Spring naar inhoud

- - - - -

studeren

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#16 Geplaatst 28 november 2009 - 19:28

Dier zei:

Wat fieke zegt (ben al blij dat ik het niet meer moet typen :) )

Graag gedaan!
Geplaatste afbeelding

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#17 Geplaatst 28 november 2009 - 20:01

Fieke zei:

Je moet goed informeren of je niet in aanmerking komt voor een studiebeurs of een studietoelage. Dat kan je allemaal vragen op de infodagen van de unief of hogeschool. (Ik had er geen recht op)
Toen ik begon te studeren (academiejaar 98-99) was het inschrijvingsgeld aan de KUL omgerekend zo'n 450 euro. Je krijgt bij je inschrijving wel een attest voor de belastingen (voor je ouders), die kunnen je inschrijvingsgeld wel inbrengen als je nog ten laste van je ouders bent, en ik geloof ook dat de kinderbijslag ietsje hoger wordt.
De prijzen van de cursussen kunnen nog al verschillen: in Leuven worden de meeste cursussen uitgegeven bij Acco ofwel in de grote studierichtingen door de studentenkring in eigen beheer (in mijn geval was dat Medica). Die prijzen vielen over het algemeen goed mee. Het is wel even slikken als je in het begin van het jaar bijna al je cursussen in één keer koopt. Ik moest dan toch op een 200 - 300 euro rekenen. Het vervelende is wanneer proffen ook handboeken aanraden, dat kunnen dure gevallen zijn. (de duurste die ik staan heb kostte 480 euro...) Vaak koopt de studentenkring deze 'verplichte' handboeken in het groot aan om zo de kosten te drukken.
Je moet dan afwegen of je die boeken echt nodig hebt of niet.
Probeer ook in contact te komen met ouderejaars die hun handboeken wellicht tweedehands willen verkopen, of mensen die van studierichting veranderd zijn en hun cursussen weg doen. Bij ons hingen er vaak zulke briefjes op het prikbord naast het auditorium.
In Leuven kan je ook Kotnet nemen (internet voor studenten) en ik geloof zelfs dat het nu gratis geworden is.
Normaal denk ik dat 2000 euro wel voldoende moet zijn, maar het hangt wat af van studierichting.

Ik las dat je interesses biologie, chemie, fysica zijn: ga ook eens kijken naar de studierichting biomedische wetenschappen. Die bestaat nog niet zo heel lang (van na mijn startdatum) en mensen met dit diploma kunnen op de arbeidsmarkt heel veel kanten op. Je kan ook nog zonder problemen overschakelen naar andere richtingen of extra masters bijdoen.
Veel succes!

Voor wat moeten die 2000 euro allemaal dienen?? Ik weet dat we 6 jaar geleden aan onze dochter zo'n 300 000 bFr hebben uitgegeven voor eten, kot en studie benodigdheden voor 1 jaar!!
Pas op met vakken zoals Psychologie en zo als je niet zo goed in Wiskunde bent want in die richting geven ze statistiek en dat is zware wiskunde.Onze dochter heeft nl Psychologie gestudeerd en  die heeft daar veel tijd mee verloren en 2 jaar door statistiek moeten  overdoen.
Als je Biologie of Biomedische wetenschappen zou gaan studeren zou je nog wel eens bij m'n man op examens moeten kunnen komen!!! Dat is Goof ook overkomen toen we hem net kenden. :x
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 29 november 2009 - 01:12

Veel succes!
Geplaatste afbeelding

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#19 Geplaatst 29 november 2009 - 10:05

merci allemaal !!! :) Ik woon nu sinds januari al bij men vriend in nazareth ( oorspronkelijk ben ik van West-vlaanderen, Brugge). Zou wel lukken op die manier want zit hier nu al vaak alleen en kheb een volle lesweek ( Volwassenonderwijs alles wat normaal op 1 jaar gegeven wordt krijg ik in een half jaar wel met afwisseling van vakken tussen de 2 trimesters) Dus zit ik nu al vaak te werken voor school in zijn vrij weekend. Ik sta verder ook in voor het volledige huishouden en koken iedere avond, hij gaat wel om boodschappen omdat ik niet met de auto rij. Is op dat vlak erg goed te doen nu nog de rest afwegen he, wat infodagen doen....Les geven is jammer genoeg mijn ding niet daarvoor ben ik te verlegen en kdenk dat je geen problemen moet gaan zoeken door als leerkracht voor een klas te staan zo. Eigen lijk kan ik zoveel kanten uit, kben ook artistiek aangelegt. Maar wil echt iets doen dat mij mateloos interesseert en waar ik al wat zekerheid mee kan scheppen om later aan een behoorlijke job te graken. Als ik niets bijstudeer dan steven ik waarschijnlijk op naar een poetsvrouw worden met ASO diploma. In de verkoop werken is zo al nooit een optie geweest want frans spreken zal ik nooit kunnen aangezien ik nu nog steeds sukkel alsof ik nog nooit frans gehad heb ookal zijn gewone jobs voor mij ook niet te min.
Proberen ergens te graken indien mogelijk is gewoon iets die je jezelf verschuldigd bent vind ik.

groetjes
f&c
mientje en fientje

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 30 november 2009 - 19:59

daar heb je gelijk in! Waarom probeer je niet hogeschool? Ik heb DA assistente gedaan maar hoe moet ik het zeggen. Ik krijg nogal graag mijn gelijk als ik gelijk heb, en ik ben nogal een doordrammer, nogal koppig, ... assisteren (aka andermans bevelen volgen) ligt mij dus eigenlijk absoluut niet van karakter.
De leerstof wel, maar het assisteren zelf in de praktijk dus niet, ik heb méér nodig dan dat... daarom dat ik er niet in wil werken.

Aan die verlegenheid zal je zowieso vroeg of laat moeten werken hé als je wil groeien in je job, maar zou assistente dan niets zijn voor je? Da's "maar" 3 jaar en in vergelijking met het unief echt wel haalbaar hoor (ken ook een meisje dat serieus dyslectisch is en is ook geslaagd..heeft er een jaartje langer over gedaan, maar dan nog!)

Qua wiskunde enzo is dat allemaal haalbaar, het is natuurlijk nog steeds zwaarder dan secundair, maar als je ASO gedaan hebt sta je er goed voor hoor! :)

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 30 november 2009 - 20:21

fannie zei:

Ik woon nu sinds januari al bij men vriend ...... Dus zit ik nu al vaak te werken voor school in zijn vrij weekend. Ik sta verder ook in voor het volledige huishouden en koken iedere avond, hij gaat wel om boodschappen omdat ik niet met de auto rij.

Ik woon ook samen met mijn vriend en studeer rechten (eerste + tweede jaar). En ook bij mij, vaak schoolwerk wanneer hij in 't weekend thuis is... Nu ja, maakt u snel volwassen hé ;-)

Ivm de studiebijlage: Steven, mijn vriend, heeft altijd studiebijlage gehad. Ofwel ben je werkstudent, ofwel ben je schoolgaande student (klinkt allemaal vreemd). Maar als je werkstudent bent, moet je zoon 5000 euro verdiend hebben afgelopen jaar. Dan kan je meer dan 23dagen per jaar buiten juli, aug, sept gaan werken en meer dan 23 dagen tijdens juli, aug en sept.
Steven was gewoon schoolgaande student (over werkstudent weet ik dus eigenlijk niks), hij kreeg het max. studietoelage: 2300euro. Hij zat op kot, dus kwam er niet mee toe. Maar pakt als je 300euro per maand huur neerlegt, dan kom je niet toe hé. Dus ja... als je dat niet moet doen (dus vb nog bij uw ouders woont) dan kom je wel toe hoor. Oh ja, als je op kot zit (dus een bewijs van je huurcontract OP JOUW NAAM hebt), dan krijg je meer studiebeurs.  ik denk dat een werkstudent ong. evenveel krijgt, maar je mag meer werken hé.

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#22 Geplaatst 01 december 2009 - 17:24

Oeps, kleine missing: ik heb mijn kot nooit bij mijn onkosten geteld (mama en papa betaalden dat ;) ). Mijn budget was bestemd voor inschrijvingsgeld, studieboeken en studiemateriaal en eten en drinken.
Dus misschien een betere vraag: wat moet je met jouw budget allemaal betalen?
Geplaatste afbeelding

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#23 Geplaatst 01 december 2009 - 17:49

dat geld zou enkel moeten dienen voor de inschrijving en lesmateriaal...misschien dus haalbaar ?
Dier, is er een opleiding die DA assistente heet dan ? zoja waar ? :LOL: Enige dat ik weer waar ik ook al naar gekeken heb is dierenzorg  ( deel van biowetenschappen)aan de hoge school maar daar zitten nu net teveel vakken in die mij echt niet kunnen boeien en slaat volgens mij meer op de industrie rond dieren ( varkens, proefdieren, dierentuinen enz...) daarmee kan je ook  als DA assistent gaan werken. Maar vind deze richting echt nogal tegenstrijdig; aan de ene kant leer je hoe dieren uit te buiten en er geld uit te slaan aan de andere kan doe je die richting waarschijnlijk omdat je begaan bent met dieren ! vind ik ergens nog erger dan dat je in de biologie wel eens een exemplaar moet dissecteren...

Guest_AnnDB_*
Guest_AnnDB_*

#24 Geplaatst 01 december 2009 - 19:16

Ik heb pedagogische wetenschappen gedaan aan de unief van Gent. Je krijgt uiteraard een theoretische basis, maar al bij al hadden wij ook wel vrij veel praktijk. Het laatste jaar moesten we zelfs 700u stage doen. Wij hebben net als de psychologie inderdaad 4 jaar statistiek gekregen. In mijn laatste jaar had ik die statistiek overigens weer nodig om de data van mijn thesisonderzoek te verwerken en te analyseren. Statistiek is trouwens ook het absolute buisvak in het eerste jaar.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#25 Geplaatst 01 december 2009 - 20:14

ik was ook mijn eerste jaar gebuisd op statistiek...

en nu ben ik statistieker :LOL:

ik weet wel hoe je je voelt, zelf ben ik ook de enige en eerste van de familie die naar de unief is gegaan. niemand van mijn neven of nichten had dat gedaan en jongens wat was ik zenuwachtig!!! vol twijfels en al. zelfs speciaal unief outfits gaan kopen om erbij te passen (jeans en brave pulletjes :ha )

Maar ik heb me daar echt geamuseerd en het viel allemaal beter mee dan ik gevreesd had.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#26 Geplaatst 02 december 2009 - 19:42

fannie zei:

dat geld zou enkel moeten dienen voor de inschrijving en lesmateriaal...misschien dus haalbaar ?
Dier, is er een opleiding die DA assistente heet dan ? zoja waar ? :LOL: Enige dat ik weer waar ik ook al naar gekeken heb is dierenzorg  ( deel van biowetenschappen)aan de hoge school maar daar zitten nu net teveel vakken in die mij echt niet kunnen boeien en slaat volgens mij meer op de industrie rond dieren ( varkens, proefdieren, dierentuinen enz...) daarmee kan je ook  als DA assistent gaan werken. Maar vind deze richting echt nogal tegenstrijdig; aan de ene kant leer je hoe dieren uit te buiten en er geld uit te slaan aan de andere kan doe je die richting waarschijnlijk omdat je begaan bent met dieren ! vind ik ergens nog erger dan dat je in de biologie wel eens een exemplaar moet dissecteren...

dat is idd een onderdeel van biotechnologie :) in het eerste jaar steekt da serieus tegen ja, maar da hebt ge lettelijk ALTIJD, in élke richting. Er zijn niet zoveel leuke vakken in het eerste jaar, maar eens je daardoor bent begint de pret!
2de en 3de jaar is echt tof hoor. En nu is het lessenpakket aangepakt: in het eerste jaar zijn al een aantal nutteloze vakken weggevallen (ik heb al die nutteloze vakken nog gehad :trance: ) ma tegenwoordig valt het mee en elk jaar wordt het iets beter. Natuurlijk chemie en fysica is standaard, dat zal nooit wegvallen, dat is basis die je nodig hebt later (en dat besef je later ook wel hoor, op het moment is dat even doorbijten maja)

Het is idd geen richting voor de ultieme dierenliefhebber, het is echt voor wetenschappers met een hart voor dieren. Wij hebben zoals in veel van die richtingen secties moeten doen op konijnen die inderdaad speciaal daarvoor ingeslapen werden. Maar je moet op de één of andere manier wel iets leren hé, en in een prentenboek is dat echt niet hetzelfde..

Als je wil: ik heb nog alle cursussen enzo. Ik heb dat in Geel gevolgd, die werken samen met unief van leuven en die hechten toch vrij veel belang aan dierenwelzijn hoor, in de mate van het mogelijke..
je mag me altijd toevoegen op msn, dat babbelt wel vlotter dan die epistels hier :)

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#27 Geplaatst 05 december 2009 - 09:40

dank je dier, zal je toevoegen ja, heb echt wel interesse ! zal je toevoegen !!! :)

groetjes
f&c
mientje en fientje

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#28 Geplaatst 05 december 2009 - 10:21

Waar je met dierenzorg wel rekening mee moet houden is dat je er echt niet gemakkelijk een job mee vindt. Dat heeft mij uiteindelijk doen stoppen na mn eerste jaar. En die dissecties dat was in Gent ook ja, vond ik echt nergens voor nodig nochthans. En het eerste jaar had inderdaad veel stomme vakken ook, uren en uren heb ik in de velden gestaan en maar plantjes zoeken, uitzoeken welke dat waren, bodemonderzoeken. Vakken als wiskunde, fysica en chemie vond ik eigenlijk niet veel verschil met het middelbaar, meer een soort herhaling.

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#29 Geplaatst 05 december 2009 - 11:02

amai allemaal knappe studenten hier als ik zie wat mijn dochter nu al moet instuderen tegenover wat ik maar moest doen is de druk vandaag veel groter dan vroeger .

En dochter lief begint er nog maar aan ze zit in haar 1ste jaar latijn dus voor haar de eerste echte examen die er aankomen en alle tips zijn welkom van hoe ik mijn puber kan ondersteunen ;) ;)

Haar droom is Astronomie gaan studeren later

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 05 december 2009 - 12:19

Ik zit in mijn laatste jaar rechten en ik moet eerlijk zeggen dat de rit al heel zwaar is geweest. De stress in en rond de examens is enorm uitputtend. Niet iedereen zal er last van hebben, maar toch velen. Je slaapt heel slecht, je droomt ervan, het gaat bijna niet uit je hoofd. Soms ben je er fysiek echt ziek van: maagpijn, buikpijn, hoofdpijn, uitslag... Ik heb er al vaak spijt van gehad, maar eenmaal je zover zit, dan stop je niet meer. Er zijn ook wel momenten dat ik er een beetje fier op was.. Maar toch, het heeft bloed, zweet en tranen gekost. :)

Als ik opnieuw zou kunnen kiezen dan zou ik zeker iets minder theoretisch kiezen. Rechten is zowiezo eigenlijk al één en al theorie O:) . Mijn vriend is burg. ingenieur en hij mag dingen maken, creëren. Daar ben ik al vaak jaloers op geweest. :)

Hogeschool is nog veel meer praktijkgerichter dan universiteit. Ik denk dat ze ook meer je aanwezigheid controleren. Op unief kom je en ga je wanneer je wilt. Heb je geen zin om naar de les te gaan? Geeft niet, want het is niet verplicht.. Daar staat wel tegenover dat je voldoende zelfdiscipline hebt om in januari en juni voldoende geleerd te hebben. Het is nu de eerste week van december.. Nu zou je moeten beginnen blokken. Wij krijgen vaak enkele dagen tussen de examens (ik dacht dat dat op hogeschool ook anders was), maar die enkele dagen zijn meestal onvoldoende. Ik moet steeds een cursus drie keer geleerd hebben voordat ik hem echt ken. Soms zijn dat hele dikke pakken leerstof, en die krijg je nooit verwerkt op die korte tijd.

Denk heel goed na over je keuze! Want met de invoering van het leerkrediet heb je nog minder ruimte om de foute keuze te maken. Praat met verschillende mensen en weeg alles goed af. Kies een richting die je interesseert, maar waar er ook werkgelegenheid in is.

Bewerkt door Bibie, 05 december 2009 - 12:20.

Geplaatste afbeelding