Spring naar inhoud

- - - - -

2 kittens tegelijk in huis nemen

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Guest_Fairy_*
Guest_Fairy_*

#16 Geplaatst 02 december 2009 - 17:24

Feroesti, sorry, ik kan niet meer volgen, je schrijft eerst dit

Als fokker kan ik je niet aanraden van uit twee verschillende catteryen kittens samen te plaatsen op korte tijd. Dat is een risico...
Zo heb ik ooit ook een kitten laten vertrekken bij iemand die een tweede kitten tegelijk uit een andere cattery gehaald had. Het katertje uit de andere cattery is gestorven aan fip en ons poesje liep dus groot risico.
Het is goed gekomen en zij heeft het niet gehad. Maar ook dit had grondig fout kunnen lopen.

en dan schrijf je dat

bovendien op welke manier zou die raskat dan zo erg een kitten besmetten dat het dood kan gaan ??? Daar geloof ik niets van !! Als die raskat keurig geënt was kan ze dat kitten onmogelijk ziek gemaakt hebben

????

Guest_dauwke_*
Guest_dauwke_*

#17 Geplaatst 02 december 2009 - 17:28

hier heb ik ook 2 kittens uit verschillende cattery's gehaald met 1.5 week verschil
vind dit eigenlijk niet zo'n groot risico
ze zijn natuurlijk heel dikke maatjes en zijn altijd samen te vinden
ik zou het wel terug doen hoor

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#18 Geplaatst 02 december 2009 - 20:19

Fairy zei:

Feroesti, sorry, ik kan niet meer volgen, je schrijft eerst dit

Als fokker kan ik je niet aanraden van uit twee verschillende catteryen kittens samen te plaatsen op korte tijd. Dat is een risico...
Zo heb ik ooit ook een kitten laten vertrekken bij iemand die een tweede kitten tegelijk uit een andere cattery gehaald had. Het katertje uit de andere cattery is gestorven aan fip en ons poesje liep dus groot risico.
Het is goed gekomen en zij heeft het niet gehad. Maar ook dit had grondig fout kunnen lopen.

en dan schrijf je dat

bovendien op welke manier zou die raskat dan zo erg een kitten besmetten dat het dood kan gaan ??? Daar geloof ik niets van !! Als die raskat keurig geënt was kan ze dat kitten onmogelijk ziek gemaakt hebben

????

Als de raskat alleen werd gehouden zal ze geen hoge coronavirussen dragen. Katten besmet met het coronavirus scheiden dat tijdelijk uit en overwinnen dit. Bij een goede kattenbakhygiëne en rust gaat dit virus al heel snel dalen en niet meer gevaarlijk zijn voor anderen. Dat coronavirus is niet bestand tegen normale schoonmaakmiddelen en bij normale hygiëne wordt het al snel vernietigd. Het is ook niet gevaarlijk, de meeste katten overwinnen dit gewoon.
In groep (zelfs bij 2 katten) blijft dit echter rondcirkelen en is het moeilijker om snel terug negatieve dragers te hebben. Het gaat via speeksel en kattenbak steeds terug gaan keren en indien een kat daalt in titer wordt ze in groep door de anderen al snel weer besmet. Daarom is het ook zo belangerijk van positieve dragers te scheiden van de negatieve. Een kat die alleen gehouden wordt daalt heel snel.

Een kitten en ook oudje is veel gevoeliger en bij hoge titers en de stress van het verhuizen lopen ze dus veel meer gevaar dat het virus gaat muteren.
Hetzelfde bij groepen waarvan ze altijd drager zijn, die lopen ook meer kans dat het plots wel eens fout gaat en muteert.

Hier gaan nieuwkomers zoiezo altijd 4 weken in quarantaine. Dan hebben virussen de tijd om te gaan dalen in sterkte. Zo blijft de groep gespaard van eventuele overdracht. Dit ter voorkoming van vooral niesziekte.
En sterker nog, hier worden de nieuwkomers ook getiterd op coronavirus, bij positieve titers gaan ze niet in de groep. Onze ervaring is, als een kitten 4 weken alleen zit dat het altijd negatief blijkt te zijn na het titeren. Op 12 weken niet altijd, meestal dan door de stress van de verhuis of overdracht van het virus in de vorige cattery...
Dus veel meer veiligheid voor de andere katten na die 4 weken.

Er zijn echter ook blijvende coronavirus uitscheiders, die na een langere tijd van quarantaine niet dalen in titers. Die zijn zeer uitzonderlijk, maar vormen een gevaar in de groep of cattery. Deze katten worden best alleen gehouden om overdracht bij de anderen te vermijden. Deze katten worden meestal niet ziek , maar zijn gezonde dragers. Ze scheiden het virus wel blijvend uit wat gevaarlijk is voor andere katten/kittens.
In een cattery of meedere katten in huis worden zo'n katten best herplaatst naar een thuis waar ze alleen zijn zonder enige stress. Het risico is te groot...Maar nogmaals dit is zeer uitzonderlijk !!!

Bewerkt door feroesti, 02 december 2009 - 20:21.

anneliesje
anneliesje
  • 335 berichten

#19 Geplaatst 11 december 2009 - 22:16

Het kan wel, heb het wel eens meegemaakt bij kittens van mijzelf en het is altijd goed gegaan.

Bij een verhuizing kan een kitten altijd ziek worden. Het is toch een stresssituatie en in zo'n situatie zijn je katjes vatbaarder voor virussen/bacterien.

@ feroesti ik kan me vinden in sommige dingen die je zeg, andere dingen zijn echt kolder. 90% van de katten in een cattery draagt het coronavirus bij zich. Het is een onschuldig virus an sich, echter in sommige gevallen muteert het tot het dodelijke fip. Verder is FIP niet besmettelijk, hoezo jouw kitten liep een groot risico ? Voor hetzelfde geld was jouw kitten overleden aan fip (helaas ook dat kan gebeuren).

Mbt niesziekte, wacht maar, ooit komt het nog wel eens. Ik heb nooit ergens last van gehad, totdat ik de pech had dat ik (ongeveer een week lang) met 7 doodzieke kittens 2 maal per dag richting de dierenarts moest en heb iets mee teruggenomen naar huis. Al mijn katjes netjes geent, al mijn katjes (de een na de ander) hardstikke aan het snotteren en aan het niezen.
Het bovenstaande maakt mij niet tot een slechte/minder goede cattery. Ik geloof ook geen cattery's die zeggen dat ze nog nooit iets hebben meegemaakt...

@ TS, doe wat je gevoel je in geeft. Tussen 2 katjes komt het wel goed. 2 katten bij elkaar plaatsen geeft altijd stress, maar probeer het zo soepeltjes mogelijk te laten verlopen.