Spring naar inhoud

- - - - -

Kittens vaccineren

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Guest_Bie_*
Guest_Bie_*

#1 Geplaatst 30 november 2009 - 10:59

Hallo,

Bij de familie van mijn vriend hebben ze sinds kort twee jonge katjes in huis. Het is de eerste keer dat ze huisdieren hebben, en de katjes zijn er gekomen voor de twee jongste dochters (7 en 10 jaar).

Na lang aandringen hebebn ze uiteindelijk al een vlooienbandje en ontworming gekregen, maar mijn schoonmoeder trekt zich niets aan van de katten. Ze vindt dat de kinderen ervoor moeten zorgen.

Nu, volgens mij kan je nog niet de volle verantwoordelijkheid over een dier aan een jong kind geven. Ik maak me vooral zorgen over de vaccinaties. Volgens mij moesten de kittens al lang ingeënt zijn (ze zijn nu ongeveer 13 weken en ze lopen al buiten!).

Kan er iemand mij vertellen op welke leeftijd een kitten zijn eerste inenting moet krijgen?
Tegen welke ziektes moeten ze allemaal ingeënt worden?
Zijn er ziektes bij die ook gevaarlijk kunnen zijn voor kinderen?

Ik hoop mijn schoonmoeder te kunnen overtuigen door te zeggen dat als ze de inenting niet belangrijk vindt voor de katjes, dat ze het dan ten minste voor haar dochters doet.
De relatie tussen mijn schoonmoeder en mij is niet zó goed dat ze zomaar zal doen wat ik zeg :) . En mijn vriend wil er zich al helemaal niet mee moeien, het is zijn stiefmoeder. Maar ik kan het niet laten om mij het lot van die katjes aan te trekken.

Als er iemand kan helpen, graag!

Bedankt

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 30 november 2009 - 11:07

Kijk, en daarom ben ik dus geen voorstander van het cadeau doen van dieren aan jonge kinderen! In gevallen als deze willen de ouders zich er niks van aantrekken en gaan ze er maar van uit dat de kinderen wel voor de dieren zullen zorgen... Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar toestanden als deze maken me zo triest...

Kittens worden normaal gezien de eerste keer gevaccineerd op de leeftijd van 8 weken (tegen kattenziekte/niesziekte en als het buitenkatjes zijn, zou ik ook leucose aanraden). Op 12 weken is er dan een herhalingsvaccinatie en daarna kunnen ze verder voor een jaartje.
Verder vind ik het not-done om kittens zo jong al buiten te laten lopen. Als ze dan toch buitenkatjes moeten worden, hou ze dan op zn minst binnen tot ze gecastreerd/gesteriliseerd zijn.

Alleen vrees ik dat je je schoonmoeder waarschijnlijk niet van dit alles zult kunnen overtuigen, als ze nu al zo'n houding aanneemt tegenover de katjes. Sommige mensen zouden beter geen dieren in huis nemen. :roll:

Bewerkt door Karolientje, 30 november 2009 - 11:08.

Geplaatste afbeelding

Guest_lizke_*
Guest_lizke_*

#3 Geplaatst 30 november 2009 - 11:08

Oh neen... dat is echt wel erg hoor! :cry: 13 weken ze lopen al buiten :o en dan ook nog eens niet gevaccineerd! DAt kan dus niet he!!! Waarom nemen zulke mensen toch dieren in huis, die er niet voor KUNNEN/WILLEN zorgen... En voor de kinderen, de kinderen moeten ervoor zorgen... Echt ik word hier zo kwaad van he!
Wel lief van je dat jij je het lot van de katjes tenminste nog aantrekt... Desnoods maak je haar maar wijs dat het beter is voor de dochters als de katten ingeënt zijn, het is toch duidelijk dat ze er niks van kent dus...

:r

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 30 november 2009 - 11:59

:( :( :( :evil: De katjes zijn nog veel te jong om al buiten te lopen, doordat ze waarschijnlijk ook onvoldoende gevaccineerd zijn, is er het gevaar van ziektes op te lopen. Bovendien kennen ze nog geen gevaar, ze zijn speels en roekeloos en lopen dus ook het gevaar om overreden te worden. Hopelijk gebruikt je schoonmoeder haar verstand voor de kittens zwanger naar huis komen :evil: :evil: :evil:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#5 Geplaatst 30 november 2009 - 12:08

Ik kan me toch voorstellen dat de 2 dochters het ook niet zo leuk zullen vinden dat hun nieuwe aanwinsten nu al buiten moeten zitten :o .
Hopenlijk krijg jij ze zover dat ze wel alle zorgen zullen krijgen die ze nodig hebben.

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#6 Geplaatst 30 november 2009 - 19:58

Wij hadden voor onze asielkat een kitten aangenomen van mensen die het dier niet hadden laten verzorgen.We zijn er driemaal mee naar de DA geweest en hem toch nog verloren.Dat had voorkomen kunnen worden indien hij eerder de nodige zorgen had gekregen.Triest.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 30 november 2009 - 20:02

Kun je vb als "vervroegd" kerstcadeau voor de kinderen zelf instaan voor de vaccinaties? En ze ook regelmatig ontvlooien en ontwormen? Een antivlooibandje zal niet helpen hoor. Misschien kan je ook samen met de kinderen een ander mooi bandje kiezen?
Maar ik vind het heel lief dat jij je verantwoordelijkheid wilt opnemen. :hug:

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 01 december 2009 - 11:10

hey, dat idee van joloka vind ik goed! dan kan je samen met de kinderen naar de DA gaan en dan leren die dat ook kennen. Mss kan je iets afspreken met DA dat ze wat meer verteld rond katten of zo.

en dan kunne ndie kinderen mss hun moeder overtuigen om jaarlijks naar de DA te gaan. Zo heb ik in de tijd mijn moeder met een kat bij de DA gekregen. kinderen kunnen ongelooflijk goed zagen :twisted:

echt goed van je dat je je inzet voor die katjes.

Guest_Bie_*
Guest_Bie_*

#9 Geplaatst 01 december 2009 - 15:04

Hey,

Bedankt allemaal. :hug: Ik ben blij dat jullie mijn frustratie begrijpen.
Het idee van een dierenarts-bezoek onder het mom van een kerstcadeau zal misschien wel aanslaan.
Ik hoop dat de katjes ondertussen nog geen besmetting opgelopen hebben... Ik zou het heel erg vinden als die katjes én die kinderen moeten meemaken wat Sandra vertelt.

Ik hou jullie op de hoogte van (eventuele) vorderingen!

@Peggy: het zijn (gelukkig) katertjes, dus er is geen gevaar voor een ongewenste zwangerschap. al zal ik waarschijnlijk nog heel wat moeite moeten doen om ze op tijd te laten castreren.

@ Joloka: Is een vlooienbandje niet voldoende? Wij hebben thuis zelf een 3-jarige kater (net geadopteerd uit het asiel) en we ontvlooien hem met een product, maar ik dacht dat zo'n product te zwaar was voor kittens?

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 01 december 2009 - 15:28

Bie zei:

@Peggy: het zijn (gelukkig) katertjes, dus er is geen gevaar voor een ongewenste zwangerschap. al zal ik waarschijnlijk nog heel wat moeite moeten doen om ze op tijd te laten castreren.

Bij die katertjes zelf niet nee. Maar ze kunnen wel andere poezen (zwerfkatten en katten van mensen die hun poezels ongesteriliseerd :censored: laten buiten lopen) wel zwanger maken binnenkort he. Om dan nog maar te zwijgen van hoe lang ongecastreerde katers van huis kunnen verdwijnen als ze op zoek zijn naar een vrouwtje; of van het feit dat ze gaan vechten met buurtkaters en op die manier ook weer ziektes kunnen oplopen.
Misschien dat het daarbij wel helpt als je tegen de moeder van de kinderen zegt dat katers gaan sproeien als ze niet op tijd gecastreerd worden?? ;)
Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#11 Geplaatst 01 december 2009 - 15:37

Karolientje zei:

Bij die katertjes zelf niet nee. Maar ze kunnen wel andere poezen (zwerfkatten en katten van mensen die hun poezels ongesteriliseerd :censored: laten buiten lopen) wel zwanger maken binnenkort he. Om dan nog maar te zwijgen van hoe lang ongecastreerde katers van huis kunnen verdwijnen als ze op zoek zijn naar een vrouwtje; of van het feit dat ze gaan vechten met buurtkaters en op die manier ook weer ziektes kunnen oplopen.
Misschien dat het daarbij wel helpt als je tegen de moeder van de kinderen zegt dat katers gaan sproeien als ze niet op tijd gecastreerd worden?? ;)

Helemaal mee eens!
Ongecastreerde katers kunnen ook agressief zijn, vechten met andere katers en aids oplopen...

Gelukkig kom je hier raad vragen, hopelijk haalt het iets uit en kan je je schoonmoeder op andere gedachten brengen. :)

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 01 december 2009 - 19:14

gouden tip om ze gecastreerd te krijgen: 'anders beginnen ze te sproeien en dat stinkt ongelooflijk'

als ze wil wachten tot ze sproeien dan zeg je: 'naar het schijnt blijft 1 op de 5 sproeien zelfs na castratie, dus dat doe je best voor ze beginnen want als je dan een BBQ geeft en die kat sproeit tegen de tafel...' :x

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 01 december 2009 - 19:17

Dat ze Aids kunnen oplopen kan misschien ook al afschrikken :zwijg:
:geluk: :geluk: :geluk: om je schoonmoeder te overtuigen
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#14 Geplaatst 01 december 2009 - 21:06

Dat je zulke mensen daarmee kan overtuigen weet ik nog zo niet.Ik ken er ook zo een paar die eens ze beseffen dat zo een dier ook iets kost,de kat ineens verdwijnt of je komt ze later op straat tegen.Hier in de straat hetzelfde.Buurvrouw heeft constant kittens die later de straat opgaan en niet meer binnenmogen.Als je haar aanspreekt over sterilisatie dan begint ze over de hoge kostprijs :censored:

Guest_beetle_*
Guest_beetle_*

#15 Geplaatst 01 december 2009 - 21:15

Karolientje zei:

Kijk, en daarom ben ik dus geen voorstander van het cadeau doen van dieren aan jonge kinderen! In gevallen als deze willen de ouders zich er niks van aantrekken en gaan ze er maar van uit dat de kinderen wel voor de dieren zullen zorgen... Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar toestanden als deze maken me zo triest...

Ik ben dan een uitzondering ... hoop ik! Onze 2 katertjes kwamen er voor de kinderen maar ik geef ze alle zorgen die ze nodig hebben! Ventje vindt zelfs dat ik overdrijf! Dat ik die 2 hier verwen! Ik heb niet 4 kinderen maar 6 ;)
Zo'n lieve, snoezige dutskes ... je kan toch ni anders dan die graag zien??

En jawel! De kinderen leren er ook voor zorgen!! Ze moeten helpen; eten geven, zorgen dat ze vers water hebben, kattenbak minimum 2 maal daags proper maken, knuffelen, ... Ik zei hen voor de poezen er kwamen; als jullie er niet goed voor zorgen, doe ik ze terug weg MAAR ik zou dat NOOIT doen! En dat weten ze blijkbaar wel want ik moet hen er regelmatig aan herinneren dat de kattenbak nog vies is! Eten en drinken geven doen ze blijkbaar liever en dat 'vergeten' ze minder vaak ;)