Spring naar inhoud

- - - - -

kattenbeten

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Umbaba
Umbaba
  • 341 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 26 november 2009 - 21:37

Mijn schoonmoeder is door haar kat gebeten, haar hand is helemaal opgezwollen. Haar dokter heeft haar wel een tetanus spuit gegeven, maar geen antibiotica, is dit normaal?
Geplaatste afbeelding

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 26 november 2009 - 21:43

Ik kan je daar bij niet helpen ,veel beterschap voor je schoonmoeder :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#3 Geplaatst 26 november 2009 - 21:48

mijn hond heeft mij eens gebeten, min of meer per ongeluk en niet heel erg,  maar mijn vingers waren ook dik, ik moest onmiddellijk mijn ringen uitdoen van de dokter (wat niet ging natuurlijk). Heb toen wel AB moeten nemen. Nog eens informeren hoor!

Guest_belle_*
Guest_belle_*

#4 Geplaatst 26 november 2009 - 21:57

elke beet begint te zweren, is het nu van een poes, een hond of een mens....
Heb het eens voorgehad en moest toen paar keer per dag in water met 'javel-tabletten' (te verkrijgen bij apotheek) om wonde goed proper te houden.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 26 november 2009 - 21:58

Kattenbeten zijn de gevaarlijkste beten die je kan hebben. Ik zou toch de dokter opnieuw bellen of ermee naar spoed gaan hoor. :hug:

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 26 november 2009 - 22:36

ik ben ook eens gebeten door een kat en onmiddelijk op zware antibiotica gezet ('t echt tot op het bot). een tweede keer, andere arts, zei me eerste eens even te wachten en het aan te kijken, maar als het begon te 'kloppen' moest ik terug. zo'n beet kan gauw ontsteken

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 27 november 2009 - 07:47

Mijn vriend is op kerstavond eens gekrabt geweest door zijn poes.  2 dagen daarna is hij op spoed opgenomen geweest omdat de aders in zijn armen enorm opgezwollen en rood zagen.  Dus toch maar voorzichtig mee zijn!

Guest_Feniks_*
Guest_Feniks_*

#8 Geplaatst 27 november 2009 - 09:04

Joloka zei:

Kattenbeten zijn de gevaarlijkste beten die je kan hebben. Ik zou toch de dokter opnieuw bellen of ermee naar spoed gaan hoor. :hug:
En dat is vergeleken met welke andere beten? Ik denk dat een beet van een cobra of zwarte weduwe nét iets gevaarlijker zijn :d

Ik zou voor de zekerheid nog eens bellen naar de dokter en vragen of hij niets vergeten is. Langs de andere kant, antibiotica nemen als het niet nodig is, is echt niet gezond...

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 27 november 2009 - 10:21

Kattebeten zijn inderdaad gevaarlijk omdat de kat enorm veel bacteriën in de bek heeft. Dus je schoonmoeder moet het goed in de gaten houden en als het te lang rood blijft of gaat kloppen of hard gaat aanvoelen moet ze zeker terug naar de dokter.
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 27 november 2009 - 10:47

Zeker goed in het oog houden en als er vandaag nog geen beterschap is, zou ik terug naar de huisarts gaan, ik zou het weekend niet afwachten :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 27 november 2009 - 13:05

Normaal zou je wel antibiotica moeten nemen, na om het even welke beet. De mondholte van elk dier (ook van de mens) bevat enorm veel bacteriën. Dus zeker antibiotica nemen en best breed-spectrum antibiotica (bv. floxapen) gedurende 7-10 dagen.
Een kattenbeet is gevaarlijker dan een hondenbeet in die zin dat de tandjes van een kat scherper, fijner en relatief langer zijn dan die van een hond. Een hondenbeet 'scheurt' de huid maar een kattenbeet 'doorprikt' de huid en onderliggende weefsels en gaat dus dieper.
Antibiotica geven is gebruikelijk bij een 'beet', maar toch even nagaan of er een reden is waarom je schoonmoeder geen antibiotica verdraagt of mag hebben (bv bepaalde medicatie, of bepaalde ziekten).
Als je nog iets meer wil weten, stuur maar een pb.
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 27 november 2009 - 13:14

[COLOR=#000000]En dat is vergeleken met welke andere beten? Ik denk dat een beet van een cobra of zwarte weduwe nét iets gevaarlijker zijn [/COLOR] :d 

Ja maar als je daardoor gebeten bent, dan weten ze wat te doen. Hoeveel mensen zijn er niet die reeds een vinger hebben moeten laten amputeren of een of andere serieuze besmetting hebben gekregen in hun bloed? En dat allemaal omdat het maar een beet van een kat is... ;)

Geplaatste afbeelding

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 27 november 2009 - 14:02

kattenbeten zij inderdaad super gevaarlijk, aangezien het gebit van katachtige zowat het meest krachtige gebit is onder de zoogdieren. Het probleem met kattenbeten is ook dat ze vaak diepe punctiewonden achterlaten en daardoor heel diep (inderdaad soms tot op het bot) kunnen bijten. Punctiewonden zijn gevaarlijker dan oppervlakkige wonden, omdat de bovenkant snel toegroeit, maar ze intern in de weefsels veel schade kunnen aanrichten. Zo kunnen anaërobe bacteriën beginnen woekeren en zelfs tot in de bloedbaan geraken waar deze sepsis kunnen veroorzaken (en sepsis is nogal dodelijk...)

Daarom geeft élke arts (ook op spoed) standaard antibiotica en een tetanusspuit!Clostridium tetani is slechts één voorbeeld van een anaërobe bacterie, ze kan dus niet overleven in een zuurstofrijk milieu, waardoor diepe kattenbeten hét woekerplaatsje bij uitstek zijn en ze dus tetanus kunnen veroorzaken!

Ik zou niet langer wachten en toch AB gaan vragen (desnoods op spoed)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#14 Geplaatst 27 november 2009 - 19:57

Onze Winnie had mij in april ook ferm gebeten met als resultaat de dag erna een hele dikke hand.
Naar de dokter geweest en heb direkt 2 spuiten gekregen waarvan 1 antibiotica en 1 tetanus.
Ik heb ook elke dag zalf tegen te ontsteking moeten smeren en antibiotica in pilletjes vorm moeten nemen.
Het heeft meer dan een maand geduurd vooraleer mijn hand en het gevoel erin terug normaal was. Dus met kattenbeten zekers oppassen, de HA zij dat er in een kattenmond de meeste bacteriën zitten.
Als je een kattenkrab hebt of een beet de wond altijd goed laten bloeden en zeer goed ontsmetten.

Umbaba
Umbaba
  • 341 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 27 november 2009 - 22:01

Ze is naar een andere dokter geweest en die heeft direct antiiotica gegeven, het gaat beter nu.
Geplaatste afbeelding