Spring naar inhoud

- - - - -

Vaccinatie

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
Guest_Poezenwinkel_*
Guest_Poezenwinkel_*

#1 Geplaatst 27 november 2009 - 11:37

Hallo,

is het waar dat je een kat elk jaar op rij moet laten vaccineren tegen de niesziekte en de kattenziekte? Mijn ene dierenarts in Gent heeft daar totaal niet van gesproken, en toen de dierenarts hier dit zei viel ik dus totaal uit de lucht. En moesten mijn katten dit hebben? Is dat dan een gevaar voor onze hond?

Guest_Libelle_*
Guest_Libelle_*

#2 Geplaatst 27 november 2009 - 11:38

Van honden ken ik niks, dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar je moet je katten inderdaad elk jaar opnieuw laten vaccineren.

Anja
Anja
  • 14.520 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 november 2009 - 12:23

Mijn DA stuurt mij elk jaar een brief om mij er aan te doen herinneren dat ik mijn poezen moet laten inenten.  Niet dat ik het vergeet, maar toch.  Normaal moet je dit toch jaarlijks laten doen.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#4 Geplaatst 27 november 2009 - 13:03

Hier zijn ook alle katten ingeënt.

Niesziekte is op zich niet erg, en honden kunnen dit niet oplopen.
Maar kattenziekte kan zowél dodelijk zijn voor de kat als voor de hond! Standaard worden ook honden ingeënt en hierin is ook kattenziekte inbegrepen.

Honden kunnen ook kattenziekte overdragen op jouw katten. Nu is het vooral een gevaarlijke periode voor kattenziekte. Regen en vochtig weer zijn ee ngrote boosdoener in dit voorval...

Dus het beste is dat je de katten laat inenten...

Bewerkt door griffel1977, 27 november 2009 - 13:03.

Dier
Dier
  • 797 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 27 november 2009 - 14:08

inderdaad, jaarlijkse vaccinatie is aangewezen (en of je katten nu binnen of buiten zitten maakt niet zoveel uit)
Virussen zijn vaak nogal resistent en kunnen ook niet gemakkelijk "gedood" worden (enkel formol of javel geeft een goed resultaat NA grondige reiniging). Het zijn niet echt levende organismen, eerder celparasieten maar ze werken anders dan bacteriën enzo, de werking van sommige virussen is dan ook nog totaal niet goed gekend (vb het coronavirus dat muteert tot een virus dat FIP veroorzaakt)

Je kan tijdens een knuffelbezoekje vb ook andere poezen besmetten/je eigen poezen laten besmetten, waardoor het belangrijk is dat je dus vaccineert (dit geldt trouwens ook voor ontvlooien en ontwormen, eitjes van vlooien en wormen kunnen via kleren en schoenen enzo zelfs van straat meegebracht worden in huis!)

Het beste voorbeeld is laatst bij Hilde zelfs voorgevallen! Ze had op straat in hondenpoep getrapt, ze had dat wel afgekuist maar verder niet bij stilgestaan. En zo had ze out of the blue giardia bij haar poezen binnengebracht!

Dus schoenen zijn sowieso een besmettingsbron, zeker wanneer je poezen hebt die nogal een affiniteit vertonen voor schoenen :x (die veters zijn toch ZO leuk hé..)

Bewerkt door Dier, 27 november 2009 - 14:09.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 27 november 2009 - 14:10

Ook onze katten worden ondanks het feit dat ze eigenlijk binnenhuiskatjes zijn, toch jaarlijks ingeënt.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 27 november 2009 - 14:25

Hier worden ze ook jaarlijks ingeënt.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#8 Geplaatst 27 november 2009 - 14:34

Hier worden ze allemaal jaarlijks felv rcp ingeënt.

Wist je trouwens dat 1 gram mest, van een met katte ziekte besmette kat, voldoende is om een heleboel katten te besmetten (een hele wijk kan zo besmet geraken) ? Dus 1 grammetje mest dat toevallig bij een wandeling aan je schoen is blijven kleven is genoeg... Of een klein beetje tussen de nagels, door in de tuin te werken is ook voldoende. Dus ook binnenkatten lopen gevaar !
Tocsomplasmose is trouwens ook bemettelijk voor mensen, die kunnen er ook serieus ziek van worden.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 27 november 2009 - 15:13

Katten moeten idd elk jaar ingeënt worden tegen niesziekte en kattenziekte. En als ze buiten komen zou ik ze ook nog elk jaar tegen leucose laten inenten.

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#10 Geplaatst 27 november 2009 - 15:30

de niesziekte moet jaarlijks die andere is goed voor 2 a 3 jaar. dat is al bewezen... zelf doe ik het wel jaarlijks... maar jaheb cattery en wil geen problemen ;)

henny
henny
  • 1.601 berichten

#11 Geplaatst 27 november 2009 - 16:16

De Oase - Gezelschapsdieren - Vaccinaties

De jaarlijkse prik

Henny

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#12 Geplaatst 27 november 2009 - 16:34

Mijn poezeltje wordt ook jaarlijks ingeënt, net zoals ons nijntje. :)

Guest_Poezenwinkel_*
Guest_Poezenwinkel_*

#13 Geplaatst 27 november 2009 - 16:39

Waw, bedankt voor alle hulp, van zodra ik weer kan rijden met de wagen ga ik ze direct laten inenten. Ook al zijn het zwervertjes. Wat is leucose eigenlijk? Want mijn katten zitten dagelijks buiten. Tegen vlooien gebruik ik frontline pipetjes, ook goed tegen ander ongedierte zoals teken, ...

Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#14 Geplaatst 27 november 2009 - 17:04

Binnenkatten zijn zelfs vatbaarder, ze bouwen geen weerstand op.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 27 november 2009 - 17:30

Lisje zei:

Mijn poezeltje wordt ook jaarlijks ingeënt, net zoals ons nijntje. :)

off topic: Konijnen moeten trouwens twee keer per jaar ingeënt worden, als je t helemaal correct wil doen.

Geplaatste afbeelding