangs nog anthropologie.

Ik vind het gewoon leuk om te studeren aan de unief. ja, het is soms wel wat zwaar (vooral tijdens examens), maar dat valt uiteindelijk allemaal reuze mee.

Ik ben ook eerst naar diepenbeek gegaan en dat is echt een voordeel geweest. omdat het veel kleiner is en er ook een veel hechtere sfeer heerst. leuven is een pak anoniemer en minder sociaal. daar hangen je kontakten vooral af van je studiegenoten, in diepenbeek was dat je kotgenoten.  't was daar ook leuk dat als je naar een cafe ging je daar iedereen wel kende :) (niet moeilijk want er was er maar 1 :LOL: )

ik was ook wat bang over de moeilijkheidsgraad, maar uiteindelijk was het niet veel moielijker dan op't school, alleen gewoon veel meer.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 26 november 2009 - 23:35

wea zei:

Ik heb wel wat gedaan aan de unief: eerst biochemie, dan bijkomend jaar biostatistiek en onlangs nog anthropologie.

Ik vind het gewoon leuk om te studeren aan de unief. ja, het is soms wel wat zwaar (vooral tijdens examens), maar dat valt uiteindelijk allemaal reuze mee.

Ik ben ook eerst naar diepenbeek gegaan en dat is echt een voordeel geweest. omdat het veel kleiner is en er ook een veel hechtere sfeer heerst. leuven is een pak anoniemer en minder sociaal. daar hangen je kontakten vooral af van je studiegenoten, in diepenbeek was dat je kotgenoten. 't was daar ook leuk dat als je naar een cafe ging je daar iedereen wel kende :) (niet moeilijk want er was er maar 1 :LOL: )

ik was ook wat bang over de moeilijkheidsgraad, maar uiteindelijk was het niet veel moielijker dan op't school, alleen gewoon veel meer.

amai!! :o studiebol! Ik wist niet dat er hier ook wetenschappelijk opgeleide mensen zaten eigenlijk :oops: wel tof om te weten!!

@ Topic starter: ik heb alle boeken van het eerste jaar biologie liggen (ik doe ook schakeljaar van prof. bachelor naar biologie omdat werk vinden in mijn richting erg moeilijk plus onderbetaald is, en dat wil ik niet). Mijn schakeljaar is gespreid over 2 jaren omdat het gewoon enorm veel is, en dan kan ik mijn master van 2 jaar doen hierna. Dus ALS het lukt ben ik tegen dat ik 26 ben afgestudeerd :) )

als je wil mag je altijd eens komen kijken bij mij op studio, ik kan je ook de campus in heverlee (de belangrijkste is dat) tonen en je wat meer info geven.
Om je niet té veel hoop te geven: het eerste jaar is HEL (zeker als je geen kei bent in wiskunde...)
Er zijn in het eerste semester 5 vakken, waarvan er 3 erg wiskundig zijn (ik heb er daarom 2 naar volgend jaar laten verplaatsen zodat ik mijn credits niet kwijt ben en in de zomervakantie wat kan bijwerken want heb al jaren geen wiskunde meer...)

Je mag me altijd PM'en (als je agro en biotechnologie doet kan je nog 2 jaar master doen ook voor master in animal life, maar dat vond ik té technisch naar mijn zin, teveel vakken die ik niet graag deed, maar daar heb ik ook een PAK info over dus als je wil...)

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#12 Geplaatst 27 november 2009 - 21:26

Dank je alleen voor de uitleg ! Nu ja ik zit eigenlijk met een groot probleem. Talen dat is mijn ding helemaal niet omdat ik een milde vorm van dyslexie heb ( echt niet erg hoor maar foutloos schrijfen kan ik dus niet) Lukt mij allemaal wel met uitzondering van frans. Wiskundig kan ik mij erg goed behelpen maar ben ik ook geen krak in. Leren gaat wel erg makkelijk als het iets is die me interesseert. Kortom middelbaar is voor mij nog nooit een probleem geweest met uitzondering van frans. Mijn interesses liggen erg uit elkaar: biologie, geschiedenis, chemie, psychologie, wiskunde, fysica zijn wel de toppers. Ookal heb ik dus een beetje een schrijfprobleem en ben ik in niets echt een krak zou ik het een zonde vinden moest ik verder niets meer bijstuderen ! Biologie lijkt me erg interessant en misschien ook een betere keuze dan bv. geschiedenis waar taal toch belangrijker is.

Heb hier veel nuttige informatie gekregen!!, dankje Dier zal je wel nog eens lastig vallen ja :) .  Een unief kiezen zou ik niet kunnen ik zou gelijk hoe naar Gent moeten gaan omdat ik samenwoon met men vriend en dan maar moeilijk ergens op kot kan gaan zitten!!!  Hijzelf heeft psychologie gedaan en zegt steeds dat unief wel meevalt en dat ik dat zou aankunnen maar psychologie is natuurlijk geen biologie daarmee mijn vragen dus.

ik kom ook uit een familie waar niemand nog naar de unief of hoge school geweest is dus aan familieleden moet ik ook niets vragen...

En dan nog een lastig vraagje
Kom je toe met 2000euro per jaar ?

Bedankt !
groetjes
f&c
mientje en fientje

Guest_Hobayni_*
Guest_Hobayni_*

#13 Geplaatst 27 november 2009 - 21:36

fannie zei:

Mijn interesses liggen erg uit elkaar: biologie, geschiedenis, chemie, psychologie, wiskunde, fysica zijn wel de toppers.

Zie je het niet zitten om te gaan voor leerkracht secundair onderwijs met de drie vakken biologie, fysica en wiskunde? :d
Mijn schoonzusje is net in juni afgestudeerd met die drie vakken en wordt echt platgebeld door scholen, dus werkzekerheid waarschijnlijk gegarandeerd! En ze vindt het echt geweldig om die vakken te geven, vooral in de richtingen waar dat hoofdvakken zijn want die leerlingen zijn supergemotiveerd! Les geven moet je wel liggen natuurlijk en aanspreken :) ;)

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 28 november 2009 - 18:06

fannie zei:

En dan nog een lastig vraagje
Kom je toe met 2000euro per jaar ?

Je moet goed informeren of je niet in aanmerking komt voor een studiebeurs of een studietoelage. Dat kan je allemaal vragen op de infodagen van de unief of hogeschool.  (Ik had er geen recht op)
Toen ik begon te studeren (academiejaar 98-99) was het inschrijvingsgeld aan de KUL omgerekend zo'n 450 euro. Je krijgt bij je inschrijving wel een attest voor de belastingen (voor je ouders), die kunnen je inschrijvingsgeld wel inbrengen als je nog ten laste van je ouders bent, en ik geloof ook dat de kinderbijslag ietsje hoger wordt.
De prijzen van de cursussen kunnen nog al verschillen: in Leuven worden de meeste cursussen uitgegeven bij Acco ofwel in de grote studierichtingen door de studentenkring in eigen beheer (in mijn geval was dat Medica). Die prijzen vielen over het algemeen goed mee. Het is wel even slikken als je in het begin van het jaar bijna al je cursussen in één keer koopt. Ik moest dan toch op een 200 - 300 euro rekenen. Het vervelende is wanneer proffen ook handboeken aanraden, dat kunnen dure gevallen zijn. (de duurste die ik staan heb kostte 480 euro...) Vaak koopt de studentenkring deze 'verplichte' handboeken in het groot aan om zo de kosten te drukken.
Je moet dan afwegen of je die boeken echt nodig hebt of niet.
Probeer ook in contact te komen met ouderejaars die hun handboeken wellicht tweedehands willen verkopen, of mensen die van studierichting veranderd zijn en hun cursussen weg doen. Bij ons hingen er vaak zulke briefjes op het prikbord naast het auditorium.
In Leuven kan je ook Kotnet nemen (internet voor studenten) en ik geloof zelfs dat het nu gratis geworden is.
Normaal denk ik dat 2000 euro wel voldoende moet zijn, maar het hangt wat af van studierichting.

Ik las dat je interesses biologie, chemie, fysica zijn: ga ook eens kijken naar de studierichting biomedische wetenschappen. Die bestaat nog niet zo heel lang (van na mijn startdatum) en mensen met dit diploma kunnen op de arbeidsmarkt heel veel kanten op. Je kan ook nog zonder problemen overschakelen naar andere richtingen of extra masters bijdoen.
Veel succes!
Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 28 november 2009 - 18:41

Wat fieke zegt (ben al blij dat ik het niet meer moet typen :) )
Als je op kot gaat wordt het wel moeilijk met 2000 euro hoor, maar je zei net dat je naar gent wilde (bij je vriend wonen?) dus dan druk je wel kosten. Langs de andere kant: studeren met ne vent bij u in huis is niet altijd even simpel... (ik heb vaak genoeg ruzie gehad hoor, dat ik tijdens de examens hele dagen thuis was dus toch wel moest kunnen koken en boodschappen doen enzo..alsof ik dagen zat te niksen..)

maar dat hangt er ook vanaf, als je vriend je hierin wil steunen komt dat zeker goed!!

Bewerkt door Dier, 28 november 2009 - 18:42.